Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #1 Skrevet 23. januar 2022 Har en sønn 9 klasse. Fikk 4 i matte og synes matte er et greit fag….bortsett fra algebra. Sittet og jobbet nå og det er vanskelig. Tårene spretter og nå måtte han legge det bort. Får fint til grønn løype. Rød løype går til nød hvis vi veileder han litt. Svart løype er utenkelig! Andre emner i matte er ok. Flere som synes dette er vanskelig? Anonymkode: e37ab...b83
TinaK 1990 Skrevet 23. januar 2022 #2 Skrevet 23. januar 2022 Ligninger var mitt mareritt da jeg gikk på skolen! Heldigvis har mannen min god peiling så han kan bistå med hjelp her..
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #3 Skrevet 23. januar 2022 Min 14-åring er lik. Han får 5 og 6 ellers i matte, men algebraprøven fikk han 3- på. Jeg vil tro det kommer til å løsne etter hvert siden han ikke synes matte er vanskelig sånn ellers. Anonymkode: d1faa...467
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #4 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Min 14-åring er lik. Han får 5 og 6 ellers i matte, men algebraprøven fikk han 3- på. Jeg vil tro det kommer til å løsne etter hvert siden han ikke synes matte er vanskelig sånn ellers. Anonymkode: d1faa...467 Jeg prøver å si til han at algebra er bare er av mange delemner i matte. Han får gjøre så godt han kan på denne vurderingen. Anonymkode: e37ab...b83
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #5 Skrevet 23. januar 2022 Har han brukt Dragonbox? Det er utrolig god hjelp med algebra. Anonymkode: 904e4...4cc
("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge Skrevet 23. januar 2022 #6 Skrevet 23. januar 2022 Jeg har en 15 åring som ligger på 5 til 6 i matte nå i 10, men i algebra så fikk hun 2+ på prøven.... hun sier selv at hun rett og slett ikke skjønner det om det er tekstoppgaver. Så jeg tror algebra generelt er noe av det vanskeligste de har i matte.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #7 Skrevet 23. januar 2022 Har han skjønt hva algebra egentlig er? Gå helt tilbake til starten og få inn hva poenget med den typen regning egentlig er. Jeg vil tro det er problemet. Hvis gan girstår det grunnleggende blir resten mye mer naturlig. Anonymkode: dc8dd...5af
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #8 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har han skjønt hva algebra egentlig er? Gå helt tilbake til starten og få inn hva poenget med den typen regning egentlig er. Jeg vil tro det er problemet. Hvis gan girstår det grunnleggende blir resten mye mer naturlig. Anonymkode: dc8dd...5af Han kan begynne her: https://www.matematikk.org/side.html?tid=125799 Det er ikke vanskelig når man forstår det grunnleggende. Anonymkode: dc8dd...5af
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #9 Skrevet 23. januar 2022 Hi her. Takk for tips. Akkurat nå har det låst seg helt. Heldigvis skjønner han grønn løype såret grunnleggende er der. Det som er dumt er at prøven er på tirsdag og så får de vel neppe algebra igjen før til høsten… Anonymkode: e37ab...b83
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #10 Skrevet 23. januar 2022 Jeg har hørt at de forsøker å tvinge barna til og lære seg å bruke arabiske tall på skolen. Kanskje derfor matte er blitt så vanskelig for barna? Anonymkode: 44355...46f
ma(G)ma med to små :) Skrevet 23. januar 2022 #11 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg har hørt at de forsøker å tvinge barna til og lære seg å bruke arabiske tall på skolen. Kanskje derfor matte er blitt så vanskelig for barna? Anonymkode: 44355...46f Du tuller? Vær så snill å si at du tuller?
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #12 Skrevet 23. januar 2022 Min gutt sliter med brøk. Men nå ser det ut som om han har knekt koden. Ble bedre i høst når han begynte på ungdomsskolen og fikk ny lærer Anonymkode: 750d1...871
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #13 Skrevet 23. januar 2022 ma(G)ma med to små skrev (4 timer siden): Du tuller? Vær så snill å si at du tuller? Jeg sjekket med hun jeg hørte dette fra i kveld. Det er dessverre ikke tull. Barna må bruke arabiske tall på skolen nå. Anonymkode: 44355...46f
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #14 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har hørt at de forsøker å tvinge barna til og lære seg å bruke arabiske tall på skolen. Kanskje derfor matte er blitt så vanskelig for barna? Anonymkode: 44355...46f Tvinger barn til å bruke arabiske tall? Hva mener du de skal bruke? Romertall? Det arabiske systemet fungerte jo helt fint da vi gikk på skolen, og er det systemet jeg bruker hver dag foruten i helt spesielle tilfeller. Anonymkode: a803b...857
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2022 #15 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hi her. Takk for tips. Akkurat nå har det låst seg helt. Heldigvis skjønner han grønn løype såret grunnleggende er der. Det som er dumt er at prøven er på tirsdag og så får de vel neppe algebra igjen før til høsten… Anonymkode: e37ab...b83 Nei. Sannsynlig vis forstår han ikke alt det grunnleggende. Det du beskriver er helt typisk en elev som har hull i den grunnleggende forståelsen. Da hår de enkleste oppgavene greit men når det blir mer innviklet daller de gjerne galt sv. Det kan bære så enkelt som at han ikke har fått med seg hvorfor vi noen fanger bruker a b,c osv og andre ganger a,b c eller hva som er vitsen med å bruke bokstaver i stedenfor tall. Gå tilbake i pensum. Start forfra og lukk hullene. Anonymkode: dc8dd...5af
Superdolly Skrevet 23. januar 2022 #16 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Jeg sjekket med hun jeg hørte dette fra i kveld. Det er dessverre ikke tull. Barna må bruke arabiske tall på skolen nå. Anonymkode: 44355...46f Du vet at vi har brukt arabiske tall i flere hundre år? Du er klar over at det tallsystemet vi alle bruker og alltid har brukt, er arabisk? (Jeg trodde du var sarkastisk i ditt første svar, men det tror jeg ikke nå lenger.)
ma(G)ma med to små :) Skrevet 23. januar 2022 #17 Skrevet 23. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg sjekket med hun jeg hørte dette fra i kveld. Det er dessverre ikke tull. Barna må bruke arabiske tall på skolen nå. Anonymkode: 44355...46f 🤦🏻♀️ Hvilket tallsystem foretrekker du? Romertall?
TheWitch Skrevet 24. januar 2022 #18 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg har hørt at de forsøker å tvinge barna til og lære seg å bruke arabiske tall på skolen. Kanskje derfor matte er blitt så vanskelig for barna? Anonymkode: 44355...46f Herregud jeg dauer! 🤣 Dette er de forferdelige arabiske tallene: 0123456789 😱
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #19 Skrevet 24. januar 2022 Når det gjelder algebra så har jeg alltid elsket det, men mengdetrening var løsningen for meg. Man må venne seg til at X og Y ikke er skummelt. Det kunne like gjerne stått: kake, poteter, havskilpadde osv., men siden vi er lat så bruker vi X og Y. 4 + 5 = er det samme som: 4 + 5 = X som igjen er det samme som: 4 + 5 = antall grønne biler Igjen: pass på at han gjør nok oppgaver i starten som godt mulig er kjedelig for å få det inn under huden. Og noen ganger så får man heller ikke et tall men et utrykk (X+9). Anonymkode: 3f2c4...b72
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. januar 2022 #20 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Jeg har hørt at de forsøker å tvinge barna til og lære seg å bruke arabiske tall på skolen. Kanskje derfor matte er blitt så vanskelig for barna? Anonymkode: 44355...46f Fra nå av bruker vi bare romertall og binær regning dere. Så unngår vi i alle fall sånne fæle arabiske tall.. /s
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #21 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Hi her. Takk for tips. Akkurat nå har det låst seg helt. Heldigvis skjønner han grønn løype såret grunnleggende er der. Det som er dumt er at prøven er på tirsdag og så får de vel neppe algebra igjen før til høsten… Anonymkode: e37ab...b83 Hva med å leie inn leksehjelp? En som er flink i matte. Dere har jo et nært forhold. Det er vanskelig å åpne seg for deg på samme måte. Her må han jo bare løse det. Anonymkode: 547fd...02f
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2022 #22 Skrevet 24. januar 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Hi her. Takk for tips. Akkurat nå har det låst seg helt. Heldigvis skjønner han grønn løype såret grunnleggende er der. Det som er dumt er at prøven er på tirsdag og så får de vel neppe algebra igjen før til høsten… Anonymkode: e37ab...b83 Hva med å leie inn leksehjelp? En som er flink i matte. Dere har jo et nært forhold. Det er vanskelig å åpne seg for deg på samme måte. Her må han jo bare løse det. https://mentornorge.no/privatundervisning/fag/matematikk?utm_source=google&utm_campaign=45010867679&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=Cj0KCQiAubmPBhCyARIsAJWNpiN3GEIcDoS2AvTqA0ieSOeBr_O7lRJsH0oTfs_1A6mlTNwHjtp74_kaAs89EALw_wcB Anonymkode: 547fd...02f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå