Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Vår barn har ADHD, og her veldig lyst til å dra på landsleiren nå til sommeren. Barnet er 10 år. Vi tenker det vil være en fantastisk opplevelse for barnet, men samtidig er vi veldig usikre ved tanke på diagnosen. De har lagt det opp til at det er et hotell i nærheten eventuelle foreldre kan bo på dersom man ønsker å være i nærheten og tider man kan besøke barna på leiren. Vi har ikke tenkt å benytte oss av det, men heller prøve å finne et feriehus i nærheten vi kan leie hvor resten av familien har ferie mens barnet er på leir. På den måten får de andre barna seg en tur, og vi kan være ikke så langt unna mens barnet er på leir. Hva tenker dere, hadde dere gjort det? Anonymkode: 569e9...075
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Jeg har pleid å melde meg på som voksen og blitt med på leir eller det stedet de skal overnatte Anonymkode: 0b3ee...efb
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Jeg tenker dere bør ta en prat med speiderlederene om de mener det går greit. Jeg regner jo med at barnet allerede har bært på flere overnattingstur med dem før det drar på landsleir. Da kjenner de eventuelle problemer. Hvis barnet drar anbefaler jeg at dere holder dere mest mulig unna leiren hvis det ikke er besøksadag. La dem ordne opp selv og gjøre tabber i fred. Anonymkode: 96c8d...1fe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Jeg syns det høres ut som en veldig god plan. Skulle barnet ditt bli overstimulert og trenge pauser har det da også mulighet til å roe ned en natt sammen med dere foreldre. Tett dialog med speiderleder og avtale om teltpartner etc er essensielt. Lykke til, håper barnet får en opplevelse for livet! Anonymkode: 04e04...74f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Ser ikke noe problem. Min ADHD-speider har vært på haugevis av sommerleire, landsleir og er påmeldt verdensleiren. ADHDen har aldri vært en hindring. Anonymkode: 708ff...719
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker dere bør ta en prat med speiderlederene om de mener det går greit. Jeg regner jo med at barnet allerede har bært på flere overnattingstur med dem før det drar på landsleir. Da kjenner de eventuelle problemer. Hvis barnet drar anbefaler jeg at dere holder dere mest mulig unna leiren hvis det ikke er besøksadag. La dem ordne opp selv og gjøre tabber i fred. Anonymkode: 96c8d...1fe Problemet er at det ikke har vært noen overnattinger barnet har vært med på. Før koronaen var barnet for lite, og alle overnattinger mens barnet har vært gammelt nok har blitt avlyst på grunn av korona. Anonymkode: 569e9...075
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ser ikke noe problem. Min ADHD-speider har vært på haugevis av sommerleire, landsleir og er påmeldt verdensleiren. ADHDen har aldri vært en hindring. Anonymkode: 708ff...719 Tusen takk for svar Anonymkode: 569e9...075
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Problemet er at det ikke har vært noen overnattinger barnet har vært med på. Før koronaen var barnet for lite, og alle overnattinger mens barnet har vært gammelt nok har blitt avlyst på grunn av korona. Anonymkode: 569e9...075 Men det er jo bare å prøve. I verste tilfelle må dere bare kjøre og hente hvis ting ikke går. Etter mange år i speideren ser vi at miljøet der har en utrolig positiv påvirkning på en måte vi ikke ser andre steder. Ingen blir dillet med, og det lærer de fort. Alle må bidra, men får også komme med personlige innspill. Anonymkode: 708ff...719
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Men det er jo bare å prøve. I verste tilfelle må dere bare kjøre og hente hvis ting ikke går. Etter mange år i speideren ser vi at miljøet der har en utrolig positiv påvirkning på en måte vi ikke ser andre steder. Ingen blir dillet med, og det lærer de fort. Alle må bidra, men får også komme med personlige innspill. Anonymkode: 708ff...719 Jeg er ring med deg og vil bare tilføye at på grunn av at barna ikke blir dillet med bør foreldrene holde seg borte. Barna må bite at dette er noe de må klare selv sammen med hverandre. Det bør ikke være en mulighet å få hjelp av foreldre om ting blir litt vanskelig. (Jeg snakker ikke om store kriser.) Om de får våte soveposer, skjærer seg, ikke får sove eller hater maten må de tåle det og finne løsninger sammen. Hvis foreldrene er rett i nærheten er det alt for enkelt å gi opp eller automatisk søke dit for råd og hjelp. Hold dere heller langt unna så det ikke føles som et reelt alternativ. Anonymkode: 96c8d...1fe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Men det er jo bare å prøve. I verste tilfelle må dere bare kjøre og hente hvis ting ikke går. Etter mange år i speideren ser vi at miljøet der har en utrolig positiv påvirkning på en måte vi ikke ser andre steder. Ingen blir dillet med, og det lærer de fort. Alle må bidra, men får også komme med personlige innspill. Anonymkode: 708ff...719 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg er ring med deg og vil bare tilføye at på grunn av at barna ikke blir dillet med bør foreldrene holde seg borte. Barna må bite at dette er noe de må klare selv sammen med hverandre. Det bør ikke være en mulighet å få hjelp av foreldre om ting blir litt vanskelig. (Jeg snakker ikke om store kriser.) Om de får våte soveposer, skjærer seg, ikke får sove eller hater maten må de tåle det og finne løsninger sammen. Hvis foreldrene er rett i nærheten er det alt for enkelt å gi opp eller automatisk søke dit for råd og hjelp. Hold dere heller langt unna så det ikke føles som et reelt alternativ. Anonymkode: 96c8d...1fe Tusen takk begge to. Det fine med speideren er at de ikke blir dillet med, syns barnet fungerer MYE bedre når det ikke blir dillet med. Har tenkt å holde oss unna utenom oppsatte besøkstider, selvfølgelig. Tenkte mer det med å leie et feriehus i nærheten som et sikkerhetsnett. Er også et flott område så det er mye å finne på med søsknene til barnet, og dagene vil være fulle med dem. Anonymkode: 569e9...075
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Tusen takk begge to. Det fine med speideren er at de ikke blir dillet med, syns barnet fungerer MYE bedre når det ikke blir dillet med. Har tenkt å holde oss unna utenom oppsatte besøkstider, selvfølgelig. Tenkte mer det med å leie et feriehus i nærheten som et sikkerhetsnett. Er også et flott område så det er mye å finne på med søsknene til barnet, og dagene vil være fulle med dem. Anonymkode: 569e9...075 Hvis "i nærheten" er over 30 minutters biltur unna kan deg bære fint, men hvis det er under 30 minutter å gå kan barnet hele tiden føke at det har muligheten til å få hjelp av dere. Det er ikke så heldig. Anonymkode: 96c8d...1fe
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis "i nærheten" er over 30 minutters biltur unna kan deg bære fint, men hvis det er under 30 minutter å gå kan barnet hele tiden føke at det har muligheten til å få hjelp av dere. Det er ikke så heldig. Anonymkode: 96c8d...1fe Vi har ikke sett på hva "i nærheten" er enda. Tenker at det eneste vi sier er "Mens du er på leiren kommer resten av familien leie et feriehus, og kan komme å besøke deg på besøksdagen. Vi tar med en ny fult oppladet powerbank til mobilen på besøksdagen i tilfelle du her tømt den du har med deg." Anonymkode: 569e9...075
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 Jeg må si at som speiderleder er jeg utrolig glad hvis foreldre er åpne om utfordringene til barnet med meg, for da legger jeg tilrette for dette. mestringsfølelsen og at det er plass til alle er jo derfor jeg er speider på 40. året... de som ikke sier noe , der må jeg jo oppdage underveis og det er vanskleigere... Jeg ville hørt med lederne hva de tenker... Vi har hatt med mange som har vært i tvil om de vil altså og det har gått fint. noen har hatt besøk midtveis og da kunnet bestemme om de vil fortsette. men ofte greier vi å løse sånt... Vi har ofte et telt ledig, der kan ha skjerming og alenetid eller småsyke/slitne barn... kontakt og retrettmuligheter er bra for noen, andre trenger at det må være litt ventetid på akutt hjemlengsel for det blir plutsleig masse gøy og da går det over.... På en måte var det enklere før barna hadde med telefoner.... nå ringer de hjem før de snakker med en leder om noe... til og med midt i haiken... Før barna var store nok for leir la vi oss inn i familieleiren, deres løsning er og fin! Om dere har mulighet så ville jeg vurdert å legge ferien til området slik dere tenker, det er jo en opplevelse for dere og! og det er jo ferie som du sier! Vestlandsferie er fint det. Og husk dere kjenner barnet deres best! ingen barn og ingen diagnoser er helt like... Anonymkode: fd2cb...40c
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg må si at som speiderleder er jeg utrolig glad hvis foreldre er åpne om utfordringene til barnet med meg, for da legger jeg tilrette for dette. mestringsfølelsen og at det er plass til alle er jo derfor jeg er speider på 40. året... de som ikke sier noe , der må jeg jo oppdage underveis og det er vanskleigere... Jeg ville hørt med lederne hva de tenker... Vi har hatt med mange som har vært i tvil om de vil altså og det har gått fint. noen har hatt besøk midtveis og da kunnet bestemme om de vil fortsette. men ofte greier vi å løse sånt... Vi har ofte et telt ledig, der kan ha skjerming og alenetid eller småsyke/slitne barn... kontakt og retrettmuligheter er bra for noen, andre trenger at det må være litt ventetid på akutt hjemlengsel for det blir plutsleig masse gøy og da går det over.... På en måte var det enklere før barna hadde med telefoner.... nå ringer de hjem før de snakker med en leder om noe... til og med midt i haiken... Før barna var store nok for leir la vi oss inn i familieleiren, deres løsning er og fin! Om dere har mulighet så ville jeg vurdert å legge ferien til området slik dere tenker, det er jo en opplevelse for dere og! og det er jo ferie som du sier! Vestlandsferie er fint det. Og husk dere kjenner barnet deres best! ingen barn og ingen diagnoser er helt like... Anonymkode: fd2cb...40c Tusen takk for godt svar. Speiderlederen vet allerede om diagnosen, og jeg tenker å ha en lengre samtale før turen. De er også ganske strenge på telefoner i gruppen til barnet vårt (vet det siden eldste var speider før) og det meste av tiden vil de ikke få lov til å ha dem. HI Anonymkode: 569e9...075
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for godt svar. Speiderlederen vet allerede om diagnosen, og jeg tenker å ha en lengre samtale før turen. De er også ganske strenge på telefoner i gruppen til barnet vårt (vet det siden eldste var speider før) og det meste av tiden vil de ikke få lov til å ha dem. HI Anonymkode: 569e9...075 Og så må jeg bare få fremheve hvor viktig leir og turer er (nå har jo mye ligget mye nede naturlig nok). Men de som drar på leir og helgeopplegg får brukt det de lærer på møter og da blir møtene mer forståelige. de oppnår en gruppedynamikk og relasjon som er så viktig. alt i alt så blir de også lengre i speidern... blir så lei meg på barns vegne når foreldre ikke legger til rette for turer og leirene... og dere gjør jo en super innsats for å få det til. Jeg pleier å si at det er som å øve i korps eller teatergruppen men ikke få være med på forestillingen. Og jo eldre de blir jo mer gøy blir det! Anonymkode: fd2cb...40c
Nyttårs barn Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 Hvis barnet er motivert og har lyst til å dra på leir så tror jeg det skal gå bra. Tror det er utrolig utviklende og innebærer masse gode opplevelser, mestring og nye utfordringer.
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 Nyttårs barn skrev (Akkurat nå): Hvis barnet er motivert og har lyst til å dra på leir så tror jeg det skal gå bra. Tror det er utrolig utviklende og innebærer masse gode opplevelser, mestring og nye utfordringer. Barnet har ekstremt lyst til å dra Blir nok tur, ja, etter de tilbakemeldingene vi har fått her HI Anonymkode: 569e9...075
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå