Gå til innhold

Kan jeg nekte leietager å sette ting i vår garasje?

Anbefalte innlegg

Leiligheten har innvendig bod. Men ikke utvendig. Men det er god plass til å sette en sykkel og diverse utenfor. 
Noen sa til meg at alle leiligheter har krav på utvendig bod, og om man ikke har det så må du la de sette ting inn i garasjen.

Denne løsningen hadde jeg med de forrige og har utelukkende dårlig erfaring med der. De puttet så mye inn vi til slutt ikke fikk plass til bilen. Dessuten liker jeg privatliv.

Anonymkode: fb880...a25

Fortsetter under...

Vil det si at alle som leier ut leilighet uten innvendig og utvendig bod bryter loven? Man vet jo hva man leier når man signerer avtale og flytter inn hva slags lagringsareale man har tilgjengelig. 

Jeg har leid en del leiligheter som ung/student, og ingen av dem hadde utvendig bod. Ikke alle hadde innvendig bod heller. Man tilpasser det som finnes av skap, under seng mm. 
Sykkelen låste jeg utenfor under halvtak, eller trillet inn i yttergang. 

Ingen kan vel kreve tilgang til huseiers garasje???

Anonymkode: dbd2e...f25

De har faktisk rett på 5 kvm utvendig bod/oppbevaringsplass så om du ikke har bod må de jo få bruke garasjen. Hilsen annen utleier som har skilt av egen bod til utleiedelen. 

Anonymkode: e6cfb...d89

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

De har faktisk rett på 5 kvm utvendig bod/oppbevaringsplass så om du ikke har bod må de jo få bruke garasjen. Hilsen annen utleier som har skilt av egen bod til utleiedelen. 

Anonymkode: e6cfb...d89

Men hvis man ikke har utvendig bod selv engang, kan man ikke leie ut leilighet da? I en enebolig med utleiedel f.eks. Spør ikke for å kverulere, men lurer oppriktig på om dette er tilfelle…

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hvis man ikke har utvendig bod selv engang, kan man ikke leie ut leilighet da? I en enebolig med utleiedel f.eks. Spør ikke for å kverulere, men lurer oppriktig på om dette er tilfelle…

Da må du vel bygge en bod til utleier. Det er visse krav, og man forstår at dette med godkjent rømningsvei osv, men det er faktisk et krav med bod også.

Da vi leide ut laget vi en liten bod ved inngangen til leiligheten.

Anonymkode: 8c108...40a

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da må du vel bygge en bod til utleier. Det er visse krav, og man forstår at dette med godkjent rømningsvei osv, men det er faktisk et krav med bod også.

Da vi leide ut laget vi en liten bod ved inngangen til leiligheten.

Anonymkode: 8c108...40a

Mer plass øker prisen. Så da spørs det jo hva folk er villig til å betale også da. 

Anonymkode: cb845...44e

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Mer plass øker prisen. Så da spørs det jo hva folk er villig til å betale også da. 

Ja, det var min tanke også. Små boenheter med for eksempel begrenset lagringsplass vil jo gi et rimeligere boalternativ enn hybel/leilighet med både utvendig og innvendig bod.
Sånne generelle regler for utforming vil gjøre at mange utleie-enheter ikke oppfyller kravene, og blir stående tomme i stedet for å leies ut, og da vil det bli færre leiligheter på markedet, og etterspørsel høyere enn tilgang vil medføre økte priser.

Det må jo være mer hensiktsmessig å leie ut en boenhet uten bod, til en person som tenker at det går fint, enn å ikke leie ut. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da må dere som leier ut heller betale ned huslånene deres selv da.

Anonymkode: eadea...68f

Dette er vel dagens krav for å få utleiedelen godkjent som en egen enhet. Det er ikke tilbakevirkende kraft så de som er godkjent før dagens krav må ikke sette opp nye boder. Leier man ut en del av egen enhet er det heller ikke krav til bodplass. 

Anonymkode: 700de...b63

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da må dere som leier ut heller betale ned huslånene deres selv da.

Da blir det ekstremt stor mangel på boliger. Du er jammen en smarting du..

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Leiligheten har innvendig bod. Men ikke utvendig. Men det er god plass til å sette en sykkel og diverse utenfor. 
Noen sa til meg at alle leiligheter har krav på utvendig bod, og om man ikke har det så må du la de sette ting inn i garasjen.

Denne løsningen hadde jeg med de forrige og har utelukkende dårlig erfaring med der. De puttet så mye inn vi til slutt ikke fikk plass til bilen. Dessuten liker jeg privatliv.

Anonymkode: fb880...a25

TEK-kravene gjelder nye boliger - altså fra den dagen TEK 10 eller TEK 17 ble innført. Er utleiedelen godkjent før den tid trenger du ikke bod.

Anonymkode: 4f0af...4b6

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da blir det ekstremt stor mangel på boliger. Du er jammen en smarting du..

Det er jo ingen naturlov at det blir mangel på boliger, Einstein. Én løsning er for eksempel at kommunne bygger leie-for-eie-leiligheter. Da kan folk betale leie for noe de kommer til å eie selv, i stedet for å betale leie for å betale ned andres huslån. Mye mer bærekraftig. Smartingen.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er jo ingen naturlov at det blir mangel på boliger, Einstein. Én løsning er for eksempel at kommunne bygger leie-for-eie-leiligheter. Da kan folk betale leie for noe de kommer til å eie selv, i stedet for å betale leie for å betale ned andres huslån. Mye mer bærekraftig. Smartingen.

Ja, for det kommer kommunene til å bruke penger på tenker jeg. 

Leier ut en kjellerleilighet selv, og fikk over 50 henvendelser i løpet av 3-4 dager, så det er utleiers marked. Bare å velge og vrake. Når man trenger tak over hodet er det ikke tak til dykkelen som teller. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Leier ut en kjellerleilighet selv, og fikk over 50 henvendelser i løpet av 3-4 dager, så det er utleiers marked. Bare å velge og vrake. Når man trenger tak over hodet er det ikke tak til dykkelen som teller. 

Sykkelen*

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kanskje ikke kommunen, men heldigvis har både OBOS og BOB bygget flere slike boliger nå. Det gjør forhåpentligvis at griske boligeiere som foretrekker at andre bruker opp 80% av inntekten sin for å betale deres huslån, må senke leien betydelig for å få inn folk.

Anonymkode: df0cd...910

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje ikke kommunen, men heldigvis har både OBOS og BOB bygget flere slike boliger nå. Det gjør forhåpentligvis at griske boligeiere som foretrekker at andre bruker opp 80% av inntekten sin for å betale deres huslån, må senke leien betydelig for å få inn folk.

Ja, det er boliger med lavt innskudd, men helt villt høye felleskostnader og lån. Dessuten koster det fort over 100.000kr når man skal selge boligen igjen. Og du må ikke tro at ikke utbyggerne skal tjene på denne løsningen, så det er nok ikke så mye å spare på det heller. Lettere å flytte på seg når man leier en leilighet av noen.

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Ja, det er boliger med lavt innskudd, men helt villt høye felleskostnader og lån. Dessuten koster det fort over 100.000kr når man skal selge boligen igjen. Og du må ikke tro at ikke utbyggerne skal tjene på denne løsningen, så det er nok ikke så mye å spare på det heller. Lettere å flytte på seg når man leier en leilighet av noen.

Selvfølgelig tjener de penger, men jeg vil heller betale ned dyrere til meg selv enn til noen som prøver å ruinere meg for å leie et høl. Virker som alle utleiere tenker at de er så generøse som lar folk få leie hos dem, og gir faen i både sopp, mugg, fukt etc., for man bør jo være takknemlig for å ha et sted å bo.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Selvfølgelig tjener de penger, men jeg vil heller betale ned dyrere til meg selv enn til noen som prøver å ruinere meg for å leie et høl. Virker som alle utleiere tenker at de er så generøse som lar folk få leie hos dem, og gir faen i både sopp, mugg, fukt etc., for man bør jo være takknemlig for å ha et sted å bo.

Leietaker trenger ikke være takknemlig, men det er heller ingen grunn til å være sint eller irritert på en utleier som setter prisen høyt i forhold til standard. Så lenge begge parter er ærlige er det ikke noe å være sur for fra noen av partene. Hvis du synes det er for dyrt trenger du ikke leie den leiligheten. Hvis ingen vil leie fordi det er for dyrt kan huseier sette ned prisen.

Målet til utleier er selvfølgelig ikke å ruinere deg, men du kan jo ikke leie en leilighet som er for dyr for deg. Om du gjør det er det ikke utleiers feil.

Anonymkode: a8b2e...223

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det lukter litt sjalusi her.

Herlig med enebolig her i Oslo med utleieenhet som dekker halve boliglånet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...