Gå til innhold

Kjøpe seg inn i samboers kjempedyre bolig

Anbefalte innlegg

Altså, det er JEG som har en dyr bolig. Jeg kjøpte den for ganske mye og pusset opp for mellom 2 og 3 millioner. Kjæresten har en liten leilighet som kun er verd en brøkdel.
Verditaksten på min bolig vil nok ikke gjenspeile alt jeg har investert utover kjøpsprisen, men den kommer likevel til å takseres høyt.

Jeg har noe gjeld på  den også.

HVordan er det da lurest for min fremtidige samboer å kjøpe seg inn? Han kan ikke kjøpe 50 %, og jeg vil jo heller ikke at han skal ta opp masse lån for å få råd. 

Noen som har greie på sånt?

Anonymkode: 0b7e6...116

Fortsetter under...

Det lureste kan vel kanskje være å leie ut leiligheten han/hennes og betale leie til deg for boligen. Da eier dere hvert deres. Å sitte og regne på prosenter er en dårlig deal. Tenk om det ikke funker og du må kjøpe huset ditt en gang til. 

Anonymkode: 1897c...09b

Hva med at han kjøper seg inn med det han får for leiligheten og så deler dere de fremtidige utgiftene  også til oppussing, vedlikehold ol likt  mot at han opparbeider seg for eksempel 3% høyere eierandel hvert år til dere eier like mye? Hvis dere bor sammen i mange år bil gjerne økonomien deres bli så sammenvevet uansett at det blir vanskelig å avgjøre hva det er rettferdig at den ene eller andre skal betale  eller få ved et eventuelt brudd.

Anonymkode: 53301...24e

Ja, jeg tenkte det kunne være lurt at han betalte det han får for leiligheten så han eier en mindre prosent. Men hva med lånet? Skal han da overta samme prosent av det?

Han har litt penger på bok, men vil hjelpe sine voksne barn med egen bolig når de snart skal inn på boligmarkedet, så han vil vel  ikke betale alt inn i felles bolig. Jeg skal også hjelpe mine barn, men kan jo da bruke det han betaler meg for sin andel.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg tenkte det kunne være lurt at han betalte det han får for leiligheten så han eier en mindre prosent. Men hva med lånet? Skal han da overta samme prosent av det?

Han har litt penger på bok, men vil hjelpe sine voksne barn med egen bolig når de snart skal inn på boligmarkedet, så han vil vel  ikke betale alt inn i felles bolig. Jeg skal også hjelpe mine barn, men kan jo da bruke det han betaler meg for sin andel.

Hvis han betaler renter og avdrag på lånet på linje ned deg kjøper han seg mer og ner inn i huset.

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis han betaler renter og avdrag på lånet på linje ned deg kjøper han seg mer og ner inn i huset.

Ja, kanskje det kan være en måte. Men hvordan holder man da styr på hans eierandel? Høres komplisert ut

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ikke sånn helt uten videre, da må de ha kontrakt på det. Man kan gjøre dette i 50 år som samboere og aldri opparbeide seg eierandel, det må tinglyses. Det var noen saker i retten tidligere der husmødre som hadde gått hjemme i alle år ble tilkjent eierandel i boligen eid på papiret av mannen fordi deres innsats var en direkte årsak til at han kunne ha en karriere, men det er ingen automatikk der (det kan lett argumenteres med at det er «husleie»), i tillegg gjalt det ektefelle.

https://jusinfo.no/skilsmisse/sameie-skilsmisse/husmorsameie-og-sammenblanding-av-okonomi/

Det høres ut som en dårlig idé at han skal kjøpe seg inn i ditt hus, særlig når han har særkullsbarn. Du er klar over at man ikke kan sitte i uskifte med særkullsbarn, med mindre de samtykker  (noe jeg ikke ville ha gjort). Skal du selge huset ditt hvis han skulle dø før deg? Eller skal du kjøpe dem ut? Husk at huset kan bli verdt mye mer enn nå hvis boligmarkedet fortsetter å stige, så det kan bli dyrt å kjøpe ut hans arvinger.

(For ikke å nevne muligheten for skilsmisse).

Anonymkode: 06adf...1ab

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det høres ut som en dårlig idé at han skal kjøpe seg inn i ditt hus, særlig når han har særkullsbarn. Du er klar over at man ikke kan sitte i uskifte med særkullsbarn, med mindre de samtykker  (noe jeg ikke ville ha gjort). Skal du selge huset ditt hvis han skulle dø før deg? Eller skal du kjøpe dem ut? Husk at huset kan bli verdt mye mer enn nå hvis boligmarkedet fortsetter å stige, så det kan bli dyrt å kjøpe ut hans arvinger.

(For ikke å nevne muligheten for skilsmisse).

På den andre siden. Det vil ko være like dumt av samboeren å flytte inn hos hi uten å sikre seg eierandel i huset. Da er det han som kommer enda dårligere ut hvis hi dør eller det blir brudd.

Hvis de vil bære et par synes jeg de skal se på hvordan de skal løse økonomien slik at den blir best mulig for dem som par. Hvis begge bare skal tenke på seg selv bør de heller være særboere.

Jeg er glad jeg og mannen eier huset sammen og lik eierbrøk. Synes det høres så trist ut å bo sammen og at det kun er den ene som eier.

Samtidig så er jeg også enig med den over, tenk på at alt en dag tar slutt. Enten ved brudd eller ved død. Og da må du i såfall betale ut hans del til arvingene.

Dere kan be om råd i banken, dette har de vært borte i før.

Annonse

Jeg sitter i uskifte nå og vet (tror jeg=) at innen to år etter at vi blir samboere må jeg enten skifte eller så må mine barn akseptere at jeg fortsatt sitter i uskifte. Jeg håper jo på det siste da, for kjæresten og jeg har veldig lyst til å flytte sammen. For hans del er det bra å kunne kjøpe seg inn, Jeg tenkte kanskje man kan ha en klausul om at hvis jeg dør først, kan han få bo der til han dør, deretter får mine barn førsterett til å kjøpe ut hans barn. Og skulle han dø først, kjøper jeg dem ut.

Det må vel være lov?

Hvis vi begge dør i en bilulykke, har mine barn forkjøpsrett. 

Det kan selvsagt bli dyrt for den parten som må kjøpe ut den andre, men ikke verre enn at det vil gå, antar jeg.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sitter i uskifte nå og vet (tror jeg=) at innen to år etter at vi blir samboere må jeg enten skifte eller så må mine barn akseptere at jeg fortsatt sitter i uskifte. Jeg håper jo på det siste da, for kjæresten og jeg har veldig lyst til å flytte sammen. For hans del er det bra å kunne kjøpe seg inn, Jeg tenkte kanskje man kan ha en klausul om at hvis jeg dør først, kan han få bo der til han dør, deretter får mine barn førsterett til å kjøpe ut hans barn. Og skulle han dø først, kjøper jeg dem ut.

Det må vel være lov?

Det kan selvsagt bli dyrt for den parten som må kjøpe ut den andre, men ikke verre enn at det vil gå, antar jeg.

Hvis barna deres er under 18 år så tror jeg ikke at dere kan lage slike avtaler. Barna har rett til utbetaling av arv om foreldre dør. Men tror du sa dere hadde eldre barn.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det må vel være lov?

Dette høres ut som ei skikkelig suppe. Jeg ville ikke anbefalt å la mannen kjøpe seg inn i din bolig uansett, når dere har særkullsbarn, men i tillegg sitter du i uskifte fra før av?

Nyttårs barn skrev (2 minutter siden):

Hvis barna deres er under 18 år så tror jeg ikke at dere kan lage slike avtaler. Barna har rett til utbetaling av arv om foreldre dør. Men tror du sa dere hadde eldre barn.

De er eldre, ja. Men du har kanskje rett, kan hende han må kjøpe dem ut hvis jeg dør først. Det kommer han ikke til å råd til, så da må han vel flytte ut....Hm, det hadde jeg ikke tenkt på. 
Men mine barn kommer til å få en god slump annen arv, så det kan jo tenkes de vil la ham bo der uansett. Men sånt vet man jo ikke.

Vanskelig dette her altså. 

Hva slags profesjonelle rådgivere kontakter man for å få hjelp til å reflektere rundt sånne ting?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De er eldre, ja. Men du har kanskje rett, kan hende han må kjøpe dem ut hvis jeg dør først. Det kommer han ikke til å råd til, så da må han vel flytte ut....Hm, det hadde jeg ikke tenkt på. 
Men mine barn kommer til å få en god slump annen arv, så det kan jo tenkes de vil la ham bo der uansett. Men sånt vet man jo ikke.

Hva slags profesjonelle rådgivere kontakter man for å få hjelp til å reflektere rundt sånne ting?

Advokat som spesialiserer seg på familierett. Ikke velg den første og beste, det er mange dårlige advokater i den kategorien. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det må vel være lov?

Om kjæresten din skal kjøpe seg inn i huset bruker du de pengene til å betale ut farsarven til ungene.

Da er huset ditt uten at du trenger tenke på arv til ungene og du og din nye mann gjør som dere vil.

Dette med særkullsbarn er litt vanskelig, for man vil sikre dem og da er det ryddigst om farsarven til barna dine er ute av verden og du og din nye mann livsforsikrer dere så den som blir enke/enkemann først får nok penger til å betale ut barna til den som dør.

Den oppskriften du kom med her blir en suppe uten like og utrolig vanskelig om en av dere dør og dine barn på toppen av det hele har farsarven sin bakt inn i boligen også.

Anonymkode: 350d5...79b

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du har goldt med penger kan du tilgodese samboeren i et testamente med nok til at han kan kjøpe ut barna. Ved et brudd kan du gjøre om på testamentet slik at han ikke får noe.

Når det er såpass ulike hensyn bør dere snakke med en advokat og få hjelp til å gjøre ting på en rettferdig og hensiktsmessig måte. Det er mange i lignende situasjoner så dette er mulig å løse.

Om du ser for deg å inngå nye samboerskap så bør du nok skifte arven nå, det skulle du nok gjort i det du ble enke. (dette er ikke vondt ment altså) Du kan ikke la en ny samboer kjøpe seg inn i et uskiftebo, det er oppskrift på kaos.

Nyttårs barn skrev (2 minutter siden):

Når det er såpass ulike hensyn bør dere snakke med en advokat og få hjelp til å gjøre ting på en rettferdig og hensiktsmessig måte. Det er mange i lignende situasjoner så dette er mulig å løse.

Om du ser for deg å inngå nye samboerskap så bør du nok skifte arven nå, det skulle du nok gjort i det du ble enke. (dette er ikke vondt ment altså) Du kan ikke la en ny samboer kjøpe seg inn i et uskiftebo, det er oppskrift på kaos.

Ja, jeg får vel snakke med en advokat. Eller, kjæresten og jeg bør kanskje gjøre det sammen.

Takk for svar alle!

Ja, jeg får vel snakke med en advokat. Eller, kjæresten og jeg bør kanskje gjøre det sammen.

Takk for svar alle!

Få unna farsarven før du tar en ny mann inn uansett, det er oppskriften på komplett kaos å dra en ny samboer inn i et skiftet bo.

Lån om nødvendig penger til å betale ut farsarven til ungene dine og begrunn det til dem som at du må ha det ut av verden før du får en ny mann inn i økonomien din.

Så kan du og kjæresten din se på, sammen med en advokat, hvordan dere løser det dere imellom.

Få unna farsarven før du tar en ny mann inn uansett, det er oppskriften på komplett kaos å dra en ny samboer inn i et skiftet bo.

Lån om nødvendig penger til å betale ut farsarven til ungene dine og begrunn det til dem som at du må ha det ut av verden før du får en ny mann inn i økonomien din.

Så kan du og kjæresten din se på, sammen med en advokat, hvordan dere løser det dere imellom.

inn i et Uskiftet bo, mente jeg selvfølgelig

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

De er fristende, men jeg lever delvis av avkastningen på den den arven, så det er ikke bare å skifte. 
Den nye samboeren blir ikke dratt inn i arveoppgjøret, han kjøper seg bare delvis inn i boligen, og så kjøper jeg barna ut av selve boligen, som et forskudd på arv. Tenkte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...