Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Har en liten på 1 år og 10 mnd med feber mellom 39 og 40. Han er selvsagt utslått og redusert, men virker ikke smertepåvirket. En gang da han var mindre ga vi han en Paracet i håp om at han skulle få sove bedre ihvertfall, men det fikk han skikkelig magesmerter av. Etter det har vi ikke gitt han noe, fordi magesmertene han fikk den gangen virket verre enn det som plaget han i i utgangspunktet. Anonymkode: c88cb...3f6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Gir uansett paracet over 39 grader, spesielt hvis ungen er redusert. Anonymkode: e82a4...49a
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Jeg ville definitivt gitt Paracet ved så høy feber. Anonymkode: 9bf76...fbb
the amazing spidermamma Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 Hvis barnet opplever tydelig ubehag, var rådet vi fikk fra legevakten da barna var små.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Hvis jeg ser eller merker at han er i dårlig form. Eller ved høy feber før han skal legge seg. Anonymkode: c7ecc...8ba
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Jeg har gitt Paracet når barna har vært tydelig plaget, f.eks. sutrete, spiser dårlig, sover dårlig, tar seg til ørene eller andre tegn på smerte. Har også gitt Paracet før de skal sove hvis de har stigende feber på kvelden slik at de kan ha sjansen til å sove litt istedenfor å våkne med 40 i feber etter 1 time. Hvis de har hatt 39-40 i feber på dagtid uten at de har virket spesielt plaget så har jeg ikke gitt Paracet, men avventet det litt. Anonymkode: b8547...715
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 Jeg hsr gitt når bsrnet har vært veldig redusert eller en ser det har smerter av ulike slag. Ene barnet mitt fikk alltid veldig høy feber, så hun kunne ha 40 uten at jeg ga henne noe. Da så jeg ann på formen hennes. Hun sov også godt selv med høy feber og etter en lang søvn var det nesten alltid gått ned. Storesøster fikk også høy feber, men hun ble ofte mer utslått enn lillesøster og sleit med å sovne. Så hun kunne få parasett for å klare å sove slik at hun ble litt piggere etter lang søvn. Men begge to har fått lite smertestillende. Jeg har prøvd å latt de sove før jeg gir smertestillende med feber og det hsr hjulpet de fleste gangene. Storesøster hade engang over 40 i feber og da ble legevakt kontaktet. Fikk beskjed om annen dose parasett, kle sv ungen og gå i ett kaldt rom for å se om den gikk ned. Den gikk ned, men vi var på nippet til å dra på legevskta flere ganger siden jeg var helt ny mor og veldig usikker. Men telefonsamtalen hjalp og formen endret seg raskt. Måtte gjøre dette noen ganger før feberen forsvant helt. Anonymkode: 1ca67...12e
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 Har alltid gitt paracet ved høy feber om kvelden, vil ikke legge en unge med 40 i feber og sovne selv liksom... På dagtid har vi bare gitt ved veldig høy feber eller tydelig ubehag/smerter. Gav stikkpiller når de var så små da, får ikke vondt i magen av det. Anonymkode: 01d62...371
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har alltid gitt paracet ved høy feber om kvelden, vil ikke legge en unge med 40 i feber og sovne selv liksom... På dagtid har vi bare gitt ved veldig høy feber eller tydelig ubehag/smerter. Gav stikkpiller når de var så små da, får ikke vondt i magen av det. Anonymkode: 01d62...371 Joda, han fikk helt klart vondt i magen av det🥵 Har kjøpt en annen type febernedsettende nå med ibuprofen istedenfor, men ikke gitt enda. Anonymkode: c88cb...3f6
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 En barnelege på helsestasjonen sa om dette: Feber har man fordi kroppen kjemper mot noe. Ved feber jobber kroppen mot feberen også. Så hvis man gir febernedsettende kan kroppen bruke all kraft på å kjempe mot årsaken til feber ustedenfor, og man kan bli fortere frisk. Jeg ga derfor alltid febernedsettende ved 38 og oppover. Anonymkode: 40b8e...d13
Pobie Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Gir kun feber hvis tempen er over 39,5 eller de plages veldig eller har vondt en plass. Hvis de er slappe og trøtte men fornøyde så lenge de får kose på fanget eller ligge på sofaen og se tv gir vi ikke Paracet. Feber i seg selv er ikke farlig.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #12 Skrevet 31. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Har en liten på 1 år og 10 mnd med feber mellom 39 og 40. Han er selvsagt utslått og redusert, men virker ikke smertepåvirket. En gang da han var mindre ga vi han en Paracet i håp om at han skulle få sove bedre ihvertfall, men det fikk han skikkelig magesmerter av. Etter det har vi ikke gitt han noe, fordi magesmertene han fikk den gangen virket verre enn det som plaget han i i utgangspunktet. Anonymkode: c88cb...3f6 Ikke sikkert Paracet gav magesmerter, kan være luft i magen. Mitt ene barn slet med luft i mage når hun hadde feber, men en stund etter Paracet , kom luften ut og hun roet seg ned. prøv Paracet igjen, bør ikke gi nurofen/Ibux først for feber, viss det ikke er tilfelle med desse smertene. Anonymkode: 5dba4...ef2
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #13 Skrevet 31. januar 2022 Gir Paracet og/eller Ibux hvis barnet virker plaget, og gjerne før natta. Lar ikke barnet lide unødvendig. Hvis formen er grei og barnet drikker ser jeg gjerne an. Måler ikke temperaturen så ofte, så har ikke noen tallgrense. Det er formen som er fasit. Anonymkode: 26e5f...fe3
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #14 Skrevet 31. januar 2022 Du gir febernedsettende når barnet har feber og en merker han eller hun er påvirket. Om den er 38 eller 39+. Anonymkode: 6e466...aad
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #15 Skrevet 31. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): En barnelege på helsestasjonen sa om dette: Feber har man fordi kroppen kjemper mot noe. Ved feber jobber kroppen mot feberen også. Så hvis man gir febernedsettende kan kroppen bruke all kraft på å kjempe mot årsaken til feber ustedenfor, og man kan bli fortere frisk. Jeg ga derfor alltid febernedsettende ved 38 og oppover. Anonymkode: 40b8e...d13 Det gir jo ingen mening. Kroppen kjemper mot noe med feber, det er dens måte å ta knekken på det på. Ved å slå ned lav feber med en gang hindrer du jo kroppen i å gjøre jobben sin. Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Ikke sikkert Paracet gav magesmerter, kan være luft i magen. Mitt ene barn slet med luft i mage når hun hadde feber, men en stund etter Paracet , kom luften ut og hun roet seg ned. prøv Paracet igjen, bør ikke gi nurofen/Ibux først for feber, viss det ikke er tilfelle med desse smertene. Anonymkode: 5dba4...ef2 Det kom påfallende fort (20 min) etter paraceten, og førte ikke med seg promping. Anonymkode: c88cb...3f6
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #16 Skrevet 31. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): En barnelege på helsestasjonen sa om dette: Feber har man fordi kroppen kjemper mot noe. Ved feber jobber kroppen mot feberen også. Så hvis man gir febernedsettende kan kroppen bruke all kraft på å kjempe mot årsaken til feber ustedenfor, og man kan bli fortere frisk. Jeg ga derfor alltid febernedsettende ved 38 og oppover. Anonymkode: 40b8e...d13 Det er jo egentlig helt misforstått. Ja, feberen er kroppen som kjemper mot noe, men den høye temperaturen tar jo livet av viruset/bakterien, så om du gir febernedsettende forlenger man som oftest prosessen. Anonymkode: f2f79...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå