Gå til innhold

Jeg tror muligens mannen min hadde Covid-19 i desember 2019.

Anbefalte innlegg

Jeg leste for en stund siden av det nå var fastslått at covid var i Norge allerede i november 2019, altså tidligere enn først antatt. 

Mannen min var i desember 2019 innlagt pga. at han var kortpustet og hadde smerter i bryst. Han hadde heller ingen smak- og luktesans. Legene fant ikke helt ut av hva det var, men ga ham diagnosen atypisk lungebetennelse med påfølgende antibiotikakur. Formen bedret seg gradvis, men det hang i en stund etterpå. 

I ettertid har vi lurt mye på om dette kan ha vært smitte av covid. Han hadde også vært i kontakt med noen som hadde vært i Italia rett før, og disse var også blitt syke.

Dette har jo sånn sett ingen verdens ting å si, men lurer rett og slett på dette av REN nysgjerrighet. Er det noen som aner noe om muligheten for å finne ut av dette såpass lenge etter, eller om det er en «tapt» sak? Vet ikke om det i det hele tatt har noen interesse for sykehuset å finne ut av det heller?

Anonymkode: f8f59...5c3

Fortsetter under...

Man kan ta en blidprøve for å sjekke antistoffer nå, men om han har antistoffer kan de jo ha blitt dannet når som helst

Så vidt jeg vet har de ikke lov å ta vare på gamle blodprøver her i Norge, så prøvene som ble tatt av han den gangen et kastet.

Anonymkode: 4afa7...a27

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Så covid kommer ikke fra markedet i china? Desember markedet?

Anonymkode: 0c7b0...0a9

https://www.aftenposten.no/norge/i/wO5m2o/nakstad-om-funn-av-korona-i-norge-i-2019-smitte-kan-spre-seg-lenge

Anonymkode: 4afa7...a27

Annonse

Jeg tror jeg hadde Covid i slutten av februar 2020 og at jeg ble smittet av kolleger som hadde det tidlig februar 2020. Vi hadde møtt turister på reise fra Kina og Italia i januar og februar. 

Jeg tror viruset var her tidligere, som det også mer enn antydes i artikkelen. 

Anonymkode: f61b0...df4

Og jeg var helt sikker på at jeg hadde det i starten av 2020, omtrent da verden stengte ned. Jeg hadde alle symptomene og var så syk som jeg aldri før hadde vært. Var vaksinert mot influensa så det var ikke det. Jeg tok antistoffprøve, det var ikke covid heller.

Anonymkode: d11b1...69d

Her og! Vi hadde besøk av en rett før jul 2019 som hadde vært i Østerrike på ski i desember.Han sa han aldri hadde vore så dårlige i formen etter den fylleturen før, og var tydelig preget/syk. 5 dager seinere går mannen her ned for telling, atypisk lungebetennelse, flekker på røntgen og kjempe dårlig i 2-3 uker. Så røyk vi nedpå vi andre i familien og utover i januar og februar. 

Anonymkode: c308e...778

Det er fullt mulig at viruset kom helt hit allerede i desember, ja.

Three researchers from China’s Wuhan Institute of Virology became sick enough in November 2019 that they sought hospital care, according to a previously undisclosed U.S. intelligence report that could add weight to growing calls for a fuller probe of whether the Covid-19 virus may have escaped from the laboratory.
https://www.wsj.com/articles/intelligence-on-sick-staff-at-wuhan-lab-fuels-debate-on-covid-19-origin-11621796228

Anonymkode: 2173e...c79

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis han hadde høy crp og fikk hjelp av antibiotika hadde han vel lungebetennelse og ikke et virus?

Han kan jo testes for antistoffer. 

Anonymkode: 264ba...bc4

Han hadde ikke spesielt høy crp, og antibiotika fikk han kun for at de ville «prøve ett eller annet» da de ikke helt klarte å finne ut av hva han feilte, etter mange ulike prøver gjennom dagen. 

Usikker på om antibiotikaene hadde virkning, eller om han bare ble naturlig bedre etterhvert.

HI

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis han hadde høy crp og fikk hjelp av antibiotika hadde han vel lungebetennelse og ikke et virus?

Han kan jo testes for antistoffer. 

Anonymkode: 264ba...bc4

Det er ikke helt uvanlig med covid-19 at man også får co-infeksjoner hvis man først er blitt veldig syk av covid-19. Da bruker de antibiotika mot co-infeksjonen.

Anonymkode: 7914b...fa9

Annonse

Helt usannsynlig er det ikke, det er jo funn av dette i kloakksystemer fra før det ble bekreftet. Se bare omikron, den dagen det ble bekreftet hadde det alt sirkulert en liten stund. 

Mannen min ble syk tidlig 2020, samme greia. Flere kollegaer ble også syke. Folk som normalt ikke ligger nede for telling i influensasesongen, ble tungpustet og flere slet i lengre tid etterpå. Det var 40 i feber og ulyd i lungene, så her ble det også skrevet ut penicillin. Før vaksinen ble tilgjengelig for oss, vurderte jeg faktisk å ta en antigen hos volvat, men parallellt mistet vi en inntekt og da endte det i kategorien unødig pengebruk. Vi er begge vaksinert i etterkant og mannen fikk også en runde delta i høst, så pr nå er det ikke like aktuelt. Men er enig i av ren nysgjerrighet lurer en jo på om det en trodde faktisk stemte eller ikke. 

Anonymkode: 7b6ce...754

Jeg har også hatt tilsvarende symptomer, men det er over 5 år siden. Jeg forstår at mange lurer, men det finnes veldig mange virus og bakterier som kan gi omtrent de samme symptomene. Det er mer sannsynlig å ha bært smittet av noe annet enn korona  selv om koronasmitte ikke kan utelukkes 100%

Anonymkode: e2404...ad9

Jeg synes det er morsomt med alle de som etter å ha lest denne nyheten plutselig mistenker at de var syke med korona i 2019. Spesielt de som hadde vært i Kina, Italia eller Østerrike.

Hvis han responderte på antibiotika, så var det nok ikke korona. Da hadde han ikke respondert

Anonymkode: 406d9...104

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er morsomt med alle de som etter å ha lest denne nyheten plutselig mistenker at de var syke med korona i 2019. Spesielt de som hadde vært i Kina, Italia eller Østerrike.

Hvis han responderte på antibiotika, så var det nok ikke korona. Da hadde han ikke respondert

Les hva jeg skriver da. Om han responderte på antibiotika vites ikke, da han ble gradvis bedre, noe man tross alt ofte blir av sykdom, uavhengig av antibiotika eller ikke. 

Og denne mistanken kom ikke etter at denne nyheten kom ut, vi mistenkte dette allerede tidlig i 2020, men da var det jo så godt som umulig å få sjekket det ut. Men det kan jo ikke du vite, så du får nesten bare ta meg på ordet. 

Og jeg skjønner ikke at dette er så morsomt? Er det så mange som tror at de har hatt korona i 2019, altså? For vår del har dette absolutt ingenting å si nå i dag, annet enn at det hadde vært en bit som falt på plass siden legene ikke fant ut hva som feilte ham den gangen til tross for et heftig sykdomsbilde.

HI

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Les hva jeg skriver da. Om han responderte på antibiotika vites ikke, da han ble gradvis bedre, noe man tross alt ofte blir av sykdom, uavhengig av antibiotika eller ikke. 

Og denne mistanken kom ikke etter at denne nyheten kom ut, vi mistenkte dette allerede tidlig i 2020, men da var det jo så godt som umulig å få sjekket det ut. Men det kan jo ikke du vite, så du får nesten bare ta meg på ordet. 

Og jeg skjønner ikke at dette er så morsomt? Er det så mange som tror at de har hatt korona i 2019, altså? For vår del har dette absolutt ingenting å si nå i dag, annet enn at det hadde vært en bit som falt på plass siden legene ikke fant ut hva som feilte ham den gangen til tross for et heftig sykdomsbilde.

HI

Det er mange som nå kjenner på at de kanskje hadde korona i desember 2019 nå ja. Hvis de var syke på den tiden, så mistenker de det nå som det er funnet antistoffer i desember 2019. 

Nå ble viruset bekreftet i Kina i november 2019, og var ikke bekreftet i Italia i desember 2019. Ikke i Østerrike heller. 

Samtidig vet man ikke om det finnes noen uten smitte som har naturlige antistoffer. Man bare antar at de som har antistoffer må ha vært smittet. De vet ikke om de gravide de har funnet antistoffer hos fortsatt har antistoffene, er blitt smitte senere, var på reise, eller hva de var og hva de gjorde. Eller OM de var syke. De vet bare at de har funnet antistoffer mot korona i prøver tatt i desember 2019

• Opprett ny...