Gå til innhold

Slutte på fotball -14 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir så i tvil om hva vi skal gjøre. Gutten er 14 år, og vi vurderer nå om han skal slutte på fotball. Jeg sier at dette er noe han må bestemme selv, men han har alltid hatt beslutningsvegring og er så redd for å å skuffe oss og vennene, så vi må på en måte ta avgjørelsen for han.

Det er mange grunner til at han ønsker å slutte. 

1. Han synes det er for tidkrevende med 3 treninger i uka og etterhvert en kamp i uka i tillegg. 

2. De har mye lekser, som han bruke 1-3 timer på hver dag. De dagene han er på fotball (søndag, tirsdag og onsdag) orker han ikke lekser i tillegg.

3. Han har aldri vært ihuga fotballinteresserte, men synes det er gøy.

4. Han får aldri spille den posisjonen han er god på og har fast plass i forsvar, hvor han ikke passer og ikke gjør det noe bra.

5. Pga pkt 4 synes de andre på laget at han er dårlig og sentrer aldri til han.

Kunne skrevet mye mer, men det blir alt for langt. Det er ikke mulig å f.eks kutte ut en trening i uka. Da blir han uglesett av trener og får ikke spille kamp. Han ønsker seg mindre stress med leksene og mer fritid.

Hva ville dere gjort? Nå har han vært 'syk' i noen uker og hverdagen er mye bedre for hele familien. 

Anonymkode: 8dd65...77c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt at det er ok at han slutter på fotballtrening hvis han har en annen fysisk aktivitet å gå fast til.

Anonymkode: 86bb3...417

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville sagt at det er ok at han slutter på fotballtrening hvis han har en annen fysisk aktivitet å gå fast til.

Ja, det sa jeg også i starten og er nok også noe av grunnen til at han har holdt ut så lenge. Det er ingenting annet som er aktuelt, og da er man gjerne like langt i forhold til tidsklemma som han føler mest på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja, det sa jeg også i starten og er nok også noe av grunnen til at han har holdt ut så lenge. Det er ingenting annet som er aktuelt, og da er man gjerne like langt i forhold til tidsklemma som han føler mest på.

Han får begynne å jogge eller gå på ski 2-3 ganger i uken, da. Da slipper han i det minste kamper. Tviler på at fotball er eneste aktivitet som finnes, og er det det eneste, da får han trene på annen måte.

En 14-åring som kun er fysisk aktiv i gym på skolen vil det gå nedover med helsemessig. De årene i barndom og ungdom er kjempeviktig med tanke på livshelsen.

Skrevet

Jeg sa det var greit til min jente i den alderen, foruttsettningen var at hun var litt aktiv hver dag. Hun ønsket ikke å gjøre noe snnet, hun ønsket mer fritid. Det har gått veldig fint, jeg har igrunn aldri måtte mase på at hun må komme seg ut eller i aktivitet. Som oss andre har hun hatt sine dager der hun bare har kost seg i sofaen, men totaltsett har hun vært mer aktiv enn når hun gikk på fotball med to treninger i uka og to kamper pluss cuper.

Anonymkode: 3349f...fdd

Skrevet

Hmm, ser ikke for meg at det blir så mye aktivitet da. Det er grunner til det som jeg ikke vil gå inn på her, men kan si såpass som at egentrening som jogging etc ikke er mulig. Og skigåing på bar mark er også uaktuelt. Da må han i tilfelle kjøres noen mil for å komme til snøen, og det løser ikke tidsklemma for noen av oss. 

Hi

Skrevet

Hva med å snakke med treneren? De vil sikkert ikke at han skal slutte. Han trenger ikke å være med på alle treningene. Si til treneren at han ikke trives i den posisjonen han spiller i. Tror de strekker seg langt for å unngå at noen slutter. Er viktig å være aktiv iallefall 

Anonymkode: f5128...a41

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å snakke med treneren? De vil sikkert ikke at han skal slutte. Han trenger ikke å være med på alle treningene. Si til treneren at han ikke trives i den posisjonen han spiller i. Tror de strekker seg langt for å unngå at noen slutter. Er viktig å være aktiv iallefall 

Anonymkode: f5128...a41

Hadde det vært snakk om barneidrett, så hadde dette vært måten. Det er ikke barneidrett når de er 14, altså.

La gutten slutte på fotball, men under forutsetning av at han trener på annen måte minst to ganger i uka. 

Anonymkode: d4fe9...51a

Skrevet

Jeg synes at man bør la en på 14 få slutte dersom han ikke er motivert . Hadde det vært min sønn så hadde jeg ikke krevd noe antall treninger i stedet , men sett på totalbildet. Hadde gutten passet skolen, hatt god helse, sunne interesser og samvær med venner så hadde det vært godt nok for meg. 

Skal man delta på et lag når man er 14 så bør man være dedikert både på kamp og trening og jeg hadde ikke tillatt å droppe en eller to treninger i uken. Enten er man med eller ikke. Du kjenner din sønn best . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (49 minutter siden):

Jeg synes at man bør la en på 14 få slutte dersom han ikke er motivert . Hadde det vært min sønn så hadde jeg ikke krevd noe antall treninger i stedet , men sett på totalbildet. Hadde gutten passet skolen, hatt god helse, sunne interesser og samvær med venner så hadde det vært godt nok for meg. 

Skal man delta på et lag når man er 14 så bør man være dedikert både på kamp og trening og jeg hadde ikke tillatt å droppe en eller to treninger i uken. Enten er man med eller ikke. Du kjenner din sønn best . 

Ja, jeg tenker på samme måten.

Må bare si at han har ikke sagt rett ut at han har lyst til å slutte, men jeg er usikker på om han er med for å glede meg eller om han selv har noen glede av det. Men han er veldig fortvilet over tidsklemma. Jeg ser at han har stort potensiale i de rette situasjonene/posisjonene på banen men han er ikke tøff nok til å hevde sin plass overfor trener. Derfor synes jeg det er trist at han slutter uten å få vist hva han er god for. Men dette er jo egentlig ikke viktig hvis han ikke har det bra. Jeg har bare sånn vegring for å sette endelig strek.

Skrevet

Jeg ville latt han slutte. Det er urovekkende at en på 14 kjenner på tidsklemma.  Om han skulle kommet i posisjonen han ønsket, ville jo ikke det hatt så mye å si egentlig, tidsklemma er der okke som. 

Anonymkode: 26cb2...1a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg tenker på samme måten.

Må bare si at han har ikke sagt rett ut at han har lyst til å slutte, men jeg er usikker på om han er med for å glede meg eller om han selv har noen glede av det. Men han er veldig fortvilet over tidsklemma. Jeg ser at han har stort potensiale i de rette situasjonene/posisjonene på banen men han er ikke tøff nok til å hevde sin plass overfor trener. Derfor synes jeg det er trist at han slutter uten å få vist hva han er god for. Men dette er jo egentlig ikke viktig hvis han ikke har det bra. Jeg har bare sånn vegring for å sette endelig strek.

Da tror jeg at jeg ville ha ventet til han selv ytrer at han vil slutte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Jeg blir så i tvil om hva vi skal gjøre. Gutten er 14 år, og vi vurderer nå om han skal slutte på fotball. Jeg sier at dette er noe han må bestemme selv, men han har alltid hatt beslutningsvegring og er så redd for å å skuffe oss og vennene, så vi må på en måte ta avgjørelsen for han.

1. Han synes det er for tidkrevende med 3 treninger i uka og etterhvert en kamp i uka i tillegg. 

2. De har mye lekser, som han bruke 1-3 timer på hver dag. De dagene han er på fotball (søndag, tirsdag og onsdag) orker han ikke lekser i tillegg.

4. Han får aldri spille den posisjonen han er god på og har fast plass i forsvar, hvor han ikke passer og ikke gjør det noe bra.

Kunne skrevet mye mer, men det blir alt for langt. Det er ikke mulig å f.eks kutte ut en trening i uka. Da blir han uglesett av trener og får ikke spille kamp. Han ønsker seg mindre stress med leksene og mer fritid.

Hva ville dere gjort? Nå har han vært 'syk' i noen uker og hverdagen er mye bedre for hele familien. 

Hva vil han selv da? Kanskje du skal kjøpe en gitar til han i stedet :D

For egen del hadde jeg ikke likt at mine foreldre hadde ambisjoner på mine vegne, i hvert fall. Fritidssysler bør i det minste være lystbetont for utøveren.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg ville latt han slutte. Det er urovekkende at en på 14 kjenner på tidsklemma.  Om han skulle kommet i posisjonen han ønsket, ville jo ikke det hatt så mye å si egentlig, tidsklemma er der okke som. 

Anonymkode: 26cb2...1a8

Det har du helt rett i. Men det blir jo en avveing. Hvis det du gjør er mer lystbetont er du mer villig til å stå i tidsklemma. 

Skrevet
prekæs skrev (10 minutter siden):

Hva vil han selv da? Kanskje du skal kjøpe en gitar til han i stedet :D

For egen del hadde jeg ikke likt at mine foreldre hadde ambisjoner på mine vegne, i hvert fall. Fritidssysler bør i det minste være lystbetont for utøveren.

Vi har foreslått alle varianter på kulturskolen, men det har foreløpig blitt blankt avvist. Det har band i musikk på skolen nå og han spiller gitar der. Håper han finner lysten på det!

PS, må bare understreke at jeg har absolutt ingen ambisjoner for han altså. Hadde bare unnet han å få vist hva han er god for.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (23 minutter siden):

Da tror jeg at jeg ville ha ventet til han selv ytrer at han vil slutte. 

Dessverre er han av den typen som alltid gjør det han tror andre forventer og ønsker av han. Tror derfor det er mange år til han sier rett ut at han vil slutte. Det med å stå opp for seg selv og ikke la seg 'manipulere' både av foreldre og venner er noe vi jobber mye med på alle områder. Alle ser på han som veldig snill som gjør alt han blir bedt om, og det er han virkelig også, men samtidig veldig konfliktsky. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dessverre er han av den typen som alltid gjør det han tror andre forventer og ønsker av han. Tror derfor det er mange år til han sier rett ut at han vil slutte. Det med å stå opp for seg selv og ikke la seg 'manipulere' både av foreldre og venner er noe vi jobber mye med på alle områder. Alle ser på han som veldig snill som gjør alt han blir bedt om, og det er han virkelig også, men samtidig veldig konfliktsky. 

Er det heller ikke mulig å spørre han rett ut om hva han selv vil? 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Er det heller ikke mulig å spørre han rett ut om hva han selv vil? 

Vi har hatt utallige samtaler om dette, og jeg understreker hver gang at han ikke må være med fordi han tror at jeg vil det. Det han sier helt klart er at han føler at han ikke har tid. Men ellers svarer han det han tror at jeg vil høre. Og han tror at jeg ønsker at han er med, samme hvor mange ganger jeg sier at jeg vil at han skal gjøre det han har lyst til. Men hele kroppsspråket sier jo at han ikke trives der.

Skrevet

Vår 14 åring vil også slutte. Merker på flere at dette er en alder hvor mange ungdommer faller i fra. Hun bruker ikke mye tid på lekser og er skolesterk, men hun syns fem ganger i uken med trening er mye. Hun er glad i å slappe av nemlig. Vi har sagt hun får finne noe annet fysisk å drive med så det ikke blir senga hele ettermiddagene da alle vennene er på trening. Det ønsker hun ikke for da blir hun så dårlig i forhold til de andre. Vi har gjort avtale med trener at hun trenger bare komme på 3 treninger i en periode uten at hun mister plassen på førstelaget og så håper vi hun finner gleden igjen. 

Anonymkode: b0c3f...680

Skrevet

Ungdommen må da få kjenne på dette selv, det er fritiden deres. Om de ikke opplever treningen som meningsfylt eller noe som gir energi/overskudd/glede over å være sammen med de andre, så må det da være mulig å slutte. For en barndom de har nå, puttet i barnehage fra de var et år, tvunget på fotball fra fem år (etter to år med all-idrett), og så må de fortsette på fotball til de flytter hjemmefra. For ellers er de late og udugelige. Ikke mange timene i døgnet frihet til å finne ut hvem man er der nei. Tenk om de hadde lest en bok, gått en tur på nærmeste haug (for det trenger ikke være topptur for å være godt nok) og sett en solnedgang. Tenk om de hadde malt et bilde, spilt et instrument… nei, gud forby, her må det løpes, og svettes og trenes, ellers er du et usselt og ekkelt menneske. Det bestemmer mamma.

Anonymkode: 6b0cf...b0f

Skrevet

Det er urovekkende at fotballtrening for ungdom er så svart hvitt, enten eller …hvorfor skal de som trener en dag mindre i uka f eks ikke lov å spille kamp? Eller til og med måtte slutte helt? Hva er galt med å trene litt mindre når man ikke tenker å satse på idrett og Norges Toppidrettsgymnas? 

Anonymkode: 7cc76...708

Skrevet

Kan an trene på treningssenter. Min ungdom begynner med dette nå, endelig gammel nok etter et år uten fotball, mye gaming, mindre sosialt liv, dårligere fysisk og psykisk helse. Håper han finner glede i det!

Anonymkode: adde9...5de

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Kan an trene på treningssenter. Min ungdom begynner med dette nå, endelig gammel nok etter et år uten fotball, mye gaming, mindre sosialt liv, dårligere fysisk og psykisk helse. Håper han finner glede i det!

Anonymkode: adde9...5de

Han er ikke gammel nok dessverre.

Vi har nå tatt avgjørelsen. Han meldes ut, og så får vi se hvor veien går videre. Takker dere for alle svar.

Hi.

Skrevet
On 1/22/2022 at 12:28 AM, Anonym bruker said:

Hadde lagt han slutte jeg ... men viktig at han finner andre ting og holde seg aktiv med da

Anonymkode: 38614...795

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...