Gå til innhold

Hva bruker du penger på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjeder meg, trenger sparetips, er blakk før neste lønning og tenkte å høre med dere om 2 ting:

1. Hva bruker du penger på som egentlig er unødvendig?

2. Hvilke unødvendige, men vanlige ting bruker du ikke eller lite penger på sammenlignet med andre?

Hos meg er det 

1. En dyr hobby (hund), kjøper ofte lunsj i butikken, handler på butikk nesten hver dag, har mange abonnement både streaming og aviser, bil (trenger ikke). 

2. Røyk/snus, brus, alkohol, frisør, kjøper lite klær, er aldri på shopping.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Større hus enn nødvendig, to biler, hytte og ferier.

Trening og tv-abonemanger kan regnes som unødvendig og så drikker jeg for mye brus. Ingen av delene har jeg tenkt å slutte med med mindre det blir økonomisk krise.

Anonymkode: d3e9a...cdd

Skrevet

Streamingtjenester og kjoler. Men vil ikke si at det er unødvendig da. Luksus, ja. 

Skrevet
10 minutes ago, Anonym bruker said:

Større hus enn nødvendig, to biler, hytte og ferier.

Trening og tv-abonemanger kan regnes som unødvendig og så drikker jeg for mye brus. Ingen av delene har jeg tenkt å slutte med med mindre det blir økonomisk krise.

Anonymkode: d3e9a...cdd

Haha samme her, det er egentlig innkalkulert sløsing i  budsjettet 😆

Skrevet

Bruker egentlig veldig lite på ting som er unødvendig. Men det er fordi jeg har lite penger og lite å bruke. 
Det jeg kunne dropper er telys (en pakke hver 3. mnd omtrent), servietter, kaffe/kakao (men det er koselig), cola (det går en 10pk i uken), bursdagsgaver og julegaver barna kjøper til meg (men det er hyggelig for barna på 11 og 13), rundstykker (kjøper en 16pk FirstPrice hver helg), godteri (men det er godt). Tror ikke det er mer enn det. Vi har også kun det mest nødvendige av klær.

Anonymkode: 5e944...096

Skrevet

Unødvendige ting:
- Alt for mye klær og leker til barna
- Planter
- Litt for dyr mat
- Røyk og brus
- En bil mer enn vi trenger
- Vin
- Streamintjenester

Anonymkode: a47d0...49e

Skrevet

Standup show bruker jeg mye penger på. Det er jo egentlig unødvendig men det er veldig kjekt når jeg først har barnefri. Går nok fort 3000-4000 kr i året på det. 

Brus og godteri!

Anonymkode: 1d941...0e3

Skrevet

Melatonin til sønnen min vil nok en del kalle unødvendig når de hører hvor mye jeg betaler. Det koster 500 kr å må vel ha påfyll annenhver måned. Det blir en del tusen på en alenemamma. Men melatonin hjelper utrolig bra på han! 

Skrevet

Jeg bruker penger på hobbyen min som er scrapbooking, så er jeg glad i kjoler. Før korona, så var jeg glad i å reise, og det er jo ikke noe man må.

Men ellers bruker jeg lite penger på meg selv, røyker ikke, snuser ikke, drikker ikke, drikker kun te og vann. Går nesten aldri ut for å spise. Og bortsett fra kjoler, så kjøper jeg lite klær og sko.

Anonymkode: ba567...8de

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Melatonin til sønnen min vil nok en del kalle unødvendig når de hører hvor mye jeg betaler. Det koster 500 kr å må vel ha påfyll annenhver måned. Det blir en del tusen på en alenemamma. Men melatonin hjelper utrolig bra på han! 

Det ser jeg på som nødvendig. Sønnen min trenger melatonin han og. Og selv så bruker jeg ca 1000 kr i måneden på medisiner på hvit resept. Men jeg er jo avhengig av det. 

Skrevet

Garn🧶

Jeg kunne kjøpt garn billigere steder..

Anonymkode: 6caa7...e45

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det ser jeg på som nødvendig. Sønnen min trenger melatonin han og. Og selv så bruker jeg ca 1000 kr i måneden på medisiner på hvit resept. Men jeg er jo avhengig av det. 

Ja altså før kunne han bruke 2-3 timer på å sovne for han sliter med tankekjør og bekymringet etter leggetid. Med melatonin sovner han innen 15 minutt. Han sier det også selv at det er så deilig å slippe å ligge så lenge uten å sovne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor ikke på resept?

Anonymkode: ac576...695

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor ikke på resept?

Anonymkode: ac576...695

Man får det på hvit resept, da må man betale for det. Det er ikke alt man får på blå resept, selv om man trenger det daglig over lang tid.

Skrevet

Jeg bruker ikke penger jeg ikke har, og jeg sparer. Når det er sagt, jeg kan drikke mindre brus, handle mindre garn, kjøpe mindre ferdigmat (blir av og til takeaway), ingen trenger puslespill, og jeg bruker litt på hårprodukter. Går ikke tusenlapper akkurat, men kunne sikkert spart loen hundrelapper, kanskke 1000,i måneden. Men jeg tenker at jeg skla leve og 🤷‍♀️😅

Skrevet

1. Vin (altså ikke mengder, men dyrere enn folk flest kjøper), garn (kvalitet), mange streamingtjenester, bøker, teater, kantine på jobb, kiropraktor, en del mat/godteri (f.eks. Jacobs sjokolade), ferie (utenom korona).

2. Frisør flere ganger i året, sko, vesker, smykker, moteklær, brus, snus/røyk, konserter ol., spise ute, blader.

Ang nr 2, jeg kjøper selvfølgelig klær og sko og kan spise ute en og annen gang hvis noen inviterer meg ut, men jeg har sånn ett par brukskonto, akkurat det jeg må ha av klær og går ikke ut på kafé eller restaurant på eget initiativ. 

Anonymkode: f479a...e98

Skrevet

Unødvendig må være alkohol en sjelden gang. 

Ellers bruker jeg kun penger på mat og huholdningsartikler. Klær ca to ganger i året.

Har alltid penger på konto og sparer, og da sender jeg avgårde litt til voksne barn nå og da. Er minimalist i ordets rette betydning. Elsker det og ingenting er så avslappet og enkelt som å eie lite. Frihet for meg ihvertfall. 

Anonymkode: f6f9b...e9d

Skrevet

Bruker penger på: 

- stort og dyrt hus som vi bare så vidt hadde råd til, med ditto boliglån og strømutgifter

- Øl og vin

- Takeaway en gang i blant

- spiser ute med venner en gang eller to i mnd når det ikke er nedstengning, men ikke veldig luksuriøse bestillinger

- sparer ikke på matinnkjøp til familien, men sløser heller ikke vilt

-spiller lotto, tåpelig egentlig, men har en drøm om gevinst

Bruker lite penger på:

- frisør

-røyker/snuser heldigvis ikke 

-ferier, bortsett fra noen kostnader til hytta som jeg har arvet

- klær til barna, de går mye i arvetøy og er fornøyde med det. Bruker heller ikke så mye på klær til meg selv, men det går litt i perioder. I den forrige jobben jeg hadde måtte jeg være representativ, men nå om dagen blir det mindre nye klær

Anonymkode: 26268...b0d

Skrevet

Jeg (vi) lever ikke over evne, og vi sparer penger hver måned. Men jeg unner meg litt ekstra.

Jeg kunne kuttet ned eller kuttet ut å kjøpe garn. Jeg strikker mye, og jeg kjøper dyrt garn, for jeg foretrekker norsk ull. Det hender jeg kjøper meg sjokolade eller potetgull, det kunne jeg selvsagt kuttet ut. Vi har to biler, men vi bor på bygda og trenger det for vi har ikke de samme arbeidstidene. Jeg bruker mye penger på sko. På grunn av en skade sliter jeg med smerter i benet og trenger sko med god demping. Hoka funker for meg, og jeg trenger tre par (et par inne på jobb, et par inne hjemme og et par ute), og jeg kjøper nye en gang eller to i året. Så kjøper jeg bøker, det er nok der det går mest penger.

Jeg kjøper meg lite klær, og jeg lapper og reparerer og tar vare på det jeg har til det er helt utslitt. Sko, som nevnt, er unntaket. Jeg er ikke spesielt interiørinteressert og bruker ekstremt lite penger på slikt. Møblene er en god blanding av arvet og Ikea og er stort sett hauggamle. 

Skrevet

Tja, bruker penger på frisør ca hver 6.uke, ansiktsbehandlinger, riktige kremer til min hudtype, reiser, klær til ungene og trenings/turtøy til meg selv. Ellers er det faste utgifter før pleasure så klart. Går ut å spiser 1 gang i uken som jeg heøt sikkert kunne ha droppet, men lever kun en gang og har nok på konto før neste lønning kommer.

Sparer også i fond :)

Skrevet

Jeg bruker ikke mer penger enn jeg har og jeg sparer hver måned, menn hvis jeg hadde trengt å bruke livets, ville jeg først kuttet ut å kjøpe kaffe ute nesten hver dag. Jeg kunne også spart en del på å planlegg handling av mat bedre og spist mindre ute. 

Frisør er jeg hos 1-2g i året kun for å klippe og jeg handler sjelden klær og sminke. 

Anonymkode: 828dd...c38

Skrevet
7 hours ago, Frida_22 said:

Kjeder meg, trenger sparetips, er blakk før neste lønning og tenkte å høre med dere om 2 ting:

1. Hva bruker du penger på som egentlig er unødvendig?

2. Hvilke unødvendige, men vanlige ting bruker du ikke eller lite penger på sammenlignet med andre?

Hos meg er det 

1. En dyr hobby (hund), kjøper ofte lunsj i butikken, handler på butikk nesten hver dag, har mange abonnement både streaming og aviser, bil (trenger ikke). 

2. Røyk/snus, brus, alkohol, frisør, kjøper lite klær, er aldri på shopping.

1. kjøper masse gavekort som jeg bruker på apper på mobilen, det er ikke noe jeg trenger,men liker det godt, og har også alle streamingkanalene neste uten om Di+ og P+.  klær til barnet enda hn har mer enn nok

2. Alkohol, kjøper aldri klær og fastfood

Anonymkode: 58fcd...d76

Skrevet

Bestikker sønnen min for å gå på svømmekurs faktisk,det vil nok mange se som unødvendig utgift. Men han er 10 år å kan ikke svømme å er livredd i vann. Når alt annet var prøvd å jeg forsatt ikke fikk han til å på svømmekurs;så kom jeg på ideen å love han robux (vet ikke hvordan det skrive) hver gang han går på svømmekurset. Så det blir en utgift på 55 kr hver uke. Det er kanskje ikke så pedagogisk men det får se være :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Man får det på hvit resept, da må man betale for det. Det er ikke alt man får på blå resept, selv om man trenger det daglig over lang tid.

Melatonin kan man få på blå resepter. Min datter har det, hatt det i over et år nå.

Anonymkode: efbe0...a69

Skrevet
3 minutes ago, Anonym bruker said:

Melatonin kan man få på blå resepter. Min datter har det, hatt det i over et år nå.

Anonymkode: efbe0...a69

Refusjonsberettiget bruk:

Barn og ungdom 6 - 17 år: Behandling av insomni ved ADHD, hvor søvnhygienetiltak ikke har vært tilstrekkelig.

Vilkår:
163

Refusjon ytes kun til barn og ungdom fra og med 6 år til og med 17 år.

254

Refusjon ytes kun til pasienter med kronisk og alvorlig insomni som har: 1) nedsatt funksjon på dagtid, som økt søvnighet, humørsvingninger, svekket kognitiv eller sosial fungering, økt ulykkesrisiko, fysisk ubehag, økt bekymring rundt søvnen, og i tillegg 2) minst tre dårlige netter per uke, eller døgnrytme som ikke lar seg normalisere

Anonymkode: 22ec3...522

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...