Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Nå på ungdomsskolen er det mye gruppearbeid og jeg lurer ganske enkelt på om det mest vanlige er å gi gruppen samlekarakter eller individuell karakter . Anonymkode: 04297...1cf
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 Nå jobber jeg i vgs, men her varierer det litt. Noen ganger er det ren gruppekarakter, noen ganger kan f.eks. selve framføringen (fri fra manus osv.) justere litt om det er snakk om muntlig presentasjon, noen ganger er det helt individuelt (f.eks. drøftingssamtaler) og noen ganger får de individuell justering på en gruppekarakter. F.eks. hvis de som gruppe skal lage en film basert på et dikt, så får gruppen en felles karakter på filmen, men så må alle skrive hvert sitt refleksjonsnotat etterpå slik at jeg kan se at de faktisk har jobbet med prosjektet og ikke bare er "gratispassasjer" og da kan karakteren justeres opp eller ned. Uansett synes jeg det er viktig med varierte vurderinger, både for å dekke ulike kompetansemål, og for å gi alle mulighet til å vise sin styrke. Anonymkode: 60fe5...dc4
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Nå jobber jeg i vgs, men her varierer det litt. Noen ganger er det ren gruppekarakter, noen ganger kan f.eks. selve framføringen (fri fra manus osv.) justere litt om det er snakk om muntlig presentasjon, noen ganger er det helt individuelt (f.eks. drøftingssamtaler) og noen ganger får de individuell justering på en gruppekarakter. F.eks. hvis de som gruppe skal lage en film basert på et dikt, så får gruppen en felles karakter på filmen, men så må alle skrive hvert sitt refleksjonsnotat etterpå slik at jeg kan se at de faktisk har jobbet med prosjektet og ikke bare er "gratispassasjer" og da kan karakteren justeres opp eller ned. Uansett synes jeg det er viktig med varierte vurderinger, både for å dekke ulike kompetansemål, og for å gi alle mulighet til å vise sin styrke. Anonymkode: 60fe5...dc4 Vil bare si at jeg synes dette var en fin måte å gjøre det på og jeg har lurt på det samme😊
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Gruppekarakter er en sabla uting og en latskapsmetode. Anonymkode: 28605...eea
Optatium Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 Jeg har jobbet som lærer i ti år, men har aldri gitt en samlet karakter på gruppearbeid. Jeg er preget av egen barndom som l97 barn, og hater gruppearbeid som vurderingsform. Gir derimot vurdering med grad av måloppnåelse, eller bestått/bestått på gruppa. Syns det er viktig at man lærer seg å jobbe i gruppe, men ikke at man skal vurderes sammen.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. januar 2022 #6 Skrevet 30. januar 2022 Optatium skrev (7 timer siden): Jeg har jobbet som lærer i ti år, men har aldri gitt en samlet karakter på gruppearbeid. Jeg er preget av egen barndom som l97 barn, og hater gruppearbeid som vurderingsform. Gir derimot vurdering med grad av måloppnåelse, eller bestått/bestått på gruppa. Syns det er viktig at man lærer seg å jobbe i gruppe, men ikke at man skal vurderes sammen. Her hos oss er det gruppearbeid i både gym,engelsk , norsk , naturfag og samfunnsfag nå. Vi satt akkurat å snakket om dette hjemme, hva egentlig lærere synes om dette og hvordan de vurderer elevene . Her har vi akkurat nå en konkret utfordring med han som går første året på ungdomsskolen . I et av disse fagene så har de en gruppeoppgave med 5 stykker på gruppen . De skal levere noe skriftlig og de skal forberede noe muntlig . Første dagen skulle de planlegge arbeidet og fordele arbeidsoppgaver. Utfordringene dukker opp når noen på gruppen ikke gjør det de skal og deler av oppgavene ikke blir tatt tak i. Her skal det altså leveres i morgen . Vi lærer vårt barn at han har et ansvar i en gruppe for å gjøre det han skal og det som er blitt avtalt. Det gjør han. Vi har også lært han at han kan tilby seg å hjelpe de andre med sine oppgaver hvis de står fast/ikke leverer. Det gjør han og har gjort nå. Hva gjør man dersom de andre ikke vil ha hjelp og likevel ikke leverer og hvordan vurderer så lærer gruppen som helhet? Skal man da lære barna sine at de enkelt og greit må gjøre arbeidet selv hvis de vil ha en god karakter ? Dette har vi ikke opplevd med eldste og i hans klasse er det mye mindre slike oppgaver…
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #7 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Gruppekarakter er en sabla uting og en latskapsmetode. Anonymkode: 28605...eea Det er visse kompetansemål som forutsetter arbeid i grupper, f.eks. at elevene skal kunne delta i en diskusjon. Det er litt vanskelig å diskutere med seg selv. Altså må man faktisk ha gruppearbeid innimellom. Anonymkode: 60fe5...dc4
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #8 Skrevet 30. januar 2022 Her sier lærerene at de vurderer som en helhet, men setter vurdering på hver enkelt elev for bidrag/innsatts/hva de vise tar de har lært. Og at de ser hvem som er aktive og hvem som «henger med», slik st man ikke nødvendigvis får samme vurdering innad i gruppa. Anonymkode: 45bbd...ce9
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #9 Skrevet 30. januar 2022 Optatium skrev (8 timer siden): Jeg har jobbet som lærer i ti år, men har aldri gitt en samlet karakter på gruppearbeid. Jeg er preget av egen barndom som l97 barn, og hater gruppearbeid som vurderingsform. Gir derimot vurdering med grad av måloppnåelse, eller bestått/bestått på gruppa. Syns det er viktig at man lærer seg å jobbe i gruppe, men ikke at man skal vurderes sammen. Det synes jeg var en god løsning, bestått eller ikke bestått. Refleksjonsnotat som nevnt over også, for en individuell karakter. Selv om det er nyttig å lære seg å jobbe i en gruppe, er det så frustrerende å havne med noen som ikke gidder å bidra. Tror de fleste av oss har møtt på noen gjennom livet og når de har kloret seg inn i arbeidslivet i den tro at andre rundt skal dra lasset, kan de ødelegge ett helt arbeidsmiljø om ikke ledelsen er våkne. Anonymkode: 2d54c...449
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Her sier lærerene at de vurderer som en helhet, men setter vurdering på hver enkelt elev for bidrag/innsatts/hva de vise tar de har lært. Og at de ser hvem som er aktive og hvem som «henger med», slik st man ikke nødvendigvis får samme vurdering innad i gruppa. Anonymkode: 45bbd...ce9 Så bra! Dette har ikke lærere sagt noe om her, men godt mulig at det gjøres slik.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Her får de en vurdering som gruppe og en vurdering individuelt. Altså to vurderinger. Det er viktig å se hvordan man fungerer i gruppen og hvordan de presenterer hver for seg. Anonymkode: 838e3...9a8
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden): Her hos oss er det gruppearbeid i både gym,engelsk , norsk , naturfag og samfunnsfag nå. Vi satt akkurat å snakket om dette hjemme, hva egentlig lærere synes om dette og hvordan de vurderer elevene . Her har vi akkurat nå en konkret utfordring med han som går første året på ungdomsskolen . I et av disse fagene så har de en gruppeoppgave med 5 stykker på gruppen . De skal levere noe skriftlig og de skal forberede noe muntlig . Første dagen skulle de planlegge arbeidet og fordele arbeidsoppgaver. Utfordringene dukker opp når noen på gruppen ikke gjør det de skal og deler av oppgavene ikke blir tatt tak i. Her skal det altså leveres i morgen . Vi lærer vårt barn at han har et ansvar i en gruppe for å gjøre det han skal og det som er blitt avtalt. Det gjør han. Vi har også lært han at han kan tilby seg å hjelpe de andre med sine oppgaver hvis de står fast/ikke leverer. Det gjør han og har gjort nå. Hva gjør man dersom de andre ikke vil ha hjelp og likevel ikke leverer og hvordan vurderer så lærer gruppen som helhet? Skal man da lære barna sine at de enkelt og greit må gjøre arbeidet selv hvis de vil ha en god karakter ? Dette har vi ikke opplevd med eldste og i hans klasse er det mye mindre slike oppgaver… Jeg tenker egentlig at det den gruppa driver med ikke er gruppearbeid. Hvis arbeidet som gjøres i gruppa fordeles mellom medlemmene og settes sammen til en helhet, har man ikke jobbet sammen med det som leveres, da har man bare jobbet med en femtedel. Man har heller ikke lært noe om å jobbe i gruppe. Jeg krever av mine elever at de faktisk skal jobbe sammen. Ikke dele ut «det gjør du og det gjør du». Man skal snakke sammen, skrive sammen og lage produkt sammen. Hvis ikke kunne man bare ha delt opp oppgaven i småbiter og latt elevene jobbe individuelt. Jeg setter aldri felleskarakter, dvs at gruppearbeid er til for læring og ikke vurdering. Anonymkode: 12ea0...3a1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg tenker egentlig at det den gruppa driver med ikke er gruppearbeid. Hvis arbeidet som gjøres i gruppa fordeles mellom medlemmene og settes sammen til en helhet, har man ikke jobbet sammen med det som leveres, da har man bare jobbet med en femtedel. Man har heller ikke lært noe om å jobbe i gruppe. Jeg krever av mine elever at de faktisk skal jobbe sammen. Ikke dele ut «det gjør du og det gjør du». Man skal snakke sammen, skrive sammen og lage produkt sammen. Hvis ikke kunne man bare ha delt opp oppgaven i småbiter og latt elevene jobbe individuelt. Jeg setter aldri felleskarakter, dvs at gruppearbeid er til for læring og ikke vurdering. Anonymkode: 12ea0...3a1 Jeg tipper det er gjort sånn nå fordi det er høyt fravær pga covid og ungdommene skal kunne jobbe hjemmefra også.
Leverpostei Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg tenker egentlig at det den gruppa driver med ikke er gruppearbeid. Hvis arbeidet som gjøres i gruppa fordeles mellom medlemmene og settes sammen til en helhet, har man ikke jobbet sammen med det som leveres, da har man bare jobbet med en femtedel. Man har heller ikke lært noe om å jobbe i gruppe. Jeg krever av mine elever at de faktisk skal jobbe sammen. Ikke dele ut «det gjør du og det gjør du». Man skal snakke sammen, skrive sammen og lage produkt sammen. Hvis ikke kunne man bare ha delt opp oppgaven i småbiter og latt elevene jobbe individuelt. Jeg setter aldri felleskarakter, dvs at gruppearbeid er til for læring og ikke vurdering. Anonymkode: 12ea0...3a1 Selvsagt er det gruppearbeid å planlegge og fordele oppgaver, løse noen deler hver, sette sammen et ferdig produkt, sjekke at alt er dekket, og evaluere helheten. Jeg gir heller aldri felleskarakter på gruppearbeid.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden): Her hos oss er det gruppearbeid i både gym,engelsk , norsk , naturfag og samfunnsfag nå. Vi satt akkurat å snakket om dette hjemme, hva egentlig lærere synes om dette og hvordan de vurderer elevene . Her har vi akkurat nå en konkret utfordring med han som går første året på ungdomsskolen . I et av disse fagene så har de en gruppeoppgave med 5 stykker på gruppen . De skal levere noe skriftlig og de skal forberede noe muntlig . Første dagen skulle de planlegge arbeidet og fordele arbeidsoppgaver. Utfordringene dukker opp når noen på gruppen ikke gjør det de skal og deler av oppgavene ikke blir tatt tak i. Her skal det altså leveres i morgen . Vi lærer vårt barn at han har et ansvar i en gruppe for å gjøre det han skal og det som er blitt avtalt. Det gjør han. Vi har også lært han at han kan tilby seg å hjelpe de andre med sine oppgaver hvis de står fast/ikke leverer. Det gjør han og har gjort nå. Hva gjør man dersom de andre ikke vil ha hjelp og likevel ikke leverer og hvordan vurderer så lærer gruppen som helhet? Skal man da lære barna sine at de enkelt og greit må gjøre arbeidet selv hvis de vil ha en god karakter ? Dette har vi ikke opplevd med eldste og i hans klasse er det mye mindre slike oppgaver… Har de ikke egenvurdering da? Der kan de jo skrive ned hvem som ikke deltok i oppgaven. Anonymkode: 838e3...9a8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Har de ikke egenvurdering da? Der kan de jo skrive ned hvem som ikke deltok i oppgaven. Anonymkode: 838e3...9a8 Joda det har de, men som jeg ser min skriver så nevner han ingen navn . Mer hva han selv har bidratt med og nevner gjerne at de fleste har bidratt med noe, men at gruppen har hatt litt utfordringer med samarbeid .
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden): Joda det har de, men som jeg ser min skriver så nevner han ingen navn . Mer hva han selv har bidratt med og nevner gjerne at de fleste har bidratt med noe, men at gruppen har hatt litt utfordringer med samarbeid . Man skal ikke nevne navn i slike evalueringer. Hvis det gjelder en person, så vil dette synes på dennes evaluering. Jeg har fått A på en oppgave de andre fikk B på fordi jeg gjorde langt mer enn de andre, og de andre skrev også om at det var en som ikke deltok med noe omtrent. Denne fikk D. Lærere klarer å finne ut hvem det er Anonymkode: 838e3...9a8
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 30. januar 2022 #18 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Man skal ikke nevne navn i slike evalueringer. Hvis det gjelder en person, så vil dette synes på dennes evaluering. Jeg har fått A på en oppgave de andre fikk B på fordi jeg gjorde langt mer enn de andre, og de andre skrev også om at det var en som ikke deltok med noe omtrent. Denne fikk D. Lærere klarer å finne ut hvem det er Anonymkode: 838e3...9a8 Da blir det nok gjort på en ok måte her da😊
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #19 Skrevet 30. januar 2022 Leverpostei skrev (4 timer siden): Selvsagt er det gruppearbeid å planlegge og fordele oppgaver, løse noen deler hver, sette sammen et ferdig produkt, sjekke at alt er dekket, og evaluere helheten. Jeg gir heller aldri felleskarakter på gruppearbeid. Enig Anonymkode: 04297...1cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå