Gå til innhold

I en oppsigelse til arbeidsgiver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det å skrive at man sier opp stillingen sin? Aldri sagt opp en jobb før. Trenger ikke oppgi grunn? Noe mer jeg må skrive?

Anonymkode: f9cf3...d6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendig å oppgi grunn.

Anonymkode: 2a895...877

Skrevet (endret)

Nei, det trenger du ikke. Sier du opp i morgen kan du risikere en måned ekstra oppsigelsestid. Husk det bare.

Endret av prekæs
Skrevet

Jeg har aldri skrevet noe om årsak i selve oppsigelsen. Jeg har derimot tatt opp årsak ved slutt-samtale som jeg har hatt flere steder.

Anonymkode: 6e728...da5

Skrevet
prekæs skrev (59 minutter siden):

Nei, det trenger du ikke. Sier du opp i morgen kan du risikere en måned ekstra oppsigelsestid. Husk det bare.

Det er feil. Det går fra dato til dato; har ikke noe med den første å gjøre. Man kan slutte med virkning 11.august, om man vil. Hvis man har 3 mnd oppsigelse, betyr det at man må si fra 11.mai. 

Anonymkode: bc79f...fd6

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er feil. Det går fra dato til dato; har ikke noe med den første å gjøre. Man kan slutte med virkning 11.august, om man vil. Hvis man har 3 mnd oppsigelse, betyr det at man må si fra 11.mai. 

Nei, i følge arbeidsmiljøloven §15-3 4. ledd er oppsigelsefristen fra og med første dag i måneden etter oppsigelsen fant sted.

Det er dog mulig i tariffavtaler å fastsette en annen oppsigelsesfrist, men om det ikke står noe om oppsigelsesfrist i tariffavtalene man har på jobben så er det Arbeidsmiljøloven 15-3 4 ledd som gjelder dvs 1 måned som telles fra 1. dag i måneden etter oppsigelsen fremsettes.

Anonymkode: 23e3b...011

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke hos oss. Gjelder fra den 1. 

Anonymkode: e863f...9f3

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nei, i følge arbeidsmiljøloven §15-3 4. ledd er oppsigelsefristen fra og med første dag i måneden etter oppsigelsen fant sted.

Det er dog mulig i tariffavtaler å fastsette en annen oppsigelsesfrist, men om det ikke står noe om oppsigelsesfrist i tariffavtalene man har på jobben så er det Arbeidsmiljøloven 15-3 4 ledd som gjelder dvs 1 måned som telles fra 1. dag i måneden etter oppsigelsen fremsettes.

Anonymkode: 23e3b...011

Hos oss er det fra dato til dato .

Anonymkode: da782...656

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Holder det å skrive at man sier opp stillingen sin? Aldri sagt opp en jobb før. Trenger ikke oppgi grunn? Noe mer jeg må skrive?

Neida, du bare skriver at du sier opp og fra hvilken dato.

Anonymkode: d87a9...a74

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Detter er jo direkte vranglære!

Har dere oppsigelsestid fra dato til dato er det noe dere har avtalebestemt på deres arbeidssted, men den generelle regelen er ikke sånn.

Anonymkode: b97a8...e07

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei, du feilinformerer

Anonymkode: a88ff...af1

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, du feilinformerer

Kommer ann på hva kontrakt sier da. De fleste har oppsigelse innen 1 i måneden og så hvor lang oppsigelsestid det er. Dette er vanlig i Norge. Jeg har jobbet for internasjonale selskaper på andre kontrakter. Med dansk hovedkontor hadde jeg innen 1. og en måneds oppsigelse. Med Amerikansk hadde jeg en måned løpende, ikke låst til den første i måneden. 

HI, angående tekst, jeg ønsker å si opp min stilling er nok. Har du ferie eller avspasering du ønsker å ta ut for å korte ned oppsigelsestid kan dette tas med. Jeg har 200 timer til avspasering og siste arbeidsdag vil da være 23. februar, med mindre dere ønsker å betale ut avspaseringen. 

Anonymkode: cb161...7c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Nei, du feilinformerer

Det kommer an på hva man har i kontrakten. Ja jeg vet hva jeg snakker om - jobber i administrasjon og mottar oppsigelser.

Anonymkode: c18a8...583

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det kommer an på hva man har i kontrakten. Ja jeg vet hva jeg snakker om - jobber i administrasjon og mottar oppsigelser.

Da burde du også vite at dette er en ordning som ikke er i samsvar med lovverket, og altså en egen avtale hos dere. 

Anonymkode: 663b3...a04

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Da burde du også vite at dette er en ordning som ikke er i samsvar med lovverket, og altså en egen avtale hos dere. 

Poenget er at folk må lese kontrakten sin - ikke stole blindt på anonyme folk på et forum.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Slutt å krangle. Dere er begge jævlig bastante. Det mest vanlige i Norge har vært innen første og tre måneder. Men med internasjonale selskaper som etablerer seg i Norge så er ikke det like vanlig lengre. Løpende og en til tre måneder er stadig mer normalt. Selv om det fortsatt nok er mest vanlig med det gamle kontrakten de fleste har jobbet under. 

Skrevet

Jeg vet hva som gjelder på min arbeidsplass når det kommer til oppsigelsestid, det var ikke det jeg lurte på😊 Men takk for alle svar. Jeg sendte oppsigelse i går. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Slutt å krangle. Dere er begge jævlig bastante. Det mest vanlige i Norge har vært innen første og tre måneder. Men med internasjonale selskaper som etablerer seg i Norge så er ikke det like vanlig lengre. Løpende og en til tre måneder er stadig mer normalt. Selv om det fortsatt nok er mest vanlig med det gamle kontrakten de fleste har jobbet under. 

Jeg har gitt EN kommentar i denne tråden (to med denne). Jeg krangler ikke, jeg gav en konstatering… lær deg å lese anonymkoder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...