Gå til innhold

Leggetider ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Vanlig hvor? I ditt hus eller blant ditt barn sine venner? Min niåring legger seg kl 21, og det er helt normalt blant hans venner. 

Anonymkode: 1c898...590

Vanlig blant barna her. Min 11-åring legger seg 20.45. 

Anonymkode: 00f25...8c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Dere som lar barna styre dette selv, og som mener de må «erfare hva som er nok søvn» - har dere spurt hvordan det er på skolen? Kan melde at mange av ungdommene er helt svimle frem til lunsj. 

Hilsen ungdomsskolelærer

Anonymkode: ded88...363

Vi har definitivt spurt lærer om dette da det er et viktig premiss for at minstemann skal få lov å trene /spille kamp så mye som han gjør. Lærer er også hjelpetrener på håndballen så dette har vi for vår del god dialog rundt . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Vanlig blant barna her. Min 11-åring legger seg 20.45. 

Det er jo helt ekstremt tidlig! Her legger 12-åringen vår seg kl. 21.30 og 14-åringen seg kl. 22, og da er de relativt tidlig i seng i forhold til vennene sine, spesielt 14-åringen (men han vil legge seg da, er en fornuftig type som ser at han trenger såpass mye søvn). I helgene styrer de egentlig selv, men ender som regel opp med omtrent samme leggetid, vanedyr som de begge er.

Anonymkode: 4957b...470

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Dere som lar barna styre dette selv, og som mener de må «erfare hva som er nok søvn» - har dere spurt hvordan det er på skolen? Kan melde at mange av ungdommene er helt svimle frem til lunsj. 

Hilsen ungdomsskolelærer

Hvis du erfarer at de er trøtte må du gi beskjed. Vi må ra utgangspunkt i hva bi ser hjemme. Jeg ser at de er våkne og virker opplagte. Den ene er morgengretten til hun har spist  men det er hun stort sett uansett når hun står opp.

Anonymkode: a997c...7b3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hilsen ungdomsskolelærer

Her er hun våken og opplagt ifølge kontaktlæreren. Hun jobber alltid best fra morgenen av og utover😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo helt ekstremt tidlig! Her legger 12-åringen vår seg kl. 21.30 og 14-åringen seg kl. 22, og da er de relativt tidlig i seng i forhold til vennene sine, spesielt 14-åringen (men han vil legge seg da, er en fornuftig type som ser at han trenger såpass mye søvn). I helgene styrer de egentlig selv, men ender som regel opp med omtrent samme leggetid, vanedyr som de begge er.

Anonymkode: 4957b...470

Det er ikke ekstremt tidlig, og helt etter anbefalinger. Begge mine er tidlig oppe, og skal de få nok søvn, så må de legge seg i den tiden. 

Skrevet

Her legger 10 åringen seg mellom 20.30-21, 12 åringen rundt 21.30 og 14 åringen ca 22. Helgene styrer 14 åringen selv. Men han legger seg stort sett senest 24. 

Anonymkode: 19a3c...63c

Skrevet

Datteren min på 15 har alltid trengt mye søvn. I hverdagen er hun i seng ca 2130. 
I helgene som meg ca 23/2330

Anonymkode: 58a41...e4f

Skrevet

Her er snart 14 åring i seng mellom 21-2130, kommer an på hvor lang tid hun bruker på badet. Hun som blir 12 i år er i seng ca 2045-2100. Ja, vi har nok tidlig leggetid, men de trenger det, har alltid sovet godt og hatt rutiner på dette. Og leser man om hvor mye søvn de trenger er dette fine leggetider, for oss. De sovnet så og si med en gang. De må vekkes om morgenen kl 0630 og 0700. Hun som blir 6 i år legger seg kl 19, sovner etter 5 min. 

Anonymkode: af3f0...3c8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det har vel ikke noe å si for meg?

Ja. 13, snart 14 år. Når hun blir 14, så er det 21.30. Er det galt?

Ja... får du ikke med deg at de blir eldre? Det er jo altfor tidlig, om de ikke selv vil legge seg så tidlig da. 

Anonymkode: f83f5...990

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja... får du ikke med deg at de blir eldre? Det er jo altfor tidlig, om de ikke selv vil legge seg så tidlig da. 

De får 15 min lenger tid hvert for hvert år eldre de blir frem til de er 16. Det er ikke alt for tidlig. Det er heller mange som lar barna gå til sengs sent. Det er mange trøtte ungdommer som kommer til skolen for tiden. Vi har til og med fått «brev» fra skolen om det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alt for tidlig i forhold til hva/hvem? Ja, de blir eldre,men de trenger fortsatt en del søvn,mange som ikke får det fordi foreldrene lar de være oppe til svarte natta og ikke gidder å sette grenser fordi de er så "store". De tok det det til og med opp på foreldremøte på u.skolen i høst, barn/ungdom sover for lite. 

Mine barn er trøtte,og er de lenger opp så står de opp like forbanna tidlig forde, og da er så sure og gretne dagen etter, orker ikke det jeg. 

Anonymkode: af3f0...3c8

Skrevet

9. klassingen vår må komme hjem kl 21, så slukkes lyset kl 22. broren på 12 legger seg 21.30. 

Anonymkode: 0c918...65b

Skrevet

7. klassingen har leggetid 22:15. I helg er det 01:00 (døgner hvis det ikke er en fast regel). 

9. klassingen har leggetid 22:45. Legger seg ofte før. I helger er det fritt. 

10. klassingen har leggetid 23:30. I helger er det fritt. 

Anonymkode: 95124...f08

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvis du erfarer at de er trøtte må du gi beskjed. Vi må ra utgangspunkt i hva bi ser hjemme. Jeg ser at de er våkne og virker opplagte. Den ene er morgengretten til hun har spist  men det er hun stort sett uansett når hun står opp.

Anonymkode: a997c...7b3

Jeg gir selvsagt beskjed om at de virker trøtte i utviklingssamtalen, men ærlig talt er ikke leggetid mitt bord. Hvis dine barn fremstår som opplagte er de sikkert det! Mange ungdommer klarer jo også å styre det selv. Som vi ser i tråden her er det likevel en stor andel som IKKE klarer det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.1.2022 den 23.23):

Får deres ungdommer som går på ungdomsskolen selv bestemme når de skal legge seg kvelden før en skoledag?

Det gjør ikke mine. Fredag og lørdag får de gjøre som de vil, men ellers må de gå på badet til faste tider bestemt av meg. Da er det også bort med mobilen.

Når jeg gikk på badet nå nettopp så jeg naboens 8 klassing ta ned rullegardinen. Min 8 klassing gikk på badet for 2 timer siden.

Mulig jeg er streng, men hva er vanlig?

Anonymkode: 5a2c3...482

Vanlig? Hvor mye er det vanlig å spise? Det kommer vel an på hvem som er sulten. Hvor mye er det vanlig å sove? Kommer vel an på hva personen trenger! Å legge seg må jo stå i forhold til når man er nødt til å stå opp for å rekke skolen, da har det litt å si om skolen starter 0745 eller 0900. Og om personen må ta buss i en time først eller bor vegg i vegg. 

Jeg har to ungdomsskoleelever. Den ene kan stå opp etter 2 timers søvn i en «ødelagt» natt - han har mye insomnia - og likevel klare å gå på skolen. Den andre trenger minst 9 timer for å være menneske, og går noen ganger i seng kl. 2030 fordi han er så trøtt. 

Å innrette seg etter hva som er «vanlig» er meningsløst, man må jo se på hva hver enkelt har behov for. 

Anonymkode: 4172e...bee

Skrevet

(Og PS - til dere som mener at eleven da sikkert virker trøtt i timen: den med insomnia har aldri avslørt seg som trøtt på skolen, derfor visste jeg det ikke i starten. Mens den som legger seg tidlig og er helt slapp, har fått flere anmerkninger for å sove i timen. Så leggetid 2030 ser ikke ut til å hjelpe det heller!)

Anonymkode: 4172e...bee

Skrevet
On 1/27/2022 at 11:23 PM, Anonym bruker said:

Får deres ungdommer som går på ungdomsskolen selv bestemme når de skal legge seg kvelden før en skoledag?

Det gjør ikke mine. Fredag og lørdag får de gjøre som de vil, men ellers må de gå på badet til faste tider bestemt av meg. Da er det også bort med mobilen.

Når jeg gikk på badet nå nettopp så jeg naboens 8 klassing ta ned rullegardinen. Min 8 klassing gikk på badet for 2 timer siden.

Mulig jeg er streng, men hva er vanlig?

Anonymkode: 5a2c3...482

8 klassing 14 om 3 dager : legger seg 2230 på hverdager og styrer selv i helger

10 klassingen : 16 år i februar legger seg 2145 og i helga styrer han selv , han vil legge seg tidlig da han liker og være uhvilt, lillebror er en annen type, som legger seg 2230  står opp kl 6 på hverdagen og er full av engergi.

Anonymkode: 85949...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...