Gå til innhold

Nærkontakt til smittet. Har ingen symptomer og testet negativt på hurtigtest. Kan jeg dra på sykebesøk da?

Anbefalte innlegg

Om jeg har blitt smittet så skjedde det sannsynligvis i går så eventuelle symptomer vil vel oppstå senere. Er skikkelig kjedelig siden et nært familiemedlem har bursdag og ønsket de nærmeste der i dag. Vedkommende har ingen underliggende sykdommer som gjør en sårbar for covid og har alle tre vaksinedoser. Kan jeg derfor dra opp dit ettersom jeg har negativ hurtigtest?

Anonymkode: 6e303...7ef

Fortsetter under...

Sykebesøk? Eller bursdag?

Du kan det, men du må vite at du er mest smittsom et par dager før og et par dager etter du blir positiv selv, så er du smittet smitter du videre frem til du selv blir syk også...

Så om det er bursdag så må du holde 1-2 meters avstand og bruke maske når dere ikke sitter i ro. Det er om du vil ta alle forholdsregler da, i dag er det mange som ikke gidder det og tenker at det er bedre å bli smittet nå enn å vente, for alle kommer til å få det uansett.

Snakk med den som har bursdag (eller er syk) og hør om de er villige til å ta sjansen.

Anonymkode: bcc90...c0d

Familiemedlemmet er forresten ikke syk! Med sykebesøk mente jeg innlagt på sykehus i forbindelse med en rutineoperasjon 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Familiemedlemmet er forresten ikke syk! Med sykebesøk mente jeg innlagt på sykehus i forbindelse med en rutineoperasjon 

Jeg ville ikke gått inn på et sykehus om jeg var nærkontakt til en smittet i går altså...

Men du kan gjøre det, og på et sykehus må dere uansett ha maske på.

Anonymkode: bcc90...c0d

Selvom du nå slipper karantene så ville latt være å besøke en som er innlagt på sykehus, særlig en som skal opereres. Det er relativt stor sjanse for at du er smittet selvom testen ikke viser noe ennå og du kan risikere at pasienten må utsette operasjonen eller får komplikasjoner. 

Anonymkode: c7cf1...bab

Annonse

Du drar selvfølgelig ikke inn på et sykehus når du er nærkontakt til en bekreftet smittet person. Du får være med på Teams. 

Er ikke akkurat sånn at det kun er ditt familiemedlem innlagt på det sykehuset. Litt hensyn til andre syke må det gå an å ta. 

Anonymkode: b5b60...406

Nei. Geit nok at de sier at det blir som en influensa nå, men når det kan ta nesten en uke før det gir utslag på tester er det mange på ett sykehus du kan spre smitten til som ikke bør få dette. Veldig kjedelig for de som har holdt seg selv unna folk for å kunne få en oprasjon de har ventet lenge på, så bryter det ut smitte der de ligger og oprasjonen blir utsatt eller avlyst. Hadde dette besøket vært værdt det om du fikk vite dtte i etterkant?

Anonymkode: 5f63f...3b1

Jeg hadde nok ikke gått inn på et sykehus nå, du kan dra i bursdag når jubilanten er hjemme igjen. Jeg er nærkontakt til mange syke hver eneste dag, og lever livet mitt deretter. Mye tenker jeg er ok å gjøre som normalt, men sykehus, eldrehjem og de eldste familiemedlemmene unngår jeg. 

• Opprett ny...