Gå til innhold

Hvor mye sitter dere igjen med i mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til mat og moro - etter at regningene er betalt? 

Anonymkode: 69b52...557

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat, klær, sparing og moro? Rundt 40 000 kr, men godt over halvparten går til mat og nødvendigheter, og vi sparer rundt 10 k, så 5000 kr til kino, ut å spise ol.

Anonymkode: b1b09...a67

Skrevet

8000 normalt sett. Nå som strømmen er så dyr, blir det 4000. Til mat, klær, bensin, vaskemidler, sjampo, såper osv. blir ikke penger til moro i alle fall.

Anonymkode: fc188...acf

Skrevet

Vi har semi-felles økonomi.
Det vil si vi begge setter over et fast beløp til en felleskonto hver måned som skal dekke alle regninger og dagligvarer.

Når jeg har satt over mitt sitter jeg igjen med rundt kr 20.000,- som skal dekke klær og ekstra utgifter til barna, ting jeg trenger og ellers til hva jeg selv ønsker. Mye av det går til sparing

Anonymkode: 6918e...b2f

Skrevet

Ca 13 000 etter alle faste utgifter er betalt.  Det skal dekke mat, diese/bilreperasjoner/deler/spyleveske og alle andre ting en bil trenger, lege, medisiner, gaver, tannlege, klær, evt sparing og moro.

Anonymkode: 1f790...d6c

Skrevet

Jeg har igjen mellom 6 og 9 tusen til mat og moro, avhengig av hvor mye overtid jeg har fått til. Det går helt fint. 

Anonymkode: e298c...d6f

Skrevet

Ca 50 000. Men høyt matbudsjett, kan fort bikke 20’.  (Til vårt forsvar - vi handler på lokalbutikken, og ingen rema1000 i mils omkrets)

Anonymkode: d398d...146

Skrevet

Akkurat nå, ca 10 000 i minus 😓

Anonymkode: c6f15...1b5

Skrevet

Både jeg og mannen har igjen mellom 25 og 30.000 etter faste utgifter. Så sånn sett er svaret 50-60.000, men så går det jo rundt 15-17.000 i mat og husholdning, og så sparer vi på ulike vis ca 20-25.000, så vi sitter igjen med 12-18.000 hver til sånn generelt forbruk, varierer litt. 

Anonymkode: 0cc55...adf

Skrevet

Veldig store variasjoner ser jeg. Takk til alle som har svart og håper de -10 000 minus snart blir pluss!

Anonymkode: 69b52...557

Skrevet

Etter at alle regninger er betalt, og alt nødvendig er handlet inn (mat, sjampo, såpe, diesel…) har vi ca 20-25k igjen.

Ca 10 av dem går til forbruk (klær, vedlikehold hus/bil, gaver, fritidsaktiviteter…) og de siste 10-15 sparer vi.

Skrevet

3-5000. Med høye strømregninger går vi ca i 0.

Anonymkode: b6e38...51b

Skrevet

Flaut men har null oversikt. God økonomi og kjøper det jeg trenger. Er ikke en som sløser bort på tull da men kjøper også det vi trenger når vi trenger. Noen måneder sparer jeg 10 000,- andre bare 3 000,-  trenger ungene klær så kjøper jeg det uten å se på pris. 
Hvis jeg skal regne på det så tror jeg faste utgifter er rundt 13’ utbetalt 38’ så det brukes mye på tull. Kanskje forsøke å få oversikt. 

Anonymkode: 779bb...2d5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Flaut men har null oversikt. God økonomi og kjøper det jeg trenger. Er ikke en som sløser bort på tull da men kjøper også det vi trenger når vi trenger. Noen måneder sparer jeg 10 000,- andre bare 3 000,-  trenger ungene klær så kjøper jeg det uten å se på pris. 
Hvis jeg skal regne på det så tror jeg faste utgifter er rundt 13’ utbetalt 38’ så det brukes mye på tull. Kanskje forsøke å få oversikt. 

Dette er bare mine penger. Null kontroll på mannen. Vi har delvis felles økonomi. Altså setter vi inn på felles konto og betaler derfra. Resten av pengene er våre. Vi dekker egne biler selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Skjønner godt at du syns det er flaut. Hvordan kan voksne folk med barn være så bevisstløse når det gjelder økonomi? Å ikke ha minste oversikt over utgifter og økonomi er jo helt tragisk. Håper at du lærer barna dine litt mer økonomisk sans så de klarer seg som voksne. Det er mange fallgruver for folk som ikke har peiling på økonomi. 

Anonymkode: 3f4c8...3d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner godt at du syns det er flaut. Hvordan kan voksne folk med barn være så bevisstløse når det gjelder økonomi? Å ikke ha minste oversikt over utgifter og økonomi er jo helt tragisk. Håper at du lærer barna dine litt mer økonomisk sans så de klarer seg som voksne. Det er mange fallgruver for folk som ikke har peiling på økonomi. 

I all verden. Du var da usedvanlig grinete. Tenker du passer på egne penger og så passer jeg på mine. Har solid sparekonto så helt bevisstløs er jeg nok ikke. Hadde det vært trangt økonomisk så hadde vi måttet se på tallene ikke sant? Siden jeg ikke trenger gnu på krona og endatil klarer spare hver måned så tenker jeg at jeg klarer meg bra jeg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

I all verden. Du var da usedvanlig grinete. Tenker du passer på egne penger og så passer jeg på mine. Har solid sparekonto så helt bevisstløs er jeg nok ikke. Hadde det vært trangt økonomisk så hadde vi måttet se på tallene ikke sant? Siden jeg ikke trenger gnu på krona og endatil klarer spare hver måned så tenker jeg at jeg klarer meg bra jeg. 

Syns det er ganske fantastisk at du tenker at du må ha det trangt økonomisk for å se på tallene. Vi mennesker er ulike, og jeg blir provosert av at voksne mennesker er så likegyldige at de ikke har oversikt over hva de bruker penger på. Først sier du også at du ikke bruker penger på tull, og deretter at det gjør du nok. Det er greit at man ikke har oversikt over hver hundrelapp, men fra det å ikke vite noe i det hele tatt er ganske vilt i mine øyne. Særlig når en har barn syns jeg. Du syns jo selv at det er flaut så da får du vel nesten tåle at jeg er enig med deg der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Syns det er ganske fantastisk at du tenker at du må ha det trangt økonomisk for å se på tallene. Vi mennesker er ulike, og jeg blir provosert av at voksne mennesker er så likegyldige at de ikke har oversikt over hva de bruker penger på. Først sier du også at du ikke bruker penger på tull, og deretter at det gjør du nok. Det er greit at man ikke har oversikt over hver hundrelapp, men fra det å ikke vite noe i det hele tatt er ganske vilt i mine øyne. Særlig når en har barn syns jeg. Du syns jo selv at det er flaut så da får du vel nesten tåle at jeg er enig med deg der. 

Det er en forskjell på å si «det er flaut» til å trekke inn hvordan jeg oppdrar ungene mine. Hva barna mine har med at jeg mangler oversikt å gjøre skjønner jeg ikke. Som jeg sa, jeg har god økonomi, sparer et sted mellom 3 til 6 000,- i snitt hver måned. Hvis du blir provosert over at jeg mangler oversikt så kjenner jeg at jeg gjerne skulle visst den egentlige årsaken til det. Det er mye å bli provosert over her i verden. At et menneske med god økonomi som ikke belaster samfunnet på noe som helst vis  ikke har oversikt over egen økonomi burde ikke provosere. Jeg tenker mitt om årsaken og vil si, ta tak i egen situasjon. 

Skrevet

Høye lønninger som vanlig 🤣

Jeg svarer helt ærlig å sitter igjen med et tresifret tall. 😊 

Anonymkode: a3875...9fd

Skrevet

Jeg sitter igjen med ca 4000, mannen det samme.

Det skal gå til mat, fritidsaktiviteter for barnet osv

I løpet av året får vi bompenger her vi bor, da blir det 1200 mindre på hver.

Anonymkode: fd983...9ce

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Høye lønninger som vanlig 🤣

Jeg svarer helt ærlig å sitter igjen med et tresifret tall. 😊 

Jeg visste ikke at de med høye lønninger ikke fikk lov til å svare. Både meg og mannen har millionlønn, og da sier det seg selv at vi sitter igjen med over snittet mye penger «til overs» uten at det er løgn av den grunn. Vi er helt vanlige mennesker likevel altså. Ingenting spesielt med oss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en forskjell på å si «det er flaut» til å trekke inn hvordan jeg oppdrar ungene mine. Hva barna mine har med at jeg mangler oversikt å gjøre skjønner jeg ikke. Som jeg sa, jeg har god økonomi, sparer et sted mellom 3 til 6 000,- i snitt hver måned. Hvis du blir provosert over at jeg mangler oversikt så kjenner jeg at jeg gjerne skulle visst den egentlige årsaken til det. Det er mye å bli provosert over her i verden. At et menneske med god økonomi som ikke belaster samfunnet på noe som helst vis  ikke har oversikt over egen økonomi burde ikke provosere. Jeg tenker mitt om årsaken og vil si, ta tak i egen situasjon. 

Jeg skrev bare at du bør lære barna litt mer økonomisk sans enn hva du selv har. Selv om du ikke belaster samfunnet, så gjør folk som ikke har peiling eller ansvar over økonomi det mange ganger, og du bør jo gjøre ditt for at barna dine ikke blir blant dem.

Jeg har kontroll på økonomien min jeg, og det er fordi jeg jevnt over er en person som liker oversikt og orden. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Jeg visste ikke at de med høye lønninger ikke fikk lov til å svare. Både meg og mannen har millionlønn, og da sier det seg selv at vi sitter igjen med over snittet mye penger «til overs» uten at det er løgn av den grunn. Vi er helt vanlige mennesker likevel altså. Ingenting spesielt med oss. 

De fleste innpå dib har over gjennomsnittet høye lønninger. 😊 Det ser man i alle sånne tråder som dette. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tror det bare var et klønete formulert tips om å unngå lære barna til å ha så lite oversikt som du har slik at de ikke står med inkassogjeld opp etter ørene når de er 20 år

Anonymkode: fc188...acf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

De fleste innpå dib har over gjennomsnittet høye lønninger. 😊 Det ser man i alle sånne tråder som dette. 

Nei, de fleste har ikke det, men det er gjerne lettere å svare når ting er bra enn omvendt. Om du ser på svarene er det store variasjoner. Noen har veldig lite, noen veldig mye og de fleste helt normalt mye. Akkurat som ellers i livet. Og mange, som meg selv, opplever kanskje også økonomisk vekst når man blir eldre. Svaret mitt i dag, som 40-åring med høy utdanning og lang ansiennitet i en fast stilling og gift med en mann i tilsvarendesituasjon, er naturligvis et helt annet enn det jeg ville gitt som nybakt mamma for første gang som 21-årig student - der også mannen var student. Da var vi glad når vi hadde råd til hvitost, nå trenger vi ikke å tenke over hva maten koster.

Anonymkode: b1b09...a67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...