Gå til innhold

Jehovas Vitner nektes statsstøtte.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mitt logiske argument er at kristendommen har vært «statsreligionen» i Norge. Kristendommen har mest å si for flest folk, og er en stor del av den nasjonale kulturen og norske tradisjoner. På samme måte som det er mer logisk at myndighetene i Iran og Saudi-Arabia gjør en innsats for å ivareta muslimsk kulturhistorie, og at myndighetene i Thailand gjør en ekstra innsats for majoritetsteligionen der. Jeg synes ikke alt alltid må være likt eller likestilt.

Så må du gjerne være uenig i det, uenighet er ikke farlig. Tvert imot. Men det er like fullt min mening.

Anonymkode: 21d88...c49

Det er ikke et logisk argument, der er er sentimentalt argument. 
Kristendommens andel i vår nasjonale kultur er jo bare på overflaten. Norsk kultur er klanssamfunnet; der familien, slekta og grenda kommer først. Ikke kirker og prester.

Anonymkode: 7bbf1...d2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke et logisk argument, der er er sentimentalt argument. 
Kristendommens andel i vår nasjonale kultur er jo bare på overflaten. Norsk kultur er klanssamfunnet; der familien, slekta og grenda kommer først. Ikke kirker og prester.

Ok, det mener du. Jeg er uenig i at kristendommen ikke er en vesentlig del av (blant annet) norsk kulturhistorie.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ok, det mener du. Jeg er uenig i at kristendommen ikke er en vesentlig del av (blant annet) norsk kulturhistorie.

Dersom du mener norsk kulturhistorie er så viktig, og du tar i betraktning at et trosamfunn får 1100 kr i året pr. medlem, ville det ikke da vært smartere å bruke 1100 kr x 5 mill innbyggere på museumsbesøk for unger; på folkedans inn i skolen, på håndverksbedrifter som lærer ut sølvsmedkunst, båtbygging o.l., på litteraturstudier av Vóluspå og Gulatingsloven, på å øke andelen joik og folkemusikk i radio og gi flere høyskoler mulighet til å utdanne studenter innen f eks folkloristikk? Den norske kirkes kulturelle innhold er jo vasket ned til «minste felles multiplum». 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dersom du mener norsk kulturhistorie er så viktig, og du tar i betraktning at et trosamfunn får 1100 kr i året pr. medlem, ville det ikke da vært smartere å bruke 1100 kr x 5 mill innbyggere på museumsbesøk for unger; på folkedans inn i skolen, på håndverksbedrifter som lærer ut sølvsmedkunst, båtbygging o.l., på litteraturstudier av Vóluspå og Gulatingsloven, på å øke andelen joik og folkemusikk i radio og gi flere høyskoler mulighet til å utdanne studenter innen f eks folkloristikk? Den norske kirkes kulturelle innhold er jo vasket ned til «minste felles multiplum». 

Tenker et land som Norge er så heldig at vi har råd til begge deler. Det er enormt mange studieforbund og andre stiftelser/forbund som jobber med å i ivareta og formidle norsk kultur som får statsstøtte. Og det er helt supert.

Et land som ikke ivaretar sin kulturhistorie er er fattig land, helt uavhengig av landets økonomi. Tenk så kjedelig det hadde vært å reise rundt og se verden hvis ikke nasjonalstatene var opptatt av å formidle egen historie og tradisjon.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Tenker et land som Norge er så heldig at vi har råd til begge deler. Det er enormt mange studieforbund og andre stiftelser/forbund som jobber med å i ivareta og formidle norsk kultur som får statsstøtte. Og det er helt supert.

Et land som ikke ivaretar sin kulturhistorie er er fattig land, helt uavhengig av landets økonomi. Tenk så kjedelig det hadde vært å reise rundt og se verden hvis ikke nasjonalstatene var opptatt av å formidle egen historie og tradisjon.

Stiftelser og studieforbund …? Det du sier er jo egentlig at vår FELLES kulturhistorie skal ivaretas av private og frivillige, mens den religiøse skal betales av Staten. 
Som er det som skjer pr. i dag, da. Og ja, et sånt land er jo fattig, et land som lar frivillige ta seg av noe så viktig! 

Skrevet

Det du sier er jo egentlig at vår FELLES kulturhistorie skal ivaretas av private og frivillige 

Nei. Det er virkelig ikke det jeg sier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nei. Det er virkelig ikke det jeg sier.

Nei? Da får du begynne å si noe annet, da. For det du har sagt her i tråden er jo det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Nei? Da får du begynne å si noe annet, da. For det du har sagt her i tråden er jo det. 

Du får vise hvor jeg skriver at jeg mener private og frivillige skal ivareta norsk kulturhistorie.

Skrevet

Jehovas vitner er jo et skammelig gubbevelde som tror de kan leve frikoblet fra landets lover og domstoler. Det er på høy tid de mister statsstøtten og de burde etterforskes for lovbrudd begått av «de eldre» som styrer medlemmenes liv.

Det samme gjelder andre konservative trossamfunn innenfor alle religioner.

Anonymkode: 21830...4db

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du får vise hvor jeg skriver at jeg mener private og frivillige skal ivareta norsk kulturhistorie.

Her.⬆️

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Her.⬆️

Nei. Det er ikke det jeg sier der. Det jeg sier der at at Norge - altså staten - har råd BÅDE til å gi statsstøtte til kirka, OG å gi statsstøtte til ulike stiftelser og organisasjoner som ivaretar og formidler norsk kulturhistorie. Det må ikke være enten eller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Det er ikke det jeg sier der. Det jeg sier der at at Norge - altså staten - har råd BÅDE til å gi statsstøtte til kirka, OG å gi statsstøtte til ulike stiftelser og organisasjoner som ivaretar og formidler norsk kulturhistorie. Det må ikke være enten eller.

Og hvordan skal man unngå diskriminering av minoriteter, noe vi er forpliktet til etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27, som Norge er tilsluttet?

Anonymkode: d8cf3...ca3

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Nei, logikk er noe vanskelig noe… 🙄

Når du sier:

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er enormt mange studieforbund og andre stiftelser/forbund som jobber med å i ivareta og formidle norsk kultur

så betyr det ikke at du mener studieforbund og stiftelser skal gjøre dette? 
(Dersom du tror det finnes studieforbund og stiftelser som fullfinansieres og der alle lønnes for jobben, tar du feil. For de drives av dugnadsarbeid og får statsstøtte kun på prosjekt- og tiltaksnivå. 

I tillegg er de kulturhistoriske elementene i dagens kirkepraksis omtrent borte. Ingen ting av det kirka holder på med i dag, var vanlig for 100 år siden, så den kulturhistorien er det smått stell med. Selv ikke ritualet rundt barnedåpen er likt som før. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og hvordan skal man unngå diskriminering av minoriteter, noe vi er forpliktet til etter FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27, som Norge er tilsluttet?

Anonymkode: d8cf3...ca3

Det er vel en litt annen diskusjon. Jeg tenker at det å ivareta minoriteters rettigheter fint kan la seg kombinere med å ivareta et lands kulturhistorie. Det hadde vært veldig trist - og veldig rart - om ikke de to tingene lot seg kombinere.

Er du generelt motstander av ivaretakelse og formidling av kulturhistorie, eller er det bare den norske/nordiske det ikke er så farlig med?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Når du sier:

så betyr det ikke at du mener studieforbund og stiftelser skal gjøre dette? 
(Dersom du tror det finnes studieforbund og stiftelser som fullfinansieres og der alle lønnes for jobben, tar du feil. For de drives av dugnadsarbeid og får statsstøtte kun på prosjekt- og tiltaksnivå. 

I tillegg er de kulturhistoriske elementene i dagens kirkepraksis omtrent borte. Ingen ting av det kirka holder på med i dag, var vanlig for 100 år siden, så den kulturhistorien er det smått stell med. Selv ikke ritualet rundt barnedåpen er likt som før. 

Hjelpes så vanskelig du gjør deg. Stiftelser og organisasjoner kan selvsagt OGSÅ gjøre dette arbeidet, godt hjulpet av statsstøtte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Mulig du synes det. Jeg er ikke enig. Logikk er ganske… logisk, synes jeg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Mulig du synes det. Jeg er ikke enig. Logikk er ganske… logisk, synes jeg.

Ikke din, den har unntak for det du selv liker best.

Skrevet

Hjelpes så vanskelig du gjør deg. Stiftelser og organisasjoner kan selvsagt OGSÅ gjøre dette arbeidet, godt hjulpet av statsstøtte. 

Og da gjør de det frivillig og i privat regi, som jeg antydet, men som du mener blir noe HEEEEEELT annet. 🙄(Men det blir det ikke. Det er fortsatt kun frivillighet.) 

1100 kr ganger 5 millioner er mye penger … de blir ikke brukt på de kulturhistoriske emnene jeg nevnte, i stedet blir slike penger brukt på å lønne prester for å forkynne 2000 år gamle leveregler. Og du syns det er mye bedre enn at imamer forkynner 1500 år gamle leveregler. Logikk! 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og da gjør de det frivillig og i privat regi, som jeg antydet, men som du mener blir noe HEEEEEELT annet. 🙄(Men det blir det ikke. Det er fortsatt kun frivillighet.) 

1100 kr ganger 5 millioner er mye penger … de blir ikke brukt på de kulturhistoriske emnene jeg nevnte, i stedet blir slike penger brukt på å lønne prester for å forkynne 2000 år gamle leveregler. Og du syns det er mye bedre enn at imamer forkynner 1500 år gamle leveregler. Logikk! 😂

Jeg tror ikke vi to kommer noe videre jeg, dette var en veldig lite fruktbar debatt. Vi får bare være enige om å være uenige. (Og jada, bare kom med et svar med personangrep, det passer deg.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror ikke vi to kommer noe videre jeg, dette var en veldig lite fruktbar debatt. Vi får bare være enige om å være uenige. (Og jada, bare kom med et svar med personangrep, det passer deg.)

Bare av nysgjerrighet: hvor i tråden ser du noen personangrep?

Vi kan neppe bli enige om å være uenige så lenge det som egentlig skjer er at du tar feil. Å påpeke en logisk brist i et argument er ikke en fornærmelse mot deg, det er bare et hull i argumentet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Er du generelt motstander av ivaretakelse og formidling av kulturhistorie, eller er det bare den norske/nordiske det ikke er så farlig med?

Er DU generelt i mot det, siden du syns kirken skal ha de pengene man kunne ha brukt på formidling av norsk kulturhistorie? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...