Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #1 Skrevet 30. januar 2022 Der man lager god, langtidsmat og har dessert til? Det kan virke som at det som før var søndagsmiddager nå er blitt hverdagsmat. Kjøttkaker, stek, indrefilet o.l. middager man bruker tid på å lage. «Det bedre vi har å by på» og dessert. Har vi kvittet oss med den tradisjonen? Føler at jeg er den eneste igjen i min vennegjeng som tenker at søndager er den dagen man inviterer gjester og serverer det beste man har. Lager du søndagsmiddag? Anonymkode: 4b318...03f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #2 Skrevet 30. januar 2022 Ja, jeg tror tradisjonen er på vei ut. Det har nok sammenheng med både økonomi, globalisering og fritid. Vi har bedre råd, generelt sett, og har derfor råd til å spise mer variert og med dyrere råvarer hver eneste dag om man ønsker. Og man kan gå ut å spise i større grad om en vil "flotte seg" litt ekstra. Vi har fått mye impulser fra andre kulturer, og matretter derfra regnes gjerne som mer eksotisk og "stas" enn norsk tradisjonsmat. Kjøttkaker og stek er derfor blitt mer "kjedelig" hverdagsmat. Vi har mye mer fritid enn tidligere, så da er det mer vanlig å kunne besøke hverandre også på hverdager, mens det gjerne i større grad er lagt opp til å gå tur og ellers slappe av på søndager, ikke stå og svette over grytene. Nå er det vil mer tradisjon for at den beste maten havner på en fredag eller lørdag, gjerne på kvelden. Enten med venner eller kjernefamilien. Anonymkode: ea653...eec
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #3 Skrevet 30. januar 2022 Vi får ofte ut og spiser på søndag. Eller bestiller hjem. Anonymkode: 3e1cd...ab8
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #4 Skrevet 30. januar 2022 Hos oss er det ofte enten/eller på søndagene. Er vi på langtur blir det ofte lettvint middag som ikke tar så lang tid, men er det hjemmedag så har vi langtidsstekt mat. Anonymkode: 2f68d...593
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #5 Skrevet 30. januar 2022 Her i huset har vi koteletter, kalkun, stek, sodd eller fårikål osv på søndager. Med potet og saus og grønnsaker. Men pleier ikke å invitere noen nei, det er ikke jeg vant til i barndommen heller, for søndager var hviledag med familien. En sjelden gang kan jeg huske vi dro til bestemor på søndagsmiddag om det var noe spesielt som skjedde. F eks om noen i storfamilien som bodde langt unna var "hjemme hos mor" en helg. Husker jo hvor gøy det var da 😁 Som ung utflyttet prøvde jeg å bevare søndagsmiddag av type mat, men aldri etter en fuktig bytur dagen før, noe som skjedde ofte som ung voksen før egne barn. Nå er ungen min 14 år og setter stor pris på koteletter søndager 😛 Anonymkode: f5f89...34d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Her er oftest søndagen rettetangen, da spiser vi det som er igjen fra fredag og lørdag Men så flyttet eldstesønnen ut, og han fikk samboer. De begynte da å dra hjem på søndagsmiddag, annenhver gang til hennes og hans foreldre... Og vips ble søndagsmiddag igjen en tradisjon, annenhver søndag, når sønn og svigerdatter kommer for å spise 🙂 Anonymkode: 11702...a6b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her er oftest søndagen rettetangen, da spiser vi det som er igjen fra fredag og lørdag Men så flyttet eldstesønnen ut, og han fikk samboer. De begynte da å dra hjem på søndagsmiddag, annenhver gang til hennes og hans foreldre... Og vips ble søndagsmiddag igjen en tradisjon, annenhver søndag, når sønn og svigerdatter kommer for å spise 🙂 Anonymkode: 11702...a6b Restedagen... Anonymkode: 11702...a6b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 Her har søndagsmiddag kommet litt tilbake som konsept i takt med pandemi og bedre tid. Nå er det ofte trege, gode middager på søndag, men disse kan like gjerne være eksotiske, som å være tradisjonell norsk elgstek. Anonymkode: 67880...b27
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 Vi har fortsatt søndagsmiddag. Maten serveres i 15 tiden og det er alltid ferdigskrellede poteter. Anonymkode: f6274...6a1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her i huset har vi koteletter, kalkun, stek, sodd eller fårikål osv på søndager. Med potet og saus og grønnsaker. Men pleier ikke å invitere noen nei, det er ikke jeg vant til i barndommen heller, for søndager var hviledag med familien. En sjelden gang kan jeg huske vi dro til bestemor på søndagsmiddag om det var noe spesielt som skjedde. F eks om noen i storfamilien som bodde langt unna var "hjemme hos mor" en helg. Husker jo hvor gøy det var da 😁 Som ung utflyttet prøvde jeg å bevare søndagsmiddag av type mat, men aldri etter en fuktig bytur dagen før, noe som skjedde ofte som ung voksen før egne barn. Nå er ungen min 14 år og setter stor pris på koteletter søndager 😛 Anonymkode: f5f89...34d Her ble foreldres venner invitert på lørdager og familie på søndager. Anonymkode: 4b318...03f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Tror det er på vei ut, ja. Hos oss er vi mer opptatt av fredags eller lørdagsmiddagen. Søndagen er dagen for fysisk fostring og å komme i rute til uka. Anonymkode: 386a2...3d0
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tror det er på vei ut, ja. Hos oss er vi mer opptatt av fredags eller lørdagsmiddagen. Søndagen er dagen for fysisk fostring og å komme i rute til uka. Anonymkode: 386a2...3d0 Kanskje det har noe med sikkerhet å gjøre også. Husker mamma satte steken i ovnen, tok med barna og gikk tur noen timer mens steken fortsatt stod i ovnen. Kokte poteter og grønnsaker og laget saus da vi kom hjem. Det var en av de få dagene vi spiste middag klokken 17.00 Anonymkode: 4b318...03f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vi har fortsatt søndagsmiddag. Maten serveres i 15 tiden og det er alltid ferdigskrellede poteter. Anonymkode: f6274...6a1 Så hele dagen er ødelagt, med andre ord. Anonymkode: 727fd...b87
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 Har søndagsmiddag når barna er her, og da har vi ofte gjester som besteforeldre og/eller eldre søsken som har flyttet ut. De igjen kan ha med kjærester. Jeg lager ofte tradisjonell norsk mat, men gjerne med en vri. Litt annet krydder og tilbehør fks. Her har kålruletter fått sin renessanse, og blir ofte bestilt av flere. En av de mest populære middagene her. Desserter har vi sjelden, men kan hende jeg lager iskrem eller noe fruktbasert. Anonymkode: 0a265...708
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 Jeg lager søndagsmiddag når ungene er hos meg. Ber ikke gjester, men ber innimellom mamma eller broren min. Anonymkode: ff53b...62d
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Heldigvis er vel søndagsmiddagen med gjester på vei bort. Det var vel før når kvinner ikke jobbet de hadde tid til å bruke hele søndagen på å lage mat til familie og evt andre gjester. Jeg bruker ikke 1 av 2 fridager til å lage mat og bake kake. Dessuten er søndagskveld tid for avslapping og forberedelse for en travel uke. Anonymkode: c4444...de9
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Heldigvis er vel søndagsmiddagen med gjester på vei bort. Det var vel før når kvinner ikke jobbet de hadde tid til å bruke hele søndagen på å lage mat til familie og evt andre gjester. Jeg bruker ikke 1 av 2 fridager til å lage mat og bake kake. Dessuten er søndagskveld tid for avslapping og forberedelse for en travel uke. Anonymkode: c4444...de9 Skjønner at mange er glade for det, men noen av oss elsker å lage mat. Det er det beste jeg "kaster bort" søndagstimer på. Anonymkode: 0a265...708
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 Vi har alltid søndagsmiddag med oppdekt bord. Alltid en bedre middag med dessert etterpå. Hadde vi sluttet med det hadde ungene protestert hemningsløst her. I dag blir det langtidskokt viltgryte med sellerirot og mandelpotetstappe med dampede grønnsaker til. Hjemmelaget sjokolade/mokkapudding med tykk, hjemmelagd vaniljesaus til dessert. Gleder meg😊
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 Gidder aldri lage middag på søndager. Blir av og til take away eller så spiser vi brødskiver. Anonymkode: a3956...2c1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #20 Skrevet 30. januar 2022 Enig i at det er i ferd med med å bli helt ut. Hos oss er det litt forskjellig. I dag hadde vi faktisk røkt svinekam med poteter og grønnsaker, men neste søndag har vi kanskje taco eller pizza 😉🙂. Anonymkode: 237d8...bc9
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #21 Skrevet 30. januar 2022 ("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev (1 time siden): Vi har alltid søndagsmiddag med oppdekt bord. Alltid en bedre middag med dessert etterpå. Hadde vi sluttet med det hadde ungene protestert hemningsløst her. I dag blir det langtidskokt viltgryte med sellerirot og mandelpotetstappe med dampede grønnsaker til. Hjemmelaget sjokolade/mokkapudding med tykk, hjemmelagd vaniljesaus til dessert. Gleder meg😊 Slik er det her også. Søndagsmiddagen er en deilig avslappende familiestund i en hektisk hverdag. Det er koselig å samles rundt et pent dekket bord med god mat og dessert. Vi spiser så godt som alle middagsmåltid sammen som familie i hverdagen også, men da er det litt mindre ro rundt måltidet, da vi har lekser og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 369d2...987
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #22 Skrevet 30. januar 2022 Ja, den forsvant med min generasjon, kvinner som arbeider. Søndag for meg er å skaffe oversikt og klargjøre for nok en hektisk uke. Det er alt fra å rydde i mailen til klesvask. Anonymkode: 483c1...6ae
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #23 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Ja, den forsvant med min generasjon, kvinner som arbeider. Søndag for meg er å skaffe oversikt og klargjøre for nok en hektisk uke. Det er alt fra å rydde i mailen til klesvask. Anonymkode: 483c1...6ae Skulle du ønske at du fikk anledning til å fortsette den tradisjonen da? Vi jobber nok flere av oss som bevarer tradisjonen, men noen kan jo legge vekk alt av jobb i helgene. Andre kan ikke. Anonymkode: 0a265...708
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #24 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Skulle du ønske at du fikk anledning til å fortsette den tradisjonen da? Vi jobber nok flere av oss som bevarer tradisjonen, men noen kan jo legge vekk alt av jobb i helgene. Andre kan ikke. Anonymkode: 0a265...708 Ja, egentlig ville jeg nok det. Jeg elsker å lage mat, før laget jeg ofte middag, dekket bord og laget en stor greie ut av det. Liker å stå i timesvis mens maten putrer, høre på musikk, dandere tallerken, tenne lys, ta på fine klær. Men jeg forsvant nok litt i alt ansvaret på jobb og nå er alt ekstra bare i veien, hvis du skjønner, for jeg har alltid en strekt timeplan uansett hvor mye jeg jobber. Anonymkode: 483c1...6ae
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #25 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Ja, egentlig ville jeg nok det. Jeg elsker å lage mat, før laget jeg ofte middag, dekket bord og laget en stor greie ut av det. Liker å stå i timesvis mens maten putrer, høre på musikk, dandere tallerken, tenne lys, ta på fine klær. Men jeg forsvant nok litt i alt ansvaret på jobb og nå er alt ekstra bare i veien, hvis du skjønner, for jeg har alltid en strekt timeplan uansett hvor mye jeg jobber. Anonymkode: 483c1...6ae Jeg ser egentlig i måten du skriver om det på, at du savner det men ja, jeg skjønner jo. Anonymkode: 0a265...708
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå