Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 De har hatt samme praksis i årtier, og det har alle visst. Hvorfor nektes de statsstøtte akkurat nå? Jeg er bare glad for at de ikke får det altså, men lurer bare på timingen, og om flere religiøse grupper vil miste støtte? Anonymkode: dcca0...dfe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Det er på høy tid at dette også blir innført for flere muslimske trossamfunn, som utestenger kvinner og homofile. Flott at JV mister statsstøtten, det er ikke en dag for tidlig. Anonymkode: a7dcd...d24
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Link? Anonymkode: 5103b...06e https://www.tv2.no/a/14526104/ Anonymkode: 8a8a1...d74
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Det er på høy tid at dette også blir innført for flere muslimske trossamfunn, som utestenger kvinner og homofile. Flott at JV mister statsstøtten, det er ikke en dag for tidlig. Anonymkode: a7dcd...d24 De utestenger vel ikke kvinner, men de har adskilte rom? Venninnen min er velkommen ihvertfall, men kan jo være ulik praksis? Homofile er ikke ønsket blant noen kristne grupper heller. Det som er positivt er at han som styrer IslamNet sier at homofile er velkomne. Jeg husker ikke navnet hans nå, men han fikk mye motstand på fb. Kommentarfeltet ble slettet, men veldig viktig at en sånn mann tør si sånt. Han er ikke for homofil praksis! Han ønsker likevel alle velkomne. Jeg mener at ingen religiøse trossamfunn bør få støtte. Jeg tenker bare at dette er begynnelsen, og at det er et underliggende motiv for å si nei til visse muslimske samfunn. Det er bare det at det kristne norske nok vil svikte når det gjelder økonomi til kirken sin, så vil nok muslimer fint være støttende og lojale mot sine samlingssteder. Anonymkode: dcca0...dfe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Homofile er velkommen i Jehovas vitner. Men er ikke lov å leve i et forhold. Sex. Akkurat som ugifte heller ikke kan ha sex. Både kvinner og menn er i samme rom. Anonymkode: 5103b...06e
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): De utestenger vel ikke kvinner, men de har adskilte rom? Venninnen min er velkommen ihvertfall, men kan jo være ulik praksis? Homofile er ikke ønsket blant noen kristne grupper heller. Det som er positivt er at han som styrer IslamNet sier at homofile er velkomne. Jeg husker ikke navnet hans nå, men han fikk mye motstand på fb. Kommentarfeltet ble slettet, men veldig viktig at en sånn mann tør si sånt. Han er ikke for homofil praksis! Han ønsker likevel alle velkomne. Jeg mener at ingen religiøse trossamfunn bør få støtte. Jeg tenker bare at dette er begynnelsen, og at det er et underliggende motiv for å si nei til visse muslimske samfunn. Det er bare det at det kristne norske nok vil svikte når det gjelder økonomi til kirken sin, så vil nok muslimer fint være støttende og lojale mot sine samlingssteder. Anonymkode: dcca0...dfe Kvinner nektes verv i styre knyttet til moskeer. De sier så fint at kvinner også kan sitte i styrene, men i praksis viser de nesten utelukkende at kvinner ikke er det likevel. Det å separere kvinner og menn slik de gjør, det er fordi de mener kvinner tilstede hindrer menn fra å fokusere på sin gud, fordi menn ikke kan se på en kvinne uten å føle begjær. Men også at kvinnene fra sine rom godt kan se på menn fordi kvinner ikke føler begjær. Dette er virkelig ikke noe den norske stat bør støtte! Jeg mener den norske kirke burde få støtte, da den også har med vår historie og kultur å gjøre. Anonymkode: a7dcd...d24
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Kvinner nektes verv i styre knyttet til moskeer. De sier så fint at kvinner også kan sitte i styrene, men i praksis viser de nesten utelukkende at kvinner ikke er det likevel. Det å separere kvinner og menn slik de gjør, det er fordi de mener kvinner tilstede hindrer menn fra å fokusere på sin gud, fordi menn ikke kan se på en kvinne uten å føle begjær. Men også at kvinnene fra sine rom godt kan se på menn fordi kvinner ikke føler begjær. Dette er virkelig ikke noe den norske stat bør støtte! Jeg mener den norske kirke burde få støtte, da den også har med vår historie og kultur å gjøre. Anonymkode: a7dcd...d24 I mitt syn som jo er norsk og ikke tilhører noe religiøst samfunn syns jeg det er for mye merkelig i begge leire. Jeg er bare veldig forsiktig å snakke om hva som er rett og galt i deres miljø, for det vet jeg faktisk ikke gjennom deres øyne. Jeg er bare mot at religiøse får støtte, og gir vi til kirken må moskeer også få. De er faktisk en del av vår kultur nå. Anonymkode: dcca0...dfe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): I mitt syn som jo er norsk og ikke tilhører noe religiøst samfunn syns jeg det er for mye merkelig i begge leire. Jeg er bare veldig forsiktig å snakke om hva som er rett og galt i deres miljø, for det vet jeg faktisk ikke gjennom deres øyne. Jeg er bare mot at religiøse får støtte, og gir vi til kirken må moskeer også få. De er faktisk en del av vår kultur nå. Anonymkode: dcca0...dfe Da må de også vise i praksis at de velger å respektere og være en del av vår kultur, at de integrerer seg og tilpasser seg det samfunnet de selv velger å leve i. Anonymkode: a7dcd...d24
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Da må de også vise i praksis at de velger å respektere og være en del av vår kultur, at de integrerer seg og tilpasser seg det samfunnet de selv velger å leve i. Anonymkode: a7dcd...d24 Jeg tenker at de må jo få beholde sin kultur også. De skal jo ikke bli like oss, for hva er poenget med det? De må forholde seg til lover og regler og til demokrati, og det har jeg inntrykk av at de gjør. De topper noen statistikker som ikke er så heldig, men samtidig tipper de også statistikker for de med høy utdannelse, så ja.. Jeg tenker at de blir litt mer vestlige, men blir også presset mellom to kulturer. Det tar nok litt tid før det blir en balanse. Alt er jo en prosess. Anonymkode: dcca0...dfe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at de må jo få beholde sin kultur også. De skal jo ikke bli like oss, for hva er poenget med det? De må forholde seg til lover og regler og til demokrati, og det har jeg inntrykk av at de gjør. De topper noen statistikker som ikke er så heldig, men samtidig tipper de også statistikker for de med høy utdannelse, så ja.. Jeg tenker at de blir litt mer vestlige, men blir også presset mellom to kulturer. Det tar nok litt tid før det blir en balanse. Alt er jo en prosess. Anonymkode: dcca0...dfe tOpper statistikk for høy utdanning... Anonymkode: dcca0...dfe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg tenker at de må jo få beholde sin kultur også. De skal jo ikke bli like oss, for hva er poenget med det? De må forholde seg til lover og regler og til demokrati, og det har jeg inntrykk av at de gjør. De topper noen statistikker som ikke er så heldig, men samtidig tipper de også statistikker for de med høy utdannelse, så ja.. Jeg tenker at de blir litt mer vestlige, men blir også presset mellom to kulturer. Det tar nok litt tid før det blir en balanse. Alt er jo en prosess. Anonymkode: dcca0...dfe Da har vi ulikt inntrykk. Bare for å klargjøre. Jeg kjenner flere muslimer som holder seg innenfor norske lover og regler, som likevel er troende. Flere av dem har likevel valgt å ikke lenger gå i moskeen, fordi kvinner diskrimineres, fordi det ikke blir sett på med blide øyne at kvinner velger å kle seg vestlig og ev. ikke bruke hodeplagg i det daglige - og begrunnelsen er da oftest både at kvinnene på den måten gjør skam på sine menn og at de gir inntrykk av å være løse, og at mennene deres blir oppmuntret til å holde bedre kustus på kone/barn. Videre får kvinner ikke være med i styrene, selv om det offisielt påstås at de får samme muligheter der som menn, men at kvinnene ikke "vil". Flere sier også at de ikke lenger greier å forholde seg til de som rett ut sier at de nekter å integrere seg. Er blitt godt kjent med en familie som fikk komme til Norge i fjor. Da de kom hit var det naturlig for dem å oppsøke den lokale moskeen. Etter få besøk der kuttet de også helt. Inntil disse miljøene gjør noe med egne holdninger til norsk samfunn og kvinner så mener jeg det er feil at staten skal støtte disse trossamfunnene. For det er dessverre en god del eksempler på ledere i disse samfunnene som ikke vil fordømme det som er klare brudd på norske lover. I det minste så bør slike ledere lukes ut hvis de fortsatt skal motta støtte. Anonymkode: a7dcd...d24
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Homofile er velkommen i Jehovas vitner. Men er ikke lov å leve i et forhold. Sex. Akkurat som ugifte heller ikke kan ha sex. Både kvinner og menn er i samme rom. Anonymkode: 5103b...06e Så da er de i praksis ikke velkomne i det hele tatt, for de er og i mot ekteskap med par av samme kjønn. Anonymkode: 1d6e9...792
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Da har vi ulikt inntrykk. Bare for å klargjøre. Jeg kjenner flere muslimer som holder seg innenfor norske lover og regler, som likevel er troende. Flere av dem har likevel valgt å ikke lenger gå i moskeen, fordi kvinner diskrimineres, fordi det ikke blir sett på med blide øyne at kvinner velger å kle seg vestlig og ev. ikke bruke hodeplagg i det daglige - og begrunnelsen er da oftest både at kvinnene på den måten gjør skam på sine menn og at de gir inntrykk av å være løse, og at mennene deres blir oppmuntret til å holde bedre kustus på kone/barn. Videre får kvinner ikke være med i styrene, selv om det offisielt påstås at de får samme muligheter der som menn, men at kvinnene ikke "vil". Flere sier også at de ikke lenger greier å forholde seg til de som rett ut sier at de nekter å integrere seg. Er blitt godt kjent med en familie som fikk komme til Norge i fjor. Da de kom hit var det naturlig for dem å oppsøke den lokale moskeen. Etter få besøk der kuttet de også helt. Inntil disse miljøene gjør noe med egne holdninger til norsk samfunn og kvinner så mener jeg det er feil at staten skal støtte disse trossamfunnene. For det er dessverre en god del eksempler på ledere i disse samfunnene som ikke vil fordømme det som er klare brudd på norske lover. I det minste så bør slike ledere lukes ut hvis de fortsatt skal motta støtte. Anonymkode: a7dcd...d24 Jeg respekterer synet ditt ut fra det du vet om dette. Anonymkode: dcca0...dfe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så da er de i praksis ikke velkomne i det hele tatt, for de er og i mot ekteskap med par av samme kjønn. Anonymkode: 1d6e9...792 De kan ikke leve det ut nei. De må leve i sølibat. Samme som ugifte må Anonymkode: 5103b...06e
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): De kan ikke leve det ut nei. De må leve i sølibat. Samme som ugifte må Anonymkode: 5103b...06e Da er ikke homofile velkomne. Anonymkode: 1d6e9...792
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 👏👏 Jaggu meg på tide! Måtte det skje med andre trossamfunn også. Anonymkode: 5aac0...b24
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #18 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): gir vi til kirken må moskeer også få. De er faktisk en del av vår kultur nå. Anonymkode: dcca0...dfe Hvorfor må moskeer og andre minoritetsreligioner (i Norge) også få? Muslimer utgjør en forsvinnende liten andel av befolkningen i Norge. Det er helt greit at religiøse minoriteter skal integreres i samfunnet og få anledning til å utøve sin religion. Men skal ikke majoritetsbefolkningen ha noen fordeler i det hele tatt? Å støtte kirka er å ivareta norsk kulturhistorie like mye som det er å støtte religionsutøvelse. Det er viktigere for den klart største andelen av Norges befolkning at kirkebygg, kirkekunst osv blir ivaretatt. Norge har er spesielt ansvar for å ivareta Norges historie og tradisjoner. Ingen andre gjør det. Andre land ivaretar sine tradisjoner og kulturer. Tror du den lutherske kirke får statsstøtte i land der f.eks islam er majoritetens religion? Anonymkode: 21d88...c49
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #19 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor må moskeer og andre minoritetsreligioner (i Norge) også få? Muslimer utgjør en forsvinnende liten andel av befolkningen i Norge. Det er helt greit at religiøse minoriteter skal integreres i samfunnet og få anledning til å utøve sin religion. Men skal ikke majoritetsbefolkningen ha noen fordeler i det hele tatt? Å støtte kirka er å ivareta norsk kulturhistorie like mye som det er å støtte religionsutøvelse. Det er viktigere for den klart største andelen av Norges befolkning at kirkebygg, kirkekunst osv blir ivaretatt. Norge har er spesielt ansvar for å ivareta Norges historie og tradisjoner. Ingen andre gjør det. Andre land ivaretar sine tradisjoner og kulturer. Tror du den lutherske kirke får statsstøtte i land der f.eks islam er majoritetens religion? Anonymkode: 21d88...c49 Så da regner jeg med at man gir støtte til det norske åsatrosamfunnet og bevaring av norrøne kulturminner? Siden dette også er Norges historie og kultur/tradisjon? Anonymkode: d8cf3...ca3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #20 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så da regner jeg med at man gir støtte til det norske åsatrosamfunnet og bevaring av norrøne kulturminner? Siden dette også er Norges historie og kultur/tradisjon? Anonymkode: d8cf3...ca3 Selvfølgelig bør man sørge for god og forsvarlig bevaring av norrøne kulturminner, noe annet ville vært barbari! Tenk om ikke verdens land tok vare på eldgamle kulturminner! Åsatrosamfunnet er så vidt meg bekjent en minoritet og er ikke så viktige. Anonymkode: 21d88...c49
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #21 Skrevet 27. januar 2022 På tide at de nektes statsstøtte. De er jo en mobbeorganisasjon som ødelegger mennesker. Strøyp dem økonomisk og få dem henvist til periferien. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #22 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så da regner jeg med at man gir støtte til det norske åsatrosamfunnet og bevaring av norrøne kulturminner? Siden dette også er Norges historie og kultur/tradisjon? Anonymkode: d8cf3...ca3 Det trossamfunnet har ikke brutt vilkårene for å motta støtten, så ja. Det gis statsstøtte til åsatrosamfunnet. Les deg opp. Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #23 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tror du den lutherske kirke får statsstøtte i land der f.eks islam er majoritetens religion? Anonymkode: 21d88...c49 I de aller fleste av verdens land får absolutt ingen religioner statsstøtte; men menighetene selv donerer pengene som skal til. Hvor var du i løpet av barneskolen, egentlig…? Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #24 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er på høy tid at dette også blir innført for flere muslimske trossamfunn, som utestenger kvinner og homofile. Flott at JV mister statsstøtten, det er ikke en dag for tidlig. Anonymkode: a7dcd...d24 Hvilke er det som utestenger kvinner og homofile…? Anonymkode: 7bbf1...d2a
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #25 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvilke er det som utestenger kvinner og homofile…? Anonymkode: 7bbf1...d2a Kvinner utestenges fra moskeenes styrer, selv om de offisielt sies å ha rett til å sitte der. Homofile som fryses ute om de kommer i moskeen, homofile som lever i et homofilt forhold får ikke komme (eller trues til å holde seg borte) m.m. Og hvilke vil jeg ikke si, fordi det går på sikkerheten til noen av de jeg kjenner til. Anonymkode: a7dcd...d24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå