Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #1 Skrevet 19. januar 2022 En ser jo at det selges enorme mengder av det, og når jeg er hos andre barnefamilier så er det ganske vanlig med Toro saus og posesupper. Den maten fra bunn lager de helst i helgene, for de er rett og slett for travle i hverdagen. Det de er flinke til er å ha grønnsaker til maten og frukt i huset. Her inne og på div andre forum er det så mange som påstår at alt er hjemmelaget, og nevner en frossenpizza er de skikkelig nedlatende. Jeg kan godt kjøpe det når dagene er ekstra travle. Jeg lager ellers endel mat jeg fryser ned, som norsk enkel lasagne, div gryter og ikke minst fiskegrateng da det er favoritt her i huset. Resten er kjøpt ferdig og halvferdig i butikker. Jeg har alltid grønnsaker og frukt, og ungene spiser gjerne det ved siden av og mellom måltider. Er det virkelig så mange som lager alt fra bunn på hverdager som en får inntrykk av? Hvem er det da som handler all halvfabrikata og pizzaer i butikkene? Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #2 Skrevet 19. januar 2022 Dette forumet er jo ikke representativt for hele den norske befolkningen, ei heller for alle barnefamilier. Det sier seg jo selv at alle svar her inne må tas med en klype salt. Anonymkode: b2882...b39
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #3 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Dette forumet er jo ikke representativt for hele den norske befolkningen, ei heller for alle barnefamilier. Det sier seg jo selv at alle svar her inne må tas med en klype salt. Anonymkode: b2882...b39 Nei selvfølgelig ikke, men det er jevnt over på nettet at folk påstår dette. Hvorfor kan de ikke roe seg litt ned og ikke presse seg selv så sinnsykt med å fremstå så flinke? Det er ikke farlig om barn spiser pølser og frossen pizza noen ganger så lenge det ikke er fem dager i uken. Samtidig klager jo så mange på tidsklemma. Kanskje de bør prioritere litt annerledes da. Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #4 Skrevet 19. januar 2022 Av barn og fulle folk går du sannheten. Ikke av andre. Typisk lyging er matvaner, hygiene, trening, seg osv. Jeg ble tvungen til å lage alt fra bunnen av fordi jeg fikk dårlig råd. Ikke for å bære bedre og kul. Men er det usunn mat på tilbud, som billig Grandiosa så kjøper jeg en liten stabel med god samvittighet. Anonymkode: 253f4...03a
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #5 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nei selvfølgelig ikke, men det er jevnt over på nettet at folk påstår dette. Hvorfor kan de ikke roe seg litt ned og ikke presse seg selv så sinnsykt med å fremstå så flinke? Det er ikke farlig om barn spiser pølser og frossen pizza noen ganger så lenge det ikke er fem dager i uken. Samtidig klager jo så mange på tidsklemma. Kanskje de bør prioritere litt annerledes da. Anonymkode: 28633...3d6 Folk må spise frossenpizza og pølser så mye de vil for min del. Men det finnes da langt flere tidsbesparende måltider, dersom du mener at flere burde spise frossenpizza nettopp for å unngå tidsklemma. Det ville tatt meg like lang tid å steke noen fiskekaker, servert med for eksempel salat i pose. Anonymkode: b2882...b39
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #6 Skrevet 19. januar 2022 Alle spiser halvfabrikat eller frossen mat innimellom. De bare vil ikke innrømme det Anonymkode: df50f...7a3
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #7 Skrevet 19. januar 2022 Vi kan gjerne ha frossenpizza men ikke til middag. Da vil jeg spise noe sunnere og mer næringsrikt. Tenåringene kan varme seg frossenpizza til kveldsmat da. Jeg vil helst lage alt fra bunn men det rekker jeg ikke i ukedagene. Posesaus synes jeg smaker pyton men bruker det innimellom. Noe så basis som tomatsaus lager jeg selv og fryser. Det går MYE sv det her. Jeg er rimelig avslappet til både halvfabrikata og usunt. Men dagen SKAL HA tre sunne måltider. Frokost, lunsj og middag. Kveldsmat kan gjerne være frossenpizza, korn, yoghurt med müsli eller noe. Og så stapper de jo i ser usunne ting mellom måltider da. Anonymkode: e7968...a26
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #8 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Vi kan gjerne ha frossenpizza men ikke til middag. Da vil jeg spise noe sunnere og mer næringsrikt. Tenåringene kan varme seg frossenpizza til kveldsmat da. Jeg vil helst lage alt fra bunn men det rekker jeg ikke i ukedagene. Posesaus synes jeg smaker pyton men bruker det innimellom. Noe så basis som tomatsaus lager jeg selv og fryser. Det går MYE sv det her. Jeg er rimelig avslappet til både halvfabrikata og usunt. Men dagen SKAL HA tre sunne måltider. Frokost, lunsj og middag. Kveldsmat kan gjerne være frossenpizza, korn, yoghurt med müsli eller noe. Og så stapper de jo i ser usunne ting mellom måltider da. Anonymkode: e7968...a26 Jeg kan gi deg et tips når det gjelder brun saus på pose. Den smaker ikke så godt nei, men hvis du blander med posesjy så blir den faktisk ganske god. Bruker posesjy i enkel hjemmelaget brun saus også. Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #9 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan gi deg et tips når det gjelder brun saus på pose. Den smaker ikke så godt nei, men hvis du blander med posesjy så blir den faktisk ganske god. Bruker posesjy i enkel hjemmelaget brun saus også. Anonymkode: 28633...3d6 Brun saus tar ikke så lang tid å lage da egentlig. 😂 Men noen ganger er de minuttene kritiske. Takk for tips. 👍 Anonymkode: e7968...a26
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #10 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Folk må spise frossenpizza og pølser så mye de vil for min del. Men det finnes da langt flere tidsbesparende måltider, dersom du mener at flere burde spise frossenpizza nettopp for å unngå tidsklemma. Det ville tatt meg like lang tid å steke noen fiskekaker, servert med for eksempel salat i pose. Anonymkode: b2882...b39 Fiskekaker er ikke noe sunnere om du legger på litt ruccola og løk på pizzaen, eller har salat ved siden av den. De smaker heller ikke bedre, for Jeg vet ingenting som smaker mindre enn fiskekaker og fiskepudding :-) Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #11 Skrevet 19. januar 2022 Vi spiser halvfabrikata og frossenpizza i hvert fall, men det varierer jo også litt rundt hva som regnes i kategorien halvfabrikata. Noen tenker automatisk posesaus og Toro lasagne, men kan/skal man regne med ting som fiskekaker, hermetiske mais, knuste tomater på boks eller kjøttboller? I så fall tror jeg mange bruker mye mer enn de tror selv. Her i huset lager jeg en god del mat fra bunnen av i den forstand at f.eks. lasagne lages med hjemmelaget hvit ostesaus og masse grønnsaker, men også hermetiske tomater og kjøpte lasagneplater. Er den da hjemmelaget? Jeg lager forøvrig maten "fra bunnen av" mest fordi jeg har et barn med cøliaki og derfor må lage det meste selv, f.eks. fiskegrateng son ikke finnes som glutenfri i butikken. Anonymkode: 54924...16f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #12 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Fiskekaker er ikke noe sunnere om du legger på litt ruccola og løk på pizzaen, eller har salat ved siden av den. De smaker heller ikke bedre, for Jeg vet ingenting som smaker mindre enn fiskekaker og fiskepudding 🙂 Anonymkode: 28633...3d6 Hvis du mener at fiskekaker bestående av mellom 80-90% fisk hverken smaker noe eller er minst like sunt som Grandiosa, får du jo bare mene det. Men det er feil. Anonymkode: b2882...b39
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #13 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vi spiser halvfabrikata og frossenpizza i hvert fall, men det varierer jo også litt rundt hva som regnes i kategorien halvfabrikata. Noen tenker automatisk posesaus og Toro lasagne, men kan/skal man regne med ting som fiskekaker, hermetiske mais, knuste tomater på boks eller kjøttboller? I så fall tror jeg mange bruker mye mer enn de tror selv. Her i huset lager jeg en god del mat fra bunnen av i den forstand at f.eks. lasagne lages med hjemmelaget hvit ostesaus og masse grønnsaker, men også hermetiske tomater og kjøpte lasagneplater. Er den da hjemmelaget? Jeg lager forøvrig maten "fra bunnen av" mest fordi jeg har et barn med cøliaki og derfor må lage det meste selv, f.eks. fiskegrateng son ikke finnes som glutenfri i butikken. Anonymkode: 54924...16f Ja, jeg har også tenkt på det. At kjøttboller og slikt er jo ikke hjemmelaget. Ertestuing vet jeg ingen som lager fordi det tar så lang tid. Surkål og som du nevner div hermetikk. Det er og blir ikke fra bunnen av med sånne ingredienser, men det er jo helt greit! Bare folk slutter å si det for å brife. De blir jo stressa av det selv også. Anonymkode: 28633...3d6
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #14 Skrevet 19. januar 2022 2 minutes ago, Anonym bruker said: Ja, jeg har også tenkt på det. At kjøttboller og slikt er jo ikke hjemmelaget. Ertestuing vet jeg ingen som lager fordi det tar så lang tid. Surkål og som du nevner div hermetikk. Det er og blir ikke fra bunnen av med sånne ingredienser, men det er jo helt greit! Bare folk slutter å si det for å brife. De blir jo stressa av det selv også. Anonymkode: 28633...3d6 Regner du ikke ertestuing som hjemmelaget hvis man bruker erter på boks? Anonymkode: d75e5...f7a
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #15 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Regner du ikke ertestuing som hjemmelaget hvis man bruker erter på boks? Anonymkode: d75e5...f7a Jeg har bare lagd med tørre erter så har aldri tenkt på det. Det et halvveis hjemmelaget da :-) ikke så nøye. Anonymkode: 28633...3d6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. januar 2022 #16 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Vi spiser halvfabrikata og frossenpizza i hvert fall, men det varierer jo også litt rundt hva som regnes i kategorien halvfabrikata. Noen tenker automatisk posesaus og Toro lasagne, men kan/skal man regne med ting som fiskekaker, hermetiske mais, knuste tomater på boks eller kjøttboller? I så fall tror jeg mange bruker mye mer enn de tror selv. Her i huset lager jeg en god del mat fra bunnen av i den forstand at f.eks. lasagne lages med hjemmelaget hvit ostesaus og masse grønnsaker, men også hermetiske tomater og kjøpte lasagneplater. Er den da hjemmelaget? Jeg lager forøvrig maten "fra bunnen av" mest fordi jeg har et barn med cøliaki og derfor må lage det meste selv, f.eks. fiskegrateng son ikke finnes som glutenfri i butikken. Anonymkode: 54924...16f Oj… hvis man regner hermetiske tomater som halvfabrikata så spiser vi mye som ikke er hjemmelaget . Samme med kyllingkraft på boks, tomatpuré og mais på boks.
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #17 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Brun saus tar ikke så lang tid å lage da egentlig. 😂 Men noen ganger er de minuttene kritiske. Takk for tips. 👍 Anonymkode: e7968...a26 Brun saus tar jo fort 15-20 min å lage om man skal brune smør og mel og la den koke seg ut. Det er ikke minutter jeg prioriterer i hverdagen. Jeg bruker en del halvfabrikat, gjerne som en base til et fullverdig måltid. Toro sin betasuppepose, for eksempel, blir knallgod med ekstra grønnsaker og kjøtt eller pølse i. Lasagne blir godt med mer grønt og krydder osv Anonymkode: f2b7b...c42
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #18 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Vi spiser halvfabrikata og frossenpizza i hvert fall, men det varierer jo også litt rundt hva som regnes i kategorien halvfabrikata. Noen tenker automatisk posesaus og Toro lasagne, men kan/skal man regne med ting som fiskekaker, hermetiske mais, knuste tomater på boks eller kjøttboller? I så fall tror jeg mange bruker mye mer enn de tror selv. Her i huset lager jeg en god del mat fra bunnen av i den forstand at f.eks. lasagne lages med hjemmelaget hvit ostesaus og masse grønnsaker, men også hermetiske tomater og kjøpte lasagneplater. Er den da hjemmelaget? Jeg lager forøvrig maten "fra bunnen av" mest fordi jeg har et barn med cøliaki og derfor må lage det meste selv, f.eks. fiskegrateng son ikke finnes som glutenfri i butikken. Anonymkode: 54924...16f Hermetisk mais, tomater o.l er jo ikke halvfabrikata. Hvis du mener de er halvfanrikata, så må jo fryste grønnsaker og være det da? Anonymkode: 9a1b8...9c3
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #19 Skrevet 19. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Oj… hvis man regner hermetiske tomater som halvfabrikata så spiser vi mye som ikke er hjemmelaget . Samme med kyllingkraft på boks, tomatpuré og mais på boks. Ja, det var nettopp derfor jeg undret meg. Selv synes jeg de tingene du ramser opp, med mulig unntak av tomatpuré, kan regnes som halvfabrikata. Jeg ser mer for meg mat som er delvis blandet sammen for oss, som posesaus, og ikke at matvarer er renset/skrelt og hermetisert. Jeg må innrømme at jeg også sjeldent tenker på pasta og fiskekaker som halv/helfabrikata, men det er jo strengt tatt det. Anonymkode: 54924...16f
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #20 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Ja, det var nettopp derfor jeg undret meg. Selv synes jeg de tingene du ramser opp, med mulig unntak av tomatpuré, kan regnes som halvfabrikata. Jeg ser mer for meg mat som er delvis blandet sammen for oss, som posesaus, og ikke at matvarer er renset/skrelt og hermetisert. Jeg må innrømme at jeg også sjeldent tenker på pasta og fiskekaker som halv/helfabrikata, men det er jo strengt tatt det. Anonymkode: 54924...16f *ikke kan regnes som halvfabrikata Anonymkode: 54924...16f
Elina Skrevet 19. januar 2022 #21 Skrevet 19. januar 2022 (endret) Jeg har aldri brukt poser i matlagingen og det var ikke slik jeg lærte å lage mat heller derfor er det unaturlig for meg. Men må si at jeg har ikke noe imot det, flere poser bruker teknologi hvor innholdet bli dehydrert (stor fan av dehydrering). Helfabrikat (pizza) er veldig sjeldent men om vi voksene skal ha middagsgjester litt sent på kvelden så er det noe barna kan få om de ønsker det. Hjemmelaget pizza er så mye bedre og det er det vi lager om vi skal spise pizza, da er det italiensk med tynn bunn som stekes i pizzaovn. Ja, vi har pizzaovn og den er flittig brukt. Ellers så har vi for tiden Adams matkasse og det kommer noen ganger med feks. ferdigsaus, men ikke så ofte at jeg reagerer på det. Har aldri kjøpt ferdigsaus før det kom med Adams men det er i grunnen OK når alt ellers lages fra bunnen av og at det ikke blir for ofte. Jeg liker å lage mat og har ikke noe imot å stå på kjøkkenet men skjønner jo at ikke lalle gjør det. Endret 19. januar 2022 av Elina
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #22 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg har bare lagd med tørre erter så har aldri tenkt på det. Det et halvveis hjemmelaget da 🙂 ikke så nøye. Anonymkode: 28633...3d6 Hva er det som gjør at hermtiske erter er halvfabriktata? Er fryste erter og halvfabrikata da? Anonymkode: 9a1b8...9c3
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #23 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Brun saus tar jo fort 15-20 min å lage om man skal brune smør og mel og la den koke seg ut. Det er ikke minutter jeg prioriterer i hverdagen. Jeg bruker en del halvfabrikat, gjerne som en base til et fullverdig måltid. Toro sin betasuppepose, for eksempel, blir knallgod med ekstra grønnsaker og kjøtt eller pølse i. Lasagne blir godt med mer grønt og krydder osv Anonymkode: f2b7b...c42 Nja. Bruker rundt ti minutter. Må klokke tiden neste gang. 😂 Anonymkode: e7968...a26
Anonym bruker Skrevet 19. januar 2022 #24 Skrevet 19. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hva er det som gjør at hermtiske erter er halvfabriktata? Er fryste erter og halvfabrikata da? Anonymkode: 9a1b8...9c3 Da må jo tørkede være det samme! Det må kjøpes ferskt eller dyrkes selv, skjønner jeg. Anonymkode: b2882...b39
Elina Skrevet 19. januar 2022 #25 Skrevet 19. januar 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden): Oj… hvis man regner hermetiske tomater som halvfabrikata så spiser vi mye som ikke er hjemmelaget . Samme med kyllingkraft på boks, tomatpuré og mais på boks. Tomater på boks er ikke halvfabrikata det er kun en måte å konservere tomatene på. Man startet med hermetisering for å konservere mat. Så jeg ser ikke på bokstomater som halvfabrikat, I Italia er det også bokstomater av god kvalitet som ofte brukes og foretrekkes når tomatene ikke er i sessong.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå