Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #1 Skrevet 29. januar 2022 Får dere dem til å hjelpe til med noe hjemme? Her blir det dårlig stemning bare vi ber henne rydde eller tømme oppvaskmaskinen. Hun tramper rundt og roper at vi ikke forstår henne og at vi maser og at hun blir stresset. Det er så mye enklere å bare gjøre alt selv, men så krever hun ukelønnen selv om hun ikke har gjort noe av det vi har avtalt Det er jo en symptom på adhd at hun ikke klarer å motivere seg til noe hun ikke er i terrassert i, men det litt urettferdig mot søskenene at hun slipper unna alt…. Vil bare høre hvordan deg er hos dere andre, og om noen har hode råd Anonymkode: 0c034...70b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #2 Skrevet 29. januar 2022 En på 19 år her. Han tømmer oppvaskmaskinen, må holde sin del av kjøkkenet ryddig (har cøliaki), holde rommet sitt ryddig og vaske egne klær. I tillegg er han ganske grei på å ta ut bosset, støvsuge osv. hvis vi ber ham om det. Hun på 12 år, også med adhd, gjør fint lite hjemme foreløpig. Hun har met enn nok med å holde orden på seg selv enda, men det kommer nok etter hvert. Vi har gått gradvis fram. Anonymkode: c959b...091
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. januar 2022 #3 Skrevet 29. januar 2022 Ja. Begge 2 har faste oppgaver. En med og en uten ADHD . Nå er det han som har ADHD som er enklest å få til å gjøre oppgaver. Dette fordi han er regelstyrt og er opptatt av rett og galt . Da kicker det inn at det rette er å gjøre oppgavene . Derfor er det også enklest for han å passe klokken og avtaler.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #4 Skrevet 29. januar 2022 Her er det eldste på 12 som har adhd. Det er vanskelig å få ham til å gjøre noe nytt eller noe som må gjøres en gang i blant. Dersom det er en daglig rutine han er vant med, er han stort sett grei å be. Det jeg opplever som utfordrende er at siden han må ha tilpassede krav til hva han gjør, så er det vanskelig å få småsøsknene til å bidra på det nivået de burde. De sammenlikner seg naturlig nok med ham, og det er vanskelig å få de til å fullt ut skjønne hvorfor de skal stilles andre krav eller forventninger til. Anonymkode: de411...395
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #5 Skrevet 29. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (24 minutter siden): Ja. Begge 2 har faste oppgaver. En med og en uten ADHD . Nå er det han som har ADHD som er enklest å få til å gjøre oppgaver. Dette fordi han er regelstyrt og er opptatt av rett og galt . Da kicker det inn at det rette er å gjøre oppgavene . Derfor er det også enklest for han å passe klokken og avtaler. Basert på annet du hr skrevet om sønnen din, høres det ut som han har høytfungerende autisme, ikke adhd. Jeg ville fått han utredet på nytt. Anonymkode: ea398...262
Nullstress;) Skrevet 29. januar 2022 #6 Skrevet 29. januar 2022 Adhd eller ikke, man må faktisk jobbe for pengene sine. Inkludert min 18åring med adhd. (Og enkelte ting må man faktisk gjøre uten å få betalt for det. Kan ikke leve på at mennesker med adhd må ha motivasjonsbaserte oppgaver hele tiden, da vil livet bli helt forferdelig tøft!) Min på 18 har én fast oppg. Det er å rydde, vaske og støvsuge rommet hver søndag. Det går som regel greit. Ellers vil jeg han skal vaske sine egne klær, samt brette de og henge de opp. Det går litt pø om pø. Han får ikke penger av oss nå lenger. Før han begynte å jobbe (han er lærling) hadde han flere oppgaver han måtte hjelpe til med for å få ukelønn. Gjorde han ikke oppgitt sine, fikk han ikke lønn. Det hjalp ikke å bli sur, dette er konsekvensen av å ikke gjøre "jobben" sin.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. januar 2022 #7 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Basert på annet du hr skrevet om sønnen din, høres det ut som han har høytfungerende autisme, ikke adhd. Jeg ville fått han utredet på nytt. Anonymkode: ea398...262 Han er allerede godt utredet både som 6,8 ,10 og 13 åring . Autisme er utelukket hver gang . ADHD er påvist hver gang . Han har vært utredet på autisme senter 2 ganger. De lander på at det har mest med angst og det å være redd for å feile å gjøre. Ingen rigiditet ,ingen særinteresser og ingen problemer med endringer .
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #8 Skrevet 29. januar 2022 Takk for svar. Jeg glemte å si at hun er 14 år. Hun er veldig samvittighetsfull og får alltid dårlig samvittighet etter at hun har laget scener. Håper det bedrer seg litt med alderen. Hi Anonymkode: 0c034...70b
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #9 Skrevet 29. januar 2022 Det er ganske vanskelig ja, og mye av det du skrev om skrik og tramp stemmer, selvom det faktisk er litt lettere nå som hun er 14. Noen ganger er hun flink og hjelper til. Hovedutfordringen er at hun bruker så uendelig lang tid på alt annet hun skal gjøre og har så vanskelig for å komme i gang at det er som regel mer enn nok for oss å få til at hun skal gjøre lekser, dusje og stelle seg, komme avgårde til fritidsaktiviteter og avtaler og slikt, så det å kreve ekstra i form av plikter i huset er ikke noe vi har overskudd til så ofte. Vår datter har flere diagnoser, så her er fokuset stort sett å få henne gjennom det viktigste i hverdagen samt ha mest mulig god stemning, trivsel og hvile hjemme. Anonymkode: 8cca3...50d
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2022 #10 Skrevet 29. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er ganske vanskelig ja, og mye av det du skrev om skrik og tramp stemmer, selvom det faktisk er litt lettere nå som hun er 14. Noen ganger er hun flink og hjelper til. Hovedutfordringen er at hun bruker så uendelig lang tid på alt annet hun skal gjøre og har så vanskelig for å komme i gang at det er som regel mer enn nok for oss å få til at hun skal gjøre lekser, dusje og stelle seg, komme avgårde til fritidsaktiviteter og avtaler og slikt, så det å kreve ekstra i form av plikter i huset er ikke noe vi har overskudd til så ofte. Vår datter har flere diagnoser, så her er fokuset stort sett å få henne gjennom det viktigste i hverdagen samt ha mest mulig god stemning, trivsel og hvile hjemme. Anonymkode: 8cca3...50d Ja, du beskriver det akkurat slik vi også har det! Det er også angst inne i bildet og den kommer merkelig nok akkurat når vi krever noe av henne. Lekser, eller dusje eller rekke avtaler. Det er så mye frustrasjon hver dag. Vi tenker også at det viktigste er at hun har det bra, men hun blir skuffet selv også når hun ikke mestrer å gjøre det hun skal. Anonymkode: 0c034...70b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #11 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Takk for svar. Jeg glemte å si at hun er 14 år. Hun er veldig samvittighetsfull og får alltid dårlig samvittighet etter at hun har laget scener. Håper det bedrer seg litt med alderen. Hi Anonymkode: 0c034...70b Den alderen er utrolig vanskelig for unge, kanskje spesielt for ungdom som merker selv at de ikke har helt samme impulskontroll og kanskje fungerer litt annerledes. Se for deg følelsene deres som ett kaos som flyr høyt og lavt. Du er rammen rundt, forutsigbarhet i kaoset. Selv om hun der og da ikke er enig, bare stå i avtalene og forventningene. Det er når du gir etter dette blir helt uforståelig for henne. Så hold på forventningene og kravene, men vær raus med reaksjonen. Det er ikke skam eller flaut å gråte, bli sint, frustrert eller forvirret. Begeret hennes renner nok over pga alt annet som er vanskelig, ikke selve oppgaven hun skal gjøre hjemme. Det er lettere å ta ut den frustrasjonen på de rundt som en stoler på, så ta det som en tillitserklæring. Anerkjenn gjerne hvordan de har. Jeg ser at du har det vanskelig nå, jeg ser at du har kaos i deg nå. Det kan en fint gjøre uten å fjerne forventning om at oppgavene skal gjøres. Ganske avvæpnende er det også. Og du, det blir bedre med alderen. Snakker av erfaring. De blir mer modne, lærer seg å håndtere følelsene. Det tar bare litt mer tid for en del. Anonymkode: 8d902...3ad
amandine Skrevet 30. januar 2022 #12 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Basert på annet du hr skrevet om sønnen din, høres det ut som han har høytfungerende autisme, ikke adhd. Jeg ville fått han utredet på nytt. Anonymkode: ea398...262 Det er fascinerende at du etter å ha fulgt en bruker på et anonymt forum tillater deg å diagnostisere barnet hennes. Det er ganske utrolig.
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #13 Skrevet 30. januar 2022 Det er ikke vanskelig å be henne om å gjøre noe. Ikke vanskelig for henne å starte heller. Men det tar eeeeeeevigheter å gjennomføre. Skal rydde rommet. Ser at klesskapet ikke ser så pent ut, tar ut alle klær, bretter og legger inn alle plagg, ååååå se den da! Husker den dagen jeg kjøpte den kjolen. Passer den enda? Prøver kjole, må ha sminke til, må ha sko også, leter etter sko, klesskapet blir rotete igjen, mamma maser, rydde rommet ja! Kler av seg, begynner å organisere skapet på nytt, åååå se den genseren da! Den er det lenge siden jeg har brukt! Prøve den osv. Samme med å ta ut av oppvaksmaskinen. Tar ut glassene, tar ut koppene. Ååååå det er den koppen jeg laget til mamma. Var jeg 4 år? 5 år? Leter etter dato på koppen. Må spørre mamma. Mamma husker ikke. Sjekke igjen etter dato. Men mamma! Husker du ikke? Neivel. Setter den i skapet. Er det kult å legge tallerkner annenhver stor og liten i skapet? Ja, er litt kult. Men blir ikke plass til alle. Kan man lage pyramide med glass? Kan tallerkner brukes som diskos? Nei! Da kan den knuse. Men jeg kan stå her og late som….. Og sånn går alle oppgaver som blir gitt. Det tar minst en dag å rydde rommet. Det tar ofte en time å ta ut av oppvaskmaskinen. Men det er ikke tramping og protester da. Anonymkode: 90b42...fe1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #14 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke vanskelig å be henne om å gjøre noe. Ikke vanskelig for henne å starte heller. Men det tar eeeeeeevigheter å gjennomføre. Skal rydde rommet. Ser at klesskapet ikke ser så pent ut, tar ut alle klær, bretter og legger inn alle plagg, ååååå se den da! Husker den dagen jeg kjøpte den kjolen. Passer den enda? Prøver kjole, må ha sminke til, må ha sko også, leter etter sko, klesskapet blir rotete igjen, mamma maser, rydde rommet ja! Kler av seg, begynner å organisere skapet på nytt, åååå se den genseren da! Den er det lenge siden jeg har brukt! Prøve den osv. Samme med å ta ut av oppvaksmaskinen. Tar ut glassene, tar ut koppene. Ååååå det er den koppen jeg laget til mamma. Var jeg 4 år? 5 år? Leter etter dato på koppen. Må spørre mamma. Mamma husker ikke. Sjekke igjen etter dato. Men mamma! Husker du ikke? Neivel. Setter den i skapet. Er det kult å legge tallerkner annenhver stor og liten i skapet? Ja, er litt kult. Men blir ikke plass til alle. Kan man lage pyramide med glass? Kan tallerkner brukes som diskos? Nei! Da kan den knuse. Men jeg kan stå her og late som….. Og sånn går alle oppgaver som blir gitt. Det tar minst en dag å rydde rommet. Det tar ofte en time å ta ut av oppvaskmaskinen. Men det er ikke tramping og protester da. Anonymkode: 90b42...fe1 Jeg skjønner at det er slitsomt, men hun høres jo bedårende ut da😍 Anonymkode: a6eaa...d9f
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #15 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg skjønner at det er slitsomt, men hun høres jo bedårende ut da😍 Anonymkode: a6eaa...d9f Det er jo ikke mitt problem at hun bruker så lang tid på å gjøre ting. Men det krever en del påminnelser om hva hun faktisk skal gjøre. Og så blir det den bekymringen for om hun klarer seg selv når hun en gang skal bo alene. Hun er 19 år nå. Anonymkode: 90b42...fe1
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #16 Skrevet 30. januar 2022 Takk for fine svar dere. Kjente det trøster litt her jeg sitter igjen med klump i halsen. Hun har ikke kommet ut av rommet i dag. Hun kom opp en tur oC eksploderte etter den første setningen jeg sa og nå straffer hun meg tydeligvis med å ikke spise mat. Håper ikke det er noe nytt hun skal begynne med 😔 HI Anonymkode: 0c034...70b
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2022 #17 Skrevet 30. januar 2022 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Ja, du beskriver det akkurat slik vi også har det! Det er også angst inne i bildet og den kommer merkelig nok akkurat når vi krever noe av henne. Lekser, eller dusje eller rekke avtaler. Det er så mye frustrasjon hver dag. Vi tenker også at det viktigste er at hun har det bra, men hun blir skuffet selv også når hun ikke mestrer å gjøre det hun skal. Anonymkode: 0c034...70b Husk at de er fjortisser på toppen av alt da. Det er ikke akkurat en hyggelig alder... Når det er sagt er det ingen som får bruke diagnose som unnskyldning til å hyle/snakke frekt til meg her i huset. Anonymkode: fcf97...880
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå