Gå til innhold

Dere som mener at vaksine mot korona er unødvendig

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er vel individuelt om den er nødvendig eller ikke. Vil og må man bevege seg blant masse mennesker kan den være bra. Skal man ikke treffe mange mennesker og man sjelden er ute, så trenger man den ikke. Kan ikke folk få velge selv uten mas?

Anonymkode: 351a7...dbb

Betalingsmur. Men står for at vaksine er frivillig. Vi uvaksinerte dreper ikke de vaksinerte. Å om vi uvaksinerte dør som fluer så får vi bare gjøre det. Vårt valg. Jorda er overbefolket.

Anonymkode: 62635...d72

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er vel individuelt om den er nødvendig eller ikke. Vil og må man bevege seg blant masse mennesker kan den være bra. Skal man ikke treffe mange mennesker og man sjelden er ute, så trenger man den ikke. Kan ikke folk få velge selv uten mas?

Det er ikke stor forskjell på mennesker som treffer mange og mennesker som treffer få i det lange løp. Man må vurdere om man når man får korona ønsker å være vaksinert (og med hvor mage doser) eller ønsker å være uvaksinert. Korona kommer ikke til å forsvinne og før eller senere får man den. 

Anonymkode: c62e7...67c

Får ikke lest artikkelen. Men det er stor forskjell på en overvektig 65- åring med diabetes og en frisk, slank person på 25. Det er noe med kost/nytte vurdering som er fullstendig fraværende i vaksinedebatten. 

Jeg har hatt korona før vaksinene kom. Var litt forkjøla i noen få dager. Jeg har tatt en dose slik det først ble anbefalt. Men kommer ikke til å ta flere. Det er ingen logikk i at jeg som er relativt ung, slank, sunn og uten sykdommer skal ta en vaksine mot en sykdom jeg har hatt og ikke ble syk av. Jeg ble faktisk mer syk av vaksinen enn av viruset. 

Anonymkode: 83295...292

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke stor forskjell på mennesker som treffer mange og mennesker som treffer få i det lange løp. Man må vurdere om man når man får korona ønsker å være vaksinert (og med hvor mage doser) eller ønsker å være uvaksinert. Korona kommer ikke til å forsvinne og før eller senere får man den. 

Anonymkode: c62e7...67c

Men er det ikke greit at folk får bestemme selv i et demokrati og et fritt land da? 

Jeg får ikke lest hele artikkelen. Men jeg mener fremdeles at vaksinen er unødvendig for unge, friske mennesker. Jeg (og familien min) har hatt corona uvaksinert - det var helt uproblematisk. Det samme gjelder veldig mange av mine venner. Kjenner også mange vaksinerte som har hatt corona - de slapp ikke noe billigere unna enn oss uvaksinerte. En kompis hadde corona før vaksinen kom - han ble sykere av vaksinen enn han var av covid.

For eldre mennesker og risikogrupper blir det selvsagt en helt annen vurdering. 

Anonymkode: 596a1...a8f

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Får ikke lest artikkelen. Men det er stor forskjell på en overvektig 65- åring med diabetes og en frisk, slank person på 25. Det er noe med kost/nytte vurdering som er fullstendig fraværende i vaksinedebatten. 

Jeg har hatt korona før vaksinene kom. Var litt forkjøla i noen få dager. Jeg har tatt en dose slik det først ble anbefalt. Men kommer ikke til å ta flere. Det er ingen logikk i at jeg som er relativt ung, slank, sunn og uten sykdommer skal ta en vaksine mot en sykdom jeg har hatt og ikke ble syk av. Jeg ble faktisk mer syk av vaksinen enn av viruset. 

Nettopp. Det er fullstendig galskap at det kreves betalt beskyttelse for å ferdes fritt. Skulle pass for korona hatt en hensikt, ville den kommet med aldersbegrensning i stedet. 38 dødsfall er registrert blant de under 40. Det er med uvaksinerte, overvektige, syke og hele bøtteballetten, både før og etter vaksine. Det er jo her majoriteten av smitte er! Det er bare ett klikk unna med daglig oppdatert statistikk på vg. 

Anonymkode: 77182...54d

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nettopp. Det er fullstendig galskap at det kreves betalt beskyttelse for å ferdes fritt. Skulle pass for korona hatt en hensikt, ville den kommet med aldersbegrensning i stedet. 38 dødsfall er registrert blant de under 40. Det er med uvaksinerte, overvektige, syke og hele bøtteballetten, både før og etter vaksine. Det er jo her majoriteten av smitte er! Det er bare ett klikk unna med daglig oppdatert statistikk på vg. 

I Norge har vi tradisjonelt sett hatt en policy om å ikke overmedisinere folk. Dette gjør feks at vi i liten grad opplever antibiotikaresistent som mange land har. Også er det selvsagt et kostnadsspørsmål. Det er ikke gratis å vaskingere. Vaksineforsker Grødeland bla sier rett ut at en booster til friske, unge folk er unødvendig og hun anbefaler det ikke. Vaksinen kan faktisk gi alvorlige bivirkninger (som betennelse i hjerte). 

Men nå er virkelig alle prinsipper kastet på båten. Her skal friske, unge mennesker helt unødvendig proppes med medikamenter de ikke har behov. Og det for å få leve fritt! Jeg skammer meg på vegne av norske myndigheter. Jeg har ingen ord til å beskrive hvor forkastelig jeg synes dette er. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I Norge har vi tradisjonelt sett hatt en policy om å ikke overmedisinere folk. Dette gjør feks at vi i liten grad opplever antibiotikaresistent som mange land har. Også er det selvsagt et kostnadsspørsmål. Det er ikke gratis å vaskingere. Vaksineforsker Grødeland bla sier rett ut at en booster til friske, unge folk er unødvendig og hun anbefaler det ikke. Vaksinen kan faktisk gi alvorlige bivirkninger (som betennelse i hjerte). 

Men nå er virkelig alle prinsipper kastet på båten. Her skal friske, unge mennesker helt unødvendig proppes med medikamenter de ikke har behov. Og det for å få leve fritt! Jeg skammer meg på vegne av norske myndigheter. Jeg har ingen ord til å beskrive hvor forkastelig jeg synes dette er. 

Dette tenker jeg og. 

Anonymkode: d7cd8...7aa

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bra skrevet! Er helt enig med deg. 

Anonymkode: 48477...10d

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ganske oppsiktsvekkende når Støre bare svarer, nei, det er jeg uenig i. Ingen begrunnelse eller argument. 

Grødeland kommer med flere observasjoner jeg mener er merkelig ikke blir diskutert mer. Manglende kunnskapsgrunnlag for å tilby alle mellom 18-45 booster (selv FHI bekrefter dette), tidspunkt for vaksinering (massevaksinasjon når bølgen mest sannsynlig vil være på vei ned om kort tid) med en vaksine som ikke virker spesielt godt mot den nye mutanten (varslet at det kun er få måneder til vaksinen er oppdatert). 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er ganske oppsiktsvekkende når Støre bare svarer, nei, det er jeg uenig i. Ingen begrunnelse eller argument. 

Grødeland kommer med flere observasjoner jeg mener er merkelig ikke blir diskutert mer. Manglende kunnskapsgrunnlag for å tilby alle mellom 18-45 booster (selv FHI bekrefter dette), tidspunkt for vaksinering (massevaksinasjon når bølgen mest sannsynlig vil være på vei ned om kort tid) med en vaksine som ikke virker spesielt godt mot den nye mutanten (varslet at det kun er få måneder til vaksinen er oppdatert). 

Nettopp. Og det at de velger å ikke svare på disse spørsmålene, gir grobunn for de såkalte «konspirasjonsteoriene.» Ordet har helt mistet sin betydning.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Du synes ikke folk i Norge burde få tilbud om 3.dosen? Selv om det ville bety at de som ville reise ikke kunne få grønt pass i EU for eksempel?

Anonymkode: ba10a...070

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Du synes ikke folk i Norge burde få tilbud om 3.dosen? Selv om det ville bety at de som ville reise ikke kunne få grønt pass i EU for eksempel?

Nei, dette er ingen reise vaksine eller?

Anonymkode: 73311...60c

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ringer det ingen bjelle når du er villig til å ta en vaksine du ikke trenger for å kunne reise? 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det var det du leste ut av hva jeg skrev? Dose tre er nyttig for den eldre befolkningen og de med høyere risiko. Noe av grunnen til det ligger nok i at de ble vaksinert betydelig tidligere enn yngre og friske, i tillegg til økt risiko generelt. 

Jeg snakker om den delen av befolkningen som er friske og under 45. I tillegg har vi forskjellig praksis for karantene om du har to eller tre doser, samt reise (nå er det EU, ikke Norge, som har bestemt det). Det gir ett incentiv til å ta en vaksine av politiske årsaker, ikke helsemessig. For de under 30 er det ennå usikkert om bivirkningene av vaksinen kan være like ille/verre enn selve sykdommen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, dette er ingen reise vaksine eller?

Anonymkode: 73311...60c

Koronapasset i EU er gyldig i 270 dager etter siste dose fra 1.februar. har det gått lengre tid fra siste kironavaksine må du ta en dose til eller klare deg med rødt pass.

Andre land får også liknende regler uten at jeg husker hvilke. Det er mulig 3.dosen ikke lenger burde være gratis for dem under 45, for å markere at det er den enkeltes valg  men så lenge vaksinen statistisk sett gjør mer godt enn helseskadelig forstår jeg ikke hvorfor nordmenn skulle nektes å ta den.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ringer det ingen bjelle når du er villig til å ta en vaksine du ikke trenger for å kunne reise? 

Den har helsemessige fordeler også. Reisedelen er bare et annet argument. Hvorfor vil du nekte folk å bestemme selv?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Den har helsemessige fordeler også. Reisedelen er bare et annet argument. Hvorfor vil du nekte folk å bestemme selv?

?? Hvor leste du at jeg vil nekte folk å bestemme selv? 🙈 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det er mange under 45 som trenger en 3.dose, selv om det for de fleste har lite å si for dødeligheten av omikron. Det er imidlertid fortsatt mye både delta og andre varianter ute i verden. Til og med i Norge er det en del delta, selv om det er desidert mest omikron.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

?? Hvor leste du at jeg vil nekte folk å bestemme selv? 🙈 

Hvordan skal folk få bestemme selv hvis vaksinen ikke tilbys?

• Opprett ny...