mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. januar 2022 #26 Skrevet 19. januar 2022 Elina skrev (1 minutt siden): Tomater på boks er ikke halvfabrikata det er kun en måte å konservere tomatene på. Man startet med hermetisering for å konservere mat. Så jeg ser ikke på bokstomater som halvfabrikat, I Italia er det også bokstomater av god kvalitet som ofte brukes og foretrekkes når tomatene ikke er i sessong. Nettopp det jeg tenkte på. Det er det jeg er vokst opp med fra barndommen😊
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #27 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hva er det som gjør at hermtiske erter er halvfabriktata? Er fryste erter og halvfabrikata da? Anonymkode: 9a1b8...9c3 Det er jo bare det at de er kokt. Det tar jo veldig lang tid med tørre erter, med at de skal ligge i vann min.seks timer, og så koke i en god time. Når mat er halvveis tilberedt så er det jo ikke helt fra bunnen? Fryste erter er vel også kokt. Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #28 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nja. Bruker rundt ti minutter. Må klokke tiden neste gang. 😂 Anonymkode: e7968...a26 10 min er jo det man trenger for å koke bort melsmaken? Man skal smelte smør, blande inn mel og brune, spe, koke inn og smaksette. Jeg tar ikke tiden, men tror nok ikke at 20 min er så langt unna. Anonymkode: f2b7b...c42
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #29 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er jo bare det at de er kokt. Det tar jo veldig lang tid med tørre erter, med at de skal ligge i vann min.seks timer, og så koke i en god time. Når mat er halvveis tilberedt så er det jo ikke helt fra bunnen? Fryste erter er vel også kokt. Anonymkode: 28633...3d6 Øh... Du vet at det bare er en møte man konserver maten på? Tørkede erter er nettopp tørket. De er da ikke ferske de heller. Anonymkode: b2882...b39
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #30 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jo bare det at de er kokt. Det tar jo veldig lang tid med tørre erter, med at de skal ligge i vann min.seks timer, og så koke i en god time. Når mat er halvveis tilberedt så er det jo ikke helt fra bunnen? Fryste erter er vel også kokt. Anonymkode: 28633...3d6 Så da er fryste oppkuttede grønnsaker og halfabrikata da etter din logikk,? Hermetikk er jo en konserveringsmetode for å bevare maten. Anonymkode: 9a1b8...9c3
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #31 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Øh... Du vet at det bare er en møte man konserver maten på? Tørkede erter er nettopp tørket. De er da ikke ferske de heller. Anonymkode: b2882...b39 Ja, men det spiller ingen rolle. Den eneste grunnen til at jeg bruker tørre erter er fordi det lukter så utrolig godt når en koker dem :-) tok jeg feil, så helt greit. Jeg har bare aldri tenkt på det. Nå er jeg ikke akkurat mot at alt ikke er lagd fra bunnen som det går fram av innlegget mitt, så det var absolutt ikke for å arrestere noen! Jeg visste ikke. Mulig de på boks er sunnere som tomater på boks er også. For alt jeg vet :-) Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #32 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Så da er fryste oppkuttede grønnsaker og halfabrikata da etter din logikk,? Hermetikk er jo en konserveringsmetode for å bevare maten. Anonymkode: 9a1b8...9c3 Har svart på det :-) Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #33 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): 10 min er jo det man trenger for å koke bort melsmaken? Man skal smelte smør, blande inn mel og brune, spe, koke inn og smaksette. Jeg tar ikke tiden, men tror nok ikke at 20 min er så langt unna. Anonymkode: f2b7b...c42 Jo men da pusler man jo med andre ting og det er ingen tidstyv at den putrer for seg selv. Anonymkode: e7968...a26
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #34 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Så da er fryste oppkuttede grønnsaker og halfabrikata da etter din logikk,? Hermetikk er jo en konserveringsmetode for å bevare maten. Anonymkode: 9a1b8...9c3 Hvis det er delvis laget, så er det jo halvfabrikat. I alle fall fryser grønnsaker Anonymkode: df50f...7a3
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #35 Skrevet 19. januar 2022 Her går det i en fin blanding av hjemmelaget, og ferdigmat. Nå hadde vi alle sammen korona, så da ble det litt mer ferdigmat. Men det ble fisk og grønnsaker og. Og om barna får frossen pizza en dag, så får de grønnsaker ved siden av. Og ut fra hva barna forteller at de får av mat borte, så er det bare en familie jeg vet er veldig flinke til å lage alt fra bunn. Resten virker å være sånn som meg. Og mye har jo med tid å gjøre, noen helger lager jeg hjemmelaget gryte, men den skal jo stå på lav varme halve dagen,for å få best mulig smak. Det går jo ikke på hverdager. Anonymkode: 6cff5...fde
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #36 Skrevet 19. januar 2022 Vi spiser litt av hvert 🙂. Kan fint spise Grandiosa til middag en dag. På mandag hadde vi fiskepinner grønnsaker og båtpoteter, i går hadde vi taco uten hjemmelagede lefser 😮, i dag skal vi ha Maggi Juicy Chicken med ris og salat , i morgen skal vi ha kjøttdeig og spagetti. Av og til har vi Gilde/Nordfjord sine svenske kjøttboller, av og til lager vi kjøttboller selv 🙂. Anonymkode: ea5d4...e50
Elizabeth Skrevet 19. januar 2022 #37 Skrevet 19. januar 2022 Jeg skal lett innrømme at jeg spiser mye frossenpizza. Det er fordi jeg ikke gidder eller er flink til å lage mat. Er ofte enkelt ifht skiftarbeid. Og fordi jeg liker det. Derfor.
Ikkedytt Skrevet 19. januar 2022 #38 Skrevet 19. januar 2022 For meg er det mer snacks enn mat. Kan fint steke meg en pizza og dele med kjæresten en kveld, men jeg får bare ikke den gode metthetsfølelsen av "hurtigmat", så da velger jeg heller å spise mat jeg blir ordentlig mett og får energi av. Føler meg stappmett, kvalm og slapp etter ferdigmat og blir fort sulten igjen.
Spurvugla Skrevet 19. januar 2022 #39 Skrevet 19. januar 2022 Hei, jeg heter Spurugla og kan ikke lage brun saus. Den blir alltid for tynn og for blek, og hvis den skal smake noe som helst annet enn brent mel må jeg tilsette så mye salt, buljong, soyasaus og så videre at jeg like gjerne kan bruke Toro. Så det gjør jeg. Vi bruker også mye ferdige kjøttboller, fiskekaker og sånt. En og annen ferdigpizza blir det også, men oftere hjemmelaget. Pizza er jeg nemlig ganske god på, i motsetning til den brune sausen.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #40 Skrevet 19. januar 2022 Har et veldig avslappa forhold til hva jeg spiser. Er slank og trent, legger ikke på meg uansett hva jeg spiser. En uke kan det gå i pizza, pølser og burger (uten at jeg gidder å plage meg selv med noe dårlig samvittighet), neste uke kan jeg få lyst til å lage hjemmelaget sunn mat. Alt funker her 😊 Anonymkode: e1779...f10
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. januar 2022 #41 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Ja, jeg har også tenkt på det. At kjøttboller og slikt er jo ikke hjemmelaget. Ertestuing vet jeg ingen som lager fordi det tar så lang tid. Surkål og som du nevner div hermetikk. Det er og blir ikke fra bunnen av med sånne ingredienser, men det er jo helt greit! Bare folk slutter å si det for å brife. De blir jo stressa av det selv også. Anonymkode: 28633...3d6 Men ertepuré er mye bedre og tar fem minutt👍🏻 Det du ser med egne øyne er at både du og de i din omgangskrets bruker halvfabrikata. Likevel tar du noen anonyme utsagn på forum som mer troverdige? Det finnes helt klart mennesker som aldri bruker hel-eller halvfabrikata. Men det er så få at det er langt mer normalt å bruke det. Noen bruker nesten bare det, mens andre supplerer med det.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #43 Skrevet 19. januar 2022 Tror nok de aller, aller fleste bruker halvfabrikata og frossenpizza. Men her inne er det mange som skal være så perfekte, og da er en frossenpizza fy-fy!! Anonymkode: 63c4c...ad7
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #44 Skrevet 19. januar 2022 Det er absolutt alle, jeg jobber i butikk og ser jo mange handler hver dag. Jeg kan enkelt si at de fleste som skryter av at alt de lager er fra bunnen av ljuger. Har vært på endel foreldremøter oppigjennom med ungene og har fått høre at de bare serverer ungene mat fra bunnen, aldri halvfabrikata eller sukker osv. Det er like gøy å se når de kjøper slikt, for det stemmer ikke overens med hva de sier og hva de kjøper. Jeg lager mye fra bunnen av, men jeg bruker også mye poser av ulike slag. Hvorfor skal jeg gidde å bruke tid på å lage en saus fra bunnen av når alle i huset syns posen med vår vri er god? Hvorfor skal jeg lage pannekakerøre fra bunnen av når ungene liker posen og enda bedre gidder å ordne dette selv? Selv om vi bruker litt poser, så har jeg lært ungene å lage mye fra bunnen. De har lært nok til at de klarer å lage det meste med en oppskrift, de klarer også å bruke kreativiteten om de mangler en ting eller to til det de vil lage seg. Ikke alt en kan bytte ut med ting vi har hjemme, men de trenger ikke dra i butikken om vi ikke har løk, da klarer de å tenke selv når de kan bruke purre, hvitløk eller gressløk som vi har. Så selv om de ikke er mye på kjøkkenet, har de vært med nok til å klare ting uten at jeg trenger å være hjemme for å hjelpe de alltid. Også er det veldig gøy når noen av de kjente store kokkene kjøper frossenpizza, pølser og annen «hurtigmat». Han ene har jeg jobbet med før, så alltid like gøy når han har en grandis i handlekurven. Jeg vet han ikke syns det er så veldig godt, men jeg vet også at han er ganske lei av å lage mat innimellom og trenger noe raskt hjemme. Anonymkode: ca2c9...a2e
Elizabeth Skrevet 19. januar 2022 #45 Skrevet 19. januar 2022 Grandiosa spiser jag aldri, den er døll. Det finnes så mange andre varianter at man kan ha forskjellig pizza hver dag. Ikke det at jeg spiser pizza hver dag. Har gryterett og pasta også😅
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #46 Skrevet 19. januar 2022 Elizabeth skrev (8 minutter siden): Grandiosa spiser jag aldri, den er døll. Det finnes så mange andre varianter at man kan ha forskjellig pizza hver dag. Ikke det at jeg spiser pizza hver dag. Har gryterett og pasta også😅 Her må jeg bare få kommentere at Grandiosa ikke bare er vanlig Grandiosa lengre. De har f.eks. fått en variant med pest, mozerella og kylling som er skikkelig god! Anonymkode: 54924...16f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #47 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her må jeg bare få kommentere at Grandiosa ikke bare er vanlig Grandiosa lengre. De har f.eks. fått en variant med pest, mozerella og kylling som er skikkelig god! Anonymkode: 54924...16f Haha, skulle være pesto! Ikke pest 😂😂😂 Anonymkode: 54924...16f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #48 Skrevet 19. januar 2022 Spurvugla skrev (2 timer siden): Hei, jeg heter Spurugla og kan ikke lage brun saus. Den blir alltid for tynn og for blek, og hvis den skal smake noe som helst annet enn brent mel må jeg tilsette så mye salt, buljong, soyasaus og så videre at jeg like gjerne kan bruke Toro. Så det gjør jeg. Vi bruker også mye ferdige kjøttboller, fiskekaker og sånt. En og annen ferdigpizza blir det også, men oftere hjemmelaget. Pizza er jeg nemlig ganske god på, i motsetning til den brune sausen. Altså, du kan selvsagt fortsette å bruke pose. Selvsagt. Men hvis du vil ha digg, brun saus må du først lage en tykk base med mel og smør. Dropp bruningen. Spe med vann, bare litt og litt, og så magien: sukkerkulør 🙏🏻 Hvis vi skal ha kjøttkaker trekker de i sausen og gir smak. Fiskekaker trenger litt kraft eller buljong. Anonymkode: 18adb...0e5
Spurvugla Skrevet 19. januar 2022 #49 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Altså, du kan selvsagt fortsette å bruke pose. Selvsagt. Men hvis du vil ha digg, brun saus må du først lage en tykk base med mel og smør. Dropp bruningen. Spe med vann, bare litt og litt, og så magien: sukkerkulør 🙏🏻 Hvis vi skal ha kjøttkaker trekker de i sausen og gir smak. Fiskekaker trenger litt kraft eller buljong. Anonymkode: 18adb...0e5 Ingen bruning? Takk for tips, dette må jeg prøve! Hvit saus pleier jeg å få til, det er den brune som byr på problemer.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #50 Skrevet 19. januar 2022 Vi lager ikke all mat fra bunn, men frossenpizza spiser vi kanskje en gang i året. Ikke er det spesielt raskt å lage sammenlignet med en del andre ting og ikke smaker det spesielt godt. Da bruker jeg heller 5 min ekstra og lager mye bedre pizza med ferdig deig, ferdig saus, f. eks pepperoni og ferdigraspet ost. Anonymkode: e56a0...4d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå