Gå til innhold

Leggetider ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får deres ungdommer som går på ungdomsskolen selv bestemme når de skal legge seg kvelden før en skoledag?

Det gjør ikke mine. Fredag og lørdag får de gjøre som de vil, men ellers må de gå på badet til faste tider bestemt av meg. Da er det også bort med mobilen.

Når jeg gikk på badet nå nettopp så jeg naboens 8 klassing ta ned rullegardinen. Min 8 klassing gikk på badet for 2 timer siden.

Mulig jeg er streng, men hva er vanlig?

Anonymkode: 5a2c3...482

Videoannonse
Annonse
Skrevet

til hverdags:

min plan er at 10 klassingen går å steller seg kl.2145. i realiteten blir klokka 2215. jeg mener man trenger 15 minutter, hun mener 45 minutter. så her det krig om kvelden.  har hun dratt grensene en kveld så blir det oppstart 10 minutter tidligere neste dag..

8 klassingen går og legger seg på min kommando kl. 21 og bruker sine 5 minutter. det betyr at om jeg glemmer meg ut å gi beskjed kan det hende klokka blir 21.30.. ingen krig...

Uansett hvor streng jeg er så blir jeg altså hørt av den ene mens den andre er laaaaangdryg..

helg:

men begge skal i seng før meg uansett helg eller hverdag. jeg skal jobbe i helgen og forventer at de er i seng til 23. jeg får ikke sove om de suller oppe..

alle barn takler kveld og mye og lite søvn ulikt...

Anonymkode: 62fbe...1be

Skrevet

Min 8. klassing er fortsatt oppe. Nekter å legge seg. Kan ikke akkurat bære han til sengs heller. 

Anonymkode: 9957f...a57

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

til hverdags:

min plan er at 10 klassingen går å steller seg kl.2145. i realiteten blir klokka 2215. jeg mener man trenger 15 minutter, hun mener 45 minutter. så her det krig om kvelden.  har hun dratt grensene en kveld så blir det oppstart 10 minutter tidligere neste dag..

8 klassingen går og legger seg på min kommando kl. 21 og bruker sine 5 minutter. det betyr at om jeg glemmer meg ut å gi beskjed kan det hende klokka blir 21.30.. ingen krig...

Uansett hvor streng jeg er så blir jeg altså hørt av den ene mens den andre er laaaaangdryg..

helg:

men begge skal i seng før meg uansett helg eller hverdag. jeg skal jobbe i helgen og forventer at de er i seng til 23. jeg får ikke sove om de suller oppe..

Oj, det var litt av et regime på så store barn. 
Du har en ungdom på snart 16 år som må legge seg kl 23 i helgen fordi DU ikke får sove hvis ikke? Ikke rar det blir krig og opprør. Og som får 10 min innskrenking i leggetiden sin hvis hun bruker lang tid på badet. Ser du ikke selv at det er ganske ekstremt på store ungdommer? 

Min tiendeklassing styrer dette selv. Noen kvelder blir hun veldig sen, da er konsekvensen at hun blir trøtt neste dag og det blir vanskelig å stå opp. Da går hun gjerne tidligere i seng neste dag. Hun lærer.  Jeg oppfordrer til å legge seg hvis jeg ser det blir sent, men hun er stor nok til at hun må ta både ansvar og konsekvenser selv. 

Anonymkode: 6840c...351

Skrevet

Min 9 klassing har alltid hatt behov for mye søvn. På hverdagen slukker han lyset kl 22, bortsett fra de kvelder det er fotballkamper på tv han følger med på (Liverpool og ManU). Ellers er det 22. 

Fredag og lørdag styrer han litt selv, men innen 24 har han oftest lagt seg

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Min 8. klassing er fortsatt oppe. Nekter å legge seg. Kan ikke akkurat bære han til sengs heller. 

Snakkes om å ha tapt…

Skrevet

21.15 er det i seng. En time senere i helger

Anonymkode: 00f25...8c9

Skrevet

Min 10.klassing styrer dette selv. Legger seg som oftest mellom 21 og 22 fordi hun ligger å hører litt på musikk før hun legger seg. I tillegg er hun kveldstrøtt.

Har jo noen ganger passert 23 men hun kommer seg alltid opp til skole osv så jeg legger meg ikke opp i det😊

Skrevet

Her styrer de søvn selv. Eneste regelen er at chatting på headset eller skravling i tlf ikke er lov etter klokken 23:00 i ukedagene . De må selv erfare hvor mye søvn de trenger når de skal fungere på skole og idrett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

På ungdomsskolen ? Her er det ofte aktiviteter og trening til klokken 21:30… 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ungdomsskolen? Altså 13-16 åring?

Anonymkode: 51532...2bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

til hverdags:

helg:

Så når hun kommer i seng senere enn du tenker er nødvendig så straffes hun med å måtte stå opp 10 min før? Hvordan kommer man på slike straffemetoder? Og hvordan syns du egentlig at det fungerer?

Og en 15-16 åring må legge seg før kl 23 i helgene fordi DU skal sove? Snakk om å legge opp til konflikter. Kanskje du bør innse at barna dine vokser til?

Anonymkode: 1c898...590

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da har man pr definisjon tapt i foreldrerollen. 

Skrevet

Min 9.klassing får ikke bestemme leggetid selv ennå, for da hadde hun aldri klart å komme seg opp og til skolen. Hun har dessuten flere diagnoser som gjør at hun trenger regelmessig døgnrytme og medisin til faste tider og nok søvn. Hun må gå på badet kl 21 hvis hun skal dusje og hun må legge seg klokka 22 på hverdager, uten mobil ved senga. Har prøvd å la henne styre det mer selv, men det resulterer bare i at hun er altfor lenge våken utover kvelden og natta og ikke klarer å stå opp, kommer for sent på skolen, får dårlig humør og konsentrasjon og opphopning av migreneanfall. De har ikke vondt av litt grenser og rutiner selvom de begynner å bli store.

Anonymkode: 63521...e8d

Skrevet

Ja, det gjør de. Så lenge de står opp av seg selv i tide til å stelle seg og spise frokost og ikke virker trøtte synes jeg de regulerer det fint selv.

Anonymkode: a997c...7b3

Skrevet

Ikke noe leggetid fra ungdomsskolen. Styrer det selv. Veldig sjelden han sitter utover natta. Det har han lært helt selv at det ikke er så lurt når man skal tidlig opp😅 pleier stort sett å gå på badet i 21 tiden. Nettet skrus automatisk av kl. 2215, så da er det ikke så interessert å være våken utover natten heller.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

På ungdomsskolen ? Her er det ofte aktiviteter og trening til klokken 21:30… 

Det har vel ikke noe å si for meg?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ungdomsskolen? Altså 13-16 åring?

Anonymkode: 51532...2bd

Ja. 13, snart 14 år. Når hun blir 14, så er det 21.30. Er det galt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt har ikke mine barns aktiviteter noe å si for deg , det var mer et spørsmål om det ikke skjer noe for dine barn utover kvelden . Aktiviteter , venner, kino osv. i den alderen er det jo ganske vanlig . I helgene hygger de seg jo gjerne med filmer, chatting , spill og generelt hygger seg med venner . Er det ikke slik hos deg? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du vet jo selv hvor mye søvn hun trenger, ikke galt bare veldig tidlig. 

Anonymkode: fc5d1...c9a

Skrevet

Så lenge de kommer seg opp i god tid til skolebuss og er opplagte får de styre leggetid selv.

Etter at de fikk denne friheten har den ene gått fra å måtte mases i seng til nærmere midnatt, til å legge seg lenge før leggetiden vi hadde tidligere.

Anonymkode: 28694...b44

Skrevet

12 åringen sier natta ca halv ti, 14 åringen ca ti.

Anonymkode: c9fe0...713

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (16 minutter siden):

Selvsagt har ikke mine barns aktiviteter noe å si for deg , det var mer et spørsmål om det ikke skjer noe for dine barn utover kvelden . Aktiviteter , venner, kino osv. i den alderen er det jo ganske vanlig . I helgene hygger de seg jo gjerne med filmer, chatting , spill og generelt hygger seg med venner . Er det ikke slik hos deg? 

I og med at barnet mitt legger seg til den tiden trodde jeg det var selvsagt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du vet jo selv hvor mye søvn hun trenger, ikke galt bare veldig tidlig. 

Anonymkode: fc5d1...c9a

Helt vanlig her. Ikke spesielt tidlig

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Helt vanlig her. Ikke spesielt tidlig

Vanlig hvor? I ditt hus eller blant ditt barn sine venner? Min niåring legger seg kl 21, og det er helt normalt blant hans venner. 

Skrevet

Dere som lar barna styre dette selv, og som mener de må «erfare hva som er nok søvn» - har dere spurt hvordan det er på skolen? Kan melde at mange av ungdommene er helt svimle frem til lunsj. 

Hilsen ungdomsskolelærer

Anonymkode: ded88...363

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...