Gå til innhold

Ser mange rundtomkring maser om "å åpne Norge igjen", Norge er da virkelig ikke stengt ned

Anbefalte innlegg

Ser mange rundtomkring maser om "å åpne Norge igjen", Norge er da virkelig ikke stengt ned.
Ja, vi her restriksjoner og anbefalinger, men er da ikke stengt ned.

Har folk glemt hvordan det var når Norge faktisk var stengt ned?
Alle butikker foruten polet, apotek og matvarebutikker var stengte.
Treningssenter var stengte.
Spisesteder var stengte.
Halvparten av setene på offentlig kommunikasjon var ikke i bruk.
Hjemmeskole og hjemmebarnehage.
Og så videre.

Selv om vi har restriksjoner og anbefalinger er faktisk alt åpent.
Hva mener egentlig folk at man skal åpne?

Anonymkode: 93e0f...058

Fortsetter under...

Påbud om hjemmekontor, antallsbegrensning på arrangement og tidlig stenging av serveringssteder er noe å åpne opp igjen. Neida, det er ikke stengt ned, men det er fremdeles en del begrensinger som får konsekvenser for en god del bransjer og arbeidstakere. 

I dag sendte jeg datteren min på skolen hvor det er smitte i klassen, mens jeg selv gikk med munnbind på butikken. Rimelig tullete, spør du meg. 

Anonymkode: e170b...dcc

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ser mange rundtomkring maser om "å åpne Norge igjen", Norge er da virkelig ikke stengt ned.
Ja, vi her restriksjoner og anbefalinger, men er da ikke stengt ned.

Har folk glemt hvordan det var når Norge faktisk var stengt ned?
Alle butikker foruten polet, apotek og matvarebutikker var stengte.
Treningssenter var stengte.
Spisesteder var stengte.
Halvparten av setene på offentlig kommunikasjon var ikke i bruk.
Hjemmeskole og hjemmebarnehage.
Og så videre.

Selv om vi har restriksjoner og anbefalinger er faktisk alt åpent.
Hva mener egentlig folk at man skal åpne?

Anonymkode: 93e0f...058

Hvorfor får ikke barna mine gå på skolen med mindre de tester seg med en upålitelig test for et virus som ga dem en mild forkjølelse? Hvorfor får ikke ungdommen min trene kampsport? Hvorfor sitter jeg da på hjemmekontor med tre doser innabords, og må bruke munnbind for å hente sønnen min på sfo? Apropos sfo. Hvorfor er det kun åpent fra 8-15:30? 

Anonymkode: 425ad...7c9

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor får ikke barna mine gå på skolen med mindre de tester seg med en upålitelig test for et virus som ga dem en mild forkjølelse? Hvorfor får ikke ungdommen min trene kampsport? Hvorfor sitter jeg da på hjemmekontor med tre doser innabords, og må bruke munnbind for å hente sønnen min på sfo? Apropos sfo. Hvorfor er det kun åpent fra 8-15:30? 

Mye som trengs å åpnes helt nå. Det med hjemmekontor er bra for meg som jobber på sykehus, lite trafikk. Men, det er jo litt bakvendt når en med 3 doser må være hjemme, mens endel uvaksinerte jobber i helsevesenet. Skal vi stenge ned for influensa også?

Anonymkode: 25d81...01f

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Mye som trengs å åpnes helt nå. Det med hjemmekontor er bra for meg som jobber på sykehus, lite trafikk. Men, det er jo litt bakvendt når en med 3 doser må være hjemme, mens endel uvaksinerte jobber i helsevesenet. Skal vi stenge ned for influensa også?

Det er det de har gjort i Sverige nå.

Anonymkode: 7366a...4a7

Annonse

Men mye er stengt ned uansett. Trampolinepark;bowling,leos lekeland,laserspill her vi bor osv. Veldig kjedelig når det er vinterferie om bare noen uker.

Anonymkode: e403b...370

Herregud så lei jeg er av innlegg som disse: «jeg merker ingenting til tiltakene jeg, så jeg skjønner ikke hva folk klager over?»

Hva med å sette deg litt inn i hvordan andres situasjon er før du kommer med slike kommentarer? Jo, det er en masse ting som fremdeles er forbudt. Og det er virkelig horribelt at staten går inn og nekter folk å gå på jobb til kontoret sitt, nekte studenter å gå fysisk på forelesning og nekter folk å synge foran for mange mennesker. Voksne folk får ikke engang lov til å trene uten tusen forbehold, og ei heller spille kamper/ stevner (hurra for folkehelsen).

Det holder nå. Det er på overtid at de kaster absolutt alt av horrible regler. 

Anonymkode: 21367...614

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Herregud så lei jeg er av innlegg som disse: «jeg merker ingenting til tiltakene jeg, så jeg skjønner ikke hva folk klager over?»

Hva med å sette deg litt inn i hvordan andres situasjon er før du kommer med slike kommentarer? Jo, det er en masse ting som fremdeles er forbudt. Og det er virkelig horribelt at staten går inn og nekter folk å gå på jobb til kontoret sitt, nekte studenter å gå fysisk på forelesning og nekter folk å synge foran for mange mennesker. Voksne folk får ikke engang lov til å trene uten tusen forbehold, og ei heller spille kamper/ stevner (hurra for folkehelsen).

Det holder nå. Det er på overtid at de kaster absolutt alt av horrible regler. 

Anonymkode: 21367...614

Og toppen av paradokset - alle skal smittes. Og helst før dose tre-effekten avtar. Men så åpne da!

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Og toppen av paradokset - alle skal smittes. Og helst før dose tre-effekten avtar. Men så åpne da!

Ja, ikke sant. Pr nå er reglene at ved smitte i husstand, må resterende i karantene 10 dager (noen unntak). Kan teste ut på dag 7. Isolasjon for smittet varer omtrent tilsvarende. Arbeidsgiver får refundert etter dag 6 ved koronarelatert fravær. Unnskyld meg, der lempet de regningen over på arbeidsgiver. Den kompensasjonen der er ikke verdt å tørke seg bak med engang. 

Anonymkode: e170b...dcc

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Ungdom under 20 kan jo trene kampsport? Gutta her har fått trene nesten gjennom hele perioden, de voksne har ikke fått trent.

to jenter i klassen på ungdomsskolen ble innlagt med covid, de er veldig dårlige (ikke respirator). Dette er godt trente henter uten andre sykdommer, vaksinert. Vi kjenner flere voksne som har fått covid og er skikkelig dårlige, ikke innlagt (ennå), men sengeliggende, svimle og andpusten. I tillegg må de ha friske småbarn hjemme i karantene.

hjemmekontor er jeg enig i, er det påbudt eller anbefalt? Kanskje arbeidsplassen kan finne en løsning?

Anonymkode: b2d99...0ce

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ungdom under 20 kan jo trene kampsport? Gutta her har fått trene nesten gjennom hele perioden, de voksne har ikke fått trent.

to jenter i klassen på ungdomsskolen ble innlagt med covid, de er veldig dårlige (ikke respirator). Dette er godt trente henter uten andre sykdommer, vaksinert. Vi kjenner flere voksne som har fått covid og er skikkelig dårlige, ikke innlagt (ennå), men sengeliggende, svimle og andpusten. I tillegg må de ha friske småbarn hjemme i karantene.

hjemmekontor er jeg enig i, er det påbudt eller anbefalt? Kanskje arbeidsplassen kan finne en løsning?

Anonymkode: b2d99...0ce

Det er et nasjonalt påbud, uavhengig av størrelsen på kontoret, fravær av åpent landskap og bruk av offentlig transport. Så ingenting med smittevern å gjøre, med andre ord.

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er et nasjonalt påbud, uavhengig av størrelsen på kontoret, fravær av åpent landskap og bruk av offentlig transport. Så ingenting med smittevern å gjøre, med andre ord.

Mens jeg har vært på kontoret hele pandemien. Det er påbudt dersom det er mulig. For meg er det ikke mulig, så da er jeg på kontoret

Anonymkode: bb8ff...7c3

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mens jeg har vært på kontoret hele pandemien. Det er påbudt dersom det er mulig. For meg er det ikke mulig, så da er jeg på kontoret

Det er mulig for oss å jobbe hjemmefra, selv om det er tungvint og mindre effektivt. Men smittevernmessig er det ingen forskjell om vi sitter på kontoret eller hjemme.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er mulig for oss å jobbe hjemmefra, selv om det er tungvint og mindre effektivt. Men smittevernmessig er det ingen forskjell om vi sitter på kontoret eller hjemme.

Ville det vært noen forskjell for deg om du satt på kontoret, innesperret på rommet der, spise lunsj alene, ikke snakke med kolleger. Akkurat det samme som hjemme bortsett fra lokasjonen?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ville det vært noen forskjell for deg om du satt på kontoret, innesperret på rommet der, spise lunsj alene, ikke snakke med kolleger. Akkurat det samme som hjemme bortsett fra lokasjonen?

Det ville det. Vi kunne ha sittet på fysiske møter med 2 meter avstand, slik vi gjorde tidligere i 2020 og 2021. Jeg kunne komme meg ut av husets fire vegger og se noe annet. Jeg hadde fått strukturen av arbeidsdagen tilbake og jeg hadde sluppet ekstra kjøring.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det ville det. Vi kunne ha sittet på fysiske møter med 2 meter avstand, slik vi gjorde tidligere i 2020 og 2021. Jeg kunne komme meg ut av husets fire vegger og se noe annet. Jeg hadde fått strukturen av arbeidsdagen tilbake og jeg hadde sluppet ekstra kjøring.

Må du kjøre ekstra for å være hjemme?

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Må du kjøre ekstra for å være hjemme?

Mange ordner seg slik at de har barnehage ved siden av jobben, og ikke ved siden av hjemmet. Så ja, jeg må kjøre og hente i barnehagen før jeg drar hjem igjen i stedet for å parkere bilen og gå 2 minutter til kontoret. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Mange ordner seg slik at de har barnehage ved siden av jobben, og ikke ved siden av hjemmet. Så ja, jeg må kjøre og hente i barnehagen før jeg drar hjem igjen i stedet for å parkere bilen og gå 2 minutter til kontoret. 

Men det handler bare om et valg du har tatt om å ikke velge barnehage i nærmiljøet. Det gjør det jo også vanskelig for deg å levere barnet i barnehage hvis du er syk og trenger hvile. Får ikke levert barnet i barnehagen og må ha det hjemme mens du ikke er helt i stand til å ivareta barnet

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

På sykehuset gjelder 1 meter når vi spiser. Ellers har vi munnbind. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da snakker du med arbeidsplassen din.
Slik de nasjonale reglene er at alle hvor det er praktisk mulig skal ha hjemmekontor.
Får sommerferien hadde vi også barnehagebarn, og barnehage ved jobben.
Jobben min tolket "hvor det er praktisk mulig" dit hend at jeg fikk lov til å være på kontoret.

• Opprett ny...