Gå til innhold

Noen som er gode på dette med blodtrykk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en håpløs tilfellet . Jeg får angst når jeg skal måle og det er derfor alltid høyt hos legen. Angsten kommer av at jeg ikke har kontroll i situasjonen og jeg klarer ikke å kontrollere den. Jeg har siste tiden målt blodtrykket hjemmet, men her er samme greia. Første ganger jeg måler kjenner jeg angsten tar meg, hjertet banke, uro i kroppen og blodtrykket kan komme seg godt over hundre i undertrykk. Når jeg har ligget nok at jeg klarer å roe ned angsten ved at jeg tar flere målinger så får jeg blodtrykket ned til 130/85. 

Skal jeg være fornøyd med disse målingene og satse på armt det er riktig måling, eller bør jeg utredes videre., noe som også skaper mye angst for meg da jeg ikke liker å dra til legen med dette🙈.

Ja, prøvd psykolog/ hypnose til og med men ingenting hjelper. Har måttet lære meg å leve med det så har jeg da kommet meg litt videre med at jeg har kjøpt en måler og tatt kontrollen ved å måle hjemme med jevne mellomrom og det har krevd og krever mye av meg.

Anonymkode: 70551...d24

Fortsetter under...

Skrevet

Det er helt ok, men det kan du vel google deg til? 

Anonymkode: a5211...439

Skrevet

Hvorfor måler du da, er det noe som tilsier at har høyt blodtrykk og bør indersøkes videre?

Anonymkode: b15c0...36d

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor måler du da, er det noe som tilsier at har høyt blodtrykk og bør indersøkes videre?

Ikke annet enn armt det alltid er høyt i de første målesituasjonene og når jeg finner roen så er det bra. Men så blir jeg stressa over at det er mange situasjoner det man blir stresset og hvis det er høyt hver gang så er vel ikke der bra heller🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ikke annet enn armt det alltid er høyt i de første målesituasjonene og når jeg finner roen så er det bra. Men så blir jeg stressa over at det er mange situasjoner det man blir stresset og hvis det er høyt hver gang så er vel ikke der bra heller🙈

Det er jo helt normalt. 

Men hvorfor måler du i første omgang. Man måler jo ikke BT sånn uten videre

Anonymkode: 34cc3...604

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo helt normalt. 

Men hvorfor måler du i første omgang. Man måler jo ikke BT sånn uten videre

Anonymkode: 34cc3...604

Lang historie. Jeg har har hatt mye tull med blodtrykket under svangerskap, etter siste ble jeg stående på medisin. Så det er nok største grunn. Så har legen blitt bekymret når hun har målt på kontoret og sist måling ble hun faktisk sur og sa at hun ikke kunne ha ansvar for mitt blodtrykk lenger da det var så høyt når hun målte. Dette gjorde at jeg tok motet og kjøpte en måler ogstartet og måle hjemme.

Annonse

Skrevet

Om du har kontortrykk (måler høyere hos legen enn det som er reelt) kan du ta en 24 timers måling. Da festes blodtrykksmåleren på deg og måler hver halvtime døgnet igjennom. Forhåpentligvis venner du deg til den slik at den ikke får slike store utslag som det får på kontoret. Vil tro dette er det riktige for deg for når legen ikke har noen andre referanser enn at du i tillegg sikkert har høy puls så kan hun ikke vite hvor det reelle blodtrykket ditt ligger. Stemmer blodtrykket med det du måler hjemme slik at dere vet at måleren der kan stoles på, så kan du sikkert gå mer over til å måle hjemme uten at det stresser legen din. 

Anonymkode: 37d4f...cfd

Skrevet

Jeg har blodtrykksmåler hjemme. Hadde litt forhøyet blodtrykk en periode på grunn av stress. Jeg har nå begynt med meditasjon og periodisk faste. Måler blodtrykk av og til. Særlig når jeg føler med veldig avslappet.

Anonymkode: 4f89a...5c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har blodtrykksmåler hjemme. Hadde litt forhøyet blodtrykk en periode på grunn av stress. Jeg har nå begynt med meditasjon og periodisk faste. Måler blodtrykk av og til. Særlig når jeg føler med veldig avslappet.

Hadde vært spennende å høre hva din periodiske faste innebærer😀? Mitt problem er vel at jeg aldri føler meg avslappet når jeg skal måle🙈. Min kropp reagerer når andre skal tas blodtrykk på🙈. Men som sagt jeg har nå begynt å møte angsten ved å stå i målesituasjoner, men synes det er rart at det kan stige så mye og så gå ned igjen mye når man klarer å slappe av. 

Skrevet

De som sier at man måler jo ikke uten grunn. Jo man gjør jo det. Blodtrykket skal sjekkes sånn innimellom fordi høyt blodtrykk gir ingen symptomer, men er ekstremt skadelig over tid. Legen skal sjekke blodtrykk innimellom som en del av rutineundersøkelse og før de skriver ut visse medisiner. 

Skrevet
Pobie skrev (2 minutter siden):

De som sier at man måler jo ikke uten grunn. Jo man gjør jo det. Blodtrykket skal sjekkes sånn innimellom fordi høyt blodtrykk gir ingen symptomer, men er ekstremt skadelig over tid. Legen skal sjekke blodtrykk innimellom som en del av rutineundersøkelse og før de skriver ut visse medisiner. 

Hvilke typer medisiner da? Jeg er jevnlig hos fastlege og har ikke opplevd at blodtrykket er blitt målt noengang.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvilke typer medisiner da? Jeg er jevnlig hos fastlege og har ikke opplevd at blodtrykket er blitt målt noengang.

Mitt blir målt for nesten alle typer medisiner, eller alle plager jeg har. Blodtrykk er noe av det første de sjekker, og hvis man er hos legen en gang i året for en rutinesjekk skal det måles da og. Det er helt rutine å sjekke blodtrykk, på lik linje som man sjekker temperatur, puls, eller oksygenmetning hvis man har vondt eller føler seg dårlig.

Høyt blodtrykk gir som sagt ingen symptomer, og hvis man ikke sjekker kan det første symptomet gjerne være et slag eller nedsatt nyrefunksjon. 

Skrevet
Pobie skrev (22 minutter siden):

Mitt blir målt for nesten alle typer medisiner, eller alle plager jeg har. Blodtrykk er noe av det første de sjekker, og hvis man er hos legen en gang i året for en rutinesjekk skal det måles da og. Det er helt rutine å sjekke blodtrykk, på lik linje som man sjekker temperatur, puls, eller oksygenmetning hvis man har vondt eller føler seg dårlig.

Høyt blodtrykk gir som sagt ingen symptomer, og hvis man ikke sjekker kan det første symptomet gjerne være et slag eller nedsatt nyrefunksjon. 

Hmmm, ingen av de tingene sjekker min fastlege.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hmmm, ingen av de tingene sjekker min fastlege.

Det hun forteller er virkelig ikke normalt å sjekke på mennesker under en viss alder. Oksygenmetning brukes sjelden av fastleger med mindre man har alvorlige luftveisinfeksjoner eller andre alvorlige tilstander. Og egentlig er det ingen grunn for dem å bruke det da heller, for da skal man legges inn uansett. 

Anonymkode: 0dd1d...400

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det hun forteller er virkelig ikke normalt å sjekke på mennesker under en viss alder. Oksygenmetning brukes sjelden av fastleger med mindre man har alvorlige luftveisinfeksjoner eller andre alvorlige tilstander. Og egentlig er det ingen grunn for dem å bruke det da heller, for da skal man legges inn uansett. 

Anonymkode: 0dd1d...400

Oksygenmetning er ikke rutine, men sjekkes hvis det feiler en noe. Blodtrykk skal være rutine. Har alltid blitt sjekket før jeg har fått resept på p-piller og andre medisiner, eller hvis jeg sier jeg har vært svimmel eller kvalm eller hva som helst annet fysisk som plager meg egentlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hadde vært spennende å høre hva din periodiske faste innebærer😀? Mitt problem er vel at jeg aldri føler meg avslappet når jeg skal måle🙈. Min kropp reagerer når andre skal tas blodtrykk på🙈. Men som sagt jeg har nå begynt å møte angsten ved å stå i målesituasjoner, men synes det er rart at det kan stige så mye og så gå ned igjen mye når man klarer å slappe av. 

Jeg kjører 16:8. Jeg har såkalt kontor-blodtrykk. Det stiger hvis jeg blir stresset. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg kjører 16:8. Jeg har såkalt kontor-blodtrykk. Det stiger hvis jeg blir stresset. 

Så spennende, den kjører jeg også i perioder. Synes du den hjelper på blodtrykket?

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 31.1.2022 den 6.50):

Så spennende, den kjører jeg også i perioder. Synes du den hjelper på blodtrykket?

Blodtrykket mitt er i alle fall på «mørk grønt» på blodtrykksmåleren og legen er superfornøyd. Jeg stresser mindre med mat når jeg faster, og kroppen får tid til å reparere seg selv istedenfor å styre med å fordøye mat.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...