Gå til innhold

Og og å

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er da altså over 40 og kan ikke og og å regler. Trodde jeg kunne dem, men jeg har visst blitt vranglært?

Å infinitivsmerke og kan kun brukes foran infinitiv. Den er vel grei? Men så har jeg lært at man kun kan ha en å per setning, så da har jeg byttet ut alle evt påfølgende å er etter den første med og. Men det var visst ikke riktig. 

Hva er riktig? 

Anonymkode: 90ffb...44c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg er da altså over 40 og kan ikke og og å regler. Trodde jeg kunne dem, men jeg har visst blitt vranglært?

Å infinitivsmerke og kan kun brukes foran infinitiv. Den er vel grei? Men så har jeg lært at man kun kan ha en å per setning, så da har jeg byttet ut alle evt påfølgende å er etter den første med og. Men det var visst ikke riktig. 

Hva er riktig? 

Kommer litt an på hvor lange setninger du har og hvor mange leddsetninger de består av tipper jeg. Kun en å pr ledd blir vel rett. 

Anonymkode: 020c4...3cb

Skrevet

Du kan gå inn på norsksidenene.no hvis du vil ha gode forklaringer med øvingsoppgaver. Ellers kan du ha flere "å" i en setning, men ikke med to verb i infinitiv etter hverandre (med noen få unntak). F.eks. "Jeg liker å lese og skrive på skolen, men jeg liker også å regne."

Unntaket jeg nevnte er hvis det første verbet beskriver det andre, f.eks.: "Å slutte å røyke er vanskelig." 

Anonymkode: 6c893...621

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva er riktig? 

Vet ikke hvem som har sagt til deg at du bare kan ha én å pr. setning? Det er jo tull.

F eks kan en setning godt være «Jeg liker å danse, å synge, å spille piano og å kjøre motorsykkel.» Prøv å si setninga på engelsk, så hører du hvis det blir feil - man kan ikke skifte ut «to» med «and». 

Anonymkode: e83a0...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...