Gå til innhold

Lommelegen.no, er det pålitelig kilde?

Anbefalte innlegg

Hvis ja, så lønner det seg å være veganer for å unngå korona. De skriver «Spis sunn og variert plantebasert mat (reduserer risikoen for å bli smittet med korona med 10 prosent, og risikoen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse reduseres med 40 prosent)»

Da lurer jeg på om noen veganere her inne har merket noe til dette?

Anonymkode: 19786...d67

Fortsetter under...

Det er vel kun en mening. Men hvis du sjekker ut nutritionfacts.org så finner du mye info om hvordan plantebasert kost spiller en rolle i alt fra diabetes, astma til hjerte og karsykdommer. Så ikke rart om det har innvirkning på ett virus også. Jeg ble ikke smittet selv når noen i husstand var det, men om det skyldes vaksine eller noe annet, aner jeg ikke. 

Anonymkode: 6251e...4d5

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvis ja, så lønner det seg å være veganer for å unngå korona. De skriver «Spis sunn og variert plantebasert mat (reduserer risikoen for å bli smittet med korona med 10 prosent, og risikoen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse reduseres med 40 prosent)»

Lommelegen tror jeg er en ganske grei kilde, men som hver gang noen presentere statistikk er det greit å vite utgangspunktet og hvilke tall man egentlig snakker om. 40% økning kan høres mye ut, men når tallene er veldig lave er det fortsatt et lavt tall.

En undersøkelse jeg har lest har regnet seg frem til at dødeligheten for covid 19 er 0,4% om man er 55 år. En økning på 40% betyr at sjansen for å dø øker til 0,56 %. Med andre ord er den fortsatt lav. Et kosthold som er rikt på plantebasert mat (som er det som står i kilden) er ikke å være veganer. Det betyr bare at mye av maten bør være plantebasert - ikke alt.  

Anonymkode: 4e936...fc2

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er vel kun en mening. Men hvis du sjekker ut nutritionfacts.org så finner du mye info om hvordan plantebasert kost spiller en rolle i alt fra diabetes, astma til hjerte og karsykdommer. Så ikke rart om det har innvirkning på ett virus også. Jeg ble ikke smittet selv når noen i husstand var det, men om det skyldes vaksine eller noe annet, aner jeg ikke. 

Vaksinen beskytter ikke mot omikron når det gjelder smitte

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vaksinen beskytter ikke mot omikron når det gjelder smitte

Det var ikke omikron hos oss, men delta. 

At vaksinen ikke beskytter godt mot smitte av omikron er ganske nylig informasjon, jeg blir overrasket hvis det utført ett studie om kosthold på en såpass ny mutant. 

Har Lommelegen lagt ved noe link til kilder? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var ikke omikron hos oss, men delta. 

At vaksinen ikke beskytter godt mot smitte av omikron er ganske nylig informasjon, jeg blir overrasket hvis det utført ett studie om kosthold på en såpass ny mutant. 

Har Lommelegen lagt ved noe link til kilder? 

De la ved en internasjonal forskningsstudie. Jeg finner ikke linken til der jeg kopierte fra nå heller. 

Annonse

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Selvfølgelig lønner det seg å spise sunt. Det gjelder jo for både helsa og en rekke sykdommer. Og kroppen er nok mer rustet om man har bedre helse. 

Anonymkode: 17d5b...46a

Det er ikke sunt å være veganer

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

"Spis sunn og variert plantebasert mat" er ikke det samme som å være veganer.

Anonymkode: c1990...8c7

Jeg leser det som at man skal spise plantebasert mat som er variert og sunn. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg leser det som at man skal spise plantebasert mat som er variert og sunn. 

Teksten er oversatt fra engelsk her er sitatet på engelsk: "In detail, our study found that people who ate a high-quality diet, rich in plant-based foods, were 10% less likely to get COVID-19 and 40% less likely to get severe COVID-19 requiring treatment in the hospital. "

Dietten skal da være rik på plantebasert mat, men ikke kun bestå av dette. 

Anonymkode: 4e936...fc2

Plantebasert er ikke det samme som vegansk. Man trenger ikke være 100% veganer for å få alle helsefordelene med et plantebasert kosthold. Det plantebaserte kostholdet bør også hovedsakelig bestå av uraffinert mat ( wholefoods). Hvis du tenker på det så er både sukker, sjokolade og brus plantebasert (og vegansk) men det er ikke sunt av den grunn.

Alle har godt av og bør begrense sitt kjøttinntak, man bør ikke spise kjøtt eller melkeprodukter til hvert måltid. Hvis man klarer hovedsakelig å spise sunn uraffinert mat så kan man fint spise kjøtt og melkeprodukter i blant. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sunt å være veganer

Det kan være både sunt og usunt å være veganer, på lik linje med alle andre type kosthold. 

Men, jeg er enig med de andre her, teksten tilsier kun at basen i kosten er plantebasert, ikke nødvendigvis helt fritt for animalske produkter. 

Annonse

Man kan og bør stille spørsmålstegn ved det at myndighetene ikke har satt stort fokus på riktig ernæring/kosthold og hvor viktig det er for et sunt og sterkt immunforsvar.

Det største spørsmålet er hvorfor i all verden de velger å ikke gjøre dette?

Eirik Garnås, høgskolelektor i ernæring, tar opp dette i en kronikk i Forskersonen på Forskning.no:

https://forskersonen.no/covid19-kronikk-mat-og-helse/koronapandemien-hvorfor-er-ikke-ernaering-pa-agendaen/1971532

Myndighetene sover i timen.

Media sover i timen.

Det er på tide å sette personlig ansvar for egen helse på agendaen. Ikke minst mulighetene og fordelene dette får for den enkelte.

Anonymkode: 5837c...5eb

Anonym bruker skrev (På 30.1.2022 den 0.21):

Hei! 
Jeg er veganer (uvaksinert også, vel å merke) og jeg har enda ikke fått koronaviruset, hvilket jeg syntes er merkelig da jeg har vært rundt smittede personer flere ganger med uhell, og er en generelt veldig sosial person som omgås mange forskjellige mennesker hele tiden.

Men jeg har også blodtype O, som vil si at jeg har 12% mindre sjanse for å bli smittet pga det også. 
Uansett, som sagt, veganer, ikke fått korona.

Morendin skrev (3 timer siden):

Hei! 
Jeg er veganer (uvaksinert også, vel å merke) og jeg har enda ikke fått koronaviruset, hvilket jeg syntes er merkelig da jeg har vært rundt smittede personer flere ganger med uhell, og er en generelt veldig sosial person som omgås mange forskjellige mennesker hele tiden.

Men jeg har også blodtype O, som vil si at jeg har 12% mindre sjanse for å bli smittet pga det også. 
Uansett, som sagt, veganer, ikke fått korona.

Jeg er ikke veganer og uvaksinert, og har ikke fått korona. Begge barna mine har hatt korona, men jeg tester bare negativt både på PCR og hurtigtest. Jeg har blodtype B

• Opprett ny...