Gå til innhold

Blir gal av uventede middagsgjester…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenten vår på 10 år har plutselig med noen hjem, gjerne i middagstiden.

Jeg ukeshandler, og prøver å beregne middag til oss som bor her. Da blir det stort sett for lite mat. Noen ganger har jeg lagt ut mat fra frysen som må spises den dagen.

Hva gjør dere? Har flere ganger måtte ut å kjøpe mer mat. Synes dette er mye stress, er det forventet at de får middag hver gang? 

Anonymkode: ba954...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke nok til alle så spiser jeg skive. Det skjer ikke så ofte, men når jeg har planlagt middag for to så er det sjelden nok til tre. Jeg prøver å begrense matsvinn. 

Anonymkode: d9677...443

Skrevet

Hvis du vet at det kan dukke opp middagsgjester hver dag, så er det greit å ha noe ekstra i fryseren. Fiskepinner eller pølser eller noe. Når man har barn, så bør man ta høyde for at barnet får besøk, og at det kan ende opp med en eller to ekstra til middag. Det er jo bare hyggelig. Hvis du ikke vil det, så sier du fra at du ikke har beregnet nok mat, og sender barnet hjem

Anonymkode: 2bf83...071

Skrevet

Si fra til dattera di at hun ikke kan ta med gjester til middag uten at det er avtalt på forhånd. Senest dagen før. Hun er gammel nok til å forstå det. 

Anonymkode: a291a...ba3

Skrevet

Vi tilbyr skiver om det ikke er middag nok. Evt koke en pose tomatsuppe - det har vi som regel alltid liggende, og er fort gjort å lage.

Anonymkode: 63d78...c70

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Vi tilbyr skiver om det ikke er middag nok. Evt koke en pose tomatsuppe - det har vi som regel alltid liggende, og er fort gjort å lage.

Anonymkode: 63d78...c70

Får gjestene skiver mens dere spiser middagen? 

Anonymkode: dc91d...c40

Skrevet

Det er vel ikke nødvendig å kjøpe mer mat. Jeg gir barna middag, og så lager jeg egg eller ostesmørbrød til meg selv. Det er null problem. Ellers får de jo beskjed om at noen avtaler må utgå i visse tilfeller. Du kan jo si at du må ha beskjed dagen før. 

Anonymkode: dc91d...c40

Skrevet

Hvis barna bor så nær at de bare kan stikke innom, bor de faktisk nært nok til at de kan gå hjem og spise middag. Jeg regner med å bli hatet her inne nå, men det hadde ikke vært aktuelt for meg i en hverdag som er travel nok fra før å måtte legge inn en ekstratur på butikken før middag flere ganger i uka. Jeg er heller ikke villig til å hoppe over middagen og spise brødskiver selv, på fast basis, fordi nabolagets barn plutselig kommer innom og "må" spise middag her. 

(Jeg har hoppet over middagen flere ganger jeg, fordi det kom barn eller ungdommer som trengte det mer enn meg. Men jeg hadde ikke vært villig til å gjøre det på fast basis på det grunnlaget hi her beskriver.)

Det jeg hadde gjort: Jeg hadde først tatt en prat med jenta om det å invitere venner på middag uten å si fra, og forklart hvorfor dette blir vanskelig for deg. Så ville jeg stilt krav om å få et forvarsel, for eksempel dagen før.

Videre ville jeg tatt en prat med vennene som bare kom (jeg forutsetter her at de bor nært nok til at de bare kan stikke hjem), og forklart at dessverre har vi bare nok middag til husets egen folk, og at de kunne stikke hjem og spise middag og komme tilbake etterpå, alternativt få en brødskive, et speilegg eller et ostesmørbrød.

Skrevet

For en uting det er å fore andres unger uten at det er en avtale om det.

Anonymkode: 5f230...57d

Skrevet

Helt uproblematisk å «utvide» retten så det blir nok til alle. Ekstra potet/ris/pasta, ekstra grønnsaker/salat. Har vi proteiner der vi har beregnet nøyaktig, f.eks. hver sin kotelett eller fiskefilet, så tar jeg opp noe fra fryseren. Karbonade, kyllingfilet, panert fisk el.l. og spiser det selv eller en av de andre får om de vil ha. 

Kunne ikke falle meg inn å gi gjesten brødskive eller ingen middag. Hos oss får alle tilbud om mat, uten unntak. Det er barnas venner, skulle bare mangle. 

Selv om vi også ukeshandler så har vi jo mat. Både frossent, hermetisk og tørrvarer har lang holdbarhet, og gjør det enkelt å alltid ha noe i bakhånd, hvis ikke ferskvarene i kjøleskapet er tilstrekkelig. 

Anonymkode: 57f7b...ca2

Skrevet
Superdolly skrev (20 minutter siden):

Hvis barna bor så nær at de bare kan stikke innom, bor de faktisk nært nok til at de kan gå hjem og spise middag. Jeg regner med å bli hatet her inne nå, men det hadde ikke vært aktuelt for meg i en hverdag som er travel nok fra før å måtte legge inn en ekstratur på butikken før middag flere ganger i uka. Jeg er heller ikke villig til å hoppe over middagen og spise brødskiver selv, på fast basis, fordi nabolagets barn plutselig kommer innom og "må" spise middag her. 

(Jeg har hoppet over middagen flere ganger jeg, fordi det kom barn eller ungdommer som trengte det mer enn meg. Men jeg hadde ikke vært villig til å gjøre det på fast basis på det grunnlaget hi her beskriver.)

Det jeg hadde gjort: Jeg hadde først tatt en prat med jenta om det å invitere venner på middag uten å si fra, og forklart hvorfor dette blir vanskelig for deg. Så ville jeg stilt krav om å få et forvarsel, for eksempel dagen før.

Videre ville jeg tatt en prat med vennene som bare kom (jeg forutsetter her at de bor nært nok til at de bare kan stikke hjem), og forklart at dessverre har vi bare nok middag til husets egen folk, og at de kunne stikke hjem og spise middag og komme tilbake etterpå, alternativt få en brødskive, et speilegg eller et ostesmørbrød.

Jeg er enig med deg. Jeg vil nesten si det er på grensen til uoppdragent å bare slenge innom uten forvarsel og forvente full oppvartning på bekostning av husets egne beboere. Ingen voksne oppfører seg slik, så hvorfor skal det være fritt fram for barn?

Skrevet

Vi bruker for det meste kjøttdeig og kyllingfilet i ulike slag. Jeg kjøper stort og fryser ned i posjoner siden vi ikke spiser den mengden dette selges i. Nå har jeg fryst ned flere enkelt posjoner med kjøtt også, for når svigersønn kommer på middag må det mere mat til. Da er det greit å ta en vanlig posjon kjøtt og en liten. Ris, grønnsaker, poteter er det bare å ta litt mere av, slikt har jeg i skapet alltid. Mulig det blir litt anderledes enn planen, men er små endringer som skal til slik har det igrunn alltid vært når ungene har hatt med venner hjem også, selv om vi spiste middag som kveldsmat før og da var det ikke ofte vi hadde flere til bords. 

Ungene vet også om det kommer ett ekstra menneske til middag må kjøttet fordeles, da er et ikke sikkert det er like mye til alle som det pleier å være. 

Anonymkode: 0f182...a6d

Skrevet

Det er da bare koselig. Vi deler på det vi har og sper på med noe annet om det kniper på mengden. Jeg husker veldig godt hvilke hus det var hyggelig å være tiåring på besøk i og hvilke som var som ditt.

Anonymkode: 681eb...131

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er da bare koselig. Vi deler på det vi har og sper på med noe annet om det kniper på mengden. Jeg husker veldig godt hvilke hus det var hyggelig å være tiåring på besøk i og hvilke som var som ditt.

Enig!! Der det er hjerterom er det husrom og selv små barn merker hvor de er velkommen til middag som ikke er avtalt 

Anonymkode: c4b26...8fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Enig!! Der det er hjerterom er det husrom og selv små barn merker hvor de er velkommen til middag som ikke er avtalt 

Anonymkode: c4b26...8fc

Men altså, folk her er nesten unisont enige om at det er uting at voksene folk kommer på uavtalt besøk, selv om de ikke forventer noe annet enn en kopp kaffe. Hvorfor er det da totalt motsatt med barn? Da skal man kaste om på alle planer hvis det plutselig står noen på døra ti på fem.

Jeg serverer ikke middag om det ikke passer, og selv om det passer ville jeg ringt de aktulle foreldrene (eller bedt ungen ringe) for å høre om det var greit for dem også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Men altså, folk her er nesten unisont enige om at det er uting at voksene folk kommer på uavtalt besøk, selv om de ikke forventer noe annet enn en kopp kaffe. Hvorfor er det da totalt motsatt med barn? Da skal man kaste om på alle planer hvis det plutselig står noen på døra ti på fem.

Jeg serverer ikke middag om det ikke passer, og selv om det passer ville jeg ringt de aktulle foreldrene (eller bedt ungen ringe) for å høre om det var greit for dem også.

Kaster da ikke om på "alle planer" fordi om ungene har med seg noen hjem? Skal vi spise får de mat, skal vi noe på kvelden etter middag får de enten være med eller dra hjem. Det er da ikke noe hokus pokus.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kaster da ikke om på "alle planer" fordi om ungene har med seg noen hjem? Skal vi spise får de mat, skal vi noe på kvelden etter middag får de enten være med eller dra hjem. Det er da ikke noe hokus pokus.

Jeg mente middagsplanen. Mange her skriver at de vil droppe det de egentlig hadde tenkt å lage og steke fiskepinner i stedet, eller de gir den uventen gjesten sin porsjon og setter seg ned med en brødskive selv. Det er å kaste om på middagsplanene.

Jeg vil mye heller droppe vindusvask-planene og servere en kopp kaffe til tante Turid som stakk innom da hun tilfeldigvis var i nærheten, faktisk.

Skrevet

Nå er mine så store at de ikke drar med seg gjester hjem på det viset lenger, men da de gjorde det så delte vi på det som var og spedde på med brødskiver eller mer tilbehør. Det var aldri noen som klaga, selv om de fikk 2/3 karbonade, en halv potet, en skive brød og ekstra gulrøtter. Som jentunge husker jeg også at de koseligste husene å beske var de som alltid lagde plass til en til, i motsetning til de stedene vi måtte sitte ute på trappa mens de spiste. Maten var det ikke så nøye med. Om det ble brødskive med ost eller gourmetmiddag spilte ingen rolle. Det var mest følelsen av å være velkommen. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (4 minutter siden):

Nå er mine så store at de ikke drar med seg gjester hjem på det viset lenger, men da de gjorde det så delte vi på det som var og spedde på med brødskiver eller mer tilbehør. Det var aldri noen som klaga, selv om de fikk 2/3 karbonade, en halv potet, en skive brød og ekstra gulrøtter. Som jentunge husker jeg også at de koseligste husene å beske var de som alltid lagde plass til en til, i motsetning til de stedene vi måtte sitte ute på trappa mens de spiste. Maten var det ikke så nøye med. Om det ble brødskive med ost eller gourmetmiddag spilte ingen rolle. Det var mest følelsen av å være velkommen. 

Spot on. Så enig!!!!!

Skrevet

Hvis bi har akkurat med mat koker vi en suppe til forrett, steker opp pannekaker til dessert, lager litt ekstra tilbehør som passer eller serverer en brødskive til for eksempel.

Anonymkode: a15ce...c67

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke snakk om å kaste om på alle planer, men å tilrettelegge for at det kommer en til rundt middagsbordet. Jeg gir aldri middag til noen uten å sjekke med foreldrene, men ellers har vi enten endret menyen (med noe som alt er i hus, jeg kjører ikke ut og handler nytt), eller spedd på det vi har. Jeg har ikke vondt av å spise skive og omelett om det ikke er nok middag til alle. 

Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Og så så godt som maten man fikk andre steder smakte! Jeg husker at vi spiste knekkebrød med smør hos en venninne og det smakte så mye bedre enn hjemme. I voksen alder skjønner jeg at de nok ikke hadde penger til middag til en ekstra gjest, men nok knekkebrød å spandere, det hadde de ❤️

Skrevet
Himmel og hav skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke helt hjerteløs, jeg hadde absolutt gjort det hvis det var snakk om et barn jeg mistenkte at ikke fikk ordentlig mat hjemme, for eksempel. Men når alternativet ikke er å sitte sulten på trappa, men å stikke hjem til sin egen familie som venter med varm mat, da syns jeg det er OK å sende dem hjem. De har til og med godt av å lære at eneklte ting må planlegges på forhånd.

Skrevet

Jeg sørger alltid for mat til alle som er på besøk her. (Men det er ikke akkurat hver dag at det kommer en hvis en middagsgjest). Om nødvendig går jeg sulten selv, men det er det sjelden behov for. Jeg opplever det samme andre veien, mine barn pleier å bli invitert på middag om de er med en venninne hjem fra skolen e.l. Synes det er litt sært å ikke ha plass til en unge ekstra rundt middagsbordet, da leter man etter problemer, snarere enn løsninger.

Anonymkode: 996cc...5b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sørger alltid for mat til alle som er på besøk her. (Men det er ikke akkurat hver dag at det kommer en hvis en middagsgjest). Om nødvendig går jeg sulten selv, men det er det sjelden behov for. Jeg opplever det samme andre veien, mine barn pleier å bli invitert på middag om de er med en venninne hjem fra skolen e.l. Synes det er litt sært å ikke ha plass til en unge ekstra rundt middagsbordet, da leter man etter problemer, snarere enn løsninger.

Anonymkode: 996cc...5b7

Men hvis de skal være med hjem fra skolen, spør de ikke? "Mamma, kan Tone bli med meg hjem i dag?" Det gjorde vi faktisk da jeg var liten, og det er da enda lettere i dag med mobiltelefoner og sånt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg mente middagsplanen. Mange her skriver at de vil droppe det de egentlig hadde tenkt å lage og steke fiskepinner i stedet, eller de gir den uventen gjesten sin porsjon og setter seg ned med en brødskive selv. Det er å kaste om på middagsplanene.

Jeg vil mye heller droppe vindusvask-planene og servere en kopp kaffe til tante Turid som stakk innom da hun tilfeldigvis var i nærheten, faktisk.

Er dette en så alvorlig utgave av å "kaste om" på planer at det setter deg helt ut? At man sper på med skive, eller  velger torsdagens middag på en mandag?  Da må jo det moderne livet sette deg helt ut rett som det er. Og jeg klarer faktisk like enkelt tante Turid og kaffekoppen, altså. Fram til nå har jeg sett på begge deler som relativt ubemerkelsesverdige sosiale situasjoner å beherske, men det er tydeligvis drøyt for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...