Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Snart slutt på AAP og jeg har panikk mtp det økonomiske. Jeg har hatt gid inntekt før, så ufør vil gi mye mindre penger. Har litt uføreforsikring. Jeg skjønner bare ikke hvordan jeg finner ut hva jeg sitter igjen med Per mnd om jeg blir ufør. Og hvordan vil dette påvirke pensjonsinntjening? Anonymkode: 3725d...40b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Må må se på inntekten de fem siste årene, regne om inntekten til dagens verdi ved å bruke tabellen for grunnbeløp (G), plukke ut de tre høyeste inntektene og regne ut snittet av dem. Er dette snittet høyere enn seks G, får du maks uføretrygd, som er 66% av seks G. Er beløpet lavere, får du 66% av det. Anonymkode: 9cd42...6b0
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Må må se på inntekten de fem siste årene, regne om inntekten til dagens verdi ved å bruke tabellen for grunnbeløp (G), plukke ut de tre høyeste inntektene og regne ut snittet av dem. Er dette snittet høyere enn seks G, får du maks uføretrygd, som er 66% av seks G. Er beløpet lavere, får du 66% av det. Anonymkode: 9cd42...6b0 Inntekten de siste fem år har vært varierende grad av sykepenger, AAP og ufør forsikringsutbetalinger. Regnes alt dette med? Og hva med bonusutbetalinger fra jobb, regnes det med? Hva med forsikringene, hvordan skjønner jeg hva jeg får fra dem? Ene virker som har et maksbeløp og bare betales ut fult ved uførhet. Slik at jeg da må trekke fra det som er alt er utbetalt? Dette påvirker sikkert pensjonen veldig negativt. Jeg tjener ca 900000 om jeg jobber 100%. Anonymkode: 3725d...40b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Blir det ulikt pengene du får ved AAP? Anonymkode: 8b5a4...590
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Inntekten de siste fem år har vært varierende grad av sykepenger, AAP og ufør forsikringsutbetalinger. Regnes alt dette med? Og hva med bonusutbetalinger fra jobb, regnes det med? Hva med forsikringene, hvordan skjønner jeg hva jeg får fra dem? Ene virker som har et maksbeløp og bare betales ut fult ved uførhet. Slik at jeg da må trekke fra det som er alt er utbetalt? Dette påvirker sikkert pensjonen veldig negativt. Jeg tjener ca 900000 om jeg jobber 100%. Anonymkode: 3725d...40b Grunnregelen er 66% av de beste tre av de siste fem år før første sykemelding. Men det er unntak. Da jeg ble ufør hadde jeg fått flere barn i årene før jeg ble syk, og de årene som de kalte omsorgsår eller noe sånt, med lavere lønn pga foreldrepermisjon, ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass osv ble tatt helt vekk. Så da gikk de mer enn 5 år tilbake i tid. De fant de siste tre årene med full lønn, omregnet til dagens nivå også tok de 66% av det. Om du tjente 900.000 før du ble syk spiller ingenting av dette noen rolle, for da får du max uføretrygd som er 66% av 6G. Grunnbeløpet er nå 106.399 kr, så 6G blir 638.394 kr i året, også får du 66% av det i uføretrygd. Når det kommer til forsikringene så må du nesten bare ringe og spørre dem, de forskjellige selskapene har mange forskjellige regler (og unntak), og om det er mange år siden den ble skrevet er det slett ikke sikkert dagens vilkår som står på nettsiden gjelder din forsikring. Du må lese dine vilkår. Jeg hadde to uføreforsikringer da jeg ble syk, den ene viste det seg at ikke gav utbetaling ved nevrologiske sykdommer, så jeg fikk ingenting. Hadde tegnet den som veldig ung og bare betalt uten å egentlig sette meg skikkelig inn i vilkårene, og da jeg ble syk gjaldt den ikke...! Den andre gav utbetaling uansett grunn til uførheten, med en engangssum. Så der fikk jeg penger. Anonymkode: a959c...883
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Blir det ulikt pengene du får ved AAP? Anonymkode: 8b5a4...590 Begge er 66% av lønnen før du ble syk. Men aap bruker bare året før første sykemelding, men ufør bruker gjennomsnittet av de beste 3 årene og regner om til dagens lønnsnivå før de tar 66%, så mange får mer i uføretrygd enn i aap. Anonymkode: a959c...883
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Grunnregelen er 66% av de beste tre av de siste fem år før første sykemelding. Men det er unntak. Da jeg ble ufør hadde jeg fått flere barn i årene før jeg ble syk, og de årene som de kalte omsorgsår eller noe sånt, med lavere lønn pga foreldrepermisjon, ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass osv ble tatt helt vekk. Så da gikk de mer enn 5 år tilbake i tid. De fant de siste tre årene med full lønn, omregnet til dagens nivå også tok de 66% av det. Om du tjente 900.000 før du ble syk spiller ingenting av dette noen rolle, for da får du max uføretrygd som er 66% av 6G. Grunnbeløpet er nå 106.399 kr, så 6G blir 638.394 kr i året, også får du 66% av det i uføretrygd. Når det kommer til forsikringene så må du nesten bare ringe og spørre dem, de forskjellige selskapene har mange forskjellige regler (og unntak), og om det er mange år siden den ble skrevet er det slett ikke sikkert dagens vilkår som står på nettsiden gjelder din forsikring. Du må lese dine vilkår. Jeg hadde to uføreforsikringer da jeg ble syk, den ene viste det seg at ikke gav utbetaling ved nevrologiske sykdommer, så jeg fikk ingenting. Hadde tegnet den som veldig ung og bare betalt uten å egentlig sette meg skikkelig inn i vilkårene, og da jeg ble syk gjaldt den ikke...! Den andre gav utbetaling uansett grunn til uførheten, med en engangssum. Så der fikk jeg penger. Anonymkode: a959c...883 Ok, har hele tiden tjent over 6G, så da er den delen grei da. Får høre med selskapene da. Jeg hadde økt min uføreforsikring fordi vi hadde gjort en grundig vurdering for evt å bytte selskap, men fikk god deal og ble. Men når jeg da ble syk påstår de jeg ble syk et par dager for tidlig for at det nye gjelder. Så de pengene jeg har betalt på den var jo bortkastet. Anonymkode: 3725d...40b
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Begge er 66% av lønnen før du ble syk. Men aap bruker bare året før første sykemelding, men ufør bruker gjennomsnittet av de beste 3 årene og regner om til dagens lønnsnivå før de tar 66%, så mange får mer i uføretrygd enn i aap. Anonymkode: a959c...883 Stemmer ikke for min del. Jeg fikk aap i desember, og de tok neste lønn ut fra en gjennomsnitt fra de siste 5 årene. Anonymkode: 8b5a4...590
Tresøtesmå141517 Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Stemmer ikke for min del. Jeg fikk aap i desember, og de tok neste lønn ut fra en gjennomsnitt fra de siste 5 årene. Anonymkode: 8b5a4...590 Mulig det ble fem siste, pga jeg har hjemme med barn noen av årene.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd Ved Uføretrygd brukes gjennomsnittet av lønnen de siste 5 årene før du ble syk. Anonymkode: 8dd56...1d3
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Stemmer ikke for min del. Jeg fikk aap i desember, og de tok neste lønn ut fra en gjennomsnitt fra de siste 5 årene. Anonymkode: 8b5a4...590 De tar det som lønner seg for deg. Anonymkode: a959c...883
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd Ved Uføretrygd brukes gjennomsnittet av lønnen de siste 5 årene før du ble syk. Anonymkode: 8dd56...1d3 Nei, gjennomsnittet av de tre beste årene. De ser på de 5 siste, og tar gjennomsnittet av de tre beste av dem. Klippet fra din egen link: Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk Anonymkode: a959c...883
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå