Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 Jeg vet at jeg sikkert kan google meg til mye her, men håper noen har lyst til å svare meg likevel 😊 Middagen skal være klar til ca. kl. 17 på søndag. Kalkunfilet: 1. Når bør jeg ta kalkunfileten ut av frysen og over i kjøleskapet? 2. Er det en fordel å langtidssteke den? I så fall, hvordan? Og hvor mange timer bør jeg beregne? Og om ikke, hvor mange timer bør jeg beregne da? Jeg har dampovn, er det ok å bruke dampfunksjonen på dette? 3. Andre tips for å få kjøttet saftig og godt? Waldorfsalat: 1. Er det noen spesielle epler dere vil anbefale? Og skal de skrelles? Kjernen skal jeg naturligvis fjerne, og skjære i små biter (det lærte vi vel alle etter det berømte innlegget i romjulen 😅). 2. En spesiell druetype som egner seg? Blir selvfølgelig steinfri. 3. Andre tips? Anonymkode: e60dd...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 Waldorfsalat: 1. Jeg bruker grønne epler. Syrlige og gode! Trenger ikke skrelle. 2. Jeg bruke røde. Vet ikke om det har noe og så, men syntes det farger opp salaten. 3. Bruk goooood tid og rør det sakte inn med kremen. Da blir den luftig og god. Anonymkode: 708a9...c55
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Skrevet 19. januar 2022 Ofte står det på pakken til kalkunen hvordan du kan steke den. Bruk steketermometer så blir det perfekt 👍 Anonymkode: 91ae6...35b
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Skrevet 19. januar 2022 Grønne epler, lilla druer. Eplene bør skrelles. Ellers: ikke pisk kremen for mye. Heller for lite enn for mye. Anonymkode: 21529...0b5
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Grønne epler, lilla druer. Eplene bør skrelles. Ellers: ikke pisk kremen for mye. Heller for lite enn for mye. Anonymkode: 21529...0b5 Ikke enig 🙂 Jeg foretrekker litt syrlige røde epler, uskrelt. Det gir god smak og flott farge. Og godt pisket krem, for å unngå suppe. Og kål, min waldorf må ha kål. Jeg er enig i det med lilla druer, da 🙂 Anonymkode: 39d4c...bc4
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ikke enig 🙂 Jeg foretrekker litt syrlige røde epler, uskrelt. Det gir god smak og flott farge. Og godt pisket krem, for å unngå suppe. Og kål, min waldorf må ha kål. Jeg er enig i det med lilla druer, da 🙂 Anonymkode: 39d4c...bc4 Kål? 😳 Anonymkode: b6321...732
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #7 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kål? 😳 Anonymkode: b6321...732 Jeg bruker denne oppskriften til selve salaten, som blant annet inneholder hodekål: https://www.tine.no/oppskrifter/lunsj-og-smaretter/salater/mormors-waldorfsalat Men jeg bruker en mer tradisjonell saus med kremfløte, majones og sitronsaft. Anonymkode: 39d4c...bc4
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #8 Skrevet 19. januar 2022 Jeg har aldri brukt kremfløte i der hele tatt, bare majones. Det er vanlig i amerikanske oppskrifter, her f.eks. https://www.simplyrecipes.com/recipes/waldorf_salad/ Det blir ikke suppe så lenge man bruker bare litt. Anonymkode: 6e63b...6fe
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #9 Skrevet 19. januar 2022 Jeg syns kalkunfilet blir veldig godt i stekepose, da får du flott sjy til sausen også 👍 Anonymkode: e199c...700
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #10 Skrevet 19. januar 2022 Tusen takk for alle tips, selv om noen er litt motstridende også 😅 Waldorfsalaten blir definitivt med kremfløte, og godt pisket, da jeg ikke er så glad i majonessmaken og vil ha det så luftig så mulig. HI Anonymkode: e60dd...3d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå