Gå til innhold

Hva ER det alle ser i Karpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har de kommet med nytt album og folk er over seg av begeistring. Det skjønner ikke jeg. Jeg forstår ikke tekstene, og melodiene er sånn helt ok midt på treet. Men altså, hvorfor er folk så nesegrus? Og hva er det Karpe prøver å formidle? Jeg skjønner ikke hva de sier, alt er bare vas og tilfeldige setninger for meg.
SAS pluss SAS pussy, hva betyr det? 🤷‍♀️

Anonymkode: cc525...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke de skjønner alle metaforene selv, engang. Enig med deg! I tillegg fremstår de så utrolig selvhøytidelige. Det blir bare komisk. 

Anonymkode: 69c79...87d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke de skjønner alle metaforene selv, engang. Enig med deg! I tillegg fremstår de så utrolig selvhøytidelige. Det blir bare komisk. 

Anonymkode: 69c79...87d

Ja, sant? Og så virker de å være så innmari opptatt av at de ikke er helt kritthvite, etnisk norske nordmenn. Akkurat som om alle vi andre går rundt og skuler på de som ikke er blendahvite og hater de. Det blir jo ironisk nok nesten rasistisk det og. 

Skrevet

Haha. De opptrådte på en firmafest der jeg jobber en gang. Alle var såååååå gira. Snart kommer Karpe. Jeg sto ikke nærmest scenen med armene i været kan man si. Herregud for en elendig musikk. 

Anonymkode: 902c3...6bf

Skrevet

Takk. Jeg trodde jeg var alene om å synes at det er ganske labert. Jeg husker at jeg syntes de hadde en del bra før de forsvant helt inn i rasismebobla. Derfra gikk det nedover. Jeg skjønner at jeg ikke er i målgruppa, men det er mye musikk jeg ikke er i målgruppa for som jeg allikevel kan høre på og synes er bra. Ikke Karpe. Da skifter jeg kanal i bilen.  

Anonymkode: d66c4...ce3

Skrevet

Jeg tenker man går glipp av vannvittig mye gode tekster om man ikke forstår Karpe. Selv er jeg ikke noe fan av musikken, men tekstene er veldig gripende. 

Anonymkode: 20abd...f31

Skrevet

Jeg liker dem godt. Jeg liker ikke alt, og jeg det er masse jeg ikke skjønner, men det gjør ikke noe. Enig i at det kan bli litt mye, og poengene deres kan være ganske banale. Men jeg liker godt mange av melodiene, spesielt når de spiller med fullt band. De har noen ting som bare griper meg, denne gangen er det det tredje verset til Magdi på sporet Baraf/Fairuz. Synes det virker som at han snakker til noen nær ham som ikke har tatt vare på seg selv, og det synes jeg er rørende og en veldig universell erfaring:

Hvorfor går du og må spise malban?

Hvorfor må du ta oppi fem teskjeer?

Hvorfor går du ut av blokka så sjelden?

Hvorfor tror du at alt dette skjer?

Hvorfor sa du at du føler deg bedre?

Hvorfor går du ikke og sier det er vondt?

Hvorfor går du å juger til legen?

Hvorfor går du og må vær så dum?

Hvorfor går du og får diabetes?

Hvorfor går du og får nyresvikt?

Hvorfor går du ikke på treningssenter?

Hvorfor tror du du må ha insulin?

Hvorfor går du og får høyt blodtrykk?

Hvorfor går du ikke med litt puls?

Hvorfor går du ikke tur i skogen?

Hvorfor går du og får ennå en svulst?

Hvorfor går du og får hjerteflimmer?

Hvorfor går du og får beinmargskreft?

Hvorfor går du ikke ut om vinteren?

Hvorfor går du ikke og bare får trent?

Hvorfor går du?

Hvorfor?

-

Baba, jeg er ikke et fyrtårn

Og det er meldt cytokinstorm

Jeg har bare diskolys på.

Anonymkode: 5dc30...249

Skrevet

Jeg har den siste tiden undret meg, og må si bekymret meg.... HVA i all verden er greia med denne glorifiseringen av kebabnorsk og midt-østen??? Som om DET er det eneste som er verdt noe. Mange  etnisk norske ungdommer snakker gebrokent, tenker bl a på en viss idiot på TV for tiden, som er helnorsk og babler på den mest latterlige dårlige norsken man kan tenke seg. Merkelig at ikke mora som er fra Lofoten banker vett i han!

Som antirasist gjennom et langt liv, kan jeg ikke uttale meg til noen rundt meg, men får rasistene rett? Holder "muslimene" på å overta det norske samfunnet ved at unge gutter nå identifiserer seg med denne kulturen??

Anonymkode: 23a39...96c

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg liker dem godt. Jeg liker ikke alt, og jeg det er masse jeg ikke skjønner, men det gjør ikke noe. Enig i at det kan bli litt mye, og poengene deres kan være ganske banale. Men jeg liker godt mange av melodiene, spesielt når de spiller med fullt band. De har noen ting som bare griper meg, denne gangen er det det tredje verset til Magdi på sporet Baraf/Fairuz. Synes det virker som at han snakker til noen nær ham som ikke har tatt vare på seg selv, og det synes jeg er rørende og en veldig universell erfaring:

Hvorfor går du og må spise malban?

Hvorfor må du ta oppi fem teskjeer?

Hvorfor går du ut av blokka så sjelden?

Hvorfor tror du at alt dette skjer?

Hvorfor sa du at du føler deg bedre?

Hvorfor går du ikke og sier det er vondt?

Hvorfor går du å juger til legen?

Hvorfor går du og må vær så dum?

Hvorfor går du og får diabetes?

Hvorfor går du og får nyresvikt?

Hvorfor går du ikke på treningssenter?

Hvorfor tror du du må ha insulin?

Hvorfor går du og får høyt blodtrykk?

Hvorfor går du ikke med litt puls?

Hvorfor går du ikke tur i skogen?

Hvorfor går du og får ennå en svulst?

Hvorfor går du og får hjerteflimmer?

Hvorfor går du og får beinmargskreft?

Hvorfor går du ikke ut om vinteren?

Hvorfor går du ikke og bare får trent?

Hvorfor går du?

Hvorfor?

-

Og det er meldt cytokinstorm

Jeg har bare diskolys på.

Anonymkode: 5dc30...249

Utrolig mange dumme spørsmål de stiller. Å shame kreftpasienter er ganske så lavmål.

Anonymkode: 943ff...a0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Nå har de kommet med nytt album og folk er over seg av begeistring. Det skjønner ikke jeg. Jeg forstår ikke tekstene, og melodiene er sånn helt ok midt på treet. Men altså, hvorfor er folk så nesegrus? Og hva er det Karpe prøver å formidle? Jeg skjønner ikke hva de sier, alt er bare vas og tilfeldige setninger for meg.
SAS pluss SAS pussy, hva betyr det? 🤷‍♀️

Musikken er for lett møblerte mennesker. Det er utrolig dårlig musikk. 

Anonymkode: 83c49...89d

Skrevet

Tror dere bare må innse at dere er blitt gamle og ikke lenger har evne til å akseptere «nymotens» musikk jeg. 

Anonymkode: f0053...03b

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

men får rasistene rett? Holder "muslimene" på å overta det norske samfunnet ved at unge gutter nå identifiserer seg med denne kulturen??

Må være noe av det dummeste jeg har lest! 

Anonymkode: ca2a0...ab1

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Musikken er for lett møblerte mennesker. Det er utrolig dårlig musikk. 

Anonymkode: 83c49...89d

Det er så søtt når man prøver å forklare det man ikke skjønner med at det er for lett møblerte mennesker 😂snakk om å backfire! 

Anonymkode: 9a841...259

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Som antirasist gjennom et langt liv, kan jeg ikke uttale meg til noen rundt meg, men får rasistene rett? Holder "muslimene" på å overta det norske samfunnet ved at unge gutter nå identifiserer seg med denne kulturen??

Anonymkode: 23a39...96c

Å?Så man er automatisk muslim om man snakker kebab-norsk?!

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er så søtt når man prøver å forklare det man ikke skjønner med at det er for lett møblerte mennesker 😂snakk om å backfire! 

Liker du ALL slags musikk? Du vet at musikk handler om preferanser? Hvorfor tror du at vi ikke skjønner musikken deres? 

Skrevet
Østerdølen skrev (12 minutter siden):

Å?Så man er automatisk muslim om man snakker kebab-norsk?!

Men hvorfor skal man ødelegge sitt eget språk og snakke gebrokkent? Hva er poenget? Å fremstå som dum og uskolert?

Skrevet

Karpe har intelligente tekster og en utrolig musikalitet og kreativitet. Men alle liker ikke det samme, det er jo helt greit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Liker du ALL slags musikk? Du vet at musikk handler om preferanser? Hvorfor tror du at vi ikke skjønner musikken deres? 

Nei, jeg liker ikke all slags musikk. Men jeg har ikke behov for å sette folk med en annen musikksmak i bås, og i hvert fall ikke negativt. Det du bedriver vitner om mindreverdighetskompleks. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men hvorfor skal man ødelegge sitt eget språk og snakke gebrokkent? Hva er poenget? Å fremstå som dum og uskolert?

Herman Flesvig spiller en karakter. Du vet hva skuespill er? Han ironiserer over det samme som du snakker om her. Noen ganger kan poeng fly rett over hodet på noen og enhver 😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er ikke det saken handler om i det hele tatt.Det er at gebabnorsk kobles sammen med at muslimer kanskje ønsker å ta over vesten.

Uansett, språket er i utvikling og har alltid vært det. Hadde noen fra 1950-tallet hørt oss,hadde de ment vi var ubehøvlet og frekke. 

Kebabnorsk er en type sosiolekt, som hører ungdommen til. Det går over, etter hvert som de vokser til og modnes. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...