Gå til innhold

Rett på fri fra jobben ved hjemmeskole?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, du har ikke rett på fri. Hvis du har mulighet for hjemmekontor så kan du jo be om det, men en 5.klassing har jo ikke krav på sfo heller så å være hjemme alene på dagtid et par dager er overkommelig

Anonymkode: d07a6...ca4

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du kan bruke egenmelding for barn under 12 år. Det gjelder ikke bare sykdom hos barnet, men også ved barnepassers sykdom. 5. klasse er de vel 10-11? 

Anonymkode: b08d1...f34

Ok, takk. Ja, han er 10.

HI

Anonymkode: 51ae6...f15

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du kan bruke egenmelding for barn under 12 år. Det gjelder ikke bare sykdom hos barnet, men også ved barnepassers sykdom. 5. klasse er de vel 10-11? 

Det stemmer. Men kun dersom skolen er stengt. Og en frisk 5.klassing trenger uansett ikke barnepass

Anonymkode: 1bce3...175

Annonse

Det stemmer. Men kun dersom skolen er stengt. Og en frisk 5.klassing trenger uansett ikke barnepass

Det er fire kriterier for å benytte egenmelding for barn, ingen av disse sier spesifikt at skolen må være stengt. Så lenge det er inntil 12 år, er det ikke opp til noen andre å mene om 5. klassing bør eller ikke bør klare det selv. Teksten er «det må være nødvendig for forelder å være hjemme på grunn av sykdom hos barn eller barnepasser, eller skal følges til lege» 

Det gjelder alle under 12 år, hvor foreldrene har vært ansatt mer enn 4 uker og mister pensjonsgivende inntekt ved å bli hjemme (altså, ikke hjemmekontor hvis det er mulig, da mister du ikke pensjonsgivende inntekt)

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er fire kriterier for å benytte egenmelding for barn, ingen av disse sier spesifikt at skolen må være stengt. Så lenge det er inntil 12 år, er det ikke opp til noen andre å mene om 5. klassing bør eller ikke bør klare det selv. Teksten er «det må være nødvendig for forelder å være hjemme på grunn av sykdom hos barn eller barnepasser, eller skal følges til lege» 

Det gjelder alle under 12 år, hvor foreldrene har vært ansatt mer enn 4 uker og mister pensjonsgivende inntekt ved å bli hjemme (altså, ikke hjemmekontor hvis det er mulig, da mister du ikke pensjonsgivende inntekt)

Det står i det du selv har sitert. Sykdom og stengt er det samme. Ikke et tilbud. 
Barnet får et tilbud og lærerne er tilstede. Digitalt. 

Det står i det du selv har sitert. Sykdom og stengt er det samme. Ikke et tilbud. 

Lærerne er ikke til stede, nei. Det er pga bemanning at barna må ha hjemmeskole. 
HI

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Med den logikken kan du ha treåringen i barnehage over teams mens en steamer samlestund. Barn under 12 ansees som så små at de kan ha behov for tilsyn. Ergo har man rett på fri når barnet ikke kan være hos en voksen pga egen sykdom eller pga sykdom hos den voksne. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Med den logikken kan du ha treåringen i barnehage over teams mens en steamer samlestund. Barn under 12 ansees som så små at de kan ha behov for tilsyn. Ergo har man rett på fri når barnet ikke kan være hos en voksen pga egen sykdom eller pga sykdom hos den voksne. 

Streamer, ikke steamer 😂

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Om 12åringen er på nivå med en 3åring så skjønner jeg behovet for tilsyn og at barnet ikke kan være alene hjemme. Ser den altså 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Om 12åringen er på nivå med en 3åring så skjønner jeg behovet for tilsyn og at barnet ikke kan være alene hjemme. Ser den altså 

Noen er klare tidlig, andre modnes senere. Livets variasjoner. Men grensen er nå satt til 12 år ut fra arbeidsmiljøloven, så det er i grunnen den man forholder seg til. 

Annonse

10-åringer er veldig forskjellige. Min sønn er født sent på året, og virker minst et år yngre enn sine jevngamle klassekamerater, spesielt jentene. Han kommer definitivt ikke til å få noe ut av hjemmeskole alene hjemme. 
HI

Mine har klart seg helt fint selv på hjemmeskole i 5. Klasse. En med Dysleksi og en med mulig ADHD. Men de er også selvstendige og vant til å være alene hjemme på dagtid. Og hjemmeskole fungerer supert her. 

Men jeg skjønner at ikke alle barn er like. Likevel så er det også kanskje lurt å la han prøve. Kanskje er han mer selvstendig og moden enn du tror. Uten å kjenne barnet ditt. Også lurt å sette grenser og fortelle hva du forventer av han om han må være alene mens han har hjemmeskole. Ofte må man sette de litt fri og gi de litt ansvar. Dette vokser de på. Om den ene dagen eller perioden kanskje ikke skulle gå så bra , så er det jo bare snakk om en kort stund.

Anonymkode: 259dd...03f

10-åringer er veldig forskjellige. Min sønn er født sent på året, og virker minst et år yngre enn sine jevngamle klassekamerater, spesielt jentene. Han kommer definitivt ikke til å få noe ut av hjemmeskole alene hjemme. 
HI

Om han virker yngre enn jentene i den alderen er ikke det så uvanlig. Jenter i den alderen er ofte mer modne enn guttene. Og en del av de har kommet i puberteten. Det har ikke de fleste gutter på 10 år.

Anonym bruker skrev (På 26.1.2022 den 14.43):

De mangler lærere, og har fått beskjed om hjemmeskole i morgen og fredag. 5. klasse. Har jeg rett på fri, eller må sønnen min klare seg selv disse dagene?

Oi du er hysterisk altså! Sist det var hjemmeskole her så gikk sønnen min i 3.klasse,å da var de fleste hjemme alene til foreldrene kom hjem fra skolen. Gikk helt det,ungene våres lever forsatt.

Anonymkode: 0807c...dde

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Oi du er hysterisk altså! Sist det var hjemmeskole her så gikk sønnen min i 3.klasse,å da var de fleste hjemme alene til foreldrene kom hjem fra skolen. Gikk helt det,ungene våres lever forsatt.

Hehe, nice try. 😉

Anonym bruker skrev (På 27.1.2022 den 22.18):

Hehe, nice try. 😉

Mitt barn gikk også i 3. Klasse første gangen det var hjemme skole. Og hun var alene hjemme flere ganger. Tok forsåvidt hjemmeskolen når jeg kom hjem fra jobb etter avtale med lærer pga av utfordringer.  Men vet om flere på samme alder som var hjemme alene på hjemmeskole den gangen.  Hvorfor er det så rart? 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Mitt barn gikk også i 3. Klasse første gangen det var hjemme skole. Og hun var alene hjemme flere ganger. Tok forsåvidt hjemmeskolen når jeg kom hjem fra jobb etter avtale med lærer pga av utfordringer.  Men vet om flere på samme alder som var hjemme alene på hjemmeskole den gangen.  Hvorfor er det så rart? 

Mulig det er min 3. Klassing som ikke er helt klar for det, men hun vil ikke klare å finne frem på pc med teams, lenker o.l. som brukes under hjemmeskole. Trykker hun på noe feil, finner hun ikke tilbake. 

Anonymkode: 5e0e4...1d8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Han var hjemme alene til jeg kom hjem fra jobb,men skolearbeidet han hjelp med så det tok vi når jeg kom hjem fra jobb. Poenget var at en 3.klassing fint klarer seg hjemme alene til foreldrene kommer hjem.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Skrev trådstarter at det var rart egentlig? Det er irrelevant om ditt barn er selvgående hjemme alene hvis trådstarter sitt barn ikke er det. Hvorfor denne pissekonkurransen om hvem som har mest selvstendige barn? Jeg har selv ei som ville klart seg omtrent fra hun startet på skolen og en som til og med slet med hjemmeskole på ungdomsskolen. Unger er forskjellige, det er opp til trådstarter å vurdere hva som er rett for sitt barn. Barnet har også rett på trygge omgivelser, opplæring og oppfølging. 

Den lovbestemte retten til å være hjemme med barn gjelder opp til tolv år. Den blir ikke ni år fordi nabogutten klarte seg uten tilsyn fra den alderen. 

En 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

En 3 klassing er 8/9 år. Da er de i min bok for små til å være hjemme alene en hel arbeidsdag. Noen timer ja, men 8 timer +nei.

Anonymkode: 17560...b53

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

En 

En 3 klassing er 8/9 år. Da er de i min bok for små til å være hjemme alene en hel arbeidsdag. Noen timer ja, men 8 timer +nei.

Anonymkode: 17560...b53

Du må også huske på at flere av disse barna har eldre søsken hjemme, naboer de kan gå til om det er noe eller familie I nærheten. 

Og barn er veldig forskjellige. Noen er mer selvstendige enn andre. 

En normal 9 åring klarer helt fint å være hjemme alene. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Skrev trådstarter at det var rart egentlig? Det er irrelevant om ditt barn er selvgående hjemme alene hvis trådstarter sitt barn ikke er det. Hvorfor denne pissekonkurransen om hvem som har mest selvstendige barn? Jeg har selv ei som ville klart seg omtrent fra hun startet på skolen og en som til og med slet med hjemmeskole på ungdomsskolen. Unger er forskjellige, det er opp til trådstarter å vurdere hva som er rett for sitt barn. Barnet har også rett på trygge omgivelser, opplæring og oppfølging. 

Den lovbestemte retten til å være hjemme med barn gjelder opp til tolv år. Den blir ikke ni år fordi nabogutten klarte seg uten tilsyn fra den alderen. 

Hun skrev at hun ikke trodde på at barn i 3. Klasse var alene hjemme med hjemmeskole på et innlegg her og påstod at dette bare var tull. 

• Opprett ny...