Himmel og hav Skrevet 30. januar 2022 #26 Skrevet 30. januar 2022 Vi har ofte søndagsmiddag. Da lager jeg gjerne tradisjonsmat som tar litt lengre tid å lage enn det som passer i hverdagen. Da lager jeg også ofte sånn at vi har til minst en middag til. Ikke noe er så deilig som å komme hjem fra jobb på en mandag og bare kunne varme opp gode rester. Dessert er det ikke så ofte vi har, men de er fordi det er bare meg i familien som er dessertglad.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #27 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så hele dagen er ødelagt, med andre ord. Anonymkode: 727fd...b87 Tror du at den du siterer mener det? Sånn seriøst? Anonymkode: 2f68d...593
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #28 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Heldigvis er vel søndagsmiddagen med gjester på vei bort. Det var vel før når kvinner ikke jobbet de hadde tid til å bruke hele søndagen på å lage mat til familie og evt andre gjester. Jeg bruker ikke 1 av 2 fridager til å lage mat og bake kake. Dessuten er søndagskveld tid for avslapping og forberedelse for en travel uke. Anonymkode: c4444...de9 Hvis du bruker «hele søndagen på å lage mat» til en søndagsmiddag, da har du lite greie på matlaging! Søndagsmiddag er jo enten en putregryte som fårikål eller oksesmåsteik, som står i fred og jobber seg mør aleine. Eller en ovnsrett som skinkestek, kalkun, Römertopf eller vilt. Da kan man til og med ta søndagsturen i de timene maten koker. Deilig søndagsfred! Anonymkode: ff53b...62d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #29 Skrevet 30. januar 2022 Her er søndagsmiddag alt fra Take -away til restemat, et eller annet enkelt slengt sammen eller en finere middag som tar tid å lage. Jeg er mest glad i de late søndagene med avslapping, turgåing, sport på tv, sove lenger enn vanlig, familiekos med eller uten mat. I dag f.eks spiste vi rester fra middagen i går. De gammeldagse "søndagsmiddagene" blir det lite av. Det er enkelte ting vi liker, og som alltid blir laget på en søndag - f.eks fersk kjøtt og suppe, og med sur-søt løksaus, selvfølgelig. Men ellers er vi ikke så glade i ting som kjøttkaker, koteletter, steik etc. Skal vi invitere gjester som vi skal lage noe ekstra god mat til, vil vi gjerne gjøre det på lørdag. Da har vi søndagen fri til andre ting. Anonymkode: 795a5...e6d
frk Nilsen Skrevet 30. januar 2022 #30 Skrevet 30. januar 2022 Lager ofte mat som tar lengre tid enn hverdagsmaten, av og til er det tradisjonskost mens andre ganger er det annen type mat. I dag har vi hatt hjemmelagd pasta med en fyldig og god saus. Spiser aldri så tidlig som 15.00. Vi spiser alt mellom 17 og 20 det avhenger av hva vi gjør på dagen.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #31 Skrevet 30. januar 2022 Jeg er ikke oppvokst med det og har dermed ikke gjort det med mine barn. Det er ofte søndag jeg lager mat som tar lengre tid, men ikke alltid typisk søndagsmiddag. Min farmor hadde heller aldri typisk søndagsmiddag, mens min mormor hadde søndagsmiddag der hun brukte penserviset osv. Det ble brukt om det var bare henne og hennes mann, eller om hele slekts kom på middag. Men prat, latter og kos rundt middagsbordet har vi alltid hatt. Middag er eneste måltid vi har spist sammen hver dag. Frokost er vi sultene til ulike tider, noen må ha mat med en gang de åpner øyne og noen må bruke en time før de våkner skikkelig å klarer å ta en bit. Så det er derfor vi har valgt at middag spiser vi sammen alle sammen og vi planlegger hver dag når. Ingen vits å spise middag kl fire om det bare er halvparten som er hjemme, da kan de ta en brødskive også tar vi middagen senere når alle er hjemme. Med to voksne som begge jobber turnus og fire barn i hus som har sine fritidsinteresser har gjort at mine unger aldri har hatt en fast tid vi spiser middag. Men de er fortsatt veldig fornøyde med at vi har det slik, for vi har det veldig hyggelig rundt bordet sier de. Vi har ikke dårlig tid for å rekke det ene eller det andre, vi har valgt tidspungt der vi ikke har tidspress for å rekke noe. Så om middagen har vært rett etter skolen eller til kveldsmatstid har variert og de er fornøyde. Vi har sett på kalenderen hver morgen og funnet ut hva som passer best, slik at de vet når middagen er og planlegger sitt etter det. Anonymkode: b4890...524
Superdolly Skrevet 30. januar 2022 #32 Skrevet 30. januar 2022 Jeg har vokst opp med konseptet søndagsmiddag. For min del var det slik at søndager var den dagen da min far hadde ansvaret for oss barna. Han tok oss med på skiturer, på museum, på skogsturer, på stranda, eller andre aktiviteter. Min mor sto bundet til komfyren og laget mat som tok lang tid, og vi kom hjem til ferdig middag. Jeg er ikke villig til å gjøre dette. Stå i flere timer og lage mat mens de andre har det koselig. Jeg vil også være med på skiturer eller museer eller skogstur. (Og jeg er faktisk ikke villig til å la mat stå på kokeplaten eller i stekeovnen i et tomt hus heller.)
Leverpostei Skrevet 30. januar 2022 #33 Skrevet 30. januar 2022 Jeg vil si vi lager tradisjonell søndagsmiddag en gang eller to i måneden. Da har vi helst mat som steker lenge, eller trekker på platen mens vi gjør noe annet kjekt. Vi har alltid dessert på søndager. Barna setter ikke alltid pris på typisk søndagsmiddag, men jeg håper og tror det kommer etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #34 Skrevet 31. januar 2022 Veldig morsomt at folk her knytter skrelte poteter til søndagsmiddag. Jeg kan ikke huske i voksen alder å ha servert selv, eller fått servert, poteter med skall, uansett ukedag. Vi er glade i god mat. Også på søndager. En dag med fri og god tid gir mulighet til de langsomme middagene. Men vi er ikke så glade i norsk tradisjonsmat, så her går det for eksempel i indiske og afrikanske langkokte gryter med ulike tilbehør, tapasretter, sashimi/sushi, eller vi lager hjemmelagde, stenovnsbakte italienske pizza med langkokt tomatsaus og et utvalg av ost og toppinger. Ikke så ofte vi har klassisk dessert som kaker og puddinger. Men vi har ofte frukt og litt sjokolade, eller gjærbakst, etterpå, gjerne mens vi spiller brettspill. Men vi går like gjerne ut og spiser. Eller vi henter takeaway og koser oss med film hele familien sammen. Søndagsmiddag er en fin ramme hvor vi er sammen, spiser, prater og har god tid. Men jeg ser ingen grunn til å tviholde på de urnorske, gammeldagse rettene bare fordi det er tradisjon, når annen mat smaker bedre. Anonymkode: 91b43...1ac
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #35 Skrevet 31. januar 2022 Superdolly skrev (5 timer siden): Jeg har vokst opp med konseptet søndagsmiddag. For min del var det slik at søndager var den dagen da min far hadde ansvaret for oss barna. Han tok oss med på skiturer, på museum, på skogsturer, på stranda, eller andre aktiviteter. Min mor sto bundet til komfyren og laget mat som tok lang tid, og vi kom hjem til ferdig middag. Jeg er ikke villig til å gjøre dette. Stå i flere timer og lage mat mens de andre har det koselig. Jeg vil også være med på skiturer eller museer eller skogstur. (Og jeg er faktisk ikke villig til å la mat stå på kokeplaten eller i stekeovnen i et tomt hus heller.) Hvis man starter i skikkelig tid og får temperaturen opp, kan man godt slå av steikeovnen i en times tid mens man er ute, og slå den på igjen når man kommer innenfor rekkevidde. Temperaturen i kjøttet vil fortsette å stige selv på ettervarmen. Anonymkode: ff53b...62d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #36 Skrevet 31. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Veldig morsomt at folk her knytter skrelte poteter til søndagsmiddag. Jeg kan ikke huske i voksen alder å ha servert selv, eller fått servert, poteter med skall, uansett ukedag. Poteter med skall har vi hver dag. Men det er også litt fordi vi som oftest koker mandelpoteter, og de ramler i stykker hvis de ikke har skallet på. Ungene liker faktisk å spise skallet også, jeg er vel den som er mest nøye med å skrelle. Anonymkode: ff53b...62d
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2022 #37 Skrevet 31. januar 2022 On 1/30/2022 at 11:27 AM, Anonym bruker said: Der man lager god, langtidsmat og har dessert til? Det kan virke som at det som før var søndagsmiddager nå er blitt hverdagsmat. Kjøttkaker, stek, indrefilet o.l. middager man bruker tid på å lage. «Det bedre vi har å by på» og dessert. Har vi kvittet oss med den tradisjonen? Føler at jeg er den eneste igjen i min vennegjeng som tenker at søndager er den dagen man inviterer gjester og serverer det beste man har. Lager du søndagsmiddag? Anonymkode: 4b318...03f det ble borte med koronaen gitt. var det mye før Anonymkode: cb903...a4a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå