Gå til innhold

Hvor mange i familien og hvor stort matbudsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og noen gode tips om dere holder dere til et lavt matbudsjett?

Vi er 3 i familien, og har sløst på mat. Dette er en budsjettpost vi kan spare på. 

Vi har lagt på 10-12 tusen, og har tenkt til å klare oss på 6.000 fremover. Det går fint denne måneden.

Strategi: Kjøpe på tilbud, putte i fryser og bruke matbudsjettet til å supplere med ferske grønnsaker, pålegg og melkeprodukter. 

Lurer på hva som er «vanlig»

Anonymkode: 18bdc...278

Fortsetter under...

Skrevet

Vi er seks personer, inkludert tre tenåringsgutter der ene har cøliaki (ekstra dyr mat), så vi har et høyt matbudsjett og bruker vel rundt 16 000-17 000 kr i måneden på matbutikker. Dette på tross av at vi faktisk har middagslister og spiser normal mat. Det er rett og slett bare store mengder fordi guttene spiser så enormt mye mat (de er tynne).

Vi kunne nok knepet inn hvis vi måtte, f.eks. ved å kjøpe billig kneipp, ev. bake alle brød selv. Nå baker jeg bare glutenfrie brød selv. Vi kunne kuttet ut yoghurt, juice og frokostblandinger, brukt svinekjøttdeig i stedet for karbonadedeig osv. Jeg hadde vært mer uvillig på å kutte ned på frukt, salat og grønnsaker, og det går det mye av her i huset og er jo ganske dyrt.

Anonymkode: 3bf2d...021

Skrevet

To voksne og to barn på 9 og 11 år. Bruker rundt 8000 kr. i måneden.
Vi er ganske flinke til å planlegge, handle på tilbud og fisker selv. Kjøper kjøtt rett fra jeger. Men kjøper ikke billigste sort av alt, fks. bruker vi karbonadedeig og ikke kjøttdeig.

Anonymkode: 7cb1c...34e

Skrevet

Mellom 7-8000kr. 4 i familien. 2 voksne og to gutter på straks 6 -9 år. 

Anonymkode: 977d7...042

Skrevet

Aldri kaste mat. Kjøper kortreist og etter sesong. Sparer ikke på skikkelig norsk mat. Familie på fire, to tenåringer. Bruker nok 8-10 000 i mnd.

Anonymkode: adc14...fa7

Skrevet

Vi er to voksne og to tenåringsjenter. Samt en 18-åring som er her delvis. 

Budsjettet et på 10 000 i mnd, men det sprekker litt for ofte. Vi er ikke så flinke på å planlegge. Ei heller er jeg villig til å fire på så mye. Her går det endel mengder frukt, grønt, yoghurt, juice, brus, melk osv. vi kjøper mye fisk og rent kjøtt. Jeg baker rundstykker, men kjøper brød. 

Vi kunne absolutt klart oss på mindre hvis vi hadde planlagt bedre. 

Anonymkode: 756cf...e3e

Annonse

Skrevet

9000,- 

Vi er fem, med tre barn. 
Sprekker stadig litt mot slutten av måneden, så egentlig ligger vi nok på rundt 10.000,- 

Anonymkode: 23f05...162

Skrevet

Vi er en voksen og to barn hver dag. Noen dager en voksen til, men den andre voksne spiser bare grønnsaker/tilbehøret og ikke noe kjøtt, så ikke dyr i kosten. Bruker 4-5000 i mnd på mat

Anonymkode: 5fcf4...c9d

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Vi er en voksen og to barn hver dag. Noen dager en voksen til, men den andre voksne spiser bare grønnsaker/tilbehøret og ikke noe kjøtt, så ikke dyr i kosten. Bruker 4-5000 i mnd på mat

Jeg bor alene og bruker ca 4000 på mat. Jeg kunne handlet billigere, men grønnsaker og frukt er ganske dyrt som alt som er sunt å spise omtrent.

Hvordan klarer dere å leve for så lite når dere er så mange? 

Anonymkode: f34a3...fe8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bor alene og bruker ca 4000 på mat. Jeg kunne handlet billigere, men grønnsaker og frukt er ganske dyrt som alt som er sunt å spise omtrent.

Vi spiser grønnsaksbaserte middager, hjembakt brød, mye first price kjøtt, pålegg som er billig. Dette er inkludert vaskemidler, toalettpapir og kjøkkenpapir. Det er ikke så veldig vanskelig å handle billig mat

Skrevet

Her er vi 2,5. En voksen, en tenåring, så er det 20 åringen som bor hjemme, og kjøper en del mat selv, men spiser og maten vår. Derfor regnes det som en halv person. Og vi bruker ca 8000 kr i måneden. Er en del allergier på en av oss.

Anonymkode: 3262d...f03

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Vi spiser grønnsaksbaserte middager, hjembakt brød, mye first price kjøtt, pålegg som er billig. Dette er inkludert vaskemidler, toalettpapir og kjøkkenpapir. Det er ikke så veldig vanskelig å handle billig mat

Jeg syns det er godt gjort. Jeg vil også ta meg sammen. Får prøve å tenke litt nøyere over hva jeg får til hvilken pris. Nå bare hiver jeg oppi det jeg vil ha, og selv om det er fint å kunne det etter år med dårlig økonomi, så ville det jo vært mer givende å kunne spare mer. Sånn egentlig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg syns det er godt gjort. Jeg vil også ta meg sammen. Får prøve å tenke litt nøyere over hva jeg får til hvilken pris. Nå bare hiver jeg oppi det jeg vil ha, og selv om det er fint å kunne det etter år med dårlig økonomi, så ville det jo vært mer givende å kunne spare mer. Sånn egentlig. 

Rema har ofte 2 for 50,-. Pølser, snitzler, kjøttdeig av svin (men bare 300g i stedet for 400). Poteter er billig, løk, brokkoli, gulrøtter og blomkål

Annonse

Skrevet

Vi er en familie med mor, far og tenåringsgutt. Bruker ca. 1800,- på mat uka, inkl. vaskepulver og såper og slikt. Er ekstra i julen og rundt bursdager selvfølgelig, men til vanlig bruker vi lite penger på mat. Unner oss likevel det vi vil ha, men er flinke til å bruke opp maten vi har i kjøleskapet, lage selv og handle billig. 

Anonymkode: 250bf...803

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her er vi også 3,to barn og 1 voksen. 

Snittet for 2021 var 5200kr i måneden, jeg logger alt vi kjøper. Stiger noen hundrelapper i måneden for hvert år. 

Jeg baker brød selv, men bruker mye penger på frukt og grønt, yoghurt og juice. Kunne helt sikkert spart inn litt der, men har ikke lyst. Spiser dog lite fersk fisk og dyrt kjøtt (som biff), dette syns jeg er for dyrt. 

Skrevet

To foreldre, fire "barn" mellom 12 og 20 år.

Har et budsjett på 15.000 i måneden.

Vi prøver å være økonomiske, handler på salg, velger middag etter hva som er på tilbud osv, men det går mye mat her. De to eldste på 18 og 20 år spiser jo fort et brød om dagen bare de to, det er mange skiver som skal ha pålegg, det er mange matpakker hver dag, det er mye frukt, melk osv hver eneste dag.

Vi kommer til å bli rike den dagen ungene flytter ut 😄

Anonymkode: 04dc1...dd5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

To foreldre, fire "barn" mellom 12 og 20 år.

Har et budsjett på 15.000 i måneden.

Vi prøver å være økonomiske, handler på salg, velger middag etter hva som er på tilbud osv, men det går mye mat her. De to eldste på 18 og 20 år spiser jo fort et brød om dagen bare de to, det er mange skiver som skal ha pålegg, det er mange matpakker hver dag, det er mye frukt, melk osv hver eneste dag.

Vi kommer til å bli rike den dagen ungene flytter ut 😄

Anonymkode: 04dc1...dd5

Haha, samme her (jeg som svarte først og også har fire barn på alder med dine)! Jeg tror jeg vil slite litt med å beregne mengde også. Nå lager jeg alltid nok middag som om det skulle vært til 9-10 personer for at det skal bli nok mat 😂

Anonymkode: 3bf2d...021

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Rema har ofte 2 for 50,-. Pølser, snitzler, kjøttdeig av svin (men bare 300g i stedet for 400). Poteter er billig, løk, brokkoli, gulrøtter og blomkål

300 g holder jo til to middager til meg, og grønnsakene er sunne og billige. Takk for tips, jeg skal finne ut mer. Har begynt å spare, så er morsomt når beløpet øker. Men er opptatt av sunn mat, mest grønnsaker, fisk og kjøtt iblant. 

Skrevet

Vi er en familie på 2 voksne, 2 barn på barneskolen og en tenåring som er 50 % hos oss. Vi bruker ca 6-7000 kr i måneden. Spiser mye vegetar og noe fisk/kjøtt. Handler frukt/grønt/ris/linser ol billig på grønnsaksbutikk og planlegger ukas middager etter hva vi har i kjøleskapet og hva som et på tilbud

Anonymkode: 75f31...702

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...