Gå til innhold

Teste hver dag ved smitte I husstanden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er overraska, vi er på dag 10 av testing pga smitte i hjemmet nå. Har igjen i morgen. Tenåringen fikk. Vi valgte å ikke isolere fra resten av oss i familien da vi har en liten leilighet. Ingen av oss andre har fått! Vi har i tillegg tatt pcr også. Kan jo slå ut i morgen Da, men tviler nesten nå.

Anonymkode: 9de13...18c

Vi har smitte i huset, har ikke testet alle hver dag, men byttet på hvem som har testet seg. Vi har selvsagt testet oss ved symptomer (flere ble positive etter hvert som dagene gikk) og om noen skulle ut av huset, i tråd med regelverket. 

Anonymkode: 6ae33...add

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tester ikke hver dag. Vi er 6 i husstanden og 5 som skal teste seg hver dag. Vi fikk 15 tester. Vi posjonerer dem ut og tester hver 3.dag. 

Anonymkode: dcf05...28c

Oi, og dere går ut? Trodde regelen nå var at man må teste seg hver dag hvis ikke må man sitte i karantene?

Annonse

Anonym bruker skrev (På 30.1.2022 den 17.22):

Oi, og dere går ut? Trodde regelen nå var at man må teste seg hver dag hvis ikke må man sitte i karantene?

Og en har lov til å gå ut når en er i karantene 

Anonymkode: 3cf1b...8b6

Anonym bruker skrev (På 30.1.2022 den 12.39):

Tester ikke hver dag. Vi er 6 i husstanden og 5 som skal teste seg hver dag. Vi fikk 15 tester. Vi posjonerer dem ut og tester hver 3.dag. 

Anonymkode: dcf05...28c

Hæ? Da ber dere bare om flere tester. Man tester jo hver dag av en grunn. 

Anonymkode: fc588...ea1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hæ? Da ber dere bare om flere tester. Man tester jo hver dag av en grunn. 

Anonymkode: fc588...ea1

Mange som gjør det. Nå faller denne masse testingen bort tenker jeg. Bare teste ved symptomer,  selv med covid i husstanden. 

Anonym bruker skrev (På 31.1.2022 den 20.19):

Og en har lov til å gå ut når en er i karantene 

Ja, men ikke omgås andre. Vet det er nye bestemmelser nå. Tenker på når dette ble skrevet. 

Anonym bruker skrev (På 1/30/2022 den 17.22):

Trodde jeg også. Sønnen til min kollega testet positivt på lørdag. Min kollega tok test på søndag. Hun har jobbet siden mandag. I dag spurte jeg om hun har testet seg. Ja, på søndag sa hun. Ingen etter det 

Anonymkode: de693...f3a

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nye nå er at man kun skal teste seg ved symptomer. Som nærkontakt eller husstandsmedlem kan man leve helt som normalt, kun teste dersom det dukker opp symptomer på at du er syk. 

Anonymkode: 48ff8...5f8

Nei, anbefalingen er at man som husstandsmedlem skal teste seg daglig i 5 dager etter siste nærkontakt og hvis den smittede ikke isoleres anbefales testing i tilgangen 9 dager. Uansett symptomer eller ikke. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/nasjonale-rad-og-regler/id2890588/#tocNode_10

Anonymkode: 3a0c0...5e9

• Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære anbefales å teste seg daglig i fem døgn etter siste nærkontakt med den smittede.
  • Personer som ikke kan unngå nærkontakt med den smittede i isolasjonsperioden, bør også teste seg daglig under isolasjonsperioden, og deretter daglig i fem døgn etter at isolasjonen er avsluttet, til sammen ni dager.
  • Testen bør tas som selvtest, men kan også gjennomføres som antigen hurtigtest gjennomført av helsepersonell eller PCR-test.
  • Utover dette anbefales bare personer med symptomer å teste seg. Øvrige nærkontakter uten symptomer anbefales ikke å teste seg, men bør være ekstra oppmerksomme på symptomer.
  • Barn i grunnskolealder eller yngre anbefales kun test ved symptomer. Det gjelder også ved smitte i husstanden.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/regjeringen-fjerner-svart-mange-koronatiltak/id2899220/

Anonymkode: 3e46f...a04

• Opprett ny...