Gå til innhold

Min beste venninne søker stilling der jeg er leder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er i staten og kvalifikasjonsprinsippet er styrende. Jeg melder meg inhabil i ansettelsessaken. Dersom hun blir ansatt, hvordan få det til å fungere? Hvordan ville du ha reagert på det som ansatt? Jeg tenker at både venninnen min og jeg ville håndtert dette profesjonelt, men jeg er redd for hva det gjør med arbeidsmiljøet. Samtidig må hun selvsagt få lov til å søke på det som for henne er en spennende faglig mulighet.

Anonymkode: a4f8b...92c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde det samme i vår avdeling, en av de to var venninner på fritiden, så ble en av dem avd.leder. De har forsøkt sikkert sitt beste, men etter 4 år er det ikke tvil om at det hadde påvirket avdelingen når det gjelder saker som ble prioritert. Vi måtte forholde oss til ‘faglig oppdatering’ på temaene de selv hadde kompetanse f eks. Nå er det en ny leder hos oss, og forskjellen merkes fra dag 1. 

Anonymkode: 2ec2c...fc7

Skrevet

For det første, så bør dere være åpne om at dere er venninner fra før fra første stund. Min leder er venninne med en kollega i avdelingen. De har blitt nære venner etter å ha blitt kjent på jobb. De har forsøkt å skjule det, og det blir bare så dumt. Vi som følger dem begge i sosiale medier skjønner jo at det ikke er tilfeldig at de begge legger ut bilde fra den samme konserten, skibakken, feriestedet osv. For det andre bør dere være uhyre ryddige i alt som foregår mellom dere i jobbsammenheng. Det har vært dårlig håndtert her fra hun som er leder, der venninna har blitt tildelt prosjekter i stillhet. Det ble bedre etter et avdelingsmøte der en kollega konfronterte leder med at det ikke hadde vært intern utlysing på et par prosjekter som bare var tildelt venninna. Hun sa da at alle hadde skjønt at de var venninner, og at det var greit, men at det da ble enda viktigere at alt gikk skikkelig for seg og at hun som leder sikkert hadde sitt på det tørre med å bare tildele prosjektene, men at siden de var venninner, så ble det suspekt og at det i det minste burde komme med en begrunnelse for hvorfor det ble valgt slik. 

Anonymkode: 6cae6...d67

Skrevet

Om det blir slik at hun er best kvalifisert må jeg selvsagt informere om vårt forhold fra starten. Vi må ikke ha private samtaler på jobb og hun må selvsagt ikke forfordeles på noen måter. Kjenner likevel at jeg bekymrer meg for hvordan dette evt.  blir. Vi har jobbet mye med arbeidsmiljø og det går i riktig retning nå.

Anonymkode: a4f8b...92c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...