Gå til innhold

Er denne bunaden for kort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en arvebunad etter min farmor og jeg har så lyst til at den skal brukes i stedet for å henge i et skap. 

Planen er å gjøre den litt finere med forkle osv, sy inn bryststykket og legge den ned litt,  kjøpe cape og "alt" annet som gjør den ennå finere. Det blir konfirmasjonsgaven hennes fra meg.

Hun har vokst siden bildet ble tatt, så når den blir sydd ned så blir den ca like lang som den er på bildet. Det går ikke an å gjøre den mye lengre, det er nesten ingenting å gå på.

Blir det for kort, eller er det "lov" når det er en arvebunad? Blir man sett rart på om den ikke er lenger enn det?

Bunad.jpg

Anonymkode: 44c59...9e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regelen er vel ca 15-20 cm over bakken. Man skal ikke trenge løfte på stakken for å unngå å tråkke på den.

Har dere lagt ned det som kan over skuldrene også? Man kan senke bunaden litt ved å legge ned vesten over skuldrene også.

Jeg personlig synes ikke det gjør noe, men hva tenker hun selv? Det er jo hun som skal bruke den.

Om hun synes det er greit nå, men ombestemmer seg om 10 år kan hun jo selge den da og kjøpe seg en ny som er lenger?

Anonymkode: 33326...97f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Regelen er vel ca 15-20 cm over bakken. Man skal ikke trenge løfte på stakken for å unngå å tråkke på den.

Har dere lagt ned det som kan over skuldrene også? Man kan senke bunaden litt ved å legge ned vesten over skuldrene også.

Jeg personlig synes ikke det gjør noe, men hva tenker hun selv? Det er jo hun som skal bruke den.

Om hun synes det er greit nå, men ombestemmer seg om 10 år kan hun jo selge den da og kjøpe seg en ny som er lenger?

Hm, det jusker jeg ikke om ble gjort faktisk, den ble lagt med så mye som mulig i livet for meg den gang jeg fikk den, men jeg kan ikke huske om vi gjorde noe med skuldrene. Det må jeg spørre "skredderen" om 🙂 Takk for tips!

Hun synes ikke at det gjør noe særlig nå tror jeg altså, jeg vil bare ikke at hun skal se rar ut, så det er mer meg som er usikker egentlig😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hm, det jusker jeg ikke om ble gjort faktisk, den ble lagt med så mye som mulig i livet for meg den gang jeg fikk den, men jeg kan ikke huske om vi gjorde noe med skuldrene. Det må jeg spørre "skredderen" om 🙂 Takk for tips!

Hun synes ikke at det gjør noe særlig nå tror jeg altså, jeg vil bare ikke at hun skal se rar ut, så det er mer meg som er usikker egentlig😅

Den er relativt høy på livet på bilden, og ennå høyere nå som hun er blitt lengre, så da gjør jo ikke den noe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er en arvebunad etter min farmor og jeg har så lyst til at den skal brukes i stedet for å henge i et skap. 

Planen er å gjøre den litt finere med forkle osv, sy inn bryststykket og legge den ned litt,  kjøpe cape og "alt" annet som gjør den ennå finere. Det blir konfirmasjonsgaven hennes fra meg.

Hun har vokst siden bildet ble tatt, så når den blir sydd ned så blir den ca like lang som den er på bildet. Det går ikke an å gjøre den mye lengre, det er nesten ingenting å gå på.

Blir det for kort, eller er det "lov" når det er en arvebunad? Blir man sett rart på om den ikke er lenger enn det?

Bunad.jpg

Den er ikke for kort. 
Faktisk lages mange bunader for side nå, fordi moten krever det. Sid stakk er mer ballkjoleaktig. 

Men da de fleste bunadene ble utvikla (og dette ser ut som Romerike, sant? Den er gammel) så mente bunadsnemndene at stakken skulle slutte ca midt på leggen, eller 20 cm over gulvet. Våre formødre ville ikke slite ut den peneste delen, altså den broderte delen av stakken, men det er den som blir slitt hvis den er for sid. 

Anonymkode: b8958...3d8

Skrevet

I min familie har vi en arvebunad fra tidlig 19-tallet,den har tilsvarende lengde. De var kortere før.. 

Hvis konfirmanten klarer å se verdien av arvebunad ville jeg kjørt på. Jeg vet min kusine var skikkelig misfornøydvsom konfirmasnt, men hun elsker den som voksen

Anonymkode: ef18a...a8b

Skrevet

Jeg synes den er kort egentlig. Men hadde ikke reagert på det. Bunad er fint da. Jeg hadde skjønt at den er arvet så det gjør det til en hyggelig greie. 

Anonymkode: 0ba34...e79

Skrevet

Jeg syns for det første bunaden var fin, og den lengden er faktisk veldig fin og passende til en ung jente! Blir sikkert greit som voksen også da. 

Anonymkode: c052f...fbe

Skrevet

Jeg synes den er helt nydelig som den er.

Anonymkode: f8689...9d5

Skrevet

Litt kort, men går helt fint! 

Anonymkode: f0a60...745

Skrevet

Den er slik den egentlig skal være. 

Yngste barnet mitt er så irritert over at bunaden hennes er så kort. Den er i den legden bunaden egentlig skal være, ble reparert og sydd opp etter henne av en gammeldags bunadsbutikk. Som jeg sier til henne så kan vi sy den litt ned for det er noen cm å gå på, men jeg vil ikke gjøre det før oldemor dør. Hun hadde aldri konfirmasjonsselskap ( hun valgte selv å utsette det) så oldemor har aldri sett henne mer enn på besøk. Men hun syns det var en grei løsning at jeg legger den ned siden, og da vil jeg faktisk tro hun stortrives med at lengden er slik for hun får så mange komplimanger på at hun har riktig lengde på bunaden sin. 

Anonymkode: 63fba...5f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hun kan legge inn litt stoff på hver skulder senere og legge den ned på den måten, om hun ønsker.

Men det er virkelig helt greit å ha den i den lengden den er, særlig når hun synes det selv.

Koselig å ha en arvenunad 🙂

Skrevet

Jeg synes den er fin i den lengden, det er ikke pent når bunader er fotside. En slik bunad med fine sko og strømper eller kanskje faktisk med knappestøvler til er kjempefint. Og det gir den ekstra verdi at den er arvet!

Skrevet

Bunadsmoten skifter. For tiden er det moderne med lange skjørt, men ut fra alderen på bunaden tipper jeg den er ganske passe.

Anonymkode: 338c7...c45

Skrevet

Den er ikke for kort. Stakken skal gå til midt på leggen. 

Anonymkode: 25f03...b88

Skrevet

Lengden på denne er jo egentlig så godt som perfekt. Men tre-fem centimeter ned er fint. 

Anonymkode: 98e48...bc7

Skrevet

I følge «bunadsmålene» er den helt passe. Ifølge «moten er den litt kort. 

Da min konfirmant arbeid bunad i fjor sa skredderen: «selv om lengden egentlig er perfekt, så legger vi den litt ned siden det er sånn folk vil ha det i dag»

Anonymkode: c2133...406

Skrevet

Jeg synes den er for kort ja☺️

Anonymkode: 9ac16...a83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...