Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #26 Skrevet 23. januar 2022 Tror dette er litt avhengig av hvordan man bor. Jeg er en av dem som alltid serverer mat til dem som befinner seg i huset når maten serveres. MEN, vi bor relativt spredt, ute i havgapet. Barna blir med hverandre hjem på skolebussen, og blir hentet av foreldrene etter jobb, eller i løpet av ettermiddagen, alt etter hva som avtales. Sykler de til hverandre er det gjerne en halvtimes sykkeltur. Å be dem stikke hjem og spise og komme tilbake etterpå ville medført en time på sykkel. Hadde vi bodd i byggefelt, og vennene bodde tre hus nedenfor, hadde nok ikke det å alltid tilby dem mat vært like selvfølgelig for meg. Men jeg tenker at det er viktig, uavhengig av hvordan vi bor, at barnas venner opplever å bli inkludert i måltider og aktiviteter. Anonymkode: 57f7b...ca2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #27 Skrevet 23. januar 2022 Keg tilbyr alltid middag til de som er innom - uavhengig av om det er barn eller voksne. Vi har stor sett grønnsaker, ris, poteter osv i hus. Skal vi ha «porsjonstetter» ala fiskefileer eller koteletter kan jeg do. Regel hente opp en ekstra fra frysa - evt supplerer vi med noe som passer. alternstivet er å lage opp/time opp litt ekstra salat, hvitløksbrød, rundstykker osv Anonymkode: f95e3...e0e
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #28 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Tror dette er litt avhengig av hvordan man bor. Jeg er en av dem som alltid serverer mat til dem som befinner seg i huset når maten serveres. MEN, vi bor relativt spredt, ute i havgapet. Barna blir med hverandre hjem på skolebussen, og blir hentet av foreldrene etter jobb, eller i løpet av ettermiddagen, alt etter hva som avtales. Sykler de til hverandre er det gjerne en halvtimes sykkeltur. Å be dem stikke hjem og spise og komme tilbake etterpå ville medført en time på sykkel. Hadde vi bodd i byggefelt, og vennene bodde tre hus nedenfor, hadde nok ikke det å alltid tilby dem mat vært like selvfølgelig for meg. Men jeg tenker at det er viktig, uavhengig av hvordan vi bor, at barnas venner opplever å bli inkludert i måltider og aktiviteter. Anonymkode: 57f7b...ca2 Det tror jeg stemmer. Vi bor i et tettbygd rekkehusområde der ungene løper inn og ut hos hverandre veldig mye, særlig om sommeren. Hvis det alltid skulle serveres middag til de som tilfeldigvis er her når vi skal spise, hadde det blitt bare kaos. Men de får jo mat hvis det er avtalt på forhånd. Anonymkode: a291a...ba3
the amazing spidermamma Skrevet 23. januar 2022 #29 Skrevet 23. januar 2022 Det er bare hyggelig med små middagsgjester. Synes ikke det er et stort problem å "utvide" middagen med litt ekstra tilbehør for at alle skal få. Vi ukes handler også, men det er jo ikke så millimeter-nøyaktig at ikke det går an å tilpasse til en til!
Mostly Harmless Skrevet 23. januar 2022 #30 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Tror dette er litt avhengig av hvordan man bor. Jeg er en av dem som alltid serverer mat til dem som befinner seg i huset når maten serveres. MEN, vi bor relativt spredt, ute i havgapet. Barna blir med hverandre hjem på skolebussen, og blir hentet av foreldrene etter jobb, eller i løpet av ettermiddagen, alt etter hva som avtales. Sykler de til hverandre er det gjerne en halvtimes sykkeltur. Å be dem stikke hjem og spise og komme tilbake etterpå ville medført en time på sykkel. Hadde vi bodd i byggefelt, og vennene bodde tre hus nedenfor, hadde nok ikke det å alltid tilby dem mat vært like selvfølgelig for meg. Men jeg tenker at det er viktig, uavhengig av hvordan vi bor, at barnas venner opplever å bli inkludert i måltider og aktiviteter. Anonymkode: 57f7b...ca2 Dette med hvordan man bor er et godt poeng. Her bor vi så tett at de driftigste ungene sjekket hjemme hos alle for å finne huset med dagens mest fristende middag, og vips var alle på besøk der. Så her har vi foreldre kommet frem til at vi ikke serverer middag til hverandres barn med mindre de er på avtalt besøk. De avslutter leken, spiser hver for seg, og treffes eventuelt igjen etterpå. Da slipper jeg å stå igjen med alt for mye lakserester bare fordi naboen har pannekaker i dag. Så har vi heller barn på lunsj i helgene, og med på pepperkakebaking og andre aktiviteter, så de føler seg velkomne likevel.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #31 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men altså, folk her er nesten unisont enige om at det er uting at voksene folk kommer på uavtalt besøk, selv om de ikke forventer noe annet enn en kopp kaffe. Hvorfor er det da totalt motsatt med barn? Da skal man kaste om på alle planer hvis det plutselig står noen på døra ti på fem. Jeg serverer ikke middag om det ikke passer, og selv om det passer ville jeg ringt de aktulle foreldrene (eller bedt ungen ringe) for å høre om det var greit for dem også. Anonymkode: a291a...ba3 Barn bryr seg ikke om rotet 😂 kan være bomba he rtil tider, pga mye sykdom. Men barnet må få lov til å ha med venner hjem for det. Men jeg orker ikke ha besøk av familie og venner hvis det ikke ser så alright ut her. Viktigere at barna får ha med venner hjem, så enkelt å si ja til barnas venner og nei til voksne som kommer uanmeldt. Anonymkode: 68bad...28c
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #32 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jenten vår på 10 år har plutselig med noen hjem, gjerne i middagstiden. Jeg ukeshandler, og prøver å beregne middag til oss som bor her. Da blir det stort sett for lite mat. Noen ganger har jeg lagt ut mat fra frysen som må spises den dagen. Hva gjør dere? Har flere ganger måtte ut å kjøpe mer mat. Synes dette er mye stress, er det forventet at de får middag hver gang? Anonymkode: ba954...2b2 Snakk med ungen. Si at du må vite. Anonymkode: b9d9b...02f
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #33 Skrevet 24. januar 2022 Jeg sitter ikke og spiser brødskive i stedet for kyllingfilet med tilbehør fordi nabobarna skal få mat, ærlig talt. Jeg og barna mine er de viktige i dette huset, gjestene skal ikke behandles bedre enn oss. Har vi ikke nok så sier jeg det. Har vi nok så får vennen mat. Men jeg forer ikke andres unger uten avtale. Har flere ganger laget middag og så kommer ene barnet mitt hjem og sier at de spiste hos en venn. Da har de spist noe junk, og orker ikke ordentlig middag. Det er respektløst av de foreldrene det gjelder. Anonymkode: d0d51...feb
Havhesten2017 Skrevet 24. januar 2022 #34 Skrevet 24. januar 2022 Kjære deg Pris deg lykkelig over at datteren din har venner med hjem som du kan inkludere i fellesskapet deres rundt middagsbordet! Det er en gave å ha sosiale barn, og den praktiske utfordringen det er å diske opp med mer mat er svimlende liten i forhold til hva du oppnår av sosial glede og følelse av inkludering. Mange gode forslag i trådene over, jeg tenker at det å improvisere og være løsningsorientert er stikkord her. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #35 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg sitter ikke og spiser brødskive i stedet for kyllingfilet med tilbehør fordi nabobarna skal få mat, ærlig talt. Jeg og barna mine er de viktige i dette huset, gjestene skal ikke behandles bedre enn oss. Har vi ikke nok så sier jeg det. Har vi nok så får vennen mat. Men jeg forer ikke andres unger uten avtale. Har flere ganger laget middag og så kommer ene barnet mitt hjem og sier at de spiste hos en venn. Da har de spist noe junk, og orker ikke ordentlig middag. Det er respektløst av de foreldrene det gjelder. Anonymkode: d0d51...feb Stakkars ungene, både dine og gjestene. For et ekkelt regime. Anonymkode: 681eb...131
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. januar 2022 #36 Skrevet 24. januar 2022 Vi lager alltid nok mat til minst 2 ekstra da vi ofte har flere enn oss til bords. Alle blir servert mat og skulle det mot formodning knipe så fyller vi på med salat og brød . Det som blir til overs spises i nistepakka eller til lunsj.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #37 Skrevet 24. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Vi lager alltid nok mat til minst 2 ekstra da vi ofte har flere enn oss til bords. Alle blir servert mat og skulle det mot formodning knipe så fyller vi på med salat og brød . Det som blir til overs spises i nistepakka eller til lunsj. Det høres jo fint ut, men hva gjør du når det motsatte skjer? Du har laget mat til fire pluss to ekstra, men så dukker ikke barna opp fordi de spiser hos noen andre. Vi som synes dette er plagsomt er ikke i mot middagsgjester, vi vil bare vite om det på forhånd. Det gjelder (i hvertfall for meg) også om mine barn skal spise hos noen andre. Jeg setter rett om slett ikke pris på det om de ikke kommer hjem fra skolen uten noe slags varsel eller avtale. Gjør det meg til kontrollfreak? Anonymkode: a291a...ba3
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 24. januar 2022 #38 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det høres jo fint ut, men hva gjør du når det motsatte skjer? Du har laget mat til fire pluss to ekstra, men så dukker ikke barna opp fordi de spiser hos noen andre. Vi som synes dette er plagsomt er ikke i mot middagsgjester, vi vil bare vite om det på forhånd. Det gjelder (i hvertfall for meg) også om mine barn skal spise hos noen andre. Jeg setter rett om slett ikke pris på det om de ikke kommer hjem fra skolen uten noe slags varsel eller avtale. Gjør det meg til kontrollfreak? Anonymkode: a291a...ba3 Maten spises enten som matpakke eller lunsj . Kan den fryses ned så hender det at vi gjør det og. For min del bryr jeg meg lite om hvor ungene mine spiser eller om de sier fra eller ikke. Så lenge de har spist før de skal trene er jeg fornøyd . Det fungerer fint for meg. Hva som er greit eller ikke greit for deg er det bare du som kan bestemme.
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #39 Skrevet 24. januar 2022 Jeg vil ha beskjed hvis det kommer gjester, selv om det er barn. Det får jeg også, typisk at min datter ringer på hjemveien når hun tar følge med en venninne og spør: kan xxx bli med hjem i dag. Det holder for meg, og som regel sier jeg ja. Men jeg vil ha en mulighet til å si nei før ungene står på døra hvis vi har andre planer, skal bort e.l. Anonymkode: 996cc...5b7
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #40 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det er vel ikke nødvendig å kjøpe mer mat. Jeg gir barna middag, og så lager jeg egg eller ostesmørbrød til meg selv. Det er null problem. Ellers får de jo beskjed om at noen avtaler må utgå i visse tilfeller. Du kan jo si at du må ha beskjed dagen før. Anonymkode: dc91d...c40 Jeg er ikke enig i at det er null problem. Skal jeg lage middag til hele familien, pluss ubedte gjester, mens jeg spiser brødskiver selv? Jeg vil og ha middag. Kjøtt, grønnsaker, varmmat. Jeg synes faktisk det er en uting at det forventes at barnas gjester til enhver tid skal spise min middag. Hi. Jeg er kanskje dust, da, men jeg er litt lei, og sier som det er at vi ikke har beregnet ekstra middagsgjester i dag, og at vedkommende må dra hjem til middagstid. Har vi nok mat får de selvsagt være, hvis ikke må de avstå. Jeg ofrer ikke meg selv for unger som kan rusle hjem til egne middager. Anonymkode: 75878...599
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #41 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke enig i at det er null problem. Skal jeg lage middag til hele familien, pluss ubedte gjester, mens jeg spiser brødskiver selv? Jeg vil og ha middag. Kjøtt, grønnsaker, varmmat. Jeg synes faktisk det er en uting at det forventes at barnas gjester til enhver tid skal spise min middag. Hi. Jeg er kanskje dust, da, men jeg er litt lei, og sier som det er at vi ikke har beregnet ekstra middagsgjester i dag, og at vedkommende må dra hjem til middagstid. Har vi nok mat får de selvsagt være, hvis ikke må de avstå. Jeg ofrer ikke meg selv for unger som kan rusle hjem til egne middager. Anonymkode: 75878...599 For et grått liv. Anonymkode: 681eb...131
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #42 Skrevet 24. januar 2022 Her får alle gjester mat hvis de vil ha, så lenge jeg er frisk nok til det (er ufør, og noen dager er verre enn andre). Enig med dersom sier de husker hvor lite velkommen de følte seg der de måtte sitte på trappa og vente når vennene spiste. Her i huset hadde vi til og med en håndverker (ikke en vi kjente fra før) som ikke ble helt ferdig til vanlig tid, som spiste middag sammen oss. Anonymkode: 70906...9e5
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #43 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her får alle gjester mat hvis de vil ha, så lenge jeg er frisk nok til det (er ufør, og noen dager er verre enn andre). Enig med dersom sier de husker hvor lite velkommen de følte seg der de måtte sitte på trappa og vente når vennene spiste. Her i huset hadde vi til og med en håndverker (ikke en vi kjente fra før) som ikke ble helt ferdig til vanlig tid, som spiste middag sammen oss. Anonymkode: 70906...9e5 Nettopp. Man inkluderer. Anonymkode: 681eb...131
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #44 Skrevet 24. januar 2022 Kommunikasjon er en utrolig bra ting! Hvis en av ungene, eller flere, har med venner hjem etter skolen, så spør jeg dem "Skal du hjem til middag, eller vil du spise her?". Hvis de vil spise her, spør jeg "Har du gitt beskjed hjemme?". Hvis de ikke har det, sender de sms og gjør det. Da vet jeg før middag om det blir noen ekstra til bords og kan beregne mat deretter. Mine egne barn har også regelen om å gi beskjed. Hører jeg ikke noe og de ikke kommer hjem etter skolen, så ringer jeg dem og spør. Jeg synes det er rart å lage dette om til et problem når deg er så utrolig enkelt å løse situasjonen med et par spørsmål. Har jeg f.eks. kjøpt inn akkurat en kyllingfilet til hver og vi den dagen endte opp med to ekstra gjester, så skjærer jeg alle filetene i skiver etter de er stekt og legger på et serveringsfat som sendes rundt, samt lager litt ekstra tilbehør. Da får alle middag (jeg spiser IKKE skiver fordi ungene har besøk, altså, der går grensen!), men alle får kanskje litt mindre av hovedretten og litt mer av tilbehøret i stedet. Anonymkode: a8b5d...7b4
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #45 Skrevet 24. januar 2022 Kan du ikke bare si at datteren din skal spise middag, men de må gjerne leke på rommet mens hun spiser. Folk spiser middag på ulike tider det er ikke sikkert at foreldrene heller har tenkt at barna skal over til dere for å spise middag for det skal de gjøre sammen senere. Anonymkode: 6f83f...a47
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #46 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Her får alle gjester mat hvis de vil ha, så lenge jeg er frisk nok til det (er ufør, og noen dager er verre enn andre). Enig med dersom sier de husker hvor lite velkommen de følte seg der de måtte sitte på trappa og vente når vennene spiste. Her i huset hadde vi til og med en håndverker (ikke en vi kjente fra før) som ikke ble helt ferdig til vanlig tid, som spiste middag sammen oss. Anonymkode: 70906...9e5 Mhm. Det tror jeg sånn passe på. Hvorfor denne trangen til å oppheve seg selv til helgen på et anonymforum? Hadde jeg tilbud en håndverker middag, tror jeg han hadde sett på meg som rape gal. Anonymkode: 75878...599
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #47 Skrevet 24. januar 2022 Her er jeg ikke så streng på det. Vi spiser ofte litt uformell middag i stua. Kommer det en ekstra gjest, så tilbyr jeg, hvis vi har nok. Tar heller litt mindre på hver tallerken, når jeg deler ut. Så får de tilbud om brødskive, om de er mer sultne. Nå lager jeg ikke så avanserte og tidskrevende middager. Jeg forventer ikke at 10 åringen får middag, hvis ho blir med en venninne hjem fra skolen. Men setter pris på om ho blir tilbudt et par brødskiver. Ser en her skriver at en ikke liker om ungen har spist junk på besøk, og derfor ikke har lyst på middagen hjemme. Jeg ville jo heller satt pris på at noen ga barnet mitt mat jeg da. Så fikk den middagen heller blitt kveldsmat. Anonymkode: 9f02b...a71
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #48 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Kan du ikke bare si at datteren din skal spise middag, men de må gjerne leke på rommet mens hun spiser. Folk spiser middag på ulike tider det er ikke sikkert at foreldrene heller har tenkt at barna skal over til dere for å spise middag for det skal de gjøre sammen senere. Anonymkode: 6f83f...a47 Trist å være så lite gjestfri. Anonymkode: 681eb...131
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #49 Skrevet 24. januar 2022 Her spiser vi middag sent (pga far kommer sent hjem) så barn som er med hjem fra skolen får et lett måltid sammen med barnet vårt. Middag spiser de så hjemme hos seg selv. De får skiver/rundstykker, frukt, grove vafler. Har fungert fint så langt og alle er fornøyde. Anonymkode: 03fd8...167
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #50 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Trist å være så lite gjestfri. Anonymkode: 681eb...131 Nei det handler ikke om å være lite gjestfri, men å sette tydelige grenser. Har foreldrene avtalt på forhånd at barnet skal være der på middag og utover så er det helt greit. Selv synes jeg det var irriterende de få ganger sønnen min kom hjem og sa han hadde spist middag hos venner, her hadde jeg stått å laget middag til oss to også var han ikke sulten lenger. Selv opplevde jeg ofte i oppveksten at man ventet på rommet til den man besøkte hadde spist og det gjorde ingenting. Jeg skulle jo hjem å spise middag, jeg så ikke på det som noe problem. Det at vi fikk være inne hos venner eller hos meg var den gjestfriheten vi trengte. Anonymkode: 6f83f...a47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå