Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #1 Skrevet 28. januar 2022 Har dere felles økonomi hos dere? Hvordan fungerer det? Sitter dere igjen med like mye penger til begge hver mnd? Anonymkode: 4ccf4...c4b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #2 Skrevet 28. januar 2022 Nei. Bedre å ha hver sin konto,å heller har en felles regningskonto der begge setter inn penger. Anonymkode: 24733...508
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #3 Skrevet 28. januar 2022 Dele på faste utgifter, og betaler ukeshandlingen annenhver gang. Ellers ikke felles, og kan ikke tenke meg noe mer meningsløst å krangle om enn økonomi i et forhold. Anonymkode: cb2e0...21d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #4 Skrevet 28. januar 2022 Vi har jo hver vår konto, men mine penger er våre penger, og hans penger er våre penger. Vi spør ikke om lov for å bruke penger, men diskuterer selvsagt store kjøp. Vi har tilgang til hverandres konti (dvs, litt usikker på om han kan se mine), men tapper jo ikke den andres konto uten å si fra. VIlle vært veldig rart for meg å skulle ha det noe annerledes. Skulle jeg ha kunnet unne meg løpesko, treningsutstyr, garn og bøker jeg har lyst på, mens han ikke skulle hatt råd til det samme fordi jeg tjener mer enn ham? Snodig for meg. Vi jobber fullt begge to, det er bare tilfeldigheter som gjør at mitt yrke har ca 200 000 høyere lønn enn hans. Det er ikke fordi jeg har lenger utdanning eller jobber hardere. Slik var det forøvrig også i den tiden han hadde jobb og jeg var student eller arbeidsledig. Det var aldri noen diskusjon på annet enn at alle penger som kom inn var våre penger. Anonymkode: 27c7c...a91
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #5 Skrevet 28. januar 2022 Ja, det har vi. 100%. Men jeg styrer det økonomiske. Anonymkode: 7a278...01d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #6 Skrevet 28. januar 2022 Nei. Vi har felles regningskonto. Jeg tjener veldig godt og har god styr på økonomi. Samboer er en sløser, tjener middels og sparer lite. Jeg betaler huslån (huset er mitt) og han betaler litt husleie. Oppussing, vedlikehold mm. betaler jeg slik at han ved et eventuelt brudd ikke kan kreve noe på huset. Det er min arv til barna mine og da må jeg sikre det for alt det er verd Anonymkode: d2a53...e47
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #7 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Har dere felles økonomi hos dere? Hvordan fungerer det? Sitter dere igjen med like mye penger til begge hver mnd? Anonymkode: 4ccf4...c4b Vi har tilgang til begges bankkort og bruker den kontoen der det er penger. Vi har lagt to faste datoer for regninger, slik at alle regningene går ut da. Vi får derfor god oversikt over hvor mye penger vi har til andre ting. Huset er for øvrig mitt, mens bilen er hans. Men det er det ingen som bryr seg om hos oss. Anonymkode: cb947...862
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #8 Skrevet 28. januar 2022 Helt felles økonomi. Vi bruker begge lite penger på oss selv, så om en går tom så betaler den andre. Det er aldri noe stress. Vi har felles regningskonto og innsyn i økonomien, sparer felles ved å nedbetale ekstra på lånet siden vi eier alt 50/50. Anonymkode: 5036d...b5c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #9 Skrevet 28. januar 2022 Vi har felles økonomi. Noen regninger går fra hans konto og noen fra min. Får den ene høyere regninger en måned slik at kontoen blir slunken overføre den andre. Er det snakk om store utgifter som vi ikke har råd til over lønnskonto hentes pengene fra sparekontoen. Vi prøver å gjøre det så lite som mulig og klare mest mulig med lønnskonto så vi prøver å fordele utgiftene ut over månedene slik at ikke mer enn nødvendig kommer samtidig. Vi har felles sparekonto der vi setter inn det vi klarer å spare. Det føres ingen regnskap over hvem som betaler hvor mye hver mnd fordi økonomien er felles. Om noen trenger noe nytt så kjøper man det, men dyre ting avtales. Vi er begge sparsommelige og har likt syn på forbruk og sparing. Ingen av oss er opptatt av merkeklær for merket sin del så vi sparer nok en god del på det (men investerer litt i kvalitet på f.eks. tursko og allværsklær). Siden vi har likt syn på sparing og forbruk og ingen har noen veldig dyre hobbier eller lidenskaper er det ikke noe problem for oss å leve slik uten at det blir konflikt eller irritasjon. Anonymkode: dec3e...10b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #10 Skrevet 28. januar 2022 Nei. Felles regningskonto vi overfører til med et kort som brukes til mat og diverse. Ellers råder vi over egne penger. Kunne ikke falt meg inn å ha felles. Tenker de som er for det er de som tjener dårlig. Anonymkode: 36f7c...0e5
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #11 Skrevet 28. januar 2022 Ja, 100 % felles. Det var mannen min som først ønsket dette, på tross av at han "taper" på det fordi han tjener mest. Han er en sånn person som setter familie først, alltid, og skjønte rett og slett ikke poenget med delt økonomi når vi først bestemte oss for å satse på forholdet. Nå er det 20 år siden, og det har fungert fullstendig utmerket. Det har bare blitt sånn at ingen av oss bruker store summer uten å snakke med den andre først, og at ingen av oss er typen som bruker store summer på oss selv. Vi kjøper vanlige klær og sko når vi trenger det, går til frisør og sånt ved behov osv. Ingen av oss har veldig dyre hobbyer heller. Økonomi er faktisk noe som aldri har vært en kilde til konflikt hos oss. Anonymkode: 4aff2...718
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #12 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Felles regningskonto vi overfører til med et kort som brukes til mat og diverse. Ellers råder vi over egne penger. Kunne ikke falt meg inn å ha felles. Tenker de som er for det er de som tjener dårlig. Anonymkode: 36f7c...0e5 Skrev nettopp et eget svar, men følte for å punktere teorien din. Mannen min tok initiativ til det hos oss og tjente godt allerede den gangen. Han tjener 1 mill i året, jeg 700 000 kr. Han har alltid tjent mer enn meg og alltid vært den som er mest opptatt av at det er et felles "oss" og ikke mitt og ditt. Anonymkode: 4aff2...718
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #13 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Felles regningskonto vi overfører til med et kort som brukes til mat og diverse. Ellers råder vi over egne penger. Kunne ikke falt meg inn å ha felles. Tenker de som er for det er de som tjener dårlig. Anonymkode: 36f7c...0e5 Jeg var for felles økonomi, og jeg har alltid tjent mer enn mannen. Så nei, det finnes mange av oss som ønsker å ha det av praktiske grunner. Adskilt økonomi kan også være utfordrende hvis man har barn. Anonymkode: cb947...862
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #14 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. Felles regningskonto vi overfører til med et kort som brukes til mat og diverse. Ellers råder vi over egne penger. Kunne ikke falt meg inn å ha felles. Tenker de som er for det er de som tjener dårlig. Anonymkode: 36f7c...0e5 Sånn er det ikke hos oss Når vi først er inne på synsing og antakelser: Jeg tenker heller at de som har delvis felles økonomi ikke har tanker om at forholdet skal vare, og at de må legge seg opp en privatøkonomi på siden. Eller at den som tjener mest i forholdet er gjerrig, smålig og ego. Når vi lever sammen, har felles hus og annen eiendom, felles barn.. da er det i mine øyne ingen grunn til at den som tjener mest skal ha mer igjen i må eden enn den andre. Vi setter alt inn på felles regningskonto, felles brukskonto og felles sparekonto - og deler likt på muligheter til å oppleve ting uavhengig av hva vi tjener For the record - jeg tjener i overkant av 800.000 - han er ufør. Skulle jeg ha brukt overskuddet på meg selv ville det blitt helt merkelig i mine øyne. Anonymkode: 7a278...01d
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #15 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja, 100 % felles. Det var mannen min som først ønsket dette, på tross av at han "taper" på det fordi han tjener mest. Han er en sånn person som setter familie først, alltid, og skjønte rett og slett ikke poenget med delt økonomi når vi først bestemte oss for å satse på forholdet. Nå er det 20 år siden, og det har fungert fullstendig utmerket. Det har bare blitt sånn at ingen av oss bruker store summer uten å snakke med den andre først, og at ingen av oss er typen som bruker store summer på oss selv. Vi kjøper vanlige klær og sko når vi trenger det, går til frisør og sånt ved behov osv. Ingen av oss har veldig dyre hobbyer heller. Økonomi er faktisk noe som aldri har vært en kilde til konflikt hos oss. Anonymkode: 4aff2...718 Akkurat sånn er det hos oss også. Vært sammen i over 17 år, og det fungerer veldig fint her i huset. Anonymkode: 951d8...6b0
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #16 Skrevet 28. januar 2022 Ja, vi har jo det, men vi har hver våre kontoer og bruker penger som vi vil altså. Vi har felles regningskonto, felles matkonto og en felles sparekonto som det føres automatisk penger til når vi får lønn. Tilbake har vi hver vår konto og herfra brukes det til bensin, gaver, lommepenger, klær, frisør osv osv. Vi kjøper det vi trenger, og følger ikke med på hverandres forbruk. Vi er begge fornuftige med penger, så det har aldri vært noe tema for krangler. Noen måneder har jeg større utgifter enn han og andre måneder han større utgifter enn meg, men det er aldri sånn at en er tom mens den andre har mye. Har jeg brukt mye penger en måned betaler han ting som måtte dukke opp, er det lite igjen hos han fyller jeg bensin, er det lite igjen hos meg betaler han kino osv. Det løser seg alltid, har på våre snart 25 år sammen aldri vært noe tema egentlig. Vi tjener ikke veldig mye heller, han ca 500.000 i året og jeg i underkant av 400.000. Anonymkode: caf49...7e8
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #17 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Har dere felles økonomi hos dere? Hvordan fungerer det? Sitter dere igjen med like mye penger til begge hver mnd? Anonymkode: 4ccf4...c4b Ja, begges lønninger går inn på samme lønnskonto, alle utgifter betales fra den potten, og vi har også faste trekk derfra over på felles sparing, fond, ferie, buffer. Vi henter penger fra lønnskonto over til brukskonto ved behov, så «like mye penger til begge» blir det sikkert ikke, ingen av oss teller heller. Jeg bestiller jo f.eks. alltid mat og dagligvarer og trekker det fra mitt kort, som oftest er det jeg som tar med barna til frisøren eller kjøper klær til dem også, så jeg har selvsagt «høyest forbruk» fra min brukskonto. Vi fører ikke regnskap over hvem som bruker mest på seg selv heller. Vi har et relativt fornuftig forbruk, er enige om de store investeringene, handler ellers det vi trenger når vi trenger det. Selvfølgelig handler vi også ting vi ikke trenger innimellom, bare fordi vi har lyst😉 Anonymkode: be45e...4be
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #18 Skrevet 28. januar 2022 Alt felles siden dag en. Det har variert hvem av oss som har tjent mest, så jeg tror alle har hatt godt av den ordningen. Jeg bruker mer penger enn han på klær, men det er ikke noen sure miner pga det. Ingen av oss har dyre hobbyer eller bruker mye penger på bare oss selv. Jeg tror det ligger mye der. For øvrig jeg som styrer økonomien. Anonymkode: b243d...216
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå