Gå til innhold

Dyrebeskyttelsen vant rettsaken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det blir forbudt å avle engelsk bulldog og Cavalier king Charles i Norge.

https://www.nrk.no/norge/domstolen_-forbudt-a-avle-disse-hunderasene-1.15805353

Wow, det trodde jeg faktisk ikke skulle skje! Hva tror dere skjer framover nå, vil de anke? Kommer flere raser til å følge etter?

NKKs argument om at dette vil føre til hundesmugling og verre tilstander tror jeg i hvertfall ikke noe på. Terskelen er mye høyere for å skaffe seg en forbudt rase, og det er vanlige folk som kjøper disse hundene i dag, ofte i god tro. De kommer ikke til å kjøpe smuglerhund i stedet.

Anonymkode: 963e8...ec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra og en seier for dyrevelferden. Og et alvorlig varsko her til useriøse oppdrettere. 

Vi tenkte på å skaffe oss CKC, men revurderte det da vi leste om helseutfordringene de plages med. Hvem vil ha et dyr som er avlet frem til å lide? 

Anonymkode: e0297...209

Skrevet

Veldig gode nyheter. Jeg skjønner ikke at noen kan kjøpe de hundene som har slike lidelser, og jeg tror ikke at det blir noen smugling. Tror heller ikke at de vil anke. 

Anonymkode: 13c4d...c8b

Skrevet

Så bra! Jeg tror heller ikke at smugledyr blir Mer utbredt. 

Jeg kjenner to stykker som kjøpte at godkjente opptrettere. De har brukt mye penger på operasjon for å fikse medfødte feil. De angrer på kjøpet, men er jo glad i hundene.. De ville garantert ikke kjøpt ulovlige hunder 

Anonymkode: 27b3c...fb0

Skrevet

Jeg registrerer også at NKK bruker toppadvokat, så at dette har store økonomiske interesser er soleklart 

Anonymkode: 27b3c...fb0

Skrevet

Kjempefint at det settes fokus på dette. Mange av oss har jo sett bilder som dette, og det er bare å google etter raser før og nå så vises det bilder av hvordan de så ut før de ble avlet istykker...

arnie+v+chantal+dog.jpg

Men jeg lurer på hvordan det blir fremover, for at det blir smugling har jeg liten tro på. Men rasene er populære så at det blir mye useriøs avl av blandingshunder tror jeg faktisk.

Veterinærene sier jo at eneste måten å redde noen av disse rasene/genene på er å blande inn friske raser med de friskeste av rasene som nå er forbudt, og jeg ser for meg at mange vil "ta på seg det ansvaret" som overhodet ikke er skikket til det.

Blir spennende å se.

Har selv en chihuahua, og noen oppdrettere avler jo på hunder med pusterørsprolaps og det blir akseptert på utstilling. Jeg synes det er helt vannvittig, vi må jo avle på de med lang nese og ikke de med "eplefasong" og pusteprolaps...

Anonymkode: bbf58...be5

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Det blir forbudt å avle engelsk bulldog og Cavalier king Charles i Norge.

https://www.nrk.no/norge/domstolen_-forbudt-a-avle-disse-hunderasene-1.15805353

Wow, det trodde jeg faktisk ikke skulle skje! Hva tror dere skjer framover nå, vil de anke? Kommer flere raser til å følge etter?

NKKs argument om at dette vil føre til hundesmugling og verre tilstander tror jeg i hvertfall ikke noe på. Terskelen er mye høyere for å skaffe seg en forbudt rase, og det er vanlige folk som kjøper disse hundene i dag, ofte i god tro. De kommer ikke til å kjøpe smuglerhund i stedet.

Kjempe bra ❤️ . Kjenner et par som gjør dette, og enda hvor mye folk har meldt i fra skjer det ikke noe, så nå blir de endelig stoppet

Anonymkode: 2c830...292

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo ikke forbudt å eie disse rasene, bare å avle på syke individer. Du kan importere og omregistrere så mange du vil, men de kan ikke avles på, ikke registrert hvertfall. Blandingsavl og uregistrert oppdrettere må melde inn av noen.

Anonymkode: a3208...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...