Gå til innhold

Synes du det er et problem om barnet spiser middag hos andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Null stress.

Anonymkode: fe312...7d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Heldigvis spiser ungene her alt. 

Men når vi har besøk blir det gjerne en del barnevennlige retter av den typen.

Det gjør våre også, men for å lære det måtte vi faktisk ta litt styringen over hvor ofte de kunne gå til naboer som gjestfritt disket opp med noe lettvint og barnevennlig om ungene ringte på i rette tiden. 

Når man bor veldig tett, kan det fort bli en større del av kostholdet om alle tenker at vi har jo alltids noen pølser eller litt pasta til naboungen som tilfeldigvis leker sammen med vårt barn akkurat nå. Da er det egentlig like greit å få ungene hjem til laksemiddagen, så de kan bli eksponert for litt broccoli i løpet av uka. 

Skrevet

Det er selvsagt ikke noe problem i det hele tatt. Det viktigste er at barna former bånd med venner og lærer å forholde seg til andre familier. Mine barn er veldig kresne og småspiste, og jeg har gitt beskjed til vennenes foreldre om at de IKKE skal legge til rette for dem. Regelen er at de alltid skal smake på maten, og ikke ta mer enn de spiser opp.

Anonymkode: 6b912...91e

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det siste der er et interessant poeng egentlig. Det hadde jo vært dritflaut å oppdage at man satt og spiste opp middagen til noen andre, men jeg kan ikke huske det skjedde noen gang da jeg var barn. Jeg ble overrasket over hvor mange som skrev at det var helt vanlig i den andre tråden.

Anonymkode: 4c43c...7ac

Jeg tror de juger. Det er en DIB-klisjé å late som om man «alltid har åpent hud for barnas venner» og «vi er populære foreldre, for alle nabobarn trives her».

Det er en løgn eller DIB-klisjé på linje med «jeg drikker aldri mer enn et glass eller to, og kun på lørdag, og da er mannen min edru i fall vi må kjøre et barn til legevakten». Alle vet jo at dette er det svaret de bør gi, men ingen lever jo sånn i fullt alvor. 

Anonymkode: 9089e...45c

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (10 timer siden):

Nei, det er da bare hyggelig om de spiser hos andre, og det samme om vennene spiser hos oss. Jeg synes det er rart at noen er så rigide at dette er et problem. 

Men vi har jo kontakt med enten barnet selv eller foreldrene underveis, sånn at vi vet hvor barnet vårt er og om det spiser. Da vet vi jo også hvor mange vi skal lage mat til. At hele dagen er spolert på grunn av en middag her eller der, det er for meg en helt merkelig tilnærming til verden. 

Det er jo når man ikke har den kommunikasjonen tidsnok at problemet oppstår. Det tror jeg de fleste her skjønte. Annonserte og avtalte besøk/måltider er vel aldri et problem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men så får man sørge for at det ikke blir oppdaget da. Det virker som du var et ganske forknytt barn når du tenker på den måten? 

Anonymkode: 72a49...5e7

Er man «forknytt» fordi man ikke med god samvittighet ville ha gaflet i seg noen andres mat mens de spiste reservemat…???

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Mener du at barn som blir tilbudt middag skal takke nei i tilfelle det ikke er nok til resten av familien?

Å bli tilbudt det er vel et tegn på at det er nok mat. Å bare dukke opp ved middagstid er ikke et aktivt tilbud fra kokken. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er jo når man ikke har den kommunikasjonen tidsnok at problemet oppstår. Det tror jeg de fleste her skjønte. Annonserte og avtalte besøk/måltider er vel aldri et problem. 

Men da synes jeg det bare er rart å ikke ha noen som helst kommunikasjon. 

Hvis en kompis av barna mine dukket opp her midt i middagsforberedelsene, ville jeg jo hørt med foreldrene om det var greit at han spiste her. Og for oss ville det (tro det eller ei!) bare vært hyggelig med en ekstra til bords. Det betyr ikke at jeg hadde satt meg og tygd på ei tørr brødskive fordi vi ikke hadde nok mat, det er mange måter å utvide et måltid på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror de juger. Det er en DIB-klisjé å late som om man «alltid har åpent hud for barnas venner» og «vi er populære foreldre, for alle nabobarn trives her».

Det er en løgn eller DIB-klisjé på linje med «jeg drikker aldri mer enn et glass eller to, og kun på lørdag, og da er mannen min edru i fall vi må kjøre et barn til legevakten». Alle vet jo at dette er det svaret de bør gi, men ingen lever jo sånn i fullt alvor. 

