Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #1 Skrevet 24. januar 2022 Er det noen her som har erfaring med melatonin? Jeg er inne i en periode som startet med at jeg møtte veggen, og veien videre inn i angsten var veldig kort. Jeg sliter med å sovne på kveldene. Har tankekjør, og våkner ofte rett etter at jeg har sovnet første gangen, og blir igjen liggende våken en stund med tankekjør. Jeg er engstelig for alt av medisiner, selv om psykolog og legen anbefaler meg å ta melatonin en periode nå. Dårlig søvn forverrer angsten, så det blir en ond sirkel. Hvordan føles det å bruke melatonin? Blir man kjempetrøtt sånn at man ikke klarer å holde seg våken? Hvordan skiller melatonin seg fra "vanlige" søvnpiller. Takknemlig om noen kan dele erfaringer med meg. Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #2 Skrevet 24. januar 2022 Melantonin er bedre enn andre sovemedisiner. Den forsterker melantoninen du allerede har i hjernen og du går inn i naturlig søvn. En bivirkning kan være at du «ser syner» i en overgangsperiode eller andre ting, men alt i alt bra. Vi har 3 mg her på ungdommen (snart voksen) og har gått på det i snart 7 år. Prøvde 2 andre midler etter 6 år da virkningen var borte, men de var såpass fæle at melantoninen var det beste alternativet. Anonymkode: f8d6b...968
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #3 Skrevet 24. januar 2022 Takk. Syner ser jeg allerede når jeg er på vei å sovne. Om det er det samme som dere opplever? Tankene forvrenger seg og jeg både hører og ser rare ting. Midt mellom drøm og virkelighet liksom. Sover man bedre når man først har sovnet også? Dypere. Hi Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #4 Skrevet 24. januar 2022 Anbefaler melatonin. Tar det 1 time før leggetid, fungerer veldig godt på meg. Har ikke noe å sammenligne med. Sover tyngre natta igjennom. Forsøker å ta den til samme til hver kveld. Anonymkode: ebb6a...5f8
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #5 Skrevet 24. januar 2022 Jeg sliter også med tankekjør og angst å da hjelper ikke melatonin. Eneste som hjelper sa da er stilnoct,da er jeg sovnet innen maks 15 minutter. Men den er på resept da. Anonymkode: be6aa...f12
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #6 Skrevet 24. januar 2022 Jeg synes det er helt fantastisk! Nå bruker jeg det ved behov, stort sett når jeg har PMS og sover dårlig pga. det. Tar en tablett ca. en time før jeg legger meg og så kommer det langsomt en utrolig behagelig og deilig følelse av å være søvnig. Sånn god og varm søvnig som man var da man var barn, liksom. Jeg sovner ikke umiddelbart, men lettere enn vanlig, og jeg sover heller ikke tyngre enn vanlig. Anonymkode: 4be45...d04
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #7 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg sliter også med tankekjør og angst å da hjelper ikke melatonin. Eneste som hjelper sa da er stilnoct,da er jeg sovnet innen maks 15 minutter. Men den er på resept da. Anonymkode: be6aa...f12 Tankekjør er grusomt når man skal sove. Jeg har noen "øvelser" jeg gjør som hjelper noen ganger. Men det litt upraktisk når jeg ligger i senga og prøver å ikke vekke samboer. Jeg tør ikke ta ordentlige sovemedisiner. Har i utgangspunktet ikke problemer med søvn. Sovner nesten momentant når jeg legger meg. Men sånn er det ikke nå for tida 😔 Jeg håper ting endrer seg når dagliglivet normaliserer seg. Nå jobber jeg redusert, og jeg er litt begrenset grunnet covid. Så da er jeg ikke like fysisk sliten som jeg normalt pleier å være. Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #8 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg synes det er helt fantastisk! Nå bruker jeg det ved behov, stort sett når jeg har PMS og sover dårlig pga. det. Tar en tablett ca. en time før jeg legger meg og så kommer det langsomt en utrolig behagelig og deilig følelse av å være søvnig. Sånn god og varm søvnig som man var da man var barn, liksom. Jeg sovner ikke umiddelbart, men lettere enn vanlig, og jeg sover heller ikke tyngre enn vanlig. Anonymkode: 4be45...d04 Det hørtes deilig ut. Savner liksom en normal innsovning. Stikker nok på apoteket å tar ut resepten. Har hatt den liggende i 6 mnd snart😒 Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #9 Skrevet 24. januar 2022 Melatonin funker til en viss grad på meg, men ikke når tankekjøret står på som verst. Jeg bruker enten zopiklone eller quetaiapine, begge deler må du ha resept for. Jeg blir ikke sløv og trøtt av melatonin, men blir trøttere enn uten. Zopiklone er grusomt "dagen derpå", og søvnen blir kunstig. Liker quateapin best, for da sover jeg godt og lenge, og våkner uthvilt. Med melatonin sover jeg bare 3-4 timer Anonymkode: 94a3b...136
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #10 Skrevet 24. januar 2022 Melantonin er supert! Tar det 12 timer før jeg skal stå opp! Ila. kvelden blir jeg mer og mer trøtt. Tidligere hadde det ikke noe å si om jeg la meg kl 2200 eller 0200, jeg fikk like mye søv uansett. Bruk av skjerm hadde heller ikke noe påvirkning. Nå tar jeg melontonin og legger meg når jeg blir trøtt, mellom 2200-0000. Og jeg blir påvirket som normalt av for mye skjerm før leggetid. Det løste jeg ved å kjøpe blålys-briller. Jeg har fortsatt tankekjør og slikt, men søvnen blir ikke like påvirket som før. Nå er jeg uthvilt når jeg står opp, og det hjelper veldig for den mentale helsen! Anonymkode: aa3c1...421
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #11 Skrevet 24. januar 2022 Da har jeg hentet ut en boks med melatonin. Ser det står at man ikke skal ta det sammen mat. Tidligst 2 timer etter mat. Noen som vet hvorfor? Står også at jeg kun skal bruke det i 5 dager 🤔 Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #12 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Da har jeg hentet ut en boks med melatonin. Ser det står at man ikke skal ta det sammen mat. Tidligst 2 timer etter mat. Noen som vet hvorfor? Står også at jeg kun skal bruke det i 5 dager 🤔 Anonymkode: 4a90e...39e Så rart, det har jeg aldri hørt eller måtte forholde meg til. Siden jeg tar ca en time før leggetid, altså rundt kl 22, er det uansett en stund siden sist måltid. Og man kan bruke det mye mer enn 5 dager, altså. 19-åringen min har brukt det i 7-8 år i strekk (har adhd). Anonymkode: 4be45...d04
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #13 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Så rart, det har jeg aldri hørt eller måtte forholde meg til. Siden jeg tar ca en time før leggetid, altså rundt kl 22, er det uansett en stund siden sist måltid. Og man kan bruke det mye mer enn 5 dager, altså. 19-åringen min har brukt det i 7-8 år i strekk (har adhd). Anonymkode: 4be45...d04 Kan det være stor forskjell på de forskjellige merkene? Min heter Melatonin Orifarm 3mg Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #14 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Da har jeg hentet ut en boks med melatonin. Ser det står at man ikke skal ta det sammen mat. Tidligst 2 timer etter mat. Noen som vet hvorfor? Står også at jeg kun skal bruke det i 5 dager 🤔 Anonymkode: 4a90e...39e Det med 5 dager, har jeg aldri hørt om. Det med måltid, vet jeg ikke. Men av erfaring, så tror jeg den har større virkning på «tom» mage. Jeg tar tabletten i 7-tiden på kvelden, og spiser ofte middag i 5-6-tiden. Jo nærmere måltidet, jo mindre virkning får jeg av den! Anonymkode: aa3c1...421
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #15 Skrevet 24. januar 2022 Grunnen til at du skal ta uten mat er for å bedre opptaket. Den tas best opp på tom mage/tarm 5 dager er rart, sønnen min har brukt i mange år Anonymkode: 94a3b...136
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #16 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kan det være stor forskjell på de forskjellige merkene? Min heter Melatonin Orifarm 3mg Anonymkode: 4a90e...39e Er samme her, men depot, altså PR (prolong release). Anonymkode: 4be45...d04
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #17 Skrevet 24. januar 2022 Finnes det mange forskjellige typer av melatonin? Her er bilde av pakningsvedlegget på glasset/plastboksen. Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Er samme her, men depot, altså PR (prolong release). Anonymkode: 4be45...d04 Må ærlig innrømme at det forstod jeg ikke så mye av😬 Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Må ærlig innrømme at det forstod jeg ikke så mye av😬 Anonymkode: 4a90e...39e Det er to hovedtyper på slik medisin. En som avgir all virkning med én gang. De er merket SR, singel release. Den andre typen avgir virkning over lenger tid, eller i to omganger, f.eks. 1 time etter inntak og så på nytt 4 timer etter inntak. Denne typen kalles depottablett og er merket PR, prolong release. Fordi sønnen min har store søvnvansker, ikke bare med innsovning, men også oppvåkning i løpet av natten, får han den typen som frigir virkestoffer over tid. Anonymkode: 4be45...d04
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kan det være stor forskjell på de forskjellige merkene? Min heter Melatonin Orifarm 3mg Anonymkode: 4a90e...39e Vi har samle merke. Brukt det merket 2 år nå i strekk. Ofte en halvtime etter mat uten at den mister virkning av den grunn. Anonymkode: f8d6b...968
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #21 Skrevet 24. januar 2022 Sønnen min på 11 år har brukt melatonin i 2 år hver dag,så høres rart ut at det står på din maks 5 dager Anonymkode: be6aa...f12
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #22 Skrevet 24. januar 2022 Tar en når jeg legger meg om jeg kjenner meg for lite trøtt. Sovner i løpet av 30 min. Samme om jeg står opp og tar fordi jeg ikke får sove. Datteren min bruker fast. Anonymkode: 61112...329
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #23 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Sønnen min på 11 år har brukt melatonin i 2 år hver dag,så høres rart ut at det står på din maks 5 dager Anonymkode: be6aa...f12 Står det ikke det på deres forpakning? Ingen anbefalinger i det heletatt? Begynner å lure på hva jeg har fått siden ingen andre har den begrensningen på 5 dager. Hi Anonymkode: 4a90e...39e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #24 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Står det ikke det på deres forpakning? Ingen anbefalinger i det heletatt? Begynner å lure på hva jeg har fått siden ingen andre har den begrensningen på 5 dager. Hi Anonymkode: 4a90e...39e Joda, det står inni, men på pakken utenpå står jo legens anbefaling. Der står navn og "En tablett om kvelden 1-2 timer før leggetid" eller noe sånt (husker ikke helt). Du kan jo kontakte legen hvis du er usikker. Jeg snakket litt med ene legen til sønnen min da han var rundt 12 år og innlagt på sykehus. Overlegen i nevrologi der forklarte meg at Melatonin er noe av der mest ufarlige legemiddelet som finnes, faktisk selges det som kosttilskudd i andre land, fordi det er et tilskudd av noe kroppen selv produserer. Nesten litt som jerntabletter hvis man har jernmangel. Anonymkode: 4be45...d04
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #25 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Står det ikke det på deres forpakning? Ingen anbefalinger i det heletatt? Begynner å lure på hva jeg har fått siden ingen andre har den begrensningen på 5 dager. Hi Anonymkode: 4a90e...39e Står ingenting om begrensining på min. Jeg fikk beskjed av legen min om at jeg skulle ta de hver dag for å få skikkelig effekt. Anonymkode: 1be38...a3c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå