Gå til innhold

Er dette typisk for barn med adhd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker at sønnen vår kan ha adhd. I tillegg virker det som han svært sjelden får med seg det vi sier. Hvis vi sier et eller annet til han, skjer gjerne én av disse tingene (ikke alt på en gang, altså): 

- han sier ingenting, for han fikk ikke med seg at han ble snakket til 

- han sier «hæ», så må vi si det en gang til

- han forstår ikke spørsmålet, så vi må utdype eller parafrasere 

- han misforstår spørsmålet og svarer litt sånn «god dag, mann økseskaft» 

Er dette noe som kan ha med adhd å gjøre? 

Anonymkode: 774bb...f40

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mistenker at sønnen vår kan ha adhd. I tillegg virker det som han svært sjelden får med seg det vi sier. Hvis vi sier et eller annet til han, skjer gjerne én av disse tingene (ikke alt på en gang, altså): 

Låter mer som språkvansker. Få ham utredet NÅ! Ikke vent til han har mistet skolegang pga dette! 

Anonymkode: 4804d...95b

Skrevet

Min datter på 12 år med adhd er ganske lik der, ja. Det er utrolig fascinerende, for hun kan framstå som, tja, litt dum når hun ikke får med seg ting og svarer helt rart, men har faktisk svært høy iq. 

Anonymkode: 8be1c...2d5

Skrevet

Der kan passe med adhd men også andre ting. Om det skaper vansker for han hjemme og/eller skole kan han utredes. Da må han via førstelinjetjenesten (fastlege, ppt, kommunepsykolog etc) og henvises til bup.

Anonymkode: 45719...649

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, dette kan ha med ADHD å gjøre. Min er samme og har ikke noe språkvansker. Han er bare dypt i sine egne tanker og har problemer med å konsentrere seg om det kjedelig vi har å si.

Men ikke gå utifra ADHD, det første som burde sjekkes er hørselen. 

Skrevet
Pobie skrev (3 timer siden):

Ja, dette kan ha med ADHD å gjøre. Min er samme og har ikke noe språkvansker. Han er bare dypt i sine egne tanker og har problemer med å konsentrere seg om det kjedelig vi har å si.

Dette har vi tenkt at kan være tilfelle hos oss, også. Han blir gjerne litt mer våken hvis det dreier seg om noe han kan nyte godt av 😆 

Hørselen har vi sjekket to ganger, den er merkelig nok helt fin. 

Ts

Skrevet

Datteren min har AD(H)D og det høres kjent ut :) Prøv å starte med navnet hans og vent med resten av setningen til han ser på deg.

Anonymkode: 394ff...32d

Skrevet

Det isolert sett  ville ikke få meg til å tenke adhd. Men det kan selvsagt være en konsekvens av adhd. Jeg ville bedt om henvisning, og få sjekket ut det kan være språkvansker eller andre ting, altså ikke låst meg i en evt adhd-diagnose. På bakgrunn av dette altså. Du har jo selvsagt et langt større bilde av guttens utfordringer enn meg.

Skrevet
Pobie skrev (12 timer siden):

Dette!

Jeg har en sønn med adhd, og en datter som har slitt masse med ørevondter. Begge kan beskrives på sammen måte som ditt barn.

Datteren min er øreopperert to ganger, med dren, og hadde ingen hørsel på høyre øre og nedsatt hørsel på venstre. Dette løste seg med dren. 

Men er du i tvil om det han være adhd, ikke vent. La gutten bli utredet, så han kan få den hjelpen han trenger og har krav på så fort som mulig 🥰

Anonymkode: 0ca5b...28b

Skrevet

Oppmerksomhetsvikt er ett av kjennetegnene ved ADHD

Anonymkode: 4610a...cd4

Skrevet

Høres ut som tantebarnet mitt som har adhd 

Anonymkode: 5165c...104

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...