Gå til innhold

Jeg er så forvirra. Jeg trodde dette var en konspirasjonsteori…?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjelpe meg. 

HVA skal dere gnåle om når korona er ferdig (ja, jeg vet at den muligens aldri blir helt ferdig, men når den er på linje med influensa må dere vel slutte å obsesse på den 24/7?)?

Anonymkode: e6aba...938

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Hjelpe meg. 

HVA skal dere gnåle om når korona er ferdig (ja, jeg vet at den muligens aldri blir helt ferdig, men når den er på linje med influensa må dere vel slutte å obsesse på den 24/7?)?

Og hva skal du syte over når folk slutte å gnåle om korona? 

Anonymkode: 9cdea...932

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Hjelpe meg. 

Jeg vet det er kjipt å få verdens største «I told you so» midt i fleisen. 😂

Anonymkode: af98d...8ca

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Merk at hver gang man linker til en artikkel med EKSPERTuttalelse om noe som ikke er så populært, så er det alltid noen som forsøker å feie hele temaet under teppet ved å skrive "når skal dere slutte å syte", "dere er så negative og dumme" og så videre. Så håper de at diskusjonen dør ut.

Her er det en av de øverste representanter for landets faginstitutt for smitte og virusologi som uttaler seg. Var det ikke slik at vi ikke skulle tenke selv, men høre på ekspertene? Nå kommer en ekspert med klar tale. Da skal vi plutselig begynne å tenke selv og ikke høre på eksperten? Eller er det feil ekspert?

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror at grunnen til at du er forvirret er at du ikke ser forskjellen på å uttale seg f.eks for et år siden og si at corona "bare er som en forkjølelse" og å uttale seg basert på erfaring etter at de fleste er vaksinert OG det har dukket opp en ny mildere variant. 

Det ER jo en slags frihetsberøvelse det å måtte sitte i isolasjon eller karantene. Men det er jo nødvendig når smittetallene er høye og kapasiteten på sykehusene begynner å bli sprengt. Nå mener han at det kanskje ikke er så nødvendig å sette folk i karantene lenger, siden såpass mange er vaksinerte, samt at omikron gir mindre symptomer. Det er jo ikke noe rart det, og har ingen ting med konspirasjon å gjøre

the amazing spidermamma skrev (10 minutter siden):

Jeg tror at grunnen til at du er forvirret er at du ikke ser forskjellen på å uttale seg f.eks for et år siden og si at corona "bare er som en forkjølelse" og å uttale seg basert på erfaring etter at de fleste er vaksinert OG det har dukket opp en ny mildere variant. 

Det er ikke det hun sikter til heller. Hun sikter til at tiltakene NÅ er uforholdsmessige, og mest sannsynlig har vært det en stund. Det er det ingen som benekter, heller ikke Kjerkol. Isolasjon er per def frihetsberøvelse. Et slik tiltak må ha en særlig god begrunnelse i for eksempel folkehelse, da bevegelsesfrihet er fastsatt i EMK og Grunnloven. Hvis isolasjon nå ikke lenger kan begrunnes i folkehelse, er det ikke et gyldig tiltak.

Borgarting lagmannsrett har allerede avsagt en dom om at Bergen kommunes koronaforskrift var ugyldig, og bøtene med hjemmel i forskriften ble opphevet. Man skal derfor trø veldig forsiktig ved å opprettholde inngripende tiltak "bare fordi" hvis det ikke lenger finnes sterke smittevernfaglige grunner for tiltaket. FHI, som er landets ekspertinstans for blant annet virusologi og smittevern, har ved Aavitsland uttalt at tiltakene nå ikke kan forsvares grunnet smittevern. Dette må tas til etterretning av utøvende myndighet. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Konspirasjon betyr vel at det oppstår en teori ut fra hemmelige grupper/møter. Det du linker til er vel mer en uenighet mellom leger? 

Anonymkode: c567b...d4f

Vi som påpekte at isolasjon og karantene ETTER LOVEN er definert som frihetsberøvelse, ble kalt konspirasjonsteoretikere, menneskerettighetsrunkere og så videre. Jeg vet ikke hva de som uttalte seg slik baserte seg på, men det er det man fikk høre. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vi som påpekte at isolasjon og karantene ETTER LOVEN er definert som frihetsberøvelse, ble kalt konspirasjonsteoretikere, menneskerettighetsrunkere og så videre. Jeg vet ikke hva de som uttalte seg slik baserte seg på, men det er det man fikk høre. 

Og du føler at du nå i etterkant har  blitt renvasket? Den følelsen er du I så fall alene om. 

Anonymkode: 1f959...170

Annonse

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Og du føler at du nå i etterkant har  blitt renvasket? Den følelsen er du I så fall alene om. 

Anonymkode: 1f959...170

Renvasket fra hva? Hvilken forbrytelse mener du at jeg var mistenkt for?

• Opprett ny...