Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #51 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Du klarer vel også å huske svineinfluensaen i 2009? Hvorfor har ikke noe skjedd etter det?Kunne hatt mange ferdig utdannet mellom da og nå!! på 80 tallet hadde 22000 sengeplasser nå har vi 11000. Anonymkode: 5b825...6f8 Jeg hadde selv svineinfluensa da jeg var gravid. Det er ingen som snakker om at det er greit med nedrustningen. Men situasjonen vi har nå er den situasjonen vi har nå, ikke den vi hadde for 40 år siden. Vi kan ikke leve i «gamledager» og si «alt var bedre før» og henge oss opp i det. Vi må se situasjonen vi har i dag, og lære av den i fremtiden. Fortid kan brukes som eksempel, men vi kan ikke bli boende i fortiden. Det er flere ting enn antall plasser som er forskjellen på da og nå. Liggedager etter fødsel, liggedager etter operasjoner. Sykdommer som krevde innleggelse da, men ikke np grunnet medisiner osv. Ingen sier det er genialt, men det er greit å være realist også. Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #52 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det virker som du ønsker å holde Norge stengt? Er det det du vil? Anonymkode: 818b5...46c Ja! Jeg tror vi gjør best i å stenge for evig og alltid! Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #53 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Eller motsatt. Er mange gode renholdere der ute, og mange spl som kan fint lite om hvordan en smittevasker en stue. Men, renholdere har blitt færre og fått mye mer å gjøre. Kanskje heller løse det? Anonymkode: 5b825...6f8 Absolutt! Jeg jobber i ledelse i renholdsbransjen og om man hadde løst det med bedre vilkår i anbudene og bedre tid, bedre lønn osv, så hadde det vært lønnsomt for oss å ta på oss oppdrag på sykehus. Per nå hopper jeg glatt over sykehusenes anbud, for man tjener ikke noe som helst på det. Det er kun pris som gjelder, ikke kvalitet Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #54 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde selv svineinfluensa da jeg var gravid. Det er ingen som snakker om at det er greit med nedrustningen. Men situasjonen vi har nå er den situasjonen vi har nå, ikke den vi hadde for 40 år siden. Vi kan ikke leve i «gamledager» og si «alt var bedre før» og henge oss opp i det. Vi må se situasjonen vi har i dag, og lære av den i fremtiden. Fortid kan brukes som eksempel, men vi kan ikke bli boende i fortiden. Det er flere ting enn antall plasser som er forskjellen på da og nå. Liggedager etter fødsel, liggedager etter operasjoner. Sykdommer som krevde innleggelse da, men ikke np grunnet medisiner osv. Ingen sier det er genialt, men det er greit å være realist også. Anonymkode: 95399...aaa Jeg fikk mine barn i 2009, må ha gått glipp av mye siden de er 40 nå. Hvorfor skal vi lære av dette nå når vi ikke lærte da? Vi hadde også fugleinfulensa. Vi ruster nok ikke opp nå heller pga økonomi. Anonymkode: 5b825...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681439 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #55 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ja. Sykepleiere er ekstremt kompetente. De burde holdt kurs for renholdere. De kan alt om hvordan utstyr og flater skal rengjøres. Om de skal eller bør gjøre jobben eller ikke, er en annen diskusjon Anonymkode: 95399...aaa Jeg mener jo opplagt at de ikke bør settes til det, når kompetansen deres er mer behøvd i andre sammenhenger. Hvor dyktige de er til renhold har jeg ingen formening om, derfor jeg spør, men jeg skal innrømme jeg finner det bemerkelsesverdig at noen med helt annen bakgrunn er mer kompetent i jobben enn de med bakgrunn i den. Anonymkode: 4ecb6...302 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681440 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #56 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk mine barn i 2009, må ha gått glipp av mye siden de er 40 nå. Hvorfor skal vi lære av dette nå når vi ikke lærte da? Vi hadde også fugleinfulensa. Vi ruster nok ikke opp nå heller pga økonomi. Anonymkode: 5b825...6f8 Fugleinfluensa har vi i Norge nå, så den dukker opp her og der iten at mange blir smittet. Vi hadde 9 eller 11 som døde av eller med svineinfluensa og mange færre innleggelser. Og svineinfluensa varte i kort tid før den bare forsvant igjen. Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #57 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg mener jo opplagt at de ikke bør settes til det, når kompetansen deres er mer behøvd i andre sammenhenger. Hvor dyktige de er til renhold har jeg ingen formening om, derfor jeg spør, men jeg skal innrømme jeg finner det bemerkelsesverdig at noen med helt annen bakgrunn er mer kompetent i jobben enn de med bakgrunn i den. Anonymkode: 4ecb6...302 Selvsagt bør de ikke settes til renhold. Det er jo lite effektivt. Men likevel har de mer kompetanse enn meg (som har tatt 6 dager med kurs og 3 med eksamen) i hvordan rengjøre. Spesielt operasjonsstuen. Det kan potensielt få dødelig utfall om det ikke er gjort korrekt, og det kan virke som at sykehusene har større tillit til sykepleiere enn til «tilfeldige» renholdsselskaper selv om de kan vise til kompetanse. Derfor bør sykepleiere kurse renholdere med konsekvens-undervisning i renhold. Frem til det, har de færreste renholdere god nok kompetanse. Det er selvsagt trist at «sykehus-renhold» ikke er et eget fag, eller kompetansebygging etter renholdsoperatør, men så er det ikke sånn at renholdere blir hørt. De ble til og med nedprioritert i lønnsforhandlinger i 2020, og ble stående på en tariff på 191 kr i time. frem til de fikk i underkant av 197 i timen fra 2021. Men arbeidet på anbud har fortsatt samme pris per år. Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #58 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Problemet er at det ikke går å skylde på de uvaksinerte for høye innleggelsestall hvis halvparten av innlagte er der for noe annet. Anonymkode: 1ec2f...01a Hvor lenge skal du male på dette? Anonymkode: f1c52...0e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681454 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #59 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Fugleinfluensa har vi i Norge nå, så den dukker opp her og der iten at mange blir smittet. Vi hadde 9 eller 11 som døde av eller med svineinfluensa og mange færre innleggelser. Og svineinfluensa varte i kort tid før den bare forsvant igjen. Anonymkode: 95399...aaa 29. Anonymkode: 1ec2f...01a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681455 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #60 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge skal du male på dette? Anonymkode: f1c52...0e5 Like lenge som du skal male på ditt. Skal vi dra og handle maling sammen? Anonymkode: 1ec2f...01a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #61 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): 29. Anonymkode: 1ec2f...01a Fortsatt en vesentlig forskjell. Men det regner jeg med du ser selv Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #62 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Selvsagt bør de ikke settes til renhold. Det er jo lite effektivt. Men likevel har de mer kompetanse enn meg (som har tatt 6 dager med kurs og 3 med eksamen) i hvordan rengjøre. Spesielt operasjonsstuen. Det kan potensielt få dødelig utfall om det ikke er gjort korrekt, og det kan virke som at sykehusene har større tillit til sykepleiere enn til «tilfeldige» renholdsselskaper selv om de kan vise til kompetanse. Derfor bør sykepleiere kurse renholdere med konsekvens-undervisning i renhold. Frem til det, har de færreste renholdere god nok kompetanse. Det er selvsagt trist at «sykehus-renhold» ikke er et eget fag, eller kompetansebygging etter renholdsoperatør, men så er det ikke sånn at renholdere blir hørt. De ble til og med nedprioritert i lønnsforhandlinger i 2020, og ble stående på en tariff på 191 kr i time. frem til de fikk i underkant av 197 i timen fra 2021. Men arbeidet på anbud har fortsatt samme pris per år. Anonymkode: 95399...aaa De som begynner med renhold på det sykehuset jeg jobber får god opplæring av andre renholdere. Jobbet i dette faget for mange år siden og hjelpe meg hvor mye rart sykepleiere gjorde og sa. Rett person til rett sted!! Anonymkode: 5b825...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #63 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): De som begynner med renhold på det sykehuset jeg jobber får god opplæring av andre renholdere. Jobbet i dette faget for mange år siden og hjelpe meg hvor mye rart sykepleiere gjorde og sa. Rett person til rett sted!! Anonymkode: 5b825...6f8 Men inntekten til renholderen og det presset den har på å bli ferdig på 2 timer eller bruke fritiden på det, det er det ingen som kan forsvare. Derfor ønsker jeg ikke de jobbene for mine ansatte Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681492 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #64 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvsagt bør de ikke settes til renhold. Det er jo lite effektivt. Men likevel har de mer kompetanse enn meg (som har tatt 6 dager med kurs og 3 med eksamen) i hvordan rengjøre. Spesielt operasjonsstuen. Det kan potensielt få dødelig utfall om det ikke er gjort korrekt, og det kan virke som at sykehusene har større tillit til sykepleiere enn til «tilfeldige» renholdsselskaper selv om de kan vise til kompetanse. Derfor bør sykepleiere kurse renholdere med konsekvens-undervisning i renhold. Frem til det, har de færreste renholdere god nok kompetanse. Det er selvsagt trist at «sykehus-renhold» ikke er et eget fag, eller kompetansebygging etter renholdsoperatør, men så er det ikke sånn at renholdere blir hørt. De ble til og med nedprioritert i lønnsforhandlinger i 2020, og ble stående på en tariff på 191 kr i time. frem til de fikk i underkant av 197 i timen fra 2021. Men arbeidet på anbud har fortsatt samme pris per år. Anonymkode: 95399...aaa Sykepleiere bør kurse renholdere i renhold, prøver du å være morsom eller? Anonymkode: f1c52...0e5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #65 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sykepleiere bør kurse renholdere i renhold, prøver du å være morsom eller? Anonymkode: f1c52...0e5 Renhold av operasjonsstuen og utstyr, ja. De er overkvalifisert, men dermed også bedre på det. De har et så bredt område av kunnskap at de kan kurse i mer enn det. Men de bør selvsagt brukes til det de kan best, å pleie de syke. Helsefagarbeidere blir jo skviset ut på sykehus Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #66 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er laget regler for anbud. Det er ikke bare å endre dem over natten. Da blir det ramaskrik fra renholdsbransjen og så er vi i gang igjen. Det er forøvrig forskjell på kompetanse og det å ha tid. Anonymkode: 95399...aaa Dette er direkte forårsaket av at vi er en del av EØS og dermed blir styrt av EU. Det er f.eks. meningsløst når et lokalt firma med mange tiårs erfaring, alltid levert veldig høy standard på sine tjenester - for så å bli utkonkurrert av et utenlandsk lavprisselskap som kun bruker utenlandske (lavlønte, ryktes sosial dumping). Enda mer meningsløst er det når det viser seg at de ansatte ikke snakker norsk, ikke er i stand til å lese seg opp på norsk regelverk, og deres arbeidsgiver kun har satt seg i hovedregler, ikke noen detaljer og dermed heller ikke kan overføre kunnskap til sine ansatte. Komplett dumskap blir det når dette fører til mer kostnader for oppdragsgiver fordi anbudsvinner gjør så mange feil, og som så kommer og krever mer penger for jobben for å øke ansattes kompetanse... og får det. Resultat, lokale arbeidere med kompetanse mistet jobben, blir arbeidsledige, går til andre bransjer. Og det offentlige og samfunnet ender totalt sett å betale langt, langt mer for "billige" tjenester de er forpliktet til å ta pga. EU-regler. Lenge leve den kollektive dumskapen! Anonymkode: 5afe7...6d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #67 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Dette er direkte forårsaket av at vi er en del av EØS og dermed blir styrt av EU. Det er f.eks. meningsløst når et lokalt firma med mange tiårs erfaring, alltid levert veldig høy standard på sine tjenester - for så å bli utkonkurrert av et utenlandsk lavprisselskap som kun bruker utenlandske (lavlønte, ryktes sosial dumping). Enda mer meningsløst er det når det viser seg at de ansatte ikke snakker norsk, ikke er i stand til å lese seg opp på norsk regelverk, og deres arbeidsgiver kun har satt seg i hovedregler, ikke noen detaljer og dermed heller ikke kan overføre kunnskap til sine ansatte. Komplett dumskap blir det når dette fører til mer kostnader for oppdragsgiver fordi anbudsvinner gjør så mange feil, og som så kommer og krever mer penger for jobben for å øke ansattes kompetanse... og får det. Resultat, lokale arbeidere med kompetanse mistet jobben, blir arbeidsledige, går til andre bransjer. Og det offentlige og samfunnet ender totalt sett å betale langt, langt mer for "billige" tjenester de er forpliktet til å ta pga. EU-regler. Lenge leve den kollektive dumskapen! Anonymkode: 5afe7...6d6 Nå er det som regel Toma, ISS og Elite som vinner anbudene da. Og de driver også med sosial dumping Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681623 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #68 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde selv svineinfluensa da jeg var gravid. Det er ingen som snakker om at det er greit med nedrustningen. Men situasjonen vi har nå er den situasjonen vi har nå, ikke den vi hadde for 40 år siden. Vi kan ikke leve i «gamledager» og si «alt var bedre før» og henge oss opp i det. Vi må se situasjonen vi har i dag, og lære av den i fremtiden. Fortid kan brukes som eksempel, men vi kan ikke bli boende i fortiden. Det er flere ting enn antall plasser som er forskjellen på da og nå. Liggedager etter fødsel, liggedager etter operasjoner. Sykdommer som krevde innleggelse da, men ikke np grunnet medisiner osv. Ingen sier det er genialt, men det er greit å være realist også. Anonymkode: 95399...aaa Problemet er at det i alle de 40 årene har vært advart. Nedbyggingen av helsevesenets kapasitet fortsatte. Det ble ekstremt advart mot dette da helsereformen ble innført for 20 år siden, og samtidig roptes det høyt om at sykehusene som ble bygget ble bygget for små. Nedbyggingen av helsevesenet fortsatte politikerne likevel, med bygging av nysykehus som alle var for små til behov da de ble planlagt, langt mindre for den dagen de stod ferdige, og altfor små for fremtiden. Så begynte verdens eksperter og WHO å rope høyere og høyere om at vi kom til å få en pandemi, at de fleste land var altfor dårlig rustet mtp. helsevesen til normalsituasjon og dermed heller ikke var i nærheten av å kunne møte en pandemi på en god måte. Så kom svineinfluensapandemien, og norske politikere så i praksis at WHO og verdens eksperter hadde hatt rett hele tiden. Erna Solberg var så overbevist om at verdens eksperter, norsk fagekspertise og WHO hadde rett at hun i 2013 gikk til valg om at NÅ måtte hun velges, for bare hun ble valgt, DA skulle HUN sørge for å få økt Norges beredskap på alle plan. Erna Solberg ba altså folket i landet om tillit slik at hun og hennes regjering kunne starte den viktige jobben det er å øke landets beredskap. Og hun sviktet den tilliten totalt! Erna Solbergs første regjering fikk folkets tillit, og hun fikk til og med forlenget tillit ved neste valg. Da koronapandemien kom hadde Erna Solberg og hennes regjeringer sittet med makten i 6,5 år og dermed hatt ALLE muligheter for å faktisk bedre landets beredskap. Istedenfor hadde hun gjort det stikk motsatte. Bygging av nye sykehus ble stadig utsatt, fordi de ble for dyre, så de måtte gjøres enda mindre enn hva fagfolk allerede hadde sagt var for små. Hun valgte å ikke sørge for at vi hadde et beredskapslager for medisiner og smittevernutstyr. Ikke en gang nok smittevernutstyr til helsevesenet. Hun sørget for å kutte over 300 stillinger fra FHI og Helsedirektoratet som er viktige også med tanke på beredskap og forebygging. Ikke bare det, hun kuttet ironisk nok flere titalls stillinger fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Erna Solberg satt ved makten i koronapandemiens første vel halvannet år. Ikke noe ble gjort for å øke landets beredskap. Man skulle kanskje tro at hun som i 2013 var så opptatt av landets beredskap i det minste ville vært litt opptatt av å gjøre alvor av å sikre befolkningen rent vann, men neida, fortsetter den jobben i samme tempo som nå vil det ta 150 år å fornye ledningsnettet for vann og kloakk. Og nå har vi ny regjering. De har riktignok økt antall sykepleierstudentplasser. Men hva hjelper det om de i fremtiden fremdeles vil måtte jobbe på for små areal, at sykehusene fremdeles ikke vil ha rom nok for pasientene. Hva hjelper det når helsereformen har ført til at landets sykehusleger i praksis jobber som kontorpersonell 60 % av tiden og kun 40 % med pasienter - bare fordi politikerne i tiår har valgt å høre på byråkrater og økonomer som ikke har noe som helst peiling på drift, og tydeligvis ikke en gang er i stand til å tenke logisk og fornuftig utenom sin tallboble? Spaden er satt i jorda for nye for små sykehus. Så det er ikke noe som tyder på at de folkevalgte politikerne faktisk tenker fremover, har noe ønske eller evne til å lære av fortiden. Tvert imot synes det å være en tverrpolitisk total blindhet mot fakta når det kommer til helsevesen og beredskap. Og da blir det enda viktigere å vise til de hårreisende dårlige beslutningene de har gjort i flere tiår, i håp om at de kan slutte å krangle tverrpolitisk og heller i fellesskap gå sammen om å øke landets beredskap, inkl. helsevesenet. Men hva våkner vi til i dag? Vi våkner til at Frp vil ha riksrett for det som i seg er en ikke-rett, og at Erna Solberg nå kaster seg inn i en stemmefisking med å si at hun vil ha "stinn brakke" på festivaler og Norway Cup og derfor er for koronasertifikat. Koronasertifikat som ekspertene sier ikke har noen reell funksjon. Dette er de blå og blå-blås prioriteringer. Men å ha fokus på det som faktisk er viktig for landet, nei, det greier de ikke. Og det viser å være symptomatisk tverrpolitisk også. Nå kaster de ut 5 milliarder for hurtigtester med så som så sikkerhet. Mens byggingen av nye sykehus utsettes fordi de koster 5 milliarder. Anonymkode: 5afe7...6d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #69 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Problemet er at det i alle de 40 årene har vært advart. Nedbyggingen av helsevesenets kapasitet fortsatte. Det ble ekstremt advart mot dette da helsereformen ble innført for 20 år siden, og samtidig roptes det høyt om at sykehusene som ble bygget ble bygget for små. Nedbyggingen av helsevesenet fortsatte politikerne likevel, med bygging av nysykehus som alle var for små til behov da de ble planlagt, langt mindre for den dagen de stod ferdige, og altfor små for fremtiden. Så begynte verdens eksperter og WHO å rope høyere og høyere om at vi kom til å få en pandemi, at de fleste land var altfor dårlig rustet mtp. helsevesen til normalsituasjon og dermed heller ikke var i nærheten av å kunne møte en pandemi på en god måte. Så kom svineinfluensapandemien, og norske politikere så i praksis at WHO og verdens eksperter hadde hatt rett hele tiden. Erna Solberg var så overbevist om at verdens eksperter, norsk fagekspertise og WHO hadde rett at hun i 2013 gikk til valg om at NÅ måtte hun velges, for bare hun ble valgt, DA skulle HUN sørge for å få økt Norges beredskap på alle plan. Erna Solberg ba altså folket i landet om tillit slik at hun og hennes regjering kunne starte den viktige jobben det er å øke landets beredskap. Og hun sviktet den tilliten totalt! Erna Solbergs første regjering fikk folkets tillit, og hun fikk til og med forlenget tillit ved neste valg. Da koronapandemien kom hadde Erna Solberg og hennes regjeringer sittet med makten i 6,5 år og dermed hatt ALLE muligheter for å faktisk bedre landets beredskap. Istedenfor hadde hun gjort det stikk motsatte. Bygging av nye sykehus ble stadig utsatt, fordi de ble for dyre, så de måtte gjøres enda mindre enn hva fagfolk allerede hadde sagt var for små. Hun valgte å ikke sørge for at vi hadde et beredskapslager for medisiner og smittevernutstyr. Ikke en gang nok smittevernutstyr til helsevesenet. Hun sørget for å kutte over 300 stillinger fra FHI og Helsedirektoratet som er viktige også med tanke på beredskap og forebygging. Ikke bare det, hun kuttet ironisk nok flere titalls stillinger fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Erna Solberg satt ved makten i koronapandemiens første vel halvannet år. Ikke noe ble gjort for å øke landets beredskap. Man skulle kanskje tro at hun som i 2013 var så opptatt av landets beredskap i det minste ville vært litt opptatt av å gjøre alvor av å sikre befolkningen rent vann, men neida, fortsetter den jobben i samme tempo som nå vil det ta 150 år å fornye ledningsnettet for vann og kloakk. Og nå har vi ny regjering. De har riktignok økt antall sykepleierstudentplasser. Men hva hjelper det om de i fremtiden fremdeles vil måtte jobbe på for små areal, at sykehusene fremdeles ikke vil ha rom nok for pasientene. Hva hjelper det når helsereformen har ført til at landets sykehusleger i praksis jobber som kontorpersonell 60 % av tiden og kun 40 % med pasienter - bare fordi politikerne i tiår har valgt å høre på byråkrater og økonomer som ikke har noe som helst peiling på drift, og tydeligvis ikke en gang er i stand til å tenke logisk og fornuftig utenom sin tallboble? Spaden er satt i jorda for nye for små sykehus. Så det er ikke noe som tyder på at de folkevalgte politikerne faktisk tenker fremover, har noe ønske eller evne til å lære av fortiden. Tvert imot synes det å være en tverrpolitisk total blindhet mot fakta når det kommer til helsevesen og beredskap. Og da blir det enda viktigere å vise til de hårreisende dårlige beslutningene de har gjort i flere tiår, i håp om at de kan slutte å krangle tverrpolitisk og heller i fellesskap gå sammen om å øke landets beredskap, inkl. helsevesenet. Men hva våkner vi til i dag? Vi våkner til at Frp vil ha riksrett for det som i seg er en ikke-rett, og at Erna Solberg nå kaster seg inn i en stemmefisking med å si at hun vil ha "stinn brakke" på festivaler og Norway Cup og derfor er for koronasertifikat. Koronasertifikat som ekspertene sier ikke har noen reell funksjon. Dette er de blå og blå-blås prioriteringer. Men å ha fokus på det som faktisk er viktig for landet, nei, det greier de ikke. Og det viser å være symptomatisk tverrpolitisk også. Nå kaster de ut 5 milliarder for hurtigtester med så som så sikkerhet. Mens byggingen av nye sykehus utsettes fordi de koster 5 milliarder. Anonymkode: 5afe7...6d6 Jeg er ikke religiøs, men her må jeg bare si AMEN! Anonymkode: 818b5...46c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681641 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #70 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Renhold av operasjonsstuen og utstyr, ja. De er overkvalifisert, men dermed også bedre på det. De har et så bredt område av kunnskap at de kan kurse i mer enn det. Men de bør selvsagt brukes til det de kan best, å pleie de syke. Helsefagarbeidere blir jo skviset ut på sykehus Anonymkode: 95399...aaa De er ikke kvalifisert på renholds biten når det gjelder stuene i det heletatt. Kun utstyret. Anonymkode: 5b825...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #71 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): De er ikke kvalifisert på renholds biten når det gjelder stuene i det heletatt. Kun utstyret. Anonymkode: 5b825...6f8 Det kan jo du mene hva du vil om, og så kan jeg mene hva jeg har erfart Anonymkode: 95399...aaa Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #72 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Problemet er at det i alle de 40 årene har vært advart. Nedbyggingen av helsevesenets kapasitet fortsatte. Det ble ekstremt advart mot dette da helsereformen ble innført for 20 år siden, og samtidig roptes det høyt om at sykehusene som ble bygget ble bygget for små. Nedbyggingen av helsevesenet fortsatte politikerne likevel, med bygging av nysykehus som alle var for små til behov da de ble planlagt, langt mindre for den dagen de stod ferdige, og altfor små for fremtiden. Så begynte verdens eksperter og WHO å rope høyere og høyere om at vi kom til å få en pandemi, at de fleste land var altfor dårlig rustet mtp. helsevesen til normalsituasjon og dermed heller ikke var i nærheten av å kunne møte en pandemi på en god måte. Så kom svineinfluensapandemien, og norske politikere så i praksis at WHO og verdens eksperter hadde hatt rett hele tiden. Erna Solberg var så overbevist om at verdens eksperter, norsk fagekspertise og WHO hadde rett at hun i 2013 gikk til valg om at NÅ måtte hun velges, for bare hun ble valgt, DA skulle HUN sørge for å få økt Norges beredskap på alle plan. Erna Solberg ba altså folket i landet om tillit slik at hun og hennes regjering kunne starte den viktige jobben det er å øke landets beredskap. Og hun sviktet den tilliten totalt! Erna Solbergs første regjering fikk folkets tillit, og hun fikk til og med forlenget tillit ved neste valg. Da koronapandemien kom hadde Erna Solberg og hennes regjeringer sittet med makten i 6,5 år og dermed hatt ALLE muligheter for å faktisk bedre landets beredskap. Istedenfor hadde hun gjort det stikk motsatte. Bygging av nye sykehus ble stadig utsatt, fordi de ble for dyre, så de måtte gjøres enda mindre enn hva fagfolk allerede hadde sagt var for små. Hun valgte å ikke sørge for at vi hadde et beredskapslager for medisiner og smittevernutstyr. Ikke en gang nok smittevernutstyr til helsevesenet. Hun sørget for å kutte over 300 stillinger fra FHI og Helsedirektoratet som er viktige også med tanke på beredskap og forebygging. Ikke bare det, hun kuttet ironisk nok flere titalls stillinger fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Erna Solberg satt ved makten i koronapandemiens første vel halvannet år. Ikke noe ble gjort for å øke landets beredskap. Man skulle kanskje tro at hun som i 2013 var så opptatt av landets beredskap i det minste ville vært litt opptatt av å gjøre alvor av å sikre befolkningen rent vann, men neida, fortsetter den jobben i samme tempo som nå vil det ta 150 år å fornye ledningsnettet for vann og kloakk. Og nå har vi ny regjering. De har riktignok økt antall sykepleierstudentplasser. Men hva hjelper det om de i fremtiden fremdeles vil måtte jobbe på for små areal, at sykehusene fremdeles ikke vil ha rom nok for pasientene. Hva hjelper det når helsereformen har ført til at landets sykehusleger i praksis jobber som kontorpersonell 60 % av tiden og kun 40 % med pasienter - bare fordi politikerne i tiår har valgt å høre på byråkrater og økonomer som ikke har noe som helst peiling på drift, og tydeligvis ikke en gang er i stand til å tenke logisk og fornuftig utenom sin tallboble? Spaden er satt i jorda for nye for små sykehus. Så det er ikke noe som tyder på at de folkevalgte politikerne faktisk tenker fremover, har noe ønske eller evne til å lære av fortiden. Tvert imot synes det å være en tverrpolitisk total blindhet mot fakta når det kommer til helsevesen og beredskap. Og da blir det enda viktigere å vise til de hårreisende dårlige beslutningene de har gjort i flere tiår, i håp om at de kan slutte å krangle tverrpolitisk og heller i fellesskap gå sammen om å øke landets beredskap, inkl. helsevesenet. Men hva våkner vi til i dag? Vi våkner til at Frp vil ha riksrett for det som i seg er en ikke-rett, og at Erna Solberg nå kaster seg inn i en stemmefisking med å si at hun vil ha "stinn brakke" på festivaler og Norway Cup og derfor er for koronasertifikat. Koronasertifikat som ekspertene sier ikke har noen reell funksjon. Dette er de blå og blå-blås prioriteringer. Men å ha fokus på det som faktisk er viktig for landet, nei, det greier de ikke. Og det viser å være symptomatisk tverrpolitisk også. Nå kaster de ut 5 milliarder for hurtigtester med så som så sikkerhet. Mens byggingen av nye sykehus utsettes fordi de koster 5 milliarder. Anonymkode: 5afe7...6d6 Ah, du treffer spikeren så på hodet at det er en fryd å lese 🙏🏻 Når Erna kom med utspillet om pass, da mistet hun det lille av troverdighet igjen for min del. Om vi bare hadde en vaksine som hindret spredning av den dominante mutanten omicron. Den finnes ikke ennå. Uansett, det som virkelig er en finurlig liten case angående høyre, noen jeg synes er helt utrolig at ikke de har blitt satt til veggs for. De gikk også på valg for å fjerne formuesskatt. Spesielt rettet mot arbeidende kapital som det populært kalles. Gjett hva. Den feilet de ganske greit på. Den ble redusert til 65%. Formuesskatten ØKTE under blå regjering, grunnen er verdsettelse av eiendom. I og med verden har innarbeidet seg mantraet til Moxnes, virker det som om ideen om at de ga så mye til de rike blir stående, når sannheten snarere er at de aldri fikk fingeren ut og gjennomførte det. Hurra for tomme løfter, godt å vite hva en stemmer på. Eller ikke? Anonymkode: 4ecb6...302 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681787 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #73 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg er ikke religiøs, men her må jeg bare si AMEN! Anonymkode: 818b5...46c Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ah, du treffer spikeren så på hodet at det er en fryd å lese 🙏🏻 Når Erna kom med utspillet om pass, da mistet hun det lille av troverdighet igjen for min del. Om vi bare hadde en vaksine som hindret spredning av den dominante mutanten omicron. Den finnes ikke ennå. Uansett, det som virkelig er en finurlig liten case angående høyre, noen jeg synes er helt utrolig at ikke de har blitt satt til veggs for. De gikk også på valg for å fjerne formuesskatt. Spesielt rettet mot arbeidende kapital som det populært kalles. Gjett hva. Den feilet de ganske greit på. Den ble redusert til 65%. Formuesskatten ØKTE under blå regjering, grunnen er verdsettelse av eiendom. I og med verden har innarbeidet seg mantraet til Moxnes, virker det som om ideen om at de ga så mye til de rike blir stående, når sannheten snarere er at de aldri fikk fingeren ut og gjennomførte det. Hurra for tomme løfter, godt å vite hva en stemmer på. Eller ikke? Anonymkode: 4ecb6...302 Det er forferdelig skummelt at vi er blitt så vant med at politikerne helt åpenlyst lyver skamløst i valgkamper, at de kaster seg på i en helhetssammenheng uviktig populistisk sak (som de oftere følger opp), og etter valg gir fullstendig blaffen i egne lovnader (=løgner) fra valgkamp. Og enda mer skummelt er det at media ikke lenger gjør jobben sin som de som den fjerde statsmakt skal utføre, nemlig å følge opp, stille politikerne til veggs med de store og alvorlige løftebruddene, det uforsvarlige i at de raserer helsevesenet, at de bygger ned beredskap + mye mer. Istedenfor styres media av store kapitalaktører som er mer opptatt av flest mulig klikk, for selv å tjene mest mulig. Slik media har fungert i en god del år nå fungerer de ikke lenger som den fjerde statsmakt, og det er ikke bare en skam for dem, det er en skremmende samfunnsutvikling som undergraver demokratiet. Det Solbergregjeringene fikk gjennomført, det var en hel rekke tiltak som sørget for at de mest sårbare og de syke fikk det langt vanskeligere, færre fikk råd til behandling, små goder som var avgjørende er fjernet. Det fikk hun til. Og nå går hun og resten av partiledelsen ut for å feire ute og hylle et koronasertifikat som har null virkning i dagens smittesituasjon - og hun sørger for å øke splittelse i befolkningen ved å igjen gjøre de få uvaksinerte som syndebukker. Dette er skammelig populistisk politikk! Ikke så rart kanskje, siden hun i flere år av sin regjeringstid lot seg styre av Frp som igjen har gått i lære hos Steve Bannon... At Frp i dag går ut og krever riksrett for en ikke-sak blir verre enn skammelig. Det som er helt oppi dagen og som virkelig har vært et svik mot landet og befolkningen, det er at Erna Solberg brukte sine åtte år ved makten til å bygge ned landets beredskap (som var altfor dårlig på mange felt), fremfor det hun dyrt og hellig lovet i 2013 at hun skulle gjøre. DET burde heller vært en sak for en riksrettssak, om noe. Men hei... da ville jo Frp også være skyldige, sammen med Erna og de andre av hennes regjeringspartier, og det er jo ikke like moro... Anonymkode: 5afe7...6d6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. januar 2022 #74 Del Skrevet 20. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det kan jo du mene hva du vil om, og så kan jeg mene hva jeg har erfart Anonymkode: 95399...aaa Jeg mener ikke, jeg har selv vært i det yrke og på sykehus inkl operasjon. Anonymkode: 5b825...6f8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149681944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2022 #75 Del Skrevet 21. januar 2022 Se her! Nå snakker de om å fordele mange av oppgave sykepleierne gjør over på andre yrkesgrupper, som f.eks helsefagarbeidere. Var det ikke det mange her hevdet i går? 😉 https://www.nettavisen.no/nyheter/kan-vare-nokkelen-til-en-losning-pa-personellkrisen-pa-norske-sykehus/s/12-95-3424232739 Anonymkode: 818b5...46c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144425756-n%C3%A5-er-halvparten-av-koronapasienter-innlagt-av-andre-%C3%A5rsaker-enn-korona/page/3/#findComment-149682205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg