Gå til innhold

Hvorfor blir alle vaksinerte smittet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om de fleste har overlevd korona hele tiden var det mange som ble skikkelig syke. Det kunne være veldig ubehagelig selv om det ikke ble regnet som alvorlig sykdom. Ganske mange gar også fått plager som sitter i I lang tid etterpå. Begge deler blir det statistisk sett mye mindre av med vaksine. 

Færre døde, færre på respirator, færre på sykehus, kortere tid med sykdom, lettere symptomer og litt mindre smitte. Alt sammen er gode følger av vaksinen.

Anonymkode: a9a46...504

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Føler det har gått fra at det beskytter mot viruset til at man ikke blir alvorlig syk noe de fleste ikke blir? 

Anonymkode: 7a809...6f3

Fordi vaksinen ikke er laget for omikron varianten som kom nå. Akkurat som at influensa-vaksinene må forandres fra år til år siden viruset forandret seg. 
Vaksinen mot korona beskytter alikevel i stor grad mot alvorlig sykdom om man blir smittet, og det er vel noe vi skal være glade for. 

Anonymkode: dac96...ab0

Med omikron så er beskyttelse mot å bli syk lavere enn med de tidligere variantene, men vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom. Selv om mange får et mildt forløp er det fortsatt noen som blir alvorlig syke og dør. De fleste av disse er eldre og de fleste har underliggende sykdom, men det er også noen som ikke var i risikogruppene. 

Når de ser på grupper av mennesker som blir syke så ser de at alvorlig sykdom har gått ned etter vaksinasjon. De kan også se at uvaksinerte utgjør en veldig stor andel innlagt sammenlignet med hvor mange som er uvaksinerte. Vi ser dermed at vaksinen virker mot alvorlig sykdom

Når man vaksineres lærer immunforsvaret om viruset slik at de lettere og raskere skal kjenne det igjen. Smittes man av en virusvariant som er veldig lik den som er brukt i vaksinen oppdager immunforsvaret hos mange angrepet så raskt at det stoppes før man blir syk. Er det større variasjon vil det for flere ta lenger tid før kroppen forstår at den er angrepet. Da har viruset formert seg mer og spredd seg mer i kroppen. I slike tilfeller oppdager ikke immunforsvaret det raskt nok til å stoppe en fra å bli syk, men raskt nok til at det fortsatt ikke er så mye virus i kroppen til å bli alvorlig syk. Er man ikke vaksinert får ikke immunforsvaret hjelp til å identifisere viruset og hos langt flere får det da formert og spredd seg mye slik at flere blir alvorlig syke. 

Anonymkode: 7441d...605

Olina North Juni: 95% effektiv
Juli: 70% beskyttelse 
August: 50% beskyttelse
September: Beskytter kanskje ikke så bra mot delta
Oktober: Hindrer visst ikke smittespredning
November: Funker ikke så bra mot Omicron
Desember: Gir visst en del farlige bivirkninger, så unge må vurdere selv
Januar: Om du ikke tar den stenges du ut av samfunnet

Kall meg uviten, men jeg spør oppriktig. Jeg er ikke imot vaksinen om den fungerer🙏

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Med omikron så er beskyttelse mot å bli syk lavere enn med de tidligere variantene, men vaksinen beskytter godt mot alvorlig sykdom. Selv om mange får et mildt forløp er det fortsatt noen som blir alvorlig syke og dør. De fleste av disse er eldre og de fleste har underliggende sykdom, men det er også noen som ikke var i risikogruppene. 

Når de ser på grupper av mennesker som blir syke så ser de at alvorlig sykdom har gått ned etter vaksinasjon. De kan også se at uvaksinerte utgjør en veldig stor andel innlagt sammenlignet med hvor mange som er uvaksinerte. Vi ser dermed at vaksinen virker mot alvorlig sykdom

Når man vaksineres lærer immunforsvaret om viruset slik at de lettere og raskere skal kjenne det igjen. Smittes man av en virusvariant som er veldig lik den som er brukt i vaksinen oppdager immunforsvaret hos mange angrepet så raskt at det stoppes før man blir syk. Er det større variasjon vil det for flere ta lenger tid før kroppen forstår at den er angrepet. Da har viruset formert seg mer og spredd seg mer i kroppen. I slike tilfeller oppdager ikke immunforsvaret det raskt nok til å stoppe en fra å bli syk, men raskt nok til at det fortsatt ikke er så mye virus i kroppen til å bli alvorlig syk. Er man ikke vaksinert får ikke immunforsvaret hjelp til å identifisere viruset og hos langt flere får det da formert og spredd seg mye slik at flere blir alvorlig syke. 

Anonymkode: 7441d...605

Men dem sier jo at vi yngre skal ta det for laget, ikke for at vi blir så syke. Så da tok vi den egentlig for laget, for de mener jo at vi hadde taklet den? Men hva skjer når dette blir sesonginfluensa og kun utvalgte grupper blir prioritert for vaksine. Da vil effekten av alle sine vaksiner være ute, og vi må igjennom corona alle sammen? Som uvaksinerte hele gjengen? 

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Men dem sier jo at vi yngre skal ta det for laget, ikke for at vi blir så syke. Så da tok vi den egentlig for laget, for de mener jo at vi hadde taklet den? Men hva skjer når dette blir sesonginfluensa og kun utvalgte grupper blir prioritert for vaksine. Da vil effekten av alle sine vaksiner være ute, og vi må igjennom corona alle sammen? Som uvaksinerte hele gjengen? 

Helt riktig. Så hvorfor skulle vi egentlig ta den?

Anonymkode: 34399...73d

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

For å svare på det må du si hvem du mener med "dem" som sier det og hvilken aldersgruppe du kaller "yngre".

Korona blir aldri en sesonginfluensa, rett og slett fordi det ikke er en influensa.  

Et av de derre problemene med korona er at ingen i utgangspunktet hadde noen form for immunitet eller beskyttelse mot viruset på grunn av at det var helt nytt. Etter vaksine og/eller å ha vært smittet vil kroppen lettere håndtere smitte og de fleste vil forhåpentlig vis få det bare som en type forkjølelse, mer eller mindre som forkjølelser vi pleier å få og som kroppen takler helt fint for de fleste.

Jeg testet ikke positivt, selv om jeg bare hadde to vaksinedoser og omtrent badet i omikron da barna var syke. Kjenner også flere andre foreldre i samme situasjon som ikke har fått det. Så det virker jo som vaksinen gjør en forskjell.

Anonymkode: 29091...801

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg testet ikke positivt, selv om jeg bare hadde to vaksinedoser og omtrent badet i omikron da barna var syke. Kjenner også flere andre foreldre i samme situasjon som ikke har fått det. Så det virker jo som vaksinen gjør en forskjell.

Anonymkode: 29091...801

Det samme gjelder meg, bortsett fra at jeg er uvaksinert. Jeg ble ikke syk. Så da virker det som om å være uvaksinert gjør en forskjell.

Vaksinen fungerte godt mot både smitte og alvorlig sykdom da tidligere varianter var dominerende, fordi det var disse vaksinen var designet for. Omikron har en endret overflate («Piggene» som fester seg) som gjør at den motstanden man har bygget gjennom vaksinen ikke blir iverksatt i like stor grad, siden den ser ukjent ut når den kommer. Innsiden av viruset (det som lager alvorlig sykdom), er derimot mye likere de gamle variantene, så her er motstanden sterk når man er vaksinert. Veldig enkelt fortalt. 
Når det gjelder unge og vaksine, er det slik at det er en stor fordel om hele befolkningen har vært eksponert gjennom vaksine (og kanskje en dose Omikron fordi den ikke lager så alvorlig sykdom hos de fleste!). Før en pandemi mister sin kraft, må den ha surret rundt i mange omganger, slik at befolkningen bygger et kollektivt forsvar. Dette tar så mye lenger tid (vi snakker flere år) hvis en stor andel ikke er vaksinerte. Jeg er i hvert fall veldig lei av pandemi, og har lyst til at dette skal hå litt raskt. 

Anonymkode: 849f1...ce9

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vaksinen fungerte godt mot både smitte og alvorlig sykdom da tidligere varianter var dominerende, fordi det var disse vaksinen var designet for. Omikron har en endret overflate («Piggene» som fester seg) som gjør at den motstanden man har bygget gjennom vaksinen ikke blir iverksatt i like stor grad, siden den ser ukjent ut når den kommer. Innsiden av viruset (det som lager alvorlig sykdom), er derimot mye likere de gamle variantene, så her er motstanden sterk når man er vaksinert. Veldig enkelt fortalt. 
Når det gjelder unge og vaksine, er det slik at det er en stor fordel om hele befolkningen har vært eksponert gjennom vaksine (og kanskje en dose Omikron fordi den ikke lager så alvorlig sykdom hos de fleste!). Før en pandemi mister sin kraft, må den ha surret rundt i mange omganger, slik at befolkningen bygger et kollektivt forsvar. Dette tar så mye lenger tid (vi snakker flere år) hvis en stor andel ikke er vaksinerte. Jeg er i hvert fall veldig lei av pandemi, og har lyst til at dette skal hå litt raskt. 

Vi har hatt pandemi før vaksinene kom feks spanskesyken den varte ikke mye lenger enn det vi har har nå.

Anonymkode: e2f87...7dc

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vaksinene fungerer ikke i det hele tatt mot smitte. Det sa selv guru Nakstad for noen dager siden. «Se på Europa. Det mest vaksinerte kontinentet, og samtidig det med mest smitte.» Det kan hende at vaksinene fungerer noe mot alvorlig sykdom, men siden omikron uansett ikke for alvorlig sykdom, er det ingen helsemessig grunn til at unge, dobbeltvaksinerte mennesker tar dose tre.

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det samme gjelder meg, bortsett fra at jeg er uvaksinert. Jeg ble ikke syk. Så da virker det som om å være uvaksinert gjør en forskjell.

Statistisk sett smittes litt fler uvaksinerte og det er statistisk sett vesentlig fler uvaksinerte som blir alvorlig syke.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Statistisk sett smittes litt fler uvaksinerte og det er statistisk sett vesentlig fler uvaksinerte som blir alvorlig syke.

Ikke i min aldersgruppe.

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Ikke i min aldersgruppe.

Det gjelder så vidt jeg vet i alle aldersgrupper, men i noen aldersgrupper er det uansett lite alvorlig sykdom.

• Opprett ny...