Gå til innhold

Virker ikke vaksinen noe på smittespredning?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Omikron omgår både vaksiner og den immuniteten man har fått etter gjennomgått infeksjon. Heldigvis beskytter vaksinene mot alvorlig sykdom fortsatt, om enn noe mindre enn mot Delta. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2119270#:~:text=In a study of live,vaccine (Pfizer–BioNTech).&text=Thus%2C data were needed regarding,preventing hospitalization for Covid-19.

Ikke lenge siden jeg leste en oppsummering. Vaksinen beskytter mot smitte, men stor forskjell på mutantene. Mot alfa, ca 80 %. Delta, ca 65 %. Omicron, ca 33 %. Det viser i grunn at ettersom mutantene kommer, desto mindre beskyttet mot smitte. Omicron burde legge debatten om koronapass død og ikke minst kan vi slutte å irritere oss over noen få som ikke vil ta vaksinen. For slik det er nå, vil vaksine for det meste handle om beskyttelse mot alvorlig sykdom hos seg selv, ikke solidaritet for å hindre smitte. 

Mot alvorlig sykdom derimot er man godt beskyttet. Det er store variasjoner hos folk, noen opparbeider seg knapt beskyttelse, mens andre ville ikke blitt smittet eller syk om de stod i ett rom fullt av virus. Men, tommelfingerregel er vel, friske under 45 = god beskyttelse med to doser. De over bør friske opp immunforsvaret. Underliggende sykdom eller utsatt, frisk opp med dose 3. Det er igjen, for egen beskyttelse, ikke for solidaritet. 

Anonymkode: f5a7b...33d

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Og foreldrene deres som er trippel vaksinert...

Anonymkode: 96c66...6d8

Ikke så mange under 45 som er trippelvaksinert, da. Men her ble det spurt om smittespredning, og det er barn i stor grad.

Anonymkode: 4056f...ee5

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke så mange under 45 som er trippelvaksinert, da. Men her ble det spurt om smittespredning, og det er barn i stor grad.

Spørs sikkert hvor du bor. Men de fleste av mine venner er trippelvaksinert, og vi er 40 år.

Anonymkode: 37448...eb5

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men de dobbelt og trippelvaksinerte foreldrene blir smittet de også. Absolutt alle jeg kjenner av de som har fått smitte fra skolen nå siste ukene er også foreldrene smittet (ja, jeg vet det er svogerforskning, men mye smitte skjer i hjemmet i følge statistikk), med unntak av en som ble oppdaget i går, så det gjenstår å se. Det er ett skille fra før og etter jul, tipper det skillet kan kalles omicron.  

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men de dobbelt og trippelvaksinerte foreldrene blir smittet de også. Absolutt alle jeg kjenner av de som har fått smitte fra skolen nå siste ukene er også foreldrene smittet (ja, jeg vet det er svogerforskning, men mye smitte skjer i hjemmet i følge statistikk), med unntak av en som ble oppdaget i går, så det gjenstår å se. Det er ett skille fra før og etter jul, tipper det skillet kan kalles omicron.  

Dette. Her er det et stort utbrudd. Bor på en plass alle kjenner de fleste. Alle,jeg vet om (60 barn forrige uke), har smittet minst en av foreldrene sine. Veldig mange jobber i helsesektor her. Flere av disse er trippelvaksinert og har dratt smitte fra egne barn/husstanden med seg på Helsetunet. Så nå er det stort utbrudd hos de eldre og syke også. Og det er krise da så mange av de ansatte er syke. Stor mangel på folk. Eldre er syke osv

Svogerforskning dette også, men er garantert ikke bare her...

Anonymkode: 96c66...6d8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Begge barna våre har nylig vært smittet (omicron). Verken mannen min eller jeg (vaksinerte med 2 doser) ble smittet, til tross for at i omtrent har badet i virus...

Anonymkode: be88b...cd7

Mulig dere har hatt det? Ei venninne av meg hadde korona som uvaksinert og merket ikke noe. Kun pos test da mannen var syk.

Anonymkode: 77e77...8f4

Annonse

• Opprett ny...