Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #26 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kvinner utestenges fra moskeenes styrer, selv om de offisielt sies å ha rett til å sitte der. Homofile som fryses ute om de kommer i moskeen, homofile som lever i et homofilt forhold får ikke komme (eller trues til å holde seg borte) m.m. Og hvilke vil jeg ikke si, fordi det går på sikkerheten til noen av de jeg kjenner til. Anonymkode: a7dcd...d24 Ja, for dine venner er sikkert de eneste medlemmene av akkurat den menigheten, så da blir det farlig å nevne trossamfunnets navn … 😆 Men jeg tror du har misforstått ordet «utestengelse» i begrunnelsen for å nekte JV statsstøtte. JV lar heller ikke kvinner ta de øverste posisjonene. Og homofilt samliv er grunnlag for utestengelse der også. Men i akkurat denne saken er det ikke det man har reagert på. Les saken. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #27 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, for dine venner er sikkert de eneste medlemmene av akkurat den menigheten, så da blir det farlig å nevne trossamfunnets navn … 😆 Men jeg tror du har misforstått ordet «utestengelse» i begrunnelsen for å nekte JV statsstøtte. JV lar heller ikke kvinner ta de øverste posisjonene. Og homofilt samliv er grunnlag for utestengelse der også. Men i akkurat denne saken er det ikke det man har reagert på. Les saken. Anonymkode: 7bbf1...d2a Du har tydeligvis ikke forstått at mange av disse menighetene rundt om på småsteder i landet har svært gjennomsiktige miljøer. Og spesielt de homofile muslime et slikt lite sted er sårbare nok som det er allerede. Har lest saken, det endrer ikke at jeg mener at også flere muslimske trossamfunn bør miste statsstøtten fordi de ikke vil forholde seg til norsk lov, har ledere som ofte sier en ting offisielt på tv og noe helt annet til medlemmene innenfor moskeens vegger. Anonymkode: a7dcd...d24
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #28 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har lest saken, det endrer ikke at jeg mener at også flere muslimske trossamfunn bør miste statsstøtten fordi de ikke vil forholde seg til norsk lov, har ledere som ofte sier en ting offisielt på tv og noe helt annet til medlemmene innenfor moskeens vegger. Anonymkode: a7dcd...d24 Men kriteriene for statsstøtte er jo ikke der du vil de skal være. Hvis dette var god nok grunn, kunne ikke heller Den norske kirke få. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #29 Skrevet 28. januar 2022 Helt greit at dette skjer, men da bør det også gjelde andre trossamfunn, vi må ikke glemme Kadra som ble banket opp for å ha avslørt imaner sine holdninger i Norge (https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/dGMj1/kadra-overfalt-og-banket-opp), bare denne saken burde være nok til at alle de ble fratatt statsstøtte. Muslimske trossamfunn i Norge burde hatt følgende krav: utdanne kvinnelige imamer som også holdt fredagsbønn, at om de fikk støtte fra hjemlandet eller Saudi-Arabia så ville de beløpene bli trukket fra, kun bruke imamer som er født i Norge og minst jobbet 10 år i det norske samfunnet. Dette ville vært med på å kunne inkludere de i det norske samfunnet. Snakket med en venn i Tyrkia i starten av pandemien (han er muslim) og han var så forbannet på moskeer og imamer i hjemlandet som ble stengt og de som tjente gud satt inne i sine trygge tår med god mat og varm mens mange hadde problemer med å få seg mat. Her i Norge gikk statskirken ut for å hjelpe folk. Så Den norske kirke og freslersarmen burde fortsette å få statsstøtte. Anonymkode: 0e101...026
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #30 Skrevet 28. januar 2022 Jeg har ikke sansen for Jehovas vitner, men jeg synes det blir veldig problematisk hvis staten skal begynne å vurdere hvilke religioner og livssyn som er bra nok til å få statsstøtte. Deg er mange organisasjoner som kan komme til å ende i samme situasjon hvis den praksisen skal gjelde for alle både religiøse, politiske, og frivillige organisasjoner har sine ting som ikke alle liker. Ta for eksempel ekskludering av medlemmer fra politiske partier, herrefotballen som "tilfeldig vis" ikke har homofile toppspillere, den norske kirken som godtar at prester nekter å vie homofile osv. Anonymkode: ec3c6...7be
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #31 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg har ikke sansen for Jehovas vitner, men jeg synes det blir veldig problematisk hvis staten skal begynne å vurdere hvilke religioner og livssyn som er bra nok til å få statsstøtte. Deg er mange organisasjoner som kan komme til å ende i samme situasjon hvis den praksisen skal gjelde for alle både religiøse, politiske, og frivillige organisasjoner har sine ting som ikke alle liker. Ta for eksempel ekskludering av medlemmer fra politiske partier, herrefotballen som "tilfeldig vis" ikke har homofile toppspillere, den norske kirken som godtar at prester nekter å vie homofile osv. Anonymkode: ec3c6...7be Anonym bruker skrev (9 timer siden): Helt greit at dette skjer, men da bør det også gjelde andre trossamfunn, vi må ikke glemme Kadra som ble banket opp for å ha avslørt imaner sine holdninger i Norge (https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/dGMj1/kadra-overfalt-og-banket-opp), bare denne saken burde være nok til at alle de ble fratatt statsstøtte. Muslimske trossamfunn i Norge burde hatt følgende krav: utdanne kvinnelige imamer som også holdt fredagsbønn, at om de fikk støtte fra hjemlandet eller Saudi-Arabia så ville de beløpene bli trukket fra, kun bruke imamer som er født i Norge og minst jobbet 10 år i det norske samfunnet. Dette ville vært med på å kunne inkludere de i det norske samfunnet. Snakket med en venn i Tyrkia i starten av pandemien (han er muslim) og han var så forbannet på moskeer og imamer i hjemlandet som ble stengt og de som tjente gud satt inne i sine trygge tår med god mat og varm mens mange hadde problemer med å få seg mat. Her i Norge gikk statskirken ut for å hjelpe folk. Så Den norske kirke og freslersarmen burde fortsette å få statsstøtte. Anonymkode: 0e101...026 Leste dere saken? Det dreier seg ikke om «bra nok» eller feil holdninger eller gammeldags innhold i den boka de bruker for å legitimere guden sin. Det dreier seg om medlemmenes religionsfrihet, dvs medlemmenes mulighet til å fritt gå inn og ut av trossamfunnet som de ønsker. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #32 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Leste dere saken? Det dreier seg ikke om «bra nok» eller feil holdninger eller gammeldags innhold i den boka de bruker for å legitimere guden sin. Det dreier seg om medlemmenes religionsfrihet, dvs medlemmenes mulighet til å fritt gå inn og ut av trossamfunnet som de ønsker. Anonymkode: 7bbf1...d2a Problemet er når staten skal legge føringer på hvordan religionen skal utøves. Det er ko det de gjør. Anonymkode: ec3c6...7be
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #33 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): I de aller fleste av verdens land får absolutt ingen religioner statsstøtte; men menighetene selv donerer pengene som skal til. Hvor var du i løpet av barneskolen, egentlig…? Anonymkode: 7bbf1...d2a Tnåååå, så søt du er med hersketeknikkene dine. Vet du, jeg er ganske sikker på at vi ikke en eneste gang i løpet av barneskolen hadde på pensum «i hvilke land får religioner statsstøtte og ikke?» Mener du i fullt alvor at f. eks land i Midtøsten så tilrettelegger ikke statene for praktisering av islam? Det er privatpersoner som betaler for bygging og vedlikehold av moskeer, for utdanning og lønn til imamer? Og i katolske land så betaler ikke statene et rødt øre for at folk skal kunne utøve sin religion? Anonymkode: 21d88...c49
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #34 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Tnåååå, så søt du er med hersketeknikkene dine. Vet du, jeg er ganske sikker på at vi ikke en eneste gang i løpet av barneskolen hadde på pensum «i hvilke land får religioner statsstøtte og ikke?» Mener du i fullt alvor at f. eks land i Midtøsten så tilrettelegger ikke statene for praktisering av islam? Det er privatpersoner som betaler for bygging og vedlikehold av moskeer, for utdanning og lønn til imamer? Og i katolske land så betaler ikke statene et rødt øre for at folk skal kunne utøve sin religion? Anonymkode: 21d88...c49 Vi lærte om demokratiske land i barneskolen. Du vet, de som er opptatt av reell religionsfrihet. Mener jeg i fullt alvor at den katolske kirke velter seg i penger? Ja, det gjør jeg. Også uten kirkeskatt i de fleste land. DÉT lærte vi i alle fall i barneskolen: avlat, tiende og kirkens digre gods og jordbruksområder har bygget den formuen. Mener jeg at såkalt muslimske land ikke har statsstøttet religion? Jeg vil anta at Iran betaler for sine imamer, jo. Men i sekulære stater er det menighetene selv som betaler, fordi det er del av islamsk tradisjon og kodeks. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #35 Skrevet 28. januar 2022 Flott. Alle trossamfunn bør miste statsstøtten. Staten bør ikke subsidiere tro. Anonymkode: 1ffa0...77e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #36 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Flott. Alle trossamfunn bør miste statsstøtten. Staten bør ikke subsidiere tro. Anonymkode: 1ffa0...77e Enig. Folk får betale sine begravelser og ekteskapsinngåelser selv. Anonymkode: 8a8a1...d74
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #37 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Vi lærte om demokratiske land i barneskolen. Du vet, de som er opptatt av reell religionsfrihet. Mener jeg i fullt alvor at den katolske kirke velter seg i penger? Ja, det gjør jeg. Også uten kirkeskatt i de fleste land. DÉT lærte vi i alle fall i barneskolen: avlat, tiende og kirkens digre gods og jordbruksområder har bygget den formuen. Mener jeg at såkalt muslimske land ikke har statsstøttet religion? Jeg vil anta at Iran betaler for sine imamer, jo. Men i sekulære stater er det menighetene selv som betaler, fordi det er del av islamsk tradisjon og kodeks. Anonymkode: 7bbf1...d2a Og altså ingen grunn til at minoritetsreligioner i Norge skal få statsstøtte. Anonymkode: 21d88...c49
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #38 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Enig. Folk får betale sine begravelser og ekteskapsinngåelser selv. Anonymkode: 8a8a1...d74 Det er ikke gratis å ha begravelse altså. Anonymkode: 1d6e9...792
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #39 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Flott. Alle trossamfunn bør miste statsstøtten. Staten bør ikke subsidiere tro. Anonymkode: 1ffa0...77e Det er det gode argumenter for, men det må også få følger, som at ikkemedlemer må finne et annet gravsted enn kirkegården, at staten må betale utgifter til sjelesorg ol. Kirken og andre trossamfunn utfører viktige oppgaver for samfunnet som vi ikke kan forvente at de fortsetter med gratis. Anonymkode: ec3c6...7be
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #40 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke gratis å ha begravelse altså. Anonymkode: 1d6e9...792 Du betaler ikke for prest leie av kirke eller liknende. Anonymkode: ec3c6...7be
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #41 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Enig. Folk får betale sine begravelser og ekteskapsinngåelser selv. Anonymkode: 8a8a1...d74 Ingen av disse seremoniene er knytta til tro, med mindre man spesifikt ønsker det. En ekteskapsinngåelse er en sivilrettslig ordning, og en begravelse er jo strengt tatt kun en minnestund over en avdød. Begravelsesbyrået koster like mye enten du har med prest eller ikke. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #42 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det er det gode argumenter for, men det må også få følger, som at ikkemedlemer må finne et annet gravsted enn kirkegården, at staten må betale utgifter til sjelesorg ol. Kirken og andre trossamfunn utfører viktige oppgaver for samfunnet som vi ikke kan forvente at de fortsetter med gratis. Anonymkode: ec3c6...7be Alle gravlunder i Norge er kommunale og eies ikke av kirka. Sjelesorg er ikke et medisinsk tilbud, det er et tilbud for folk med religiøse anfektelser. Så de oppgavene ivaretas allerede av andre. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #43 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Du betaler ikke for prest leie av kirke eller liknende. Anonymkode: ec3c6...7be Dessverre mangler mange byer og tettsteder et livssynsnøytralt seremonirom. Og det må rettes på. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #44 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Og altså ingen grunn til at minoritetsreligioner i Norge skal få statsstøtte. Anonymkode: 21d88...c49 Tja, er der noen god grunn til å gi majoritetsreligionen statsstøtte, da? Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #45 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Tja, er der noen god grunn til å gi majoritetsreligionen statsstøtte, da? Anonymkode: 7bbf1...d2a Ja det synes jeg og har argumentert for tidligere i tråden. Jeg er i hvert fall uenig i påstanden «hvis den norske kirken får statsstøtte, så må alle andre trosretninger få statsstøtte og». Anonymkode: 21d88...c49
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #46 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja det synes jeg og har argumentert for tidligere i tråden. Jeg er i hvert fall uenig i påstanden «hvis den norske kirken får statsstøtte, så må alle andre trosretninger få statsstøtte og». Anonymkode: 21d88...c49 Men du har ingen logiske argument som begrunner den distinksjonen. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #47 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men du har ingen logiske argument som begrunner den distinksjonen. Anonymkode: 7bbf1...d2a Mitt logiske argument er at kristendommen har vært «statsreligionen» i Norge. Kristendommen har mest å si for flest folk, og er en stor del av den nasjonale kulturen og norske tradisjoner. På samme måte som det er mer logisk at myndighetene i Iran og Saudi-Arabia gjør en innsats for å ivareta muslimsk kulturhistorie, og at myndighetene i Thailand gjør en ekstra innsats for majoritetsteligionen der. Jeg synes ikke alt alltid må være likt eller likestilt. Så må du gjerne være uenig i det, uenighet er ikke farlig. Tvert imot. Men det er like fullt min mening. Anonymkode: 21d88...c49
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #48 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Mitt logiske argument er at kristendommen har vært «statsreligionen» i Norge. Kristendommen har mest å si for flest folk, og er en stor del av den nasjonale kulturen og norske tradisjoner. På samme måte som det er mer logisk at myndighetene i Iran og Saudi-Arabia gjør en innsats for å ivareta muslimsk kulturhistorie, og at myndighetene i Thailand gjør en ekstra innsats for majoritetsteligionen der. Jeg synes ikke alt alltid må være likt eller likestilt. Så må du gjerne være uenig i det, uenighet er ikke farlig. Tvert imot. Men det er like fullt min mening. Anonymkode: 21d88...c49 Det kan ikke være slik at man gir støtte på bakgrunn av hvor mange % som føler tilknytning. Kirke og stat har skilt veier, så staten bør holde seg unna tro i det store og det hele. Anonymkode: 1ffa0...77e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #49 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det kan ikke være slik at man gir støtte på bakgrunn av hvor mange % som føler tilknytning. Kirke og stat har skilt veier, så staten bør holde seg unna tro i det store og det hele. Anonymkode: 1ffa0...77e Vel, jeg er uenig. Jeg mener kristendommen og kirken har en særstilling i Norge, ikke bare på et religiøst, men også på et kulturelt plan. Å gi statsstøtte til kirken innebærer i hvert fall ikke at man MÅ gi statstøtte til alle andre religioner også. Tenker du f.eks at norske myndigheter skal la gamle kirker forfalle? Anonymkode: 21d88...c49
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2022 #50 Skrevet 28. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Vel, jeg er uenig. Jeg mener kristendommen og kirken har en særstilling i Norge, ikke bare på et religiøst, men også på et kulturelt plan. Å gi statsstøtte til kirken innebærer i hvert fall ikke at man MÅ gi statstøtte til alle andre religioner også. Tenker du f.eks at norske myndigheter skal la gamle kirker forfalle? Anonymkode: 21d88...c49 Tenker du at en bygning er et trossamfunn …? Man kan vedlikeholde hvert eneste kirkebygg og utedass i hele Norge uten å gi ett øre statsstøtte til ansettelser, dåpsopplæring, forkynnelse og misjonering. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå