Gå til innhold

Har dere noen tips til sønnen min som sliter med matte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som går 2. året VGs. I fjor hadde de en annen type matte som var mye lettere, da den typen han trengte ikke startet opp grunnet diverse forhold. Han gikk ut med 5 i matte i fjor. Nå kom halvårsvurderingen, og han ligger på 2. Han forklarte det med at matten de har nå er mye mer vanskelig enn den de hadde i fjor. Han er redd for å få en dårlig karakter og ikke komme inn på det studiet han ønsker. Jeg er litt rådvill mht. hva han bør gjøre (ekstra oppgaver, privatlærer, tettere oppfølging av lærer osv), og om han får mulighet til å forbedre karakteren sin ved å ta opp faget igjen til neste år? Han har ellers bare en firer, resten femmere og seksere, så dette var veldig overraskende.

Anonymkode: 95e46...230

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskeligere betyr ikke at den er umulig. Han må endre tankesett, pugge og øve, øve, øve. Man blir ikke god i matte uten innsats. Læreren har da ikke tid til å gi ekstrahjelp til 30 elever, det skjønner vel dere og. 

Anonymkode: 28db1...1ab

Skrevet

Nei. Å øve på matte går heller ikke. Jeg gikk i spesial-klasse på ungdomskolen, jeg hadde også fryktelig problemer med å lære meg gangetabellen. I dag som voksen, er jeg fortsatt forferdelig dårlig i matte. Enten er man god, eller så er man dårlig. Ikke tving på barnet ditt matte, har selv dårlige minner den dag i dag. 

Anonymkode: dca4a...886

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Å øve på matte går heller ikke. Jeg gikk i spesial-klasse på ungdomskolen, jeg hadde også fryktelig problemer med å lære meg gangetabellen. I dag som voksen, er jeg fortsatt forferdelig dårlig i matte. Enten er man god, eller så er man dårlig. Ikke tving på barnet ditt matte, har selv dårlige minner den dag i dag. 

Wow, Ikke rart du aldri ble bedre med den instillingen. Selvfølgelig kan man bli bedre av å trene/øve, det gjelder ALT her i livet. Vil du bli en bedre løper? Ja, da må du ut å trene, blir ikke bedre av å sitte i sofaen å tenke at "dette kan jeg ikke". For en utrolig merkelig ting å si. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jøss! Dagens dårligste råd .

Skrevet

Hvilken type matte hadde han i fjor og hvilken har han i år?

Det er stor forskjell på p og s eller r- matte.

Anonymkode: c9217...8e8

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hæ? 😂😂😂🙈

Anonymkode: 33350...82a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvilken type matte hadde han i fjor og hvilken har han i år?

Det er stor forskjell på p og s eller r- matte.

Jeg mener han hadde P-matte i fjor, og har gått til en av de andre i år. Skal sjekke med ham når han kommer hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Wow, Ikke rart du aldri ble bedre med den instillingen. Selvfølgelig kan man bli bedre av å trene/øve, det gjelder ALT her i livet. Vil du bli en bedre løper? Ja, da må du ut å trene, blir ikke bedre av å sitte i sofaen å tenke at "dette kan jeg ikke". For en utrolig merkelig ting å si. 

Forklar hvordan du skal øve på matte? Det er ikke det samme som å ta seg en joggetur. Jeg er sikker på at du ikke klarer å komme med en god forklaring. 

Skrevet

Jeg tenker at en privatlærer kan få det til å løsne. Ikke vent for lenge for jo mer prestasjonsangst jo mer nerver. Noe som gjør alt brått mer vanskelig. 

Anonymkode: f6806...f83

Skrevet

Keg ville startet med læreren. Denne får betalt for å lære bort til elevene sine, og om noen synes det er vanskelig, så skal læreren være behjelpelig og tålmodig og lære det bort om og om igjen om det trengs. Sånn gjør gode lærere. Hjelper ikke det, ville jeg snakket med lærer om hva denne tenker problemet er, så bedt om råd fra lærer. 

Anonymkode: d6364...00e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Keg ville startet med læreren. Denne får betalt for å lære bort til elevene sine, og om noen synes det er vanskelig, så skal læreren være behjelpelig og tålmodig og lære det bort om og om igjen om det trengs. Sånn gjør gode lærere. Hjelper ikke det, ville jeg snakket med lærer om hva denne tenker problemet er, så bedt om råd fra lærer. 

Mhm, i en drømmeverden der hver lærer bare har rundt 10 elever, så kanskje. I realiteten har en lærer gjerne 30 elever på ulike nivåer. De flinkeste skal utfordres, de svakeste hjelpes og man må huske de i midten. Hvis du tenker at en skoletime varer i 45 minutter, oppstart og gjennomgang tar 15 minutter, så har altså en lærer igjen 1 minutt (!) til hver elev. Det er ikke mye, altså...

Anonymkode: 97d34...4fd

Skrevet

Dette er snakk om videregående,ikke barne- og ungdomsskolen. Barna har ansvar for egen læring og det forventes at de selv skal henge med i timene. Han må jo rett og slett jobbe mer med faget, eventuelt leie en  som kan hjelpe han ett par timer i uka kanskje?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at en privatlærer kan få det til å løsne. Ikke vent for lenge for jo mer prestasjonsangst jo mer nerver. Noe som gjør alt brått mer vanskelig. 

Anonymkode: f6806...f83

Du regner oppgaver. Starter med enkle, og avanserer etterhvert når man har forstått det grunnleggende. Om man har dyskalkuli blir det selvfølgelig verre, men det har neppe HIs sønn, all den tid han fikk en 5er i fjor. 

HI: Har dere ent3r der dere bor? Sjekk evt House of Math. Har han noen han kan jobbe i gruppe med? Har dere foreldre (evt storesøsken) kompetanse til å hjelpe? På skolen her er det leksehjelp flere dager i uken. 

Anonymkode: 844fe...1a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du regner oppgaver. Starter med enkle, og avanserer etterhvert når man har forstått det grunnleggende. Om man har dyskalkuli blir det selvfølgelig verre, men det har neppe HIs sønn, all den tid han fikk en 5er i fjor. 

HI: Har dere ent3r der dere bor? Sjekk evt House of Math. Har han noen han kan jobbe i gruppe med? Har dere foreldre (evt storesøsken) kompetanse til å hjelpe? På skolen her er det leksehjelp flere dager i uken. 

Beklager, siterte feil. Mente å sitere denne:

«Forklar hvordan du skal øve på matte? Det er ikke det samme som å ta seg en joggetur. Jeg er sikker på at du ikke klarer å komme med en god forklaring.»

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Forklar hvordan du skal øve på matte? Det er ikke det samme som å ta seg en joggetur. Jeg er sikker på at du ikke klarer å komme med en god forklaring. 

Til det første problemet du nevnte: kan du lære å si alfabetet uten å tenke kan du også automatisere gangetabellen. (MERK! Dette gjelder selvfølgelig ikke dersom man har dyskalkuli eller andre utfordringer som gjør at vanlig skolegang er et problem. Her må man legge lista etter hva den enkelte evner. Et normalt, friskt barn uten diagnoser som gjør at akkurat tall er vanskelig skal kunne lære seg å regne.)

Man begynner på bunnen med enkle pluss, minus, gange og delestykker. I tillegg må man jobbe med grunnleggende matematiske begreper, som måleenheter, volum, areal osv. Så må man regne oppgaver, mange oppgaver innenfor hver av dem til metoden er automatisert. Man kan selvsagt ha regelbok som hjelpemiddel i starten. Når man skjønner det grunnleggende og har automatisert disse kan man bygge på med algebra/ligninger osv, og har man først kommet dit blir alt straks mye lettere. 

En god innstilling og å innse at her må man bare brette opp erma hjelper selvsagt også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Mhm, i en drømmeverden der hver lærer bare har rundt 10 elever, så kanskje. I realiteten har en lærer gjerne 30 elever på ulike nivåer. De flinkeste skal utfordres, de svakeste hjelpes og man må huske de i midten. Hvis du tenker at en skoletime varer i 45 minutter, oppstart og gjennomgang tar 15 minutter, så har altså en lærer igjen 1 minutt (!) til hver elev. Det er ikke mye, altså...

Anonymkode: 97d34...4fd

Lærerens jobb er ikke å stå i 45 min og undervise elevene, og så er de ferdig med det, og de som ikke får det til må bruke penger på ekstra hjelp. 

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette er snakk om videregående,ikke barne- og ungdomsskolen. Barna har ansvar for egen læring og det forventes at de selv skal henge med i timene. Han må jo rett og slett jobbe mer med faget, eventuelt leie en  som kan hjelpe han ett par timer i uka kanskje?

Ansvar for egen læring innebærer også å be om hjelp når det blir vanskelig. Hvorfor skal man gå på skole om man må betale for å få ekstra hjelp til noen man synes er vanskelig?

Skrevet

Min datter har en privatlærer fra Mentor Norge. Kanskje din sønn kan prøve noe lignende?

Anonymkode: f34ea...8f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Man begynner på bunnen med enkle pluss, minus, gange og delestykker. I tillegg må man jobbe med grunnleggende matematiske begreper, som måleenheter, volum, areal osv. Så må man regne oppgaver, mange oppgaver innenfor hver av dem til metoden er automatisert. Man kan selvsagt ha regelbok som hjelpemiddel i starten. Når man skjønner det grunnleggende og har automatisert disse kan man bygge på med algebra/ligninger osv, og har man først kommet dit blir alt straks mye lettere. 

En god innstilling og å innse at her må man bare brette opp erma hjelper selvsagt også.

Det vet han allerede, men så begynner det å bli vanskelig. Skal han fortsatt sitte å regne ut 4+9? Han skjønner det nok ikke bedre for det. Han blir ikke bedre uansett hvor mye han sitter å regner ut regnestykker han allerde kan. Som jeg sa altså. Han må få hjelp på skolen til å skjønne dette, Ts. 

Skrevet

Hvis han hadde P-matematikk i fjor og tar S eller R i år har han fått veldig dårlige råd av skolen. Med den nye læreplanen er det fryktelig vanskelig, helt uavhengig av hvor smart man er. Det er fordi man ikke har vært igjennom det som kreves for å henge med på det som gjennomgås.

Hvis dette er tilfelle, vil jeg anbefale ham å jobbe seg gjennom 1T. Enten ved å skaffe en bok, eller å gå til ndla.no og finne studiespesialisering og 1T. Det ligger mange videofilmer der også, i tillegg til teksten, som forklarer mye av fagstoffet. Til oppgavene er det fullstendige løsningsforslag. Det gjelder forøvrig også S1 og R1. 

Med 1P er han ikke skodd for S1 eller R1. Matematikk handler jo om ting som læres, det er ikke sånn at man forstår alt bare man er smart nok. Faget består av emner som bygger på hverandre. 

Og til deg som mener at man ikke kan øve/trene på matematikk: Det er egentlig sant. Man blir ikke bedre i matematikk av å gjøre oppgaver, enten det er oppgaver man mestrer uten å bruke hodet (som 4+5=9) eller oppgaver man ikke skjønner bæret av men prøver å gjøre slik læreboken ber en om og kanskje "får til", men uten å forstå hvorfor og hva som egentlig foregår. Man må jobbe med oppgaver på en slik måte at det faktisk øker forståelsen. 

Man blir bedre i matematikk av å bygge stein på stein med forståelse. Det trenger man ofte hjelp til, og lærere flest hjelper gjerne dem som spør. Eller man kan som foreslått: gå til ndla.no eller skaff en privatlærer som kan hjelpe. Vær bare oppmerksom på at en privatlærer bør faktisk ikke bare være en eller annen student som er flink i matematikk, didaktikk har noe for seg...

Anonymkode: 101c5...d15

Skrevet

Og til deg som sier at metodene skal automatiseres: Ja, kanskje noen metoder skal det. Men forståelsen av hva som skjer er mye viktigere! Fokus på metode kan forkludre mye. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvis han hadde P-matematikk i fjor og tar S eller R i år har han fått veldig dårlige råd av skolen. Med den nye læreplanen er det fryktelig vanskelig, helt uavhengig av hvor smart man er. Det er fordi man ikke har vært igjennom det som kreves for å henge med på det som gjennomgås.

Hvis dette er tilfelle, vil jeg anbefale ham å jobbe seg gjennom 1T. Enten ved å skaffe en bok, eller å gå til ndla.no og finne studiespesialisering og 1T. Det ligger mange videofilmer der også, i tillegg til teksten, som forklarer mye av fagstoffet. Til oppgavene er det fullstendige løsningsforslag. Det gjelder forøvrig også S1 og R1. 

Med 1P er han ikke skodd for S1 eller R1. Matematikk handler jo om ting som læres, det er ikke sånn at man forstår alt bare man er smart nok. Faget består av emner som bygger på hverandre. 

Og til deg som mener at man ikke kan øve/trene på matematikk: Det er egentlig sant. Man blir ikke bedre i matematikk av å gjøre oppgaver, enten det er oppgaver man mestrer uten å bruke hodet (som 4+5=9) eller oppgaver man ikke skjønner bæret av men prøver å gjøre slik læreboken ber en om og kanskje "får til", men uten å forstå hvorfor og hva som egentlig foregår. Man må jobbe med oppgaver på en slik måte at det faktisk øker forståelsen. 

Man blir bedre i matematikk av å bygge stein på stein med forståelse. Det trenger man ofte hjelp til, og lærere flest hjelper gjerne dem som spør. Eller man kan som foreslått: gå til ndla.no eller skaff en privatlærer som kan hjelpe. Vær bare oppmerksom på at en privatlærer bør faktisk ikke bare være en eller annen student som er flink i matematikk, didaktikk har noe for seg...

Tusen takk for et veldig omfattende og nyttig svar! Jeg har ikke gått på videregående skole i Norge, og dette er mitt eldste barn, så jeg har heller ikke vært gjennom løpet tidligere. På grunn av fjorårets koronasituasjon, hjemmeskole og andre ting sier han at 1T ikke startet opp i fjor, derfor måtte han ha 1P. Han har alltid vært skoleflink og gikk ut av ungdomsskole med 5,6 i snitt, så det er ikke slik at han ikke evner å forstå. Han har bare veldig mye å ta igjen - og nå vet jeg hvordan han skal gjøre det. Jeg vil tro at det ikke er helt urealistisk å gjøre det på et halvt år med tett oppfølging. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk for et veldig omfattende og nyttig svar! Jeg har ikke gått på videregående skole i Norge, og dette er mitt eldste barn, så jeg har heller ikke vært gjennom løpet tidligere. På grunn av fjorårets koronasituasjon, hjemmeskole og andre ting sier han at 1T ikke startet opp i fjor, derfor måtte han ha 1P. Han har alltid vært skoleflink og gikk ut av ungdomsskole med 5,6 i snitt, så det er ikke slik at han ikke evner å forstå. Han har bare veldig mye å ta igjen - og nå vet jeg hvordan han skal gjøre det. Jeg vil tro at det ikke er helt urealistisk å gjøre det på et halvt år med tett oppfølging. 

Det burde gå, men det blir krevende. T1 er på mange måter det tøffeste daget på vanlig bideregående fordi det krever en helt ny måte å tenke matematikk på. 

På ungdomsskolen og også i P-matte er fokuset på å komme frem til løsningen på ulike oppgaver. I T-matte skal de forstå sammenhengene og lære hvorfor formlene er som de er. For mange er det en bøygen å komme over. Pensum er stort og mister du litt av forståelsen under veis kan du fort sitte å ikke skjønne noe som helst.

Jeg har nettopp sittet i 2 timer med min datter som egentlig er flink. Hun dkjønte ingenting. Datteren vi gå ganske langt tilbake i pensum for å finne hullet i kunskap, men da det hullet var tettet gikk oppgavene hun før ikke forsto noe som helst av veldig lett.

Be ham snakke med læreren om å få en liste over den delen av T-matten som ikke også er en del av P-matten. (Noe er jo det samme.) Begynn deretter forfra på pensum på T-matten og lær det ordentlig. Da kommer nok også R- eller S-mstten til å nei forståelig.

Skrevet

Utrolig snodig å ikke starte 1T. Rar skole. 

Men nå er gjort gjort, og jeg synes egentlig at skolen burde stille opp med ekstra ressurser.  Man kan da virkelig ikke la være å starte opp 1T. 

Lykke til!

Skrevet

Mitt barn har vært motsatt, hun har ikke helt skjønt matte. Hun har klart seg på barne og ungdomskole med gjennomsnittlige karakterer selv om hun egentlig ikke har skjønt det. Hun er helt umulig å hjelpe hjemme, det er som å snakke til en vegg. Hun sier det selv, hun må ha en lærer eller «ukjente» til å hjelpe henne. Men så startet hun nå på vgs yrkesfag og nå har en helt ny verden åpnet seg for henne. For nå som hun må bruke matte når hun skal dreie, sveise osv så har hun knekt koden for å skjønne matte. Hun må tenke hva praktisk matten kan brukes til for at hun skal skjønne. Hun dro til bestefar for å gjøre noe i snekkerboden når det var noe hun ikke forsto selv når lærerenforklarte så hun spurte han hva praktisk kan jeg gjøre som jeg må bruke dette i, hun fikk svar og booket tid hos morfar. Aner ikke hvade gjorde, men hun kom hjem, forsto matten og fikk en femmer på prøva. 

Kanskje din sønn må tenke litt utenfor boksen når han skal lære seg ting nå. Om han har glidd igjennom matten på barne og ungdomskolen uten å måtte lære seg teknikken å øve så kan det plutselig bli vanskelig. Mitt ene barnglei igjennom det meste av fag på barneskolen og sleit skikkelig den dagen hun måtte begynne å øve for å lære seg nye ting. Den kom ca siste år på barneskolen, så jeg syns det var bra hun fikk denne motbakken da. For hun syns det var fryktelig vanskelig å da skulle lære seg teknikker for å øve og hun syns det var en skikkelig nedtur å plutselig ikke forstå alt som hun før gjorde. Så hun, flere lærere og vi foreldre kom med mange ulike råd om hvordan hun kunne prøve å lære seg å øve på. Hun fant sin metode litt ut i 8klasse, da kom en lærer med ett råd som passet henne. 

Anonymkode: dd560...10e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...