Gå til innhold

Dette vil ingen ende ta... Australia innfører fjerde dose for enkelte grupper

Anbefalte innlegg

Har du en link? 

Tenker det er uproblematisk hvis dette er snakk om ett tilbud for svært utsatte, alternativ er ikke nødvendigvis noe bedre. Men, går de all inn med krav til helseansatte og koronapass som begrenser de som ikke går for den fjerde dosen, da er det så klart langt over grensen. 

Vaksine er nå det beste alternativet vi har i kampen mot dette viruset, jeg klarer ikke helt irritere meg over tilbud, selv om ikke det er perfekt. Perfekte løsninger finnes ikke akkurat nå. 

Har derimot større problem med tilbud som blir må, slik som dose tre for de under 45 eller fullvaksinering av barn. Ikke anbefalt for friske, men blir ett må hvis du er avhengig av å bevege deg rundt i EU. Med omikron som snudde opp ned på beskyttelse mot smitte, bør reglene her også henge på greip med formålet. Vaksine av solidariske grunner er litt 2021, nå er det for egen helse. Når da nytten av vaksine for enkelte grupper ikke med sikkerhet veier opp for risiko, er det noe riv ruskende galt med regler som ikke gir deg mulighet til å ta ett valg basert på helse fordi det legger begrensninger på friheten din. 

Anonymkode: d2fa1...544

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så hva er poenget med å vaksinere friske helsearbeidere hvis alle pasienter er vaksinert? Friske unge voksne blir jo ikke syke av omikron. 

Anonymkode: fbfee...89c

Kjære tid, det er ikke lov å være så uvitende.

Anonymkode: 030e5...c6f

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Du KJENNER to som har fått slag og tre som er døde de siste 2-3 mnd? Det var da voldsomt? 

Jeg kjenner ingen som har fått slag eller som har dødd. Venninnen min kjenner heller ingen. Hvorfor får ikke det heller oppmerksomhet? 

Anonymkode: 1b965...89d

Si det. Jeg kjenner også flere som har fått hjerteproblemer og høyt blodtrykk etter vaksine. Menstruasjon også i en alder på 60+

Anonymkode: cf9e1...bb0

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Har du en link? 

Tenker det er uproblematisk hvis dette er snakk om ett tilbud for svært utsatte, alternativ er ikke nødvendigvis noe bedre. Men, går de all inn med krav til helseansatte og koronapass som begrenser de som ikke går for den fjerde dosen, da er det så klart langt over grensen. 

Vaksine er nå det beste alternativet vi har i kampen mot dette viruset, jeg klarer ikke helt irritere meg over tilbud, selv om ikke det er perfekt. Perfekte løsninger finnes ikke akkurat nå. 

Har derimot større problem med tilbud som blir må, slik som dose tre for de under 45 eller fullvaksinering av barn. Ikke anbefalt for friske, men blir ett må hvis du er avhengig av å bevege deg rundt i EU. Med omikron som snudde opp ned på beskyttelse mot smitte, bør reglene her også henge på greip med formålet. Vaksine av solidariske grunner er litt 2021, nå er det for egen helse. Når da nytten av vaksine for enkelte grupper ikke med sikkerhet veier opp for risiko, er det noe riv ruskende galt med regler som ikke gir deg mulighet til å ta ett valg basert på helse fordi det legger begrensninger på friheten din. 

Anonymkode: d2fa1...544

Dette er det som er mest skremmende med det som skjer nå. Rettigheter tas fra befolkning i demokrati etter demokrati. Menneskerettighetene respekteres ikke (Australia har jo også nektet egne borgere å komme tilbake til eget land under pandemien).

Men folk kaster seg på bølgen, for det er jo bare å ta en vaksine så får de reise fritt igjen... helt tankeløst.

Anonymkode: e10ce...158

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette er det som er mest skremmende med det som skjer nå. Rettigheter tas fra befolkning i demokrati etter demokrati. Menneskerettighetene respekteres ikke (Australia har jo også nektet egne borgere å komme tilbake til eget land under pandemien).

Men folk kaster seg på bølgen, for det er jo bare å ta en vaksine så får de reise fritt igjen... helt tankeløst.

Ja det er helt helt sykt.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Si det. Jeg kjenner også flere som har fått hjerteproblemer og høyt blodtrykk etter vaksine. Menstruasjon også i en alder på 60+

Du kjenner mange med alle disse problemene? Hva slags folk omgås du?

Anonymkode: a0539...9a0

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nå har det vært mange tusen med menstruasjonsforstyrrelser og en del tilfeller hjerteposebetennelser. Så man trenger ikke å omgås en spesiell gruppe folk for å kjenne flere med problemer. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og folk her inne, spesielt, applauderer det. De mener det er rett og rimelig. Folk støtter til dømes macron og hans uttalelser om at uvaksinerte skal plages. Jeg er forbi sjokkert over enkelte brukere her inne.

Anonymkode: c2a2f...e75

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Og folk her inne, spesielt, applauderer det. De mener det er rett og rimelig. Folk støtter til dømes macron og hans uttalelser om at uvaksinerte skal plages. Jeg er forbi sjokkert over enkelte brukere her inne.

Hvis du leser nøye, vil du legge merke til at brukere som er enige i Macrons uttalelser om å plage de uvaksinerte, er de samme som elsker å plage folk på dette forumet med personangrep og dritt. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du KJENNER to som har fått slag og tre som er døde de siste 2-3 mnd? Det var da voldsomt? 

Jeg kjenner ingen som har fått slag eller som har dødd. Venninnen min kjenner heller ingen. Hvorfor får ikke det heller oppmerksomhet? 

Anonymkode: 1b965...89d

Flott at du ikke gjør det, men det er mange andre enn meg som lurer på dette. 

I Storbritannia er det en oppgang i unge (menn spesielt) som har dødd hjemme av hjerterelaterte hendelser i den siste tiden. Dette kan jo ha andre forklaringer men må selvfølgelig sjekkes ut grundig. 

Anonymkode: 76107...520

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mine foreldre og kollegaer i helsevesenet. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Australia innfører fjerde dose for eldre og dem som jobber med sårbare personer. Nå er det ett år siden eldre og helsepersonell begynte å få første dose. Altså, fjerde dose på ett år. Samtidig så rapporterer Israel at denne fjerde dosen ikke virker noe særlig. Hva er greia her?

Norge gjør det samme 

https://www.fhi.no/nyheter/2022/personer-med-alvorlig-svekket-immunforsvar-bor-ta-oppfriskningsdose-4.-dose/

Anonymkode: 42a91...e32

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Ikke det samme. Norge anbefaler personer med "alvorlig svekket immunforsvar" å ta dose fire. Australia innfører den for alle eldre (både de med godt og dårlig immunforsvar) og alle dem som jobber med sårbare grupper. Dette kan være unge hjelpepleiere, sykepleiere, spesiallærere og så videre. Altså, mye større gruppe, der flere er unge og friske.

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ikke det samme. Norge anbefaler personer med "alvorlig svekket immunforsvar" å ta dose fire. Australia innfører den for alle eldre (både de med godt og dårlig immunforsvar) og alle dem som jobber med sårbare grupper. Dette kan være unge hjelpepleiere, sykepleiere, spesiallærere og så videre. Altså, mye større gruppe, der flere er unge og friske.

Det kommer, det kommer. Akkurat som med dose 3 

Anonymkode: 42a91...e32

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

En ting er å anbefale det til de med alvorlig svekket immunforsvar.

Men det er ikke noe faglig som forsvarer å gi en fjerde dose til ellers noenlunde friske personer som har fått to eller tre vaksinedoser fra før - spesielt siden de vaksinene som pr. i dag er tilgjengelig ikke fungerer mot spredning av smitte av omikron. Den dagen det ev. kommer en omikron-vaksine, da kan det stille seg annerledes. Men på det tidspunktet har det sikkert kommet nye mutasjoner igjen...

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En ting er å anbefale det til de med alvorlig svekket immunforsvar.

Men det er ikke noe faglig som forsvarer å gi en fjerde dose til ellers noenlunde friske personer som har fått to eller tre vaksinedoser fra før - spesielt siden de vaksinene som pr. i dag er tilgjengelig ikke fungerer mot spredning av smitte av omikron. Den dagen det ev. kommer en omikron-vaksine, da kan det stille seg annerledes. Men på det tidspunktet har det sikkert kommet nye mutasjoner igjen...

Det er jo akkurat det jeg ville frem til. Dette har ingenting med smittevern å gjøre. Hvis de som jobber med sårbare grupper fortsatt kan smitte disse sårbare menneskene med korona til tross for dose tre, fire eller tjue, hva er poenget med å vaksinere dem? Da kan man vaksinere de sårbare gruppene i stedet, for å unngå at de får alvorlig sykdom. Hadde vaksinen hjulpet mot smittespredning, ville det ha vært logisk å vaksinere dem som jobber med de sårbare.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo akkurat det jeg ville frem til. Dette har ingenting med smittevern å gjøre. Hvis de som jobber med sårbare grupper fortsatt kan smitte disse sårbare menneskene med korona til tross for dose tre, fire eller tjue, hva er poenget med å vaksinere dem? Da kan man vaksinere de sårbare gruppene i stedet, for å unngå at de får alvorlig sykdom. Hadde vaksinen hjulpet mot smittespredning, ville det ha vært logisk å vaksinere dem som jobber med de sårbare.

Det er jo og for å holde de ansatte i helsevesenet friskere.

Anonymkode: 030e5...c6f

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner to som har fått slag rett etter tredje dose (sunne og friske før dette). I tillegg kjenner jeg tre som har dødd rett etter tredje dose hvorav kun en av den hadde dårlig helse fra før. De andre to som døde var ellers sunne og friske før de plutselig døde av hjerterelatert sykdom. 

Jeg snakket med en venninne av meg i en annen kant av landet og hun hadde lignende historier. Når slike ting går fra å skje en sjelden gang til å skje ofte UTEN at det får oppmerksomhet så er det temmelig skummelt, synes jeg iallefall.

Anonymkode: 76107...520

Sannsynligheten for at du skulle kjenne hele 5 tilfeller av svært alvorlige konsekvenser etter tredje dose (som vi knapt har registrert noen bivirkninger fra) er så liten at til og med vaksineskeptiske uvaksinerte meg har vanskelig for å tro på det😶🙃

Det er lite troverdige innlegg som dette som ødelegger for alle andre som snakker sant og likevel blir sensurerte i media og ulike forum, for å ikke skape unødig frykt. 

Når dette er sagt, så følger jeg mye med på begge sider. Har selv ett nært familiemedlem som har blitt alvorlig syk av vaksinen..og kommer aldri til å ta den selv.

Anonymkode: 9578d...37d

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Australia innfører fjerde dose for eldre og dem som jobber med sårbare personer. Nå er det ett år siden eldre og helsepersonell begynte å få første dose. Altså, fjerde dose på ett år. Samtidig så rapporterer Israel at denne fjerde dosen ikke virker noe særlig. Hva er greia her?

Er helt enig med deg. 4 dose på så kort tid av en vaksine som er beregnet på en helt annen virusvariant enn den vi sliter med i dag…det e hysterisk😳🙄 Verden har rett og slett blitt hysteriske oppi frykten og massevaksineringen med en eksperimentell vaksine er et skremmende eksempel på det.

Jeg tror likevel ikke vi når fullt ut det samme hysteriet i Norge (selv om vi er godt på vei).

Det jeg tror skjer her, et at vi nøyer oss med tredje dose med akkurat denne type vaksine (4 for de aller mest sårbare). Og så venter vi på nye videreutviklete vaksiner for den siste,og de neste variantene. Antagelig får sårbare grupper og helsearbeidere tilbud om årlig tilpasset coronavaksine i framtiden. Men presset vil nok være langt mindre.

Selv har jeg valgt å frastå fra vaksinen. Ville vente litt og se om den var trygg og effektiv. Hadde faktisk ikke trodd jeg skulle sitte her fortsatt uvaksinert og aldri føle meg sikrere på at jeg tok det rette valget😌 

Anonymkode: 9578d...37d

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Innlegg LUKTER, altså. Hva lukter et innlegg på datamaskinen? Blekk? Eller har du problemer med forståelsen? Jeg stiller et spørsmål - hva er greia med å fortsette med dose på dose på dose av vaksine som har dårlig virkning mot smittespredning. Hvis du ikke har noe å komme med utenom personangrep, kan du kanskje la være å delta i diskusjonen?

Poenget er vel at selv om den ikke virker bra på smitte, virker den veldig bra mot dødelighet og alvorlig sykdom, spesielt etter tre doser og spesielt for de eldre. Dette hjelper helsevesenet. 

Pobie skrev (10 minutter siden):

Poenget er vel at selv om den ikke virker bra på smitte, virker den veldig bra mot dødelighet og alvorlig sykdom, spesielt etter tre doser og spesielt for de eldre. Dette hjelper helsevesenet. 

Og da er det liten vits i å vaksinere friske mennesker som jobber med sårbare grupper, med fjerde dose. De blir jo svært sjeldent syke i det hele tatt av omikron.

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Har lest. Du svarte ikke på spørsmålet om hva er poenget med å fortsette å vaksinere med dose etter dose av vaksine som ikke virker.

Det er nok for å plage deg. Og så er det noen som har veddet om hvor lenge du kom til å gidde å respondere med innlegg som det her, hver eneste gang. Jeg har en hundrings på at du er uten av-knapp og læringevne så jeg tipper du kommer til å kjøre samme runde også på dose sju.

Anonymkode: acba2...b1d

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok for å plage deg. Og så er det noen som har veddet om hvor lenge du kom til å gidde å respondere med innlegg som det her, hver eneste gang. Jeg har en hundrings på at du er uten av-knapp og læringevne så jeg tipper du kommer til å kjøre samme runde også på dose sju.

Er du her inne kun for å ødelegge? Jeg ser deg stadig vekk med slike innlegg? Hvilken glede har du av det?

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er vel heller myndighetene som er uten læreevne (dette er forresten den riktige måten å skrive ordet på), hvis de vil fortsette å vaksinere dose på dose på dose med en vaksine som har minimalt med virkning. Vaksiner er bra og helt nødvendig for å unngå at farlige sykdommer spres og tar liv. Men det er ikke slik at jo flere vaksiner, jo bedre. Vaksinasjon er stress for immunforsvaret, derfor er det mange som får bivirkninger av vaksiner, og noen sliter med slike bivirkninger i flere uker. Vaksinerer man for ofte, vil immunforsvaret ikke ha tid til å hente seg inn igjen, og forblir på et svakere nivå, noe som er lite gunstig når kroppen møter andre virus enn korona. 

En av de smarteste personene som noen gang hadde levd, sa : "Insanity is doing the same thing over and over and expecting different results". Det er jo nettopp det myndighetene i Australia og mange andre land driver med nå. De VET at vaksinen virker dårlig mot omikron, likevel fortsetter de å vaksinere med denne veldig lite virksomme vaksinen i stedet for å sørge for at det utvikles en vaksine mot den nye mutasjonen, og heller vaksinerer med den. Ifølge konsernsjef for Pfizer, vil den nye vaksinen beregnet på omikron være klar å mars. Så hvorfor så mye hastverk i februar? For å få de innkjøpte dosene av den gamle vaksinen satt i folks armer slik at de slipper å kaste dem?

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Er du her inne kun for å ødelegge? Jeg ser deg stadig vekk med slike innlegg? Hvilken glede har du av det?

De har ikke noe liv og lever av å slenge dritt til anonyme på mammaforum. Misunnelse, frustrasjon og følelsen av å være totalt mislykket her i verden får folk til å oppføre seg på denne måten. Det er veldig synd, men ingenting å gjøre med det.

• Opprett ny...