Gå til innhold

Synes du det er et problem om barnet spiser middag hos andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ikke kuppe den andre tråden, så lager jeg ny med det spørsmålet jeg vil ha svar på. 

Jeg ser at flere i den andre tråden kommenterer at de ikke liker at barnet deres spiser hos andre uten at det er avtalt fordi da sitter de igjen med for mye mat.

Selv må jeg innrømme at dette aldri har falt meg inn en gang som noe problem, men så kom jeg på at det kanskje kan ha sammenheng med at vi er en stor familie. Med seks personer er det uansett mye mat som må lages, så en til eller fra spiller liksom ikke så stor rolle. Og i tillegg kan restene bli til kveldsmat eller lunsj dagen etter, ev. ny middag hvis det er mye igjen eller til et av barna hvis de ikke er så begeistret for dagens middag. Poenget er at det uansett blir spist til slutt, vi kaster nesten aldri mat.

Men blir det sånn hos dere da? At det som ikke blir spist til middag kastes?

Anonymkode: 086de...0ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, aldri tenkt på det som et problem, og ihvertfall ikke mtp mat som kastes. Det hender jeg tenker litt på kostholdet, hvis barnet ferdes mye i et "pizza-og-pannekaker-hjem". Hos oss prøver vi å spise sunt og variert, men jeg sier aldri nei til besøk av den grunn. Tenker at det sosiale er viktigst.

Anonymkode: c52e0...b65

Skrevet

Prøver så godt vi kan å spare, men vi er 5 stk i familien, ofte 6 pga kjærsten til eldste. Har alle plutselig med seg en hver til middag da så er det ikke alltid vi får spist opp restene, så da blir det stående for lenge og tilslutt kasta. 

Jeg syns ikke det er et problem i så måte, jeg er vant til at mine egne er overalt og ikke alle rekker middag. Bare skaper litt krøll de påfølgende dagene

Anonymkode: a7fa9...4f4

Skrevet

Ikke om jeg får beskjed.  Men vi er bare to, og jeg dropper middag om jeg er alene,  da steker jeg meg heller en omelett eller noe. Så ja, blir irritert om jeg lager middag også får jeg beskjed "men jeg spiser hos Kari i dag jeg!" 

Anonymkode: 736bc...3a7

Skrevet

Vi er som regel kun to til middag og da blir det litt surt om hun ikke kommer hjem som avtalt. Hun må gjerne spise hos andre, men da vil jeg gjerne ha beskjed slik at jeg slipper å lage middag den dagen. Vi er ikke særlig glad i rester, så da blir det kastet mer mat enn nødvendig. 

Jeg blir jo ikke sur om det skjer, men hun vet at jeg gjerne vil ha beskjed, så da gir hun stort sett det. 

Anonymkode: 72a49...5e7

Skrevet

Det er fint å få beskjed, men om den kommer sent og middagen er klar, så kastes ikke maten nei. Det sitter så innprentet i meg å ikke gjøre det, og all mat kan bli spist på et senere tidspunkt. 

Anonymkode: 50582...2d7

Skrevet

Jeg er ikke så glad idet, men det er pga kosthold, ikke rester. Jeg har et barn som helst bare spiser pølser og pizza. Det er okey innimellom, men hvis han får velge helt selv vil det bli for mye. Vi forsøker også å gi han de få typene grønnsaker han faktisk spiser s ofte som mulig.

Og  i tillegg må det innrømmes at det er irriterende når man har anstrengt seg og laget en rett helt barnevennlig uten løk og krydder (og smak), og så vil han uansett ikke ha for det var pølser og spagetti hos naboen.

Anonymkode: 4c43c...7ac

Skrevet

Helt uproblematisk .

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke så glad idet, men det er pga kosthold, ikke rester. Jeg har et barn som helst bare spiser pølser og pizza. Det er okey innimellom, men hvis han får velge helt selv vil det bli for mye. Vi forsøker også å gi han de få typene grønnsaker han faktisk spiser s ofte som mulig.

Og  i tillegg må det innrømmes at det er irriterende når man har anstrengt seg og laget en rett helt barnevennlig uten løk og krydder (og smak), og så vil han uansett ikke ha for det var pølser og spagetti hos naboen.

Stakkars deg, det høres kjipt ut med et liv av barnevennlige retter uten løk, krydder og smak. 

Heldigvis spiser ungene her alt. 

Men når vi har besøk blir det gjerne en del barnevennlige retter av den typen. Behovet for slike tilpasninger er den største ulempen jeg kan komme på ved å ha andres unger på besøk, men det går greit et par ganger i uka. Synes det er deilig når vi en sjelden gang har besøk av barn som - i likhet med mine - har lært å spise variert.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Stakkars deg, det høres kjipt ut med et liv av barnevennlige retter uten løk, krydder og smak. 

Heldigvis spiser ungene her alt. 

Men når vi har besøk blir det gjerne en del barnevennlige retter av den typen. Behovet for slike tilpasninger er den største ulempen jeg kan komme på ved å ha andres unger på besøk, men det går greit et par ganger i uka. Synes det er deilig når vi en sjelden gang har besøk av barn som - i likhet med mine - har lært å spise variert.

Haha, du skulle bare ha visst hvor mye vi har gjort for å lære ham å spise variert! De pølsene hos naboen bidrar dessverre til å gjøre det enda vanskeligere. Mitt barn takker høflig nei til mat om det serveres noe avansert, så det blir ikke noe problem for våre naboer.

Skrevet

Ja, det er et stort problem om andre barns foreldre bare spontant setter fram middag også til mitt barn. Sånt må avtales. Når jeg ikke får beskjed om at barnet uteblir, ødelegges et viktig kontaktpunkt som jeg og min familie deler og som er det eneste fellesmåltidet i døgnet. Det kan også snuble ettermiddagslogistikken, med spilletimer, treninger, lekser og andre avtaler. Og det skaper mer matsvinn, fordi jeg da lager feil mengde  

Derfor er jeg IKKE blant de klisjémødrene som svarte i den andre tråden at de «bare tar en skive i stedet, for barnas vennskap er viktigst av alt». Det syns jeg vitner om grenseløshet. Man lærer ikke barn om pålitelighet og ansvar hvis de slipper å gjøre avtaler og slipper å spørre om lov. Man lærer dem ikke at andre mennesker er like viktige som dem selv, dersom de får se at vertskapet i huset sitter og spiser kneipp med gulost for å gi bort middagen sin til en uplanlagt gjest.

Hvis en mor til noen av mine venner hadde gjort det da jeg var barn, ville jeg ha blitt så flau og beskjemmet at jeg neppe ville ha kommet tilbake dit noen gang. Vi hadde nemlig skamvett nok til å vite at gjestfrihet ikke skal måtte innebære et urimelig offer. 

Anonymkode: 9089e...45c

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Nei, aldri tenkt på det som et problem, og ihvertfall ikke mtp mat som kastes. Det hender jeg tenker litt på kostholdet, hvis barnet ferdes mye i et "pizza-og-pannekaker-hjem". Hos oss prøver vi å spise sunt og variert, men jeg sier aldri nei til besøk av den grunn. Tenker at det sosiale er viktigst.

«Det sosiale» innebærer vel også at msn lærer seg noen sosiale spilleregler? 

Skrevet

Tja. Innimellom syns jeg det er litt dumt. Sønnen min er i perioder med en annen gutt hjem, og de spiser kun usunn mat. Han er liten og tynn og trenger all næring han kan få. Men generelt sett er det ikke noe problem.

Anonymkode: e6669...4a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er et stort problem om andre barns foreldre bare spontant setter fram middag også til mitt barn. Sånt må avtales. Når jeg ikke får beskjed om at barnet uteblir, ødelegges et viktig kontaktpunkt som jeg og min familie deler og som er det eneste fellesmåltidet i døgnet. Det kan også snuble ettermiddagslogistikken, med spilletimer, treninger, lekser og andre avtaler. Og det skaper mer matsvinn, fordi jeg da lager feil mengde  

Derfor er jeg IKKE blant de klisjémødrene som svarte i den andre tråden at de «bare tar en skive i stedet, for barnas vennskap er viktigst av alt». Det syns jeg vitner om grenseløshet. Man lærer ikke barn om pålitelighet og ansvar hvis de slipper å gjøre avtaler og slipper å spørre om lov. Man lærer dem ikke at andre mennesker er like viktige som dem selv, dersom de får se at vertskapet i huset sitter og spiser kneipp med gulost for å gi bort middagen sin til en uplanlagt gjest.

Hvis en mor til noen av mine venner hadde gjort det da jeg var barn, ville jeg ha blitt så flau og beskjemmet at jeg neppe ville ha kommet tilbake dit noen gang. Vi hadde nemlig skamvett nok til å vite at gjestfrihet ikke skal måtte innebære et urimelig offer. 

Det siste der er et interessant poeng egentlig. Det hadde jo vært dritflaut å oppdage at man satt og spiste opp middagen til noen andre, men jeg kan ikke huske det skjedde noen gang da jeg var barn. Jeg ble overrasket over hvor mange som skrev at det var helt vanlig i den andre tråden.

Skrevet

Aldri sett på det som ett problem, egentlig bare noe positivt. Da får de noen ganger spiser mat vi ikke har og utvider smaksløkene sine. Nå er slle ungene glade i varmmat så selv om de har såist middag borte og kommer hjem til kiddag eller rester så spiser de. Det er også bare positivt om de får i seg noen kalorier mer enn vanlig, de har aldri vært noen overspisere. 

Nå har vi valgt å ha ett åpent hjem, så det å ha flere unger på besøk betyr også at ungene spiser hos venner innimellom. 

Anonymkode: 64fd4...527

Skrevet

Ikke et problem. Bare hyggelig det. Men mine ringer alltid og spør om det er greit først, og da spør jeg alltid om de tilbød middag så jeg vet de ikke trenger seg på andre. Så minner jeg på høflighet, altså rydde tallerken etter seg og tilby å hjelpe til med å dekke av bordet, samt takke pent for maten

Anonymkode: 537a8...538

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

:sjokkbla:

Anonymkode: 50582...2d7

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

«Det sosiale» innebærer vel også at msn lærer seg noen sosiale spilleregler? 

Ja, men spillereglene er det jo vi voksne som lager. Min datter kjenner mine spilleregler. Hun vet at det er ok for meg om besøk etter skoletid avtales samme dag. Hun vet også at jeg forventer kommunikasjon om dette før de faktisk står på døra (hun må spørre om det passer eller ikke), og det samme forventer jeg hvis hun blir med andre hjem. Hun vet også at jeg forventer at venninners foreldre blir spurt om det er greit før hun blir med noen hjem etter skolen. 

Vi har alle forskjellige ting vi er strenge på. Jeg tilrettelegger gjerne for gjestfrihet, selv om det skulle innebære et lite offer. Derimot tilrettelegger og "spesiallager" jeg ikke mat til egne barn, de må øve seg på å spise det som serveres. Der ser jeg at mange andre er mer ettergivende.

Oppegående barn lærer seg å følge foreldrenes spilleregler. De har heller ikke vondt av å lære at forskjellige hjem har forskjellige regler.

Men å la besøket sitte og vente på barnets rom mens familien spiser middag synes jeg er mangel på elementær dannelse.

Skrevet

Nei, det er da bare hyggelig om de spiser hos andre, og det samme om vennene spiser hos oss. Jeg synes det er rart at noen er så rigide at dette er et problem. 

Men vi har jo kontakt med enten barnet selv eller foreldrene underveis, sånn at vi vet hvor barnet vårt er og om det spiser. Da vet vi jo også hvor mange vi skal lage mat til. At hele dagen er spolert på grunn av en middag her eller der, det er for meg en helt merkelig tilnærming til verden. 

Skrevet

Set går fint. De er så småspist hele gjengen. Men hadde det vært digre tenåringer som spiser mer enn enn voksen mann er det greit å vite da. Min nevø på 15 spiser altså så enorme mengder mat. Og får man middag så må ann jo få spise seg mett. Men enn så lenge så går dette greit. 

Anonymkode: ac04c...df0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Urimelig offer? Der er vel der den største forskjellen på de som syns det er greit og ikke. At en voksen person spiser skive i stede for middag en sjelden gang er da ikke et stort offer for de fleste? Vi er som sagt kun to i husholdningen og det kan noen ganger oppstå situasjoner med litt lite mat om barnet har med seg tvillingvennene sine hjem. Nå begynner de å bli så store at det å dele min porsjon kan bli litt lite. Da snakker vi om at den som ikke er mett kan få skive i tillegg. Jeg kjenner barna som er her så godt at de ikke anser seg som gjester og som tar mitt ord for at det er ok at de spiser her. 

Mener du at barn som blir tilbudt middag skal takke nei i tilfelle det ikke er nok til resten av familien?

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Urimelig offer? Der er vel der den største forskjellen på de som syns det er greit og ikke. At en voksen person spiser skive i stede for middag en sjelden gang er da ikke et stort offer for de fleste? Vi er som sagt kun to i husholdningen og det kan noen ganger oppstå situasjoner med litt lite mat om barnet har med seg tvillingvennene sine hjem. Nå begynner de å bli så store at det å dele min porsjon kan bli litt lite. Da snakker vi om at den som ikke er mett kan få skive i tillegg. Jeg kjenner barna som er her så godt at de ikke anser seg som gjester og som tar mitt ord for at det er ok at de spiser her. 

Mener du at barn som blir tilbudt middag skal takke nei i tilfelle det ikke er nok til resten av familien?

Jeg bare tenkte tilbake på egen barndom, og jeg ville ha syntes det var griseflaut om jeg hadde blitt tilbudt middag hos noen, og så oppdaget at det medførte at det ikke var nok mat til familien. 

Da ville jeg mye heller fått høre at det ikke passer idag, men du kan komme i morgen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg bare tenkte tilbake på egen barndom, og jeg ville ha syntes det var griseflaut om jeg hadde blitt tilbudt middag hos noen, og så oppdaget at det medførte at det ikke var nok mat til familien. 

Da ville jeg mye heller fått høre at det ikke passer idag, men du kan komme i morgen. 

Men så får man sørge for at det ikke blir oppdaget da. Det virker som du var et ganske forknytt barn når du tenker på den måten? 

Skrevet

Nei, det er aldri et problem.

Anonymkode: 47d56...c11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...