Det er jo faktisk rett og slett sørgelig at du faktisk tror at folk som har andre holdninger enn deg må lyve? Noen av oss har faktisk alltid åpent hus, og som regel plass til en ekstra rundt bordet. Når det gjelder alkohol så trekker du som vanlig inn inn problemstillinger som ikke har noe med trådens tema å gjøre. 

Er man «forknytt» fordi man ikke med god samvittighet ville ha gaflet i seg noen andres mat mens de spiste reservemat…???

Ja. Om man som barn takker nei til mat fordi man er redd for at man spiser opp for andre, så er man ganske forknytt. 

Å bli tilbudt det er vel et tegn på at det er nok mat. Å bare dukke opp ved middagstid er ikke et aktivt tilbud fra kokken. 

Det er barn det er snakk om. De reflekterer selvsagt ikke om hvor mye arbeid, og om det er nok mat når de blir spurt om de vil spise middag sammen med oss. 

Skrevet

Vel… vi flyttet helt bevisst inn i huset her fordi vi ville ha åpent hus. Helt bevisst inn i et tett byggefelt hvor det bodde mange barnefamilier . Vi ville gi barna den samme oppveksten vi selv hadde hvor man løp inn og ut av venners hjem. Hager fulle av barn og hvor det alltid fantes lekekamerater . Med det kommer det helt naturlig at det ofte blir gjester rundt bordet . Vi kunne valgt å bo annerledes , men jeg tror fullt og fast på at mange velger å bo slik fordi de ønsker åpent hus.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det er jo faktisk rett og slett sørgelig at du faktisk tror at folk som har andre holdninger enn deg må lyve? Noen av oss har faktisk alltid åpent hus, og som regel plass til en ekstra rundt bordet. Når det gjelder alkohol så trekker du som vanlig inn inn problemstillinger som ikke har noe med trådens tema å gjøre. 

Ja. Om man som barn takker nei til mat fordi man er redd for at man spiser opp for andre, så er man ganske forknytt. 

Det er barn det er snakk om. De reflekterer selvsagt ikke om hvor mye arbeid, og om det er nok mat når de blir spurt om de vil spise middag sammen med oss. 

Å fjerndiagnostisere barn med normalt skamvett som «forknytt» er vel heller ikke totalt innenfor trådens tema… 🙄

At «det er barn det er snakk om» betyr vel ikke at de er individer uten empati. Jeg tror ikke det er vanlig at unger under 5-6 år kommer på spontane middagsbesøk uten at foreldrene vet det. Faktisk gjelder det vel nokså sjelden unger på småtrinnet, siden de ofte har SFO og ikke streifer fritt omkring. Så vi må tro at barna er fra 9 år og opp. Da er de faktisk i stand til å oppfatte at andre spiser brødskiver mens de selv får kjøttkake, altså. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (6 timer siden):

Vel… vi flyttet helt bevisst inn i huset her fordi vi ville ha åpent hus. Helt bevisst inn i et tett byggefelt hvor det bodde mange barnefamilier . Vi ville gi barna den samme oppveksten vi selv hadde hvor man løp inn og ut av venners hjem. Hager fulle av barn og hvor det alltid fantes lekekamerater . Med det kommer det helt naturlig at det ofte blir gjester rundt bordet . Vi kunne valgt å bo annerledes , men jeg tror fullt og fast på at mange velger å bo slik fordi de ønsker åpent hus.

Ja, det er sikkert noen som mener seriøst at andres barn er viktigere enn egen familiehygge. Men det er også en DIB-trend å påstå at man tilhører den kategorien. Ikke fordi man gjør det, men fordi det høres fint ut i visse miljøer. På samme måte som «vi er ute i allslags vær og liker å være en aktiv familie». Det høres bra ut. Mange påstår de lever sånn; atskillig flere enn for 40 år siden. 

Men unger i Norge er mindre ute nå enn noen sinne i historien. Så det er jo bare et slogan, ikke en livsstil som så veldig mange følger. Likt som «vi har alltid åpent hus for barnas venner». Det ville jo f eks gitt seg utslag i at færre barn ble utsatt for omsorgssvikt i hjemmet, ikke samt? For naboer og andre hadde meldt bekymring tidlig, siden de kjenner ungenes venner så godt. 
Men realiteten er at det er skole og bhg som kjenner barna best. Det er derfra bekymringsmeldingene kommer. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (7 timer siden):

Men da synes jeg det bare er rart å ikke ha noen som helst kommunikasjon. 

Hvis en kompis av barna mine dukket opp her midt i middagsforberedelsene, ville jeg jo hørt med foreldrene om det var greit at han spiste her. Og for oss ville det (tro det eller ei!) bare vært hyggelig med en ekstra til bords. Det betyr ikke at jeg hadde satt meg og tygd på ei tørr brødskive fordi vi ikke hadde nok mat, det er mange måter å utvide et måltid på.

Ja, det var vel poenget i begge trådene: at gjester dukket opp uten at man hadde mulighet for å ta høyde for dem. 
Men i stedet for å praktisere kommunikasjon (telefonen ER oppfunnet) mener mange av praktmødrene at «jeg tar bare en skive eller litt Toro tomatsuppe, så får barna middagen». Det er i alle fall det de PÅSTÅR de ville gjøre 😉

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Å fjerndiagnostisere barn med normalt skamvett som «forknytt» er vel heller ikke totalt innenfor trådens tema… 🙄

At «det er barn det er snakk om» betyr vel ikke at de er individer uten empati. Jeg tror ikke det er vanlig at unger under 5-6 år kommer på spontane middagsbesøk uten at foreldrene vet det. Faktisk gjelder det vel nokså sjelden unger på småtrinnet, siden de ofte har SFO og ikke streifer fritt omkring. Så vi må tro at barna er fra 9 år og opp. Da er de faktisk i stand til å oppfatte at andre spiser brødskiver mens de selv får kjøttkake, altså. 

Jeg blir i stuss her. For å ta et helt konkret eksempel:

I dag kom jeg hjem fra jobb og barnet mitt hadde en venn med hjem etter skolen. Jeg hadde planlagt spagetti og kjøttdeig og spurte om han ville spise med oss. Han ringte hjem og det var ok. Mener du da at han, som faktisk er 9 år, skulle spurt meg om jeg er sikker på at vi har nok? Det blir faktisk ikke nok til at far som kommer senere får middag, men det er jo ikke barnet sitt ansvar? Jeg spanderer middag, jeg har ansvar for om vi prioriterer gjesten eller far i dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

I dag kom jeg hjem fra jobb og barnet mitt hadde en venn med hjem etter skolen. Jeg hadde planlagt spagetti og kjøttdeig og spurte om han ville spise med oss. Han ringte hjem og det var ok. Mener du da at han, som faktisk er 9 år, skulle spurt meg om jeg er sikker på at vi har nok? Det blir faktisk ikke nok til at far som kommer senere får middag, men det er jo ikke barnet sitt ansvar? Jeg spanderer middag, jeg har ansvar for om vi prioriterer gjesten eller far i dag. 

Nei. Ingen sa at niåringen skulle overstyre din beslutning. Så hva du stusser over vet ikke jeg. 

Men i tråden der en dame syntes at hennes tiåring hadde gjester med altfor ofte, der var altså problemet at moren verken ville eller kunne spandere mat så ofte og så romslig. For barnet hadde med andre unger på et tidspunkt da det ikke var høyde for å utvide middagen (og ifølge en del her, kan man ikke sende barn hjem til deres egne familiemiddager… 😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er sikkert noen som mener seriøst at andres barn er viktigere enn egen familiehygge. Men det er også en DIB-trend å påstå at man tilhører den kategorien. Ikke fordi man gjør det, men fordi det høres fint ut i visse miljøer. På samme måte som «vi er ute i allslags vær og liker å være en aktiv familie». Det høres bra ut. Mange påstår de lever sånn; atskillig flere enn for 40 år siden. 

Men unger i Norge er mindre ute nå enn noen sinne i historien. Så det er jo bare et slogan, ikke en livsstil som så veldig mange følger. Likt som «vi har alltid åpent hus for barnas venner». Det ville jo f eks gitt seg utslag i at færre barn ble utsatt for omsorgssvikt i hjemmet, ikke samt? For naboer og andre hadde meldt bekymring tidlig, siden de kjenner ungenes venner så godt. 
Men realiteten er at det er skole og bhg som kjenner barna best. Det er derfra bekymringsmeldingene kommer. 

Hjelpe meg så anmassende du er da. Du har sikkert lest dette og funnet ut at det høres riktig ut for deg og sikkert de du kjenner. Det er da likevel mange av oss som liker å ha barn på både middag og overnatting. Tenk det! 

Anonymkode: 50582...2d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Ingen sa at niåringen skulle overstyre din beslutning. Så hva du stusser over vet ikke jeg. 

Men i tråden der en dame syntes at hennes tiåring hadde gjester med altfor ofte, der var altså problemet at moren verken ville eller kunne spandere mat så ofte og så romslig. For barnet hadde med andre unger på et tidspunkt da det ikke var høyde for å utvide middagen (og ifølge en del her, kan man ikke sende barn hjem til deres egne familiemiddager… 😂

Du skrev at du som barn hadde dødd av skam om du opplevde at andre spiste skive for at du skulle få middag? Og da spør jeg hvem sitt ansvar det er å sørge for at alle får mat. 

Dette er et anonymforum og om du seriøst tror at folk gjør seg bedre enn de er, når ingen vet hvem de er…vel, jeg har ikke ord. Eneste jeg tenker er at på seg selv kjenner man andre. Å lyve anonymt er jo fullstendig meningsløst. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hjelpe meg så anmassende du er da. Du har sikkert lest dette og funnet ut at det høres riktig ut for deg og sikkert de du kjenner. Det er da likevel mange av oss som liker å ha barn på både middag og overnatting. Tenk det! 

Anonymkode: 50582...2d7

Ja, jeg liker også det. Fordi barnas venner har oppegående foreldre som lar meg vite når deres unger kommer og spiser eller sover hos oss. 😉 Da koser vi oss glugg; jeg rekker å både handle inn og re senger! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Nei, det skulle han ikke. Men om du hadde servert ham, og så etterpå satt deg ned med spagetti uten saus selv, og forklart dette med "Det går så greit, så, bare hyggelig med uventede gjester" så tipper jeg han ville blitt flau likevel, selv om det rent objektivt sett ikke var hans feil.

Jeg tror ikke folk egentlig lyver, men en del bor nok slik til at dette ikke er et problem de opplever selv. Så de svarer det de tror de ville ha gjort om det dukket opp noen.

Her dukker det ofte opp barn uten varsel, ikke fordi vi er nabolagets hjerte, men fordi vi bor tett. Plutselig er det fire barn her, i stedet for ett, og et kvarter senere er de hos noen andre. Heldigvis har de fleste fått beskjed om når de skal hjem for å spise, de trenger bare litt hjelp for å vite hva klokka er.

Anonymkode: 4c43c...7ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du skrev at du som barn hadde dødd av skam om du opplevde at andre spiste skive for at du skulle få middag? Og da spør jeg hvem sitt ansvar det er å sørge for at alle får mat. 

At et barn ikke har ansvar for situasjonen betyr ikke at barnet ignorerer totalt det som skjer i situasjonen. 

Og din sammenligning var jo heller ikke på stell - du kan ringe din mann og be ham ta med seg noe spiselig siden du vet at hans andel av middagen går føyken. Han sitter ikke ved bordet SAMMEN med den aktuelle gjesten og bare får kneipp. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dette er et anonymforum og om du seriøst tror at folk gjør seg bedre enn de er, når ingen vet hvem de er…vel, jeg har ikke ord. Eneste jeg tenker er at på seg selv kjenner man andre. Å lyve anonymt er jo fullstendig meningsløst. 

Tja, det er det jo. Men folk gjør det jo likevel. Både i form av trolling og annet tull. 

Skrevet

Det har jeg aldri tenkt på som noe problem. Ofte sparer vi restene og spiser dem til kvelds eller lunsj neste dag, men med barn så må man også regne med å måtte kaste litt rester fordi barn vokser i rykk og napp og spiser noen ganger godt og andre ganger lite og ikke alltid liker retten. Det har bare skjedd en gang at jeg har sagt nei til at eldste kunne spise middag hos venninna og det var en dag jeg skulle overraske henne og hadde kjøpt med det aller beste hun vet hjem (krabber og blåskjell). Ellers er det helt i orden for meg at de spiser hos venner når de er på besøk, og venner spiser her. 

Anonymkode: 64b1c...a42

Skrevet

Egentlig aldri vært et problem her. Her ringer de å sier ifra selv at de skal spise middag der de er. Eller så har foreldrene de er hos sagt ifra på forhånd. Men om det plutselig skulle skje så hadde jeg ikke sett på det som noe problem. 

Hadde det skjedd veldig ofte at de hadde spist borte uten å ha sagt ifra mens jeg stod å lagde middag,  så hadde det vært noe helt annet. 

Anonymkode: 1f22b...a82

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukderdebatt og svar til dette.

Admin

Skrevet

Helt uproblematisk. Rester blir kveldsmat eller lunsj neste dag. Her er det en selvfølge at barna som er her i middagstid får mat, og vennene til barna mine har heldigvis foreldre som inkluderer mine barn i måltider på samme måte. 

Anonymkode: f5a37...83f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...