Gå til innhold

Hva gjør man når ungen er kjempe syk og krav om karantene er vekke

Anbefalte innlegg

Min sønn ble 12 år i slutten av desember så jeg har ikke krav på syktbarndager for han. Han har fått påvist korona på pcr test tatt i går. jeg er negativ så langt. Han er skikkelig dårlig, 40 i feber, verker i hele kroppen og hodet, griner av smerte, kaster opp. Det er ikke forsvarlig å la han være alene hjemme. Imorgen forsvinner krav om karantene for husstandsmedlemmer så sjefen sier jeg må komme på jobb. Jeg får ikke ta ut ferie resten av uken, jeg har spurt. Hva gjør jeg? Kan ikke la han være alene hjemme når han er så dårlig, det tørr jeg ikke

Anonymkode: 024b9...e77

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du har krav på fri hvis sønnen din er så syk at han ikke kan ta vare på seg selv, men du har ikke nødvendigvis rett på lønn.

Anonymkode: 6dc80...3d3

Var derfor jeg ba om å få ta ut ferie. Jeg er alenemor og klarer meg akkurat med det jeg har. Vet ikke hvor lenge han er så dårlig, men hvis jeg må være hjemme i 3 dager så går jeg i minus neste måned 😭Håper bare at jeg også får korona nå slik jeg kan være hjemme med han og ikke tape lønn.

hi

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Var derfor jeg ba om å få ta ut ferie. Jeg er alenemor og klarer meg akkurat med det jeg har. Vet ikke hvor lenge han er så dårlig, men hvis jeg må være hjemme i 3 dager så går jeg i minus neste måned 😭Håper bare at jeg også får korona nå slik jeg kan være hjemme med han og ikke tape lønn.

hi

Så kjedelig! Hvis det er noen trøst var mine tre barn veldig syk i ca 1-2 døgn, så ble de brått MYE bedre 👍 får håpe det gjelder barnet ditt også, eller at du blir smittet selv 🤞 hvorfor får du ikke ta ut ferie når du likevel må ta fri? Kjenner at jeg med en sånn arbeidsgiver hadde vært fristet til å si at jeg også var blitt syk...

Anonymkode: 6dc80...3d3

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min sønn ble 12 år i slutten av desember så jeg har ikke krav på syktbarndager for han. Han har fått påvist korona på pcr test tatt i går. jeg er negativ så langt. Han er skikkelig dårlig, 40 i feber, verker i hele kroppen og hodet, griner av smerte, kaster opp. Det er ikke forsvarlig å la han være alene hjemme. Imorgen forsvinner krav om karantene for husstandsmedlemmer så sjefen sier jeg må komme på jobb. Jeg får ikke ta ut ferie resten av uken, jeg har spurt. Hva gjør jeg? Kan ikke la han være alene hjemme når han er så dårlig, det tørr jeg ikke

Nei du kan ikke la ham være hjemme alene. Ta deg fri og Kontrakt fagforeningen din. 

Anonymkode: ae72e...283

Ring til Nav å hør. Kanskje du kan ha rett på pleiepenger i forbindelse med corona. 

Ring legekontoret snakk med legen. 

Eller si at du selv er blitt syk og bruk egenmeldig. 

Anonymkode: f3fab...e21

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Omsorgslønn.

Anonymkode: d8648...e5f

Omsorgslønn er noe man må søke og evt få innvilget. Det brukes til å ivareta omsorgsoppgaver som ellers ville måttet ivaretas av kommunen og kan ikke brukes når du må være hjemme noen dager med en 12 åring som trenger tilsyn. Jeg tror de fleste arbeidsgivere ville ha vist skjønn og bare sagt at det går greit, vi er i en pandemi og en skikkelig dårlig 12 åring kan man ikke dra fra. Når arbeidsgiver ikke er grei og viser forståelse så kan du uansett bli hjemme uten lønn, man kan som sagt ikke forlate et barn med covid-19 i dårlig form. Arbeidsgiver har også anledning til å bruke litt av velferdspermisjonskvoten til dette. Med en så vrang arbeidsgiver hadde jeg ikke hatt så dårlig samvittighet for å melde meg som syk selv et par dager heller. Det får være måte på å være regelrytter tenker jeg. Alle har måttet stå på å yte ekstra under pandemien og det går an å være grei 2 dager når ungen din er så syk.

Anonymkode: 1cdbc...6a7

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Omsorgslønn er noe man må søke og evt få innvilget. Det brukes til å ivareta omsorgsoppgaver som ellers ville måttet ivaretas av kommunen og kan ikke brukes når du må være hjemme noen dager med en 12 åring som trenger tilsyn. Jeg tror de fleste arbeidsgivere ville ha vist skjønn og bare sagt at det går greit, vi er i en pandemi og en skikkelig dårlig 12 åring kan man ikke dra fra. Når arbeidsgiver ikke er grei og viser forståelse så kan du uansett bli hjemme uten lønn, man kan som sagt ikke forlate et barn med covid-19 i dårlig form. Arbeidsgiver har også anledning til å bruke litt av velferdspermisjonskvoten til dette. Med en så vrang arbeidsgiver hadde jeg ikke hatt så dårlig samvittighet for å melde meg som syk selv et par dager heller. Det får være måte på å være regelrytter tenker jeg. Alle har måttet stå på å yte ekstra under pandemien og det går an å være grei 2 dager når ungen din er så syk.

Men det er ikke så lett å melde seg syk når arbeidsgiver allerede vet at hi har et sykt barn hjemme, og har sagt at hun må komme på jobb.. En vanskelig arbeidsgiver kan forfølge det langt hvis de får det for seg.

Anonymkode: 73b85...c45

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ei på min jobb fikk det da hennes 16 år gamle datter var syk en kort stund.

Anonymkode: d8648...e5f

Så vidt jeg vet har du krav  på fri uten lønn, men du kan ikke kreve å få bruke ferie. Hva med far?

Anonymkode: 2a0b5...188

Far er dessverre død😢 og besteforeldre hadde stilt opp hadde det vært noe annet en korona han var syk med. Jeg kunne få fri uten lønn, men fikk ikke lov å ta ut ferie🤯 men nå begynner jeg å føle meg syk selv så får nesten håpe det er korona da..

hi

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg har stilt opp på jobb gjennom hele korona selvom jeg i utgangspunktet kunne ha vært hjemme med min sønn da skolen var stengt. Jeg har jobbet mye ekstra pga andre ansatte var hjemme med barna sine pga stengte skoler/bhg. Sist jeg brukte egenmelding var for 4 år siden da jeg knakk håndleddet, var tilbake på jobb etter 5 dager. Brukt kun 2 sykt barn dager i fjor så jeg er jo ellers aldri vekke. Dritt sjef altså! 

Nei du kan ikke la ham være hjemme alene. Ta deg fri og Kontrakt fagforeningen din. 

Anonymkode: ae72e...283

Ja, har sendt Mail til de siden sjefen skrev i sms til meg at jeg ikke fikk ta ut ferie for det måtte planlegges, men at hvis jeg ikke kom så ble det ulønnet permisjon 🙄 Får håpe de kan hjelpe slik jeg får brukt feriedager og ikke taper lønn på dette.

hi

For en ubrukelig sjef! Du kan få fri uten lønn, men ferie må planlegges?! Du er jo borte uansett, så hvorfor spiller det noe rolle?? 
Sjefen din burde jo tenke at du da får fravær nå, og ved ferie senere. Ved å la deg bruke ferie nå så er det hvertfall noen dager fravær som du ikke tar seinere... 

Anonymkode: 3567f...0d2

Anonym bruker skrev (På 25.1.2022 den 13.33):

hi

Kjedelig situasjon, skjønner godt du er lei deg. Høres ut som drømmeansatt i mine ører, bruke ferie på sykdom. Kan jo ikke bli bedre for arbeidsgiver enn det. 

Hvordan gikk det? Håper sønnen din raskt blir bedre. 

Anonymkode: c1805...33e

• Opprett ny